Cozy F1 Tunnel houtbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 30 aug 2013.

  1. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    Wat een prachtig ding heb je gemaakt. Mijn complimenten. Groet Jeroen
     
  2. Lior

    Lior

    Lid geworden:
    26 aug 2014
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Utrecht
    Wat een mooi boot is het geworden ! Benieuwd naar je proefvaart, succes
     
  3. Verschuuren23

    Verschuuren23

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Prinsenbeek
    ik ook suc 6 er mee
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Goed nieuws, de maiden zit erop en hij vaart! :) Wel is de juiste afstelling nog niet gevonden. De F1 tunnel gaat strak over het water, maar de pit en snelheid mist. In eerste instantie stond de outboard teveel naar beneden gericht, waardoor de romp veel te nat liep. Met een afstelling van de prop 2/3e onderwater ten opzichte van de achterkant van de sponsons lag de prop ook veel te diep.

    Stapje bij beetje heb ik de hoek en de hoogte van de outboard veranderd en toen ging het al beter. De romp lift nu beter uit het water en er komt al wat snelheid in. Echter vergeleken met mijn Speedliner Corsair mis ik heel wat vermogen (dezelfde setup en outboard). Het lijkt erop dat de regelaar geen 100% 'gas' geeft.

    De F1 tunnel heeft wel een prima stabiel vaargedrag. Bochten gaan strak en redelijk op snelheid. Wel hoor je de prop water kloppen in de bocht.

    Kortom, een redelijk geslaagde maiden, maar er moet zeker (veel) meer in zitten! Wordt dus zeker vervolgd :)

    [​IMG]

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Heel knap hoe je deze tunnel-hull gebouwd hebt, lijkt zeer geslaagd aan het filmpje te zien! Proficiat!
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.701
    Locatie:
    Lelystad
    Gefeliciteerd met de maiden, en dit resultaat op een volledig zelf ontworpen boot!

    Mijn gevoel zegt ook dat er meer uit die outboard te halen moet zijn. Het klinkt ook alsof de prop op de rechte stukken toch nog volledig onderwater draait, ook de spray van een hydro-prop mis ik. Is dit de HK versie met bronzen prop of zit er de alu schroef onder?

    Het kan anders ook gewoon lijken alsof hij langzamer loopt. Deze F1 geeft een veel stabieler en rustiger vaarbeeld dan een 152VO, dan lijkt het ook langzamer.

    Veel succes en plezier met het finetunen, dat zal je zeker lukken!
     
  7. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Lex, ik denk zelf ook dat de prop nog een stukje omhoog moet. Hij zit nu voor 2/3e boven de onderkant van de sponsons, maar blijkbaar liggen de sponsons achteraan toch wat dieper. Wat dat betreft is de afstelling compleet anders dan mijn Corsair :)

    Ik heb met de alu prop van de Corsair gevaren, geslepen en gebalanceerd. De bronzen prop is iets groter, maar die moet ik nog bewerken.
    Ik sluit deze outboard ook nog even aan op m'n Corsair, om te zien of er hetzelfde toerental uitkomt vanaf de regelaar.
    Ik heb nu een basis vanwaar ik ga testen. Ik zie het als uitdaging om zoveel mogelijk uit dit rompje te halen met deze setup. En mocht dat niet naar tevredenheid zijn, dan komt er een andere setup in/achter ;)

    Vaarklaar gewicht zonder lak is overigens 1308 gram. Inclusief lak blijf ik dus wel onder het streefgewicht van 1500 gram.
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.701
    Locatie:
    Lelystad
    De bronzen prop moet je dan zeker snel testen, die doet het veel beter dan die van aluminium! Ik heb al mijn VO's nu op brons, lopen daarmee stukken beter.
     
  9. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Goed om te weten! Dat wordt na het omhoog zetten van de outboard het tweede wat ik dan ga veranderen :)
     
  10. Verschuuren23

    Verschuuren23

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Prinsenbeek
    ziet er goed uit je maiden de corsair loopt iets zenuwachtig te stuiteren waardoor het idd lijkt alsof hij langzamer is

    mvg
     
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Het vaargedrag ten opzichte van de Corsair is inderdaad veel rustiger en stabieler. Maar zeker ook langzamer. Ik denk zelf net als Lex dat de prop te laag afgesteld stond met de maiden. Je hoort het aan het lage toerental (motorgeluid) en je mist de prop spray. Hij staat voor de volgende vaart wat hoger afgesteld, helaas stond er vandaag teveel wind om te gaan varen.
    Ik heb nu vakantie, dus komende week gaat de Cozy F1 weer het water op :)

    De regelaarinstelling is in ieder geval goed, dus die oorzaak is uitgesloten.

    Dat het rompje goed vaart, daar ben ik wel van overtuigd :) Daarmee wil ik de tekeningen nu ook gerust delen. Laat het even weten als je interesse hebt!
     
  12. Verschuuren23

    Verschuuren23

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Ik heb wel interesse

    Mvg yoeri
     
  13. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hartlijn van de prop gelijk met onderkant drijvers en een heel klein beetje positief zodat de neus iets kan liften ;) Das meestal een redelijke basis afstelling van waaruit je verder kan gaan werken.
     
  14. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Inderdaad, zo stond hij in het filmpje afgesteld. Nu staat de prop zo'n 2mm hoger. Aankomende week eens testen of dat beter resultaat geeft. De messing/beryllium prop van HK ben ik momenteel aan het slijpen en balanceren zodat ik die ook kan testen.
     
  15. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Ondertussen loopt de Cozy F1 weer wat beter. Het afstellen komt aardig nauwkeurig. De hoek en hoogte van de outboard beïnvloedt het vaargedrag zelfs bij minimale verschillen in afstelling.

