D3D - Dutch 3D competition......... Help !

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door winkje, 27 sep 2005.

1. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Peter, Katwijk en Oegstgeest heeft helivliegers, Leiden ook.

2. parat

parat

Lid geworden:
    11 feb 2004
    maar de belgen mogen toch ook me doen he ;)

3. nando v. arnhem

nando v. arnhem

Lid geworden:
    10 nov 2004
    is er nog nieuws mbt de locaties?

4. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Ik vlieg zelf bij de ZLC Zoetermeerse luchtvaart club en heb eens een balletje opgegooit bij de gene die de evenementen verzorgen namelijk, Martin Barbier en Jaap van Duijne.
    Ze vinden de Dutch 3D competition en erg leuk initiatief en zijn zeer zeker berijd om hun medewerking te verlenen al zijn er uiteraard wel bepaalde dingen waar over gepraat zou moeten worden als het niet onder de vlag van de KNVL georganiseerd gaat worden.

Er kan contact opgenomen worden met de desbetreffende bestuursleden.

Martin Barbier 079-3317933

Jaap van Duijne 079-3418447

Gr,

Mario

5. eddie

eddie

Lid geworden:
    5 apr 2004
    Wat lees ik nu ??? zoetermeer en 3d ??? hahaha toen t gastvliegen daar nog WEL kon en ik daar op zondag een looping of wat dan ook deed kreeg ik commentaar !!! op zondag mocht ik niet meer 3d vliegen omdat t teveel herrie maakte ??? pffffffff alsof ik zo onwijs 3d vlieg hahaha , kap nah ,ennuhhh de geluidsnormen daar dan ??? lekker de expertklasse laten knalluhh daar ??? en dan de decibelmeter erbij pakken zeker , ik geloof er geen drol van dat t in zoetermeer mogelijk is om zoiets te doen , zo ja dan willen we natuurlijk wel een keer kunnen gastvliegen daar om t veld te verkennen !! ondanks dit negetatieve postje zou ik t wel leuk vinden om t daar te kunnen doen , dan zien ze ook s een keer hoe helivliegen echt moet !! en zou t bestuur misschien s wat soepeler om kunnen gaan met eventuele nieuwe leden en of gastvliegers en ze dan ook eerst de clubvoorwaarden en eisen kunnen vertellen voordat je de lucht uit word gehaald en verrot gescholden word omdat je iets doet wat niet toegestaan is daar !!!

6. lennert

lennert

Lid geworden:
    28 dec 2004
    sjonge jonge eddy
    iedereen weet toch dat een heli meer herrie maakt op zondag :lol: en ook meer herrie maakt dan een zelfgebouwde vliegtuig met een gigantsche motor erop met een knal uitlaat.
    maar dat mag daar wel in zoetermeer want die had een bestuurs lid toch zelf gemaakt??
    Wel heel erg jammer want die gasten daar zijn erg gezellig en hulpzaam
    Leuke club om lid te worden maar dat mag ook niet want ik woon niet in zoetermeer :evil:
    maar het bestuur?????hhhmmm
    laat maar :idea: :?:

7. nando v. arnhem

nando v. arnhem

Lid geworden:
    10 nov 2004
    Hallo allemaal,

Elke club waar we de wedstrijd kunnen houden is welkom....

Ik heb een hele lijst met figuren gemaakt en hoe ze te vliegen zijn (van moeilijke 3D tot makkelijke hover figuren). Hij is nog niet helemaal af, binnen enkele dagen zal ik hem op het web/forum zetten.

-Wie willen er precies meedoen?
    -En wie wil er eventueel jurylid zijn?

Iedereen met een heli en die een beetje een rondje kan vliegen is welkom. Denk eraan, de wedstrijd is niet alleen gericht op het echte 3D vliegen, maar ook juist op de beginners.

ik hoop dat er veel mensen reageren,
    nando

8. parat

parat

Lid geworden:
    11 feb 2004
    ik wil zeker mee doen :)

gr. didier

9. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Ik doe mee.

10. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Lijkt me erg leuk om mee te doen.

Gr,

Mario

11. eddie

eddie

Lid geworden:
    5 apr 2004
    ikkuh doe ook mee , beetje hoveren kan ik al ! komj eerst maar s met die lijst met figuren en de eventuele klasse`s die bij een aantal figuren horen , dan kunnen we kijken wie er wat wil en kan vliegen , ik heb er wel zin in hoor . mites t niet 5 van de 6 keer op 120 km of meer ligt dan hè , een uurtje rijden is leuk , veel verder ??? hmmm niet echt mijn idee , t moet wel leuk blijven .

12. eddie

eddie

Lid geworden:
    5 apr 2004
    en lenniepennie doet wel mee , en f3c herman , en ik ga proberen of brokkepiloot henkie ook meedoet , dan hebben we een lekker zooitje ongeregelt bij elkaar hahaha .

13. nando v. arnhem

nando v. arnhem

Lid geworden:
    10 nov 2004
    hallo allemaal,

hier is de site waar ik een word-document met de Figuren opstaan die gevlogen kunnen/moeten worden. Ook staat er een document op hoe de freestyle het beste gevlogen kan worden.

http://a.domaindlx.com/heliserver/home.htm

Ik weet niet of het zin heeft om ook een Freestyle-vlucht te houden voor de C-klasse (beginnersklasse)? Zo niet, kunnen we misschien twee keer de vlucht met figuren erin vliegen. In principe vliegt de A en de B-klasse 1 keer een freestyle en 2 keer de vlucht met vastgelegde figuren. Dit kan natuurlijk ook veranderd worden...

Als er iets met muziek geregeld kan worden (Flight to Music), graag!

Ik hoop dat de beschrijving een beetje duidelijk is, als je het niet begrijpt, stuur maar een berichtje, dan zal ik het aanpassen.

groeten,
    nando

14. Sprokkel

Sprokkel

Lid geworden:
    27 apr 2004
    ik zit in ieder geval in de Jury :D

groet,
    dennis

15. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    ik doe ook mee

16. jvsjvs

jvsjvs Guest

Hoi,

Ik doe eventueel ook mee.

Ik heb zojuist even naar de beschrijving gekeken:
    -Wordt de hele lucht gebruikt? Is het niet alleen op 1 plek (zowel in hoogte als in lengterichting) K factor=1
    -Moeilijkheidsgraad van de figuren, K factor=3
    -Worden de figuren af gevlogen? (dus dat je niet een half figuur vliegt en dan overgaat in een andere) K factor=2
    -‘Wow’factor, is het leuk om naar te kijken? K factor=2
    -Is de vlucht ‘Smooth’? (Worden de figuren niet af geraffeld, maar soepel en rustig gevlogen?) K factor=2
    -Wordt er genoeg afgewisseld aan figuren? K factor=2

Ik heb daar wel enkele bedenkingen bij.
    1) Wordt de hele lucht gebruikt???? Als je op de 3D Masters kijkt naar de toppers, dan zie je dat die helemaal niet de "hele lucht" gebruiken, maar meestal laag vliegen. Kijk eens bv. naar de vlucht van de winnaar Duncan.

Ik zie ook geen enkele reden om hoog te gaan vliegen, het is minder spectaculair, toeschouwers kunnen het minder goed zien, en het is makkelijker: hoe hoger je vliegt, hoe meer fouten je je kunt veroorloven (minder risico om te crashen), en foutjes zijn veel slechter te zien (op grote hoogte ziet "alles" er goed uit).

Naar mijn mening is het beter dit punt te verwijderen.

2) Waarom is de WOW-factor minder belangrijk (k=2) dan de moeilijkheidsgraad van de figuren (k=3) in een Free Style flight?? Ik denk dat juist de WOW-factor van groter belang moet zijn in een Free Style flight. De moeilijkheidsgraad van de figuren komt al terug in de verplichte figuren! Uiteraard is de WOW-factor al afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de figuren.

3) "worden de figuren soepel en rustig gevlogen". Hmm, als ik kijk hoe Jason Krause de laatste keer dat hij op de 3D Masters mee deed het event won, dan kan ik niet bepaald zeggen dat dat een rustig gevlogen vlucht was?? Ook bij dit punt zet ik mijn kantekeningen dus.

Ik denk dat je hier een bepaalde vliegstijl wil opleggen aan alle vliegers. Dit terwijl de ene persoon heel rustig vliegt, en de ander juist alles wat sneller direct achter elkaar etc vliegt. Alles snel achter elkaar vliegen waarbij direct het ene figuur overgaat in het volgende figuur is juist moeilijker en naar mijn mening spectaculairder. Dit is precies waar een Free Style vlucht om gaat spectaculair. Dit kan uiteraard ook met rustige figuren.

Ik zou willen voorstellen om deze beoordeling en dus de stijl niet voor te schrijven, laat ieder zijn eigen stijl proberen te demonstreren, en al die stijlen gelijke kansen geven.

Ik heb dus echt een ander beeld van hoe een Free Style vlucht er uit moet zien. Ik vlieg die dan dus ook anders dan beschreven (laag, snel, aggressief). Kennelijk ziet de jury dit b.v. ook zo in Belgie, ik heb daar met deze stijl beide Free Style vluchten gewonnen in de Expert class.

Met de oorspronkelijk voorgestelde beschrijving /waardering krijg je gewoon 2 keer een soort van verplichte figuren te zien, dat is saai en erg jammer. Ik zie liever een echte Free Style vlucht naast een mooie verplichte figuren vlucht, dan moet je van beide markten thuis zijn om goed te scoren i.p.v. alleen sterk in verplichte figuren.

Ik heb ook even naar de verplichte figuren gekeken, en daar zie ik ineens dat er een aantal figuren verplicht zijn???? Waarom dat nu. Op geen enkele andere 3D competitie zijn figuren verplicht. Dit maakt het naar mijn idee ook weer saaier, het wordt allemaal het zelfde om naar te kijken. Het lijkt wel of we richting F3C gaan :D

Ik vind die verplichte figuren echt een slecht idee, omdat je dit niet doet voor andere competities zoals bv. de 3D Masters. Voor de 3D Masters kies je een bepaalde set figuren uit om te oefenen (gebaseerd op de K=10 formule). Voor Belgie doe je dit ook. Je ziet dan ook dat die beide competities zoveel mogelijk het zelfde zijn zodat je dit de mogelijkheid geeft om je te concentreren op bepaalde figuren voor beide competities.

Door deze verplichte figuren te introduceren zorg je er voor dat de D3D competitie niet aansluit, en in de weg zit bij het oefenen voor de andere competities. Dus ook dit aspect zou ik graag verwijderd willen zien.

Groeten,

John.
    P.S. de verplichte figuren zal ik later nog goed lezen.

17. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    ik ben voor een losse set manouvres ronde en een losse freestyle ronde.
    dan kunnen de piloten het beste van zichzelf laten zien en de freestyle naar eigen inzicht invullen.

ook ben ik voorstander van de 10K formule

18. nando v. arnhem

nando v. arnhem

Lid geworden:
    10 nov 2004
    hoi john,

Alan Szabo en Curtis gebruiken WEL de hele lucht. Het betekent niet direct dat je als je even hoger gaat vliegen ook meteen een ruimer figuur moet doen. Ik ben het met je eens dat het (soms) saai is om hoger te vliegen, je hoeft dit ook niet de hele vlucht te doen. En je hoeft ook niet meteen honderden meters hoog te vliegen, je kan ook (net als Alan Szabo) eventjes 5 meter hoger te gaan vliegen en dan weer aan komen. En hoog hoeft niet altijd saai te zijn, Curtis kan HEEL erg leuke dingen doen, ook op 5 meter hoogte (kijk maar eens naar zn Freestyel vlucht in 2003 op DVD....). Het gaat er ook om dat je niet alleen maar links/rechts/voor je vliegt, wissel het dus een beetje af. En de K-factor is hier ook helemaal niet zo heel hoog en telt ook niet heel zwaar mee.

Ik zal de WOW-factor ook op k=3 brengen. Bij de WOW-factor gaat het o.a. of je laag vliegt. Ik vind niet dat de moeilijkheidsgraad minder mee moet wegen. Je kan natuurlijk een Flip doen op een halve meter hoogte, maar is dat moeilijker dan een Piroflip op 2 meter hoogte of een Flip met een piroet er in op 1 meter hoogte? Ik denk van niet. Bij de WOW factor gaat het erom of het er spectaculair eruit ziet en bij de moeilijkheidsgraad of het figuur moeilijk is. Als deze minder wordt, dan ga je alleen maar laag vliegen en risico nemen. Sommige mensen willen niet veel risico nemen en gaan iets hoger vliegen met moeilijkere figuren.

Met dit punt geef ik meer aan, worden de figuren niet te hoekig. De figuren moeten goed op elkaar aansluiten en als je een flip doet, is deze dan gecontroleerd en op 1 plek, en niet vierkant. En Alan Szabo doet dat ook, ook al heeft hij een andere vliegstijl dan Curtis.

Jason Krause vloog inderdaad niet heel rustig, maar de figuren die hij vloog waren zeker wel te herkennen. Je mag natuurlijk agressieve bewegingen maken, maar hij vloog de figuren wel zo dat ze ook 'te herkennen waren'. En met dit punt bedoel ik ook dat je af en toe een seconde een soort van rust houdt (dit kan natuurlijk ook op snelheid). Dan weet je als jury en publiek, ok deze serie van figuren is afgelopen, nu de volgende, dus niet een achtereen volgende stuurbewegingen.

[EDIT]
    Als je een hurricane maakt, is het het mooist als hij mooi rond is en op 1 hoogte (dat wil dus niet zeggen dat de snelheid laag is en dat hij hoog gevlogen wordt). Dat noem ik ook soepel en rustig.
    Nee hoor, ik leg helemaal niemand een bepaalde style op, iedereen kan zo vliegen als je wilt. Ook op de 3D masters is er zo'n lijst naar iedereen gestuurd waar de jury op gaat letten en wat je een beetje voor moet bereiden. En zoals je ziet zijn er een hoop verschillende vliegstijlen te zien op de 3D masters. En wat je zegt, niet alleen de ruimere stijlen kunnen winnen (btw Curits won de freestyle vlucht en niet Duncan, hij won alleen maar omdat Curtis een paar kleine fouten maakte bij de set manouvres). Het is naar mijn idee juist leuk om niet elke wedstrijd op elkaar te laten lijken (wel enigzins om een soort van routine te krijgen).

Natuurlijk kunnen we dit ook veranderen als de piloten dat willen.

Volgens mij is het juist leuk om te zien hoe anderen dezelfde figuren vliegen. Ik vind het ook best als we die 3 verplichte figuren schrappen, maar dan is de D3D een exacte kopie van de 3D masters en comines...
    Door dit in te voeren ben je toch verplicht om figuren te vliegen die je zelf niet hebt uitgekozen, anders vlieg je op 6 wedstrijden in het jaar 6 keer 8 dezelfde figuren.

Het is ook niet echt leuk als alle 3D wedstrijden op elkaar lijken. En wat maakt (in jou geval) die 1e keer de Death spiral, de pie dish en de hurricane uit? Waarschijnlijk kies je deze figuren toch als ze 'in het vrije deel' zaten.

Ik weet niet hoe andere mensen over dit idee denken?
    Het zijn ook maar ideen hoor, het kan ook allemaal veranderd worden, laat dat dan maar weten.

Maar in ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken john! Ik hoop dat het een klein beetje duidelijker is wat ik graag zie.

Groeten,
    nando

PS natuurlijk kunnen we dit ook allemaal schrappen en gewoon op de normale manier

freestyle=helemaal vrij
    figuren=zelf kiezen

Het ligt eraan wat anderen willen...

19. Rick NT

Rick NT

Lid geworden:
    29 dec 2002
    Hmm interresant, gisteravond heb ik een verhaal met dezelfde strekking als dat van John in staan kloppen. Alleen bij het plaatsen van het bericht lag het forum down. Nog ff m'n beklaag via MSN gedaan bij een hier nogal bekende moderator.

Ik ga dus compleet mee in de punten die John aandraagt.

Verder lijkt mij de beginners-klasse met de bijbehorende figuren overbodig. Deze figuren kun je ook vliegen in de Sportklasse van de KNVvL, iedereen weet hoe druk het op deze wedstrijden het is. Ook zie ik niet dat het hoveren van rechte lijnen, hoe moeilijk dat ook is om goed te doen, onder een definitie van 3D valt.

Wat de 'verplichte' figuren betreft lijkt mij dus ook beter deze niet te handhaven en gewoon een vrije keuze. De geoefende vlieger kan dan de figuren kiezen die hij het beste tot z'n recht kan laten komen en de beginnende vlieger wordt niet gedwongen om evt. lastige figuren voor hem te vliegen, wat zorgt voor een laagdrempelig karakter.
    Om iedereen wat te kunnen bieden zou je de officiele F3N catalogus kunnen aanhouden, evt. aangevuld met de wat recentere nieuwe moeilijkere figuren. Het nadeel is alleen dat deze catalogus behoorlijk uitgebreid is wat het wat moeilijk maakt voor de jury.

Of iemand hoekig of juist vloeiend ronde figuren vliegt is z'n eigen keuze. Symmetrie en figuren compleet vliegen is wel een beoordelings criteria maar dat haal je al aan in andere punten.
    Het is de moeilijke taak van de Jury om een maatstaf te vinden hoe de verschillende vliegstijlen t.o.v. te beoordelen. De deelnemer moet dan trachten om zijn vliegstijl hier zo goed mogelijk in te laten uitkomen.
    Dit zie je ook terug in andere wedstrijden, Curtis heeft zijn vliegstijl in de loop van de jaren ook meer naar het aggresieve verlegt, maar ook bij bijv. de F3A/RC1 klasse zie je trends komen en gaan.

Een vlieger is natuurlijk vrij om voor andere wedstrijden/competitie een ander programma/figuren te kiezen. Ik denk dat je dat zelfs over de verschillende wedstrijden binnen het D3D mogelijk moet houden. Dan heeft iemand de mogelijkheid om later in het seizoen z'n nieuwe vaardigheden te tonen en zo een betere kans te maken op een hoge klassering, of juist andersom het te moeilijke figuur vervangen door een eenvoudige, met misschien ook de kans op toch meer punten.

Door de wedstrijden op elkaar af te stemmen, lijkt mij de uiteindelijke overgang naar een officieel erkende klasse met een echt EK, WK, dat lijkt mij toch het uiteindelijke doel, het makkelijkst.

@Nando: heb je een duidelijker uitleg van het figuur wat je bedoelt met "Four point Flip loop", hier kan ik geen ei van bakken. 1 kwart flip gevolgd door 1 seconde rust eindigt volgens mij meestal in een crash. Of een link naar een videotje waar het figuur gevlogen wordt, gaarne dan de tijdcode aangeven.

Rick

20. jvsjvs

jvsjvs Guest

Hoi

Juist een exacte kopie helpt ons om inderdaad internationaal een keer een WK of zoiets te krijgen.

Verder is het natuurlijk een raadsel hoe die 3 verplichte figuren uitgekozen gaan worden. Wie gaat dat kunnen bepalen op een onpartijdige manier??

Groeten,

John.

Deel Deze Pagina