Countdown foto's nieuwe Compass 7HV (foto's online)

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Dflyer, 30 nov 2010.

  1. Dirk Luchtmeijer

    Dirk Luchtmeijer

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Lelystad
    Ik krijg het gevoel dat iemand bij Mikado nu een groot stuk papier in elkaar frommeld met een rood gezicht haha.. Mooi hoor
     
  2. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Mooi simpel design zo, en ziet er ook nog top uit.
    Ook enorm snel op te bouwen na een tailcrash trouwens.
    Mooie competitie heli.
    Nu nog hopen dat de belt echt lekker gaat werken.
    Temperatuur maak ik me niet zo druk om als de boom ook van carbon is.
    Elektro wordt steeds interessanter ;)
     
  3. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    Nijmegen
    ik lees dit nu pas en ik moet zeggen dat de heli er goed uitziet, vooral de opbouw rondom de servo's, lekker compact net als bij de rigid.
    de canopy design vind ik persoonlijk te stomp, maar da's natuurlijk kwestie van smaak.
    motorpositie en tegenlager is mooi. Rechte tandwielen dan weer niet.

    hoe breed is het frame ? zou er een scorpion hk5020 tussen passen (=61mm) ?

    De riem wordt op spanning gehouden ? ben benieuwd hoe dit (veer)mechanisme eruit ziet en hoe zich dat houdt op lange termijn.
    Hoe ziet de levering van compass spare parts eruit ? Op veel plaatsen te koop ?

    Ik ga deze heli in elk geval in de gaten houden !

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2010
  4. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    Nijmegen
    nou moe, vind ik hier net een video van een proto-type : [URL=" - jonas schelpe compass 7HV testing[/URL]

    oh, nee het is een 6hv stretched ...

    Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Ja Bas,

    dat is zeker geen prototype van de 7HV, dat is zoals je zegt een 6HV maar met de head en tailboom van de Odin 90 gemonteerd.

    Momenteel is men pas begonnen met het produceren van de onderdelen voor het prototype van de 7HV, die zou klaar moeten zijn begin januari.

    Grtz,
    Dirk
     
  6. Aaalie

    Aaalie Guest

    Ik voorzie echt een opvolger (bij mij dan ;)) van de grote Logo. Mogelijk ook nog boven de aankomende Logo 700. Vooral vanwege zijn riem aandrijving, waar waarschijnlijk de Logo een TT zal krijgen.
    Langere riem, langere staartbuis, 90cm bladen. Alle ruimte voor de akku's. Ruimte voor een rustige (grote) buitenloper. Voor mij het ideale foto/film heli-platvorm.
    Compass heeft de duurzaamheid en kwaliteit net als de Mikado's? Wat word het tandwielmateriaal? Zit er mogelijk nog een schuine (of visgraat) vertanding aan te komen?

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  7. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi Aldert,

    voorlopig zal de heli geproduceert worden met een rechte vertanding, maar natuurlijk zal er vanaf januari uitvoerig getest worden, moest blijken dat dat een schuine vertanding nodig zou blijken zal die natuurlijk geproduceerd worden.

    Grtz,
    Dirk
     
  8. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi,

    hier nog wat nieuwe trials van de nieuwe canopy :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het lijkt of dat de canopy achteraan sluit net zoals een logo-canopy maar dit niet het geval.

    Hier nogmaals één van de eerste canopy ontwerpen :

    [​IMG]

    Grtz,
    Dirk
     
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    Nijmegen
  10. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Niet slecht.
    Maar is een prijs met enorme slag om de arm, gaat veel van de bijgeleverde motor afhangen denk ik.
    Ik ben het niet echt met hem eens dat een carbon stuurstang in resonantie er makkelijk vanaf vliegt en is toegevoegd onder druk van de massa ;).
    Hij kan namelijk ook kiezen voor ball links die er niet af kunnen vliegen (ringetje+boutje).
    Op deze manier bespaart hij gewicht, heel veel stuurstang houders en montage tijd.
    Als hij kiest voor aluminium ge-epoxyde sokken met pinnetje, dan gaat dat niet los komen.
    Blijkt het erg te resoneren, dan ligt het probleem m.i. niet in de stuurstang maar elders.
    De mix van frequenties / eigen frequentie kan je toch pas goed gaan testen als er een prototype is.
    En boven alles, dit is veel mooier vind ik.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2010
  11. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Nog een cad-drawing nu met witte canopy !

    [​IMG]

    Grtz,
    Dirk
     
  12. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    En nog eenjte :)

    [​IMG]

    Grtz,
    Dirk
     
  13. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    Nijmegen
    nog nieuws ?

    hoe zit het met onderdelen van Compass ? Overal te koop ?

    Bas
     
  14. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    De produktie van de onderdelen voor het prototype van de 7HV is gestart. Tests zullen starten begin januari.

    RC Heliparts is de distributeur voor Compass in de Benelux, dus onderdelen zijn daar goed te verkrijgen.

    Grtz,
    Dirk
     
  15. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ik ben erg benieuwd.
    Nu wil ik wel een 2e 700 heli en ik wil niet meer 2 dezelfde zoals voorheen.
    Dus ik wil deze graag er straks naast zetten.

    Iemand nog 2 700N's kopen?
     
  16. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Ja Walter, deze heli staat ook helemaal bovenaan mijn verlanglijstje hoor !

    Grtz,
    Dirk
     
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    Nijmegen
    Nou moe, wat is hiervan de reden ? Dat zou namelijk een van mijn eigen wensen zijn, je hebt 2 identieke heli's, eentje boor je op een wedstrijd de grond in en voila, je pakt de 2de en hebt exact hetzelfde vlieggedrag ! Bovendien hoef je maar 1 soort onderdelen te kopen. Lijkt mij toch juist zeer wenselijk, dus Walter , leer me wat ik nog niet weet ... en waarom ik het ook niet moet doen !

    Bas
     
  18. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    Nijmegen
    hier een heel betoog van Sebastian Zajonz over de keuze van de rechte vertanding ipv de schuine :

    bron : rc-heli-fan.org • Thema anzeigen - Compass 7HV - 700er Elektroheli von Compass Model

    ------
    Re: Compass 7HV - 700er Elektroheli von Compass Model

    [​IMG] #101 von Sebastian Zajonz » 29.12.2010 12:39:41
    Hallo Leute,

    also die Geschichte mit den Zahnrädern ist nicht in zwei Sätzen erklärt. Aber fangen wir mal mit ein paar Fakten an.
    - Jede Verzahnung die schräg ist, sei es nun eine Chevron- (Pfeil), Schräg-, oder Palloidverzahnung liegt im Wirkungsgrad teilweise sehr weit hinter einer geraden Verzahnung. Wir reden hier über etwa 5 bis 10%.
    - Geringere Fresstragfähigkeit
    - Axiale Kraftkomponente, welche die Lagerung zusätzlich beansprucht und bei großen Durchmessern massive Konstruktionen verlangt um hier keinen Verzug und Geometriefehler zu haben.
    - Eine richtig dimensionierte Schrägverzahnung läuft natürlich deutlich ruhiger, da die Übergänge der Zähne fließend sind. Üblich sind 20° Winkel, der auch die minimale Höhe des Zahnrads bestimmt. Ist das Zahnrad nämlich zu niedrig (Beispiel T-Rex 600 Schrägverzahntes Getriebe) habe ich alle Nachteile der Schrägverzahnung erkauft aber keine Vorteile. Im Idealfall sollte das Zahnrad mit Modul1 Schrägverzahnung etwa 15-20mm hoch sein, damit der Nächste Zahn schon voll im Eingriff ist, ehe der andere losgelassen ist.

    So das erstmal zur theoretischen Seite.

    Das Axialkraftproblem ist mit der Chevronverzahnung lösbar, das ist richtig. Das ganze ist super aufwändig und die Ritzel werden aus zwei Teilen lasergeschweiß. Mikado hat hiermit anfangs große Probleme und einige Ritzel haben sich verabschiedet indem sie sich geteilt haben. Verglichen mit anderen Ritzeln sind sie sehr teuer. Um mit der Chevronverzahnung effizient zu sein und um das Getriebe stabil genug zu machen, muss die Zahnradhöhe nochmals erhöht werden oder der Winkel der Zähne stark vergrößert werden, was die Verluste nach oben schießen lässt.

    Compass verwendet bei allen Hauptzahnrädern ein POM Material (Delrin), das mit einen gewissen Prozentsatz an Kurzfasern versetzt ist. Hier ist es egal ob das Bauteil gespritzt oder gefräst ist. Ein gefrästes Bauteil mit gerader Verzahnung ist günstiger da ganze Blöcke von Zahnrädern in einem Gang gefräst werden können. Der Faservolumenanteil ist super wichtig. Wird dieser zu niedrig gewählt, verliert das Bauteil Festigkeit ist er zu hoch gewählt sorgt die Reibung dafür das selbst gehärtete Stahlritzel, aufgrund der rauen Oberfläche weggeschliffen werden.

    Die Lautstärke eines Getriebes bestimmt nicht nur die Art der Verzahnung sondern auch die Materialwahl, das Modul und die Form des Moduls. Wir sind optimisitsch, dass das 7HV Getriebe kein nervtötendes schreien verursachen wird, falls doch, so werden wir nach einer Lösung suchen und eventuell eine Schrägverzahnung wählen.

    Grüße
    Sebastian



    ------
     
  19. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    Nijmegen
    ps. moderator : hoort dit draadje beter thuis onder "electro specifiek" ?

    Bas
     
  20. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Nou ik heb eerst twee Rapor90's gehad. Daarna twee TREX700's

    Wat bleek in de praktijk?
    Één bleek altijd mijn favoriet en de ander werd weinig gebruikt. Als Nr2 toch gebruikt werd was er altijd wel iets niet optimaal.
    Als ik NR1 prakte was hij altijd de week er na weer helemaal OK.
    Als ik nu op wereld niveau vloog dan zou ik weer 2 dezelfde nemen maar die droom heb ik laten varen :rolleyes:
    Ik mag dit jaar blij zijn als ik het niveau van vorig jaar kan handhaven. Door de gezinsuitbreiding thuis gaat extra tijd voor oefenen niet gebeuren.

    Dus ik kan er wel 2 dezelfde kopen maar dan staat er één op de kast te wachten.
    Daarvoor zijn ze echt te duur. Dan heb ik liever 2 verschillende voor wat variatie.
    Misschien is dit met electro minder het geval omdat de motor tuning wel altijd een grote factor was.

    Onderdelen uitwisselen.... Dat deed ik alleen om NR1 weer in orde te maken ten koste van NR2. en Ik heb nog 2 Trex700N's staan als onderdelen kits :p


    Voor mij komt er nog een extra nadeel bij.
    Ik heb een 2e hands 700E met de exacte setup die ik wil. Als ik er nog één zou willen dan is mijn gewenste kit niet te krijgen.
    Ik wil namelijk:
    TREX700E
    3G kop
    Kontronik regelaar
    GEEN 3G unit
    GEEN Align servo's

    Die kit bestaat helaas niet omdat altijd een koppel verkoop hier bij zit.
    Ik kan wel een kale standaard 700E kopen maar dan moet ik een 3G kop er bij gaan kopen en kortere hoofd as enz...
    Dat spelletje speel ik niet mee.
    De 7HV is een 700 size die wel alles heeft wat ik wil. Niets te veel in ieder geval.
    Ik heb de 6HV al dus ik heb vertrouwen dat de 7HV ook prima zal zijn.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2010

Deel Deze Pagina