    De messing 32mm prop zit er onder en deze presteert beter dan de aluminium CNC prop die ik in eerste instantie achter de outboard had. Toch viel de snelheid me nog steeds tegen: 46.6 km/u. Ik had het idee dat de motor te weinig fut had.

    De volgende vaart heb ik een andere 3000 kV motor geprobeerd (de motor die bij de OSE outboard zat). Dit gaf weer een verbetering, de topsnelheid ligt nu op 51.5 km/u.

    De Cozy F1 vaart erg leuk en stabiel. Ik ben tevreden met het resultaat. Ik zoek nog steeds wat meer snelheid, maar dat komt goed! Binnenkort komen de kleuren / stickers erop.
    Hier nog wat foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En een filmpje van vandaag, met mijn telefoon op de zender gemonteerd :)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.701
    Locatie:
    Lelystad
    Ziet er goed uit Drik Jan! Die standaard motoren zijn ook niet zo krachtig, wel toeren maar ze missen koppel. Je mag trots zijn op het resultaat zo van je volledig zelf ontworpen en gebouwde boot! :worship:
     
  17. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Dank je Lex! Ik weet dat jij flink veel getest hebt met deze outboards. Wat is jouw ervaring met grotere props? (In combinatie met een krachtigere motor).

    Ik zit eraan te denken om de setup te veranderen; deze motor Turnigy AquaStar 2842-2800KV Water Cooled Brushless Outrunner Motor met een 435 HobbyKing prop. Ik weet alleen niet of de flexas de belasting van grotere props trekt?
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.701
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Dirk Jan,

    Die 435 heb ik hier liggen, is exact dezelfde als de 32mm versie, alleen dan 35mm uiteraard. En de boring is 4mm dus je hebt een verloopbusje nodig.

    Die motor ziet er interessant uit, lijkt potentie te hebben. Ik vaar mijn 152VO's met 2700KV SK3 helimotoren op 3S, met de 32mm bronzen schroef. Snelheden van 52 tot 56 km/h. Ik heb die 35mm prop ook daarop getest, maar die belast de outrunner net wat teveel. Stroomverbruik gaat omhoog zonder noemenswaardig snelheidsverschil. Ding pakt wel weer beter dan de kleine.

    Je kunt trouwens ook eens een Graupner K-prop proberen. Als je een M4 exemplaar neemt zijn die makkelijk naar 3,2mm Dogdrive om te bouwen. 3,2mm is de kernboring van de M4 schroefdraad, dat past perfect. Dus de schroef met een 3,2mm boortje doorboren, een gleufje in de naaf vijlen voor de dogdrive en de top afdraaien / vijlen voor de borgmoer. Op de alleronderste foto staat een 36mm exemplaar zoals ik die nu op de Bazinga heb. (wel een tammere motor gemonteerd om in de Yardstick te blijven. Maar daar heb jij met de Cozy natuurlijk geen last van .. :rolleyes: )

    ik heb wel twee modificaties aan de bb gedaan. Als eerste het originele lager (messing!) vervangen door metaal-teflon lagers. Maar dat heb je ook al gedaan geloof ik. En vervolgend de plastic binnenbuis (is geen teflon!) vervangen door een gebogen messing buis. In die plastic buis breekt de fexas onherroepelijk na een paar keer varen, steeds op hetzelfde punt met blauwe verkleuring. Wordt naar mijn idee dan gewoon te heet. In de messing buis blijven de assen veel langer heel. Breken / slap worden doen ze toch op een gegeven moment, maar zo verleng je de levensduur aardig. In die bb worden de flexassen nu eenmaal op de grens belast.

    De originele flexassen breken ook veel eerder dan de vervangende asjes van TFL-Hobby. TFL-Hobby - Endstück mit Flexw. für AB klein Die zijn een stuk flexibeler.

    Ombouw, 4x5 mm messing buis heetstoken en buigen:
    [​IMG]

    Met wat krimpkous eromheen past de buis klemvast in de staart. Makkelijk voor onderhoud:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En wat ook aan te raden is is een propsaver. Als de as breekt ben je in ieder geval de schroef niet meteen kwijt.

    [​IMG]

    Heb je trouwens al de voorzijde van de staart spits gevijld? Scheelt je direct 5-6 km/h!
     
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt, goede informatie! Je modificaties aan jouw outboards heb ik gevolgd via 152vo. Een aantal heb ik zelf ook al gedaan, zoals de lager upgrade, prop saver (op bovenstaande foto's net te zien) en de plastic buis voor de flexas heb ik voor een teflon buis vervangen. Het staartstuk is ook gevijld.

    De SK3 motoren zijn ook prima, ik heb de 2500kV op mijn Corsair. Op het oog bijna gelijke prestaties vergeleken met de stock 3000kV.
    Die 2800kV motor heeft veel draaiende massa, heeft ook een hoger opgegeven vermogen en kan eventueel op 4S. Alleen de flexas zal dat niet lang volhouden ben ik bang :)

    Ik wil iets meer snelheid, 60km/u. Dan loopt het rompje nog mooi beheerst en houdt de flexas het hopelijk ook. Ik denk dat ik met de huidige setup nog wat kan winnen door beter afstellen, maar op den duur komt er sowieso een sterkere motor achter te hangen.
     
  20. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    De temperatuur gaat eindelijk omhoog, dus de romp kan gespoten worden. Ik ben er druk mee bezig en hier alvast een preview ;)

    Volgende week zaterdag ga ik naar de Eersel rc boot meeting en wil ik de Cozy F1 Tunnel meenemen, dus dan moet hij klaar zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina