Cozy F1 T800 - houtbouw F1 tunnel

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 2 feb 2021.

  1. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    896
    Locatie:
    Athens, Greece
    Fantastic professional work, congrats Jan.:thumbsup:.
    It is obvious that you know how to design and produce nice f1 rc boat plans. :wave
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  2. TONNY

    TONNY

    Lid geworden:
    9 okt 2019
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Veenendaal
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    Leuk Tonny, ik ben benieuwd!

    Vandaag met een andere prop gevaren. Volgens de bekende Chinese winkel is het een 43mm 1.6 pitch prop. Vergeleken met de TFL 43mm 1.4 pitch prop is de blad spoed bijna gelijk.

    Ook heb ik de outboard 1mm negatiever gezet, omdat de romp wel erg los liep de vorige keer. Qua vaargedrag is er niets veranderd, maar de snelheid is wel weer iets hoger. De eerste lipo 90km/u en de 2e lipo 91km/u

    [​IMG]

    Ik vermoed eerder dat het ook een 1.4 pitch prop is. Toch weer een nieuw record
     
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.762
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Wat een snelheden, wow! Geweldig!
     
    Dirk Jan en Dim L vinden dit leuk.
  5. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    @Unusual, het water wordt aan de krappe kant, nu ik 90+ km/u haal met deze 83cm tunnel.

    Vandaag weer 2 lipo's gevaren. Dezelfde alu prop, die bij nameten toch wel meer stijging heeft dan de standaard 1.4 pitch prop.
    Dit keer 89km/u. Ik heb de fijn afstelling nog niet gevonden. De romp wipt nog wat met het op gang komen. Volgas gaat het goed. De sponsons zijn kaarsrecht met strakke randen, dus het zal er met prophoogte -hoek en zwaartepunt wel uit te trimmen zijn.
    De propnaaf staat nu 2mm boven de sponson onderkant. Ik denk dat hij nog wat hoger kan. Daarvoor moet ik wel een andere adapter maken, want ik zit aan het eind van het stelbereik .

    Hier een filmpje in wat hogere kwaliteit. Ik push de romp steeds iets verder. Ik ben een paar keer bijna geflipt, maar hij bleef met de drijvers op het water.



    Ik heb nu 12 lipo's gevaren, zonder problemen met de TFL outboard. De flexas ziet er nog goed uit. De propas vertoont wel lichte speling met het bronzen eindlager.

    De T800 gaat nu een aantal weken in opstal, want er wordt hier verhuisd. Straks woon ik 1km verder van het water af, valt nog mee
     
    Tamiya1970, Unusual RC en Dim L vinden dit leuk.
  6. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    896
    Locatie:
    Athens, Greece
    Nice sailing again Jan!:thumbsup:

    How do you measure with such accuracy? I mean do you use something to help you see the height of the propeller?

    We have moved 5 times with my wife so I know how it is. Still lucky with water close enough.
    Will you have a working room for your rc constructions at the new home?†
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2022
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.762
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Wat een snelheid, en wat vaart hij strak! Heb je rails onder het wateroppervlak gelegd? ;)

    Mijn allereerste serieuze RC boot was een Robbe turbocat. Mabuchi 540 en 6 ni-cad 1200mAh eind jaren 80! 25km/u wind mee. Zelfde model, ander vaarbeeld ;)
     
    Dirk Jan en Dim L vinden dit leuk.
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    Dim, 5 times moved . That must be intensive.
    I will get more hobby space. I now have a small room, but I will upgrade to a garage. I hope to make nice projects there.

    Measuring the height is actually quite simple. With the boat on the stand, just take a ruler and you can see the difference:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Unusual: mijn eerste boot was een zelfbouw platbodem. 7 cellen NiCd 2000mAh en een Speed 600. Daarna kocht ik een Robbe EcoStar, welke ik nog altijd heb. Mooie tijden, al is het nu een stuk makkelijker en ik denk ook goedkoper, om hoge snelheden te halen.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  9. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    896
    Locatie:
    Athens, Greece
    Yes it was intensinse especially with kids :hammer:. Fortunately now we have our own home (not renting) and we are not going to move again :yes:.

    I have to make a stable stand and yes it is quite simple...

    More space bigger projects... ;)
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  10. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.041
    Super gaaf vaarbeeld en dat geluid zo herkenbaar.
    Mooi hoor ,vaart toch al superstrak
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb een aantal weken niet veel tijd gehad voor de hobby, door een verhuizing. Binnenkort ga ik zeker weer het water op met de T800.
    Ik heb een aantal propjes om te testen, waaronder een 3 blad 44mm 1.4 pitch.
    Verder een 42mm 1.9 en een 45mm 1.9 pitch.
    Eens zien hoe de T800 ermee presteert. Zo'n 3 blads prop ziet er in ieder geval wel gaaf uit
    [​IMG]


    Wordt vervolgd![​IMG]
     
  12. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.762
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Laat ik die nu als tweede boot gekocht hebben, ergens in de jaren 90!
    Dat kleine bootje ging voor die tijd vrij hard elektrisch, en bovenal dankzij het waterdicht getapede dek en zelf oprichtende romp enorm veel lol met harde wind en hoge golven op de plas! Vaak onderwater, waarna hij als een raket uit het water schoot. 27Mhz deed het prima onder water.

    Laatst verkocht aan een liefhebber die hem weer in concourstaat heeft gebracht voor op de plank. Die heeft ook mijn buitenboordmotor van de turbocat overgenomen. Die ABS romp is al jaren geleden volledig vergaan!

    Slijp en belanceer jij je props zelf?
     
  13. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    @Unusual, de EcoStar is een leuk bootje, ook bedoeld om wedstrijden mee te kunnen varen toendertijd. Ik had er een 18 turns motor op 7 cellen in en dat ging flink rap.

    Ik slijp en balanceer mijn props zelf. Het is niet heel moeilijk en er zijn ook goede YouTube filmpjes over te vinden.
    [​IMG]
     
    Unusual RC en Dim L vinden dit leuk.
  14. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    896
    Locatie:
    Athens, Greece
    Good to see you back Jan! I hope you enjoy your new house.
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  15. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    @Dim, Thank you! After moving and quite some house diy, it is nice to spend time on the hobby again

    [​IMG]

    Vandaag weer 2 lipo's gevaren. De eerste lipo met een 42mm 1.9pitch prop. Met ongewijzigde afstelling, voer dat niet super. De T800 was erg springerig. Mijn gps had kuren vandaag, dus geen goede snelheid kunnen meten. Op het oog ging het minder hard dan de huidige topper, een 43mm 1.6 pitch prop.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De 2e lipo heb ik met de 44mm 1.4 pitch 3 blads prop gevaren. Deze prop vaart weer heel anders. Ook een heel ander geluid! De romp plakt veel meer aan het water, dus snel naar binnen gehaald om de outboard wat vlakker te zetten. De romp loopt al losser, maar nu krijg ik torque roll. Er is meer uit te halen met wat afstellen. Ook heb ik de prop nog niet geslepen. De lipo is met 5 minuten leeg en ook flink warm. Helaas ook nu weer gps issues, dus geen gemeten topsnelheid

    Thuis bleek de teflon voering van de flexas gescheurd te zijn. Die moet dus vervangen worden voor de volgende run.

    Hier nog een screenshot. Ik heb dit keer alleen lage kwaliteit videobeelden. Volgende keer hopelijk bewegend beeld.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2022
    Returntohome, Tamiya1970, Carbohans en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    896
    Locatie:
    Athens, Greece
    The new spot isn't bad at all!!! I think that you have even more space for top speeds:)!
     
    Tamiya1970 en Dirk Jan vinden dit leuk.
  17. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    @Dim, the pond which I showed in my latest post, is actually connected to the pond where I normally run my boats .

    Dit weekend ga ik een 44mm 1.6 pitch 2 blad prop proberen. Mijn prop collectie groeit

    Ik heb het vaarklaar gewicht van de T800 gereduceerd met 50 gram, door materiaal weg te halen van de outboard en van de kap (binnenkant geschuurd). Zal dat te merken zijn? Ik denk het niet! Maar ik wil de boot zo optimaal mogelijk hebben en ik houd van lichtgewicht bouwen. Daarnaast ben ik weer lekker met de hobby bezig geweest.
    In de toekomst wil ik ook naar een grotere 6S lipo, voor langere vaartijd en meer Amp. reserve. Scheelt die 50gram toch weer iets op het grotere lipogewicht
    RTR met GPS weegt de romp nu 3091gram.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Alle beetjes helpen! Procentueel gezien een dikke besparing
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kapje woog origineel 197gram, nu 179gram.
    [​IMG]

    Ook heb ik de teflon flexas huls vervangen, omdat de originele gescheurd was. Ik heb nieuwe teflon buis bij TFL Duitsland gekocht, maar de buitendiameter bleek net wat groter. Ik heb met de dremel de baan voor de teflon voering in het staartstuk dus wat ruimer gefreesd. Het geheel past nu weer prima en loopt mooi soepel.

    En weer klaar voor de volgende run!
    [​IMG]
     
    Dim L, Carbohans en Unusual RC vinden dit leuk.
  18. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    896
    Locatie:
    Athens, Greece
    The strict diet will bear fruits... ;)... Indeed in percentage points the reduction is impressive... Looking forward for your new run...
     
    Dirk Jan en Unusual RC vinden dit leuk.
  19. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.762
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Like what al F1 teams are doing at the moment! Making them faster by cutting off weight!
     
    Dirk Jan en Dim L vinden dit leuk.
  20. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    Gisteren heb ik gevaren met de 44mm 1.6 prop. Het was alleen geen succes. Er stond veel wind, waardoor de T800 maar moeilijk op zijn drijvers bleef. Na een sprintje rechtuit brak de flexas en was het klaar. De romp dreef het riet in, net voor de vlonder. Natuurlijk net te ver weg om de romp te kunnen pakken. Uiteindelijk maar de schoenen uit en de lange broek opgerold en het water in.. De plas is gelukkg niet diep.

    [​IMG]

    Vandaag weer gevaren. Nieuwe flexas erin en op naar de plas, zonder riet Het waaide zo mogelijk nog harder vandaag, maar eenmaal bij het water, moet ik varen

    De eerste run ging ok. De romp bleef mooi op het water, maar de snelheid bleef achter. Toen ik de romp uit het water tilde bleek waarom; een dikke sliert waterplanten aan het staartstuk. De topsnelheid was 82km/u. Zie het filmpje hieronder.



    De 2e run, met schoon staartstuk ging direct beter. Véél meer pit, maar ook een erg los lopende romp, ondanks dat de lipo een stuk verder naar voren lag. De romp komt nu wel goed op snelheid, maar flipt ook binnen no time. Na de 2 flip werkte de stuurservo niet meer. Ik vrees dat die de klapper heeft opgevangen. Ondanks 2 kortere sprintjes, wel 91km/u gemeten. Met rustiger weer en langer op het gas, moet er wat snelheid bij op kunnen.
    [​IMG]

    Met bewegend beeld:

     
    Unusual RC en Dim L vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina