dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    En toen vloog de oranje weer stukken beter dan de groene. Dus vermoedelijk zitten in de kop van de groene ook nog harde rubbers. Ik had daar nooit aandacht aan gegeven daar ik in de veronderstelling was dat een fbl kop altijd wel hard afgedempt mocht worden. Maar gezien ik nu hover met lagere toerentallen werken zachtere rubbers veel beter. Anders komt er blijkbaar een eigen resonantie van het systeem boven. Ik heb altijd gedacht omlaag te gaan met de gain , wanneer de heli "oscileerde", totdat dat niet meer hielp. Toen moest ik wel aan kop dempingsrubbers gaan denken.

    [​IMG]

    De kop ontdaan van de bladhouders. De spindelas kan blijven zitten. Na het verwijderen van de afdek kapjes kunnen de rubbers er uit getrokken worden.

    [​IMG]

    De oude rubbers en de nieuwe. De nieuwe rubbers zijn geheel van rubber en de oude zijn eigenlijk een metalen bus met een dun laagje rubber eromheen.

    [​IMG]

    De nieuw rubbers ingevet en erin gestoken. Kapjes er weer op en de bladhouders er weer op.

    De staartvinnen ook gauw korter gemaakt.

    [​IMG]

    En klaar voor vandaag.

    stardate -301129.33656773204, supplemental:
    De rotorkop van de rode ook gecontroleerd. Er bleken hierin al de SDX rubbers te zitten. Het oude blauwige vet heb ik verwijderd en er een fikse laag blanke vaseline op gesmeerd. Nu hebben alle drie de helies dezelfde rubbers met een verse laag vet. Het lijkt erop dat ik nu de gain's weer wat hogerop kan zetten.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2022
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Hoi, ik heb de afgelopen 2 weken een winter project gestart. Het is een idee wat van de zomer al ontstaan is toen de Freya de grond in ging. Tevens omdat ik met de Eagle3 frames een beter resultaat met de 3digi kon maken. Daarom ben ik begonnen met het fabriceren van de aluminium onderdelen voor een Eagle3 frame. Ook hier geldt voor mij weer: kopen is makkelijk, zelf fabriceren is leuker. En omdat al het nodige materiaal er gewoon is is fabriceren ook kostenloos geworden.

    Ik ben begonnen met de Servo frames. Die zijn uit 6mm dik aluminium gefreesd. Erg bewerkelijk om 2 redenen. Er moeten heel wat schroefgaten op de zijkanten en dit aluminium is van een zachtere kwaliteit en moet flink gesmeerd worden om te voorkomen dat de frees vast loopt.

    [​IMG]

    Hieronder met schroefgaten. M3 voor de bevestiging aan het carbon frame en M2,5 voor de Servo schroeven.

    [​IMG]

    Toen vandaag 3 Lagerplatten uit een plaat hard aluminium gemaakt. Je merkt dat direct, de frees hoeft veel minder gesmeerd of gekoeld te worden. De schroefgaten zitten er nog niet in. Die maak ik van de week wel op een avondje of twee....

    [​IMG]

    Groet, S.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2022
    Demaic, helihenk en AHoogendijk vinden dit leuk.
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Toen ik zo eens terug keek naar mijn berichten van het afgelopen jaar trof het me dat het eigenlijk wel een beetje bedroevend is voor wat betreft de vorderingen met de wedstrijd helies. In mei 2021 zijn eigenlijk de laatste vlieg ervaringen genoteerd en in oktober heb ik nog wat demperrubbrs verwisseld.
    Daarom werd het vandaag wel weer eens tijd om wat vliegervaring op te doen.

    [​IMG]

    Vandaag is het een mistige dag en het lukt dan ook om de heli bijna in de mist te laten verdwijnen. Ik kan het niet aanraden om het werkelijk te doen. Ik moest er echt weer even inkomen en dat is niet geheel gelukt vind ik.
    Wat ik wel belangrijk vond voor vandaag was het om de effecten van de zachtere rubbers te ontdekken. Maar omdat de wind minimaal was vandaag heb ik niet meer met de instellingen gerommeld. Dus 4x het P programma gevlogen en weer naar huis...
    De zachtere rubbers geven in ieder geval wel weer meer ruimte om de gain's van nick en mogelijk ook rol op te schroeven, want van enig schudden was geen spoor te ontdekken en de oranje heli wilde dat vroeger wel eens doen. De volgende keer de P-waardes maar eens wat opschroeven.... Eigenlijk het hele circus weer op volgorde opnieuw doen.....

    [​IMG]

    Volgende keer dan ook wat meer wind regelen....

    S.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2022
    Demaic, harkalt en helihenk vinden dit leuk.
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log stardate: -300759.230339929. Dinsdag 29 maart 2022.

    In enkele navolgende zonnige oefenmiddagen hebben we een paar weken terug een middag met veel wind. De wind komt van het oosten en waait dus over het veld aan en niet via de vuilnis belt ten zuiden van mijn veldje. Das gunstig voor mijn tests. Wat hebben we gedaan? In navolging van de laatste keer dat ik de gain's op de rotorkop kon opschroeven zijn we eigenlijk weer opnieuw begonnen. Ik heb nu geprobeerd de hoogste P waarde te vinden en daar de maximale I bij te krijgen. Ik kon in deze wind duidelijk vaststellen dat de maximale P (voor oscillatie) niet de beste waarde is voor het systeem. Ik moest op zowel roll als nick toch zo'n 25 % terug met de P voor de best beheersbare heli in de vlagerige wind. Daarna I toegevoegd tot maximale comfort. Kon dat niet heel strak op een waarde vastleggen die perfect is. Iets meer of minder deert niet zo.
    Ik ging nog niet tevreden naar huis maar wel voldaan omdat ik naar mijn bescheiden mening wel bereikt had wat ik die dag had willen bereiken.

    [​IMG]

    De daarop volgende weken was het evengoed mooi weer maar dan met rustige wind. Deze keer was het, op aanraden van Ronald v. L. tijd om naar het hovertoerental te kijken. Ik ken de theorie erachter niet maar het was in de peddelstang tijd ook al bekend dat de heli bij hoveren op een bepaald toerental 'locked in hover' zit. Nu dat de FBL parameters op het (naar mijn bescheiden mening) beste punt zitten, merk ik bij het omlaag brengen dat de heli bij 1400 tpm opeens veel strakker in de lucht hangt. Vooral merkbaar doordat de stops nu ook direct stoppen. En het een bepaalde richting uitsturen beter gevolgd wordt. De heli gaat er ook niet zomaar meer met een vaartje vandoor en indien die dat wel wil doen kan ik hem veel makkelijker in toom houden. En toch moet ik nog steeds heel veel oefenen, want vanzelf gaat het niet. Maar na vandaag ben ik dik tevreden. Ook nog wat meer reductie met Dual Rate erop en ik overstuur weer wat minder.
    En nu oefenen. De zomertijd is weer aangebroken dus met een beetje geluk kunnen we 's-avonds ook weer wat doen.

    S.
     
    Demaic vindt dit leuk.
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    En maar eens een nieuwe accu erbij. Deze moest een zippy vervangen die nogal in capaciteit terug liep, echter viel dat achteraf nog mee. Hij had 15% minder capaciteit met een nog voldoende lage inwendige weerstand. Mijn eerste set zippy's uit 2010 ben ik zeker meer tevreden over. Die gingen langer mee en hadden heel wat meer ladingen en ontladingen op de teller.
    Dit keer weer HRB, ik ben er tot nu toe erg tevreden over. De 12s packs ervan die ik in september 2020 had gekocht presteren nog alsof ze nieuw zijn. Via Alie uit duitsland, 2 dagen later in huis.

    [​IMG]

    Hier de carbonplaat (met nog oude Turnigy's erop) waar de nieuwe HRB opgaan. Eventjes wat draadjes en stekkers solderen en klaar.

    [​IMG]

    Laat het mooie weer maar weer komen!
    S.
     
    Demaic, Helikapoter en AHoogendijk vinden dit leuk.
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Slecht weer buiten dus binnen knutselen. Welk van de vele projecten pak ik op? Juist, de YS motor.
    Ik lees op internet over meerdere personen die moeite krijgen met hun YS motor en daarom is er een ombouw kit gemaakt (Powatune kit) om je YS te voorzien van een OS61G carburateur. Dat is dan een regulated carburateur, maar volgens mij moet dat ook wel met een gewone carburateur kunnen. Daar heb ik er namelijk nog 1 (OS60H) van in de doos liggen. Tevens is dit een carburateur die voor 0 tot10% nitro gemaakt is.
    Zo'n Powatune kitje is niet zo erg spannend dus dat kan ik zelf wel maken. Dus tekeningetje en CTR^frees. hup klaar...

    [​IMG]

    Het blokje om de carburateur op de motor te plaatsen wordt hier schuin afgefreesd....

    [​IMG]

    Bovenkant waar de carburateur op komt

    [​IMG]

    Onderkant die op de motor aansluit.

    [​IMG]

    Het kitje van mij: adapterblok met links de pen om de carburateur te klemmen en daarvoor de afdekplaat om de plek van het pompmembraan te sluiten.

    [​IMG]

    ff passen.

    [​IMG]

    Deze ook. En het past allemaal alsof het uit de fabriek komt. Goed meetwerk verricht dus.

    Nog even wat boutjes op maat maken en dan kan de motor weer in de heli. Ik ben benieuwd.......
    Wordt vervolgd.

    S.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2022
    Demaic en AHoogendijk vinden dit leuk.
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    En boutjes ingekort en de handel gemonteerd met pakkingsmiddel.

    [​IMG]

    Hier het deksel waar de regulator zat.

    [​IMG]

    Verloopstuk voor de carburateur.

    [​IMG]

    En de carburateur gemonteerd en de klem erin gezet.

    [​IMG]

    En de motor weer in de heli. Ik ben benieuwd....

    S.

    Edit: -PG710 low smoke steven special edition sap- , waarschijnlijk 12/88 gemengd, hoort bij deze carburateur. met de 15/85 kunnen de kranen niet ver genoeg open, dat lukt op de 60B carb dan weer wel....
    Edit 13-8-23: Nu met een testrun in de tuin wel succes. De hoofdkraan nu op 1 3/4 open. 12/88 brandstof . De stationairnaald moet helemaal naar arm gedraaid worden, dan is na een poosje hoveren de motor op stationair te houden. Na verloop van tijd kan ie steeds ietsje langzamer zodat de hoofdrotor stil komt te staan. Motor pakt goed op bij gas geven. Ik vermoed dat de hoofdnaald nog verder open mag. Als dat maar geen invloed heeft op stationair. Volgende keer niet in de tuin testen.
    Edit 12-mei: Tevens op groen nog 15 punten I op rol en nick erbij gezet. Dat gaat met oranje ook lukken. Daarvoor 4 punten op P teruggenomen bij groen. Later ook op oranje 15 punten erbij.

    Supplemental 12-mei: Groen voorzien van Jlog2 telemetrie. dat werkt goed. firmware: 4.0.0J_E-61.17.bin en com output op jeti gezet met JLC4. Sup2, 30-mei: eigenlijk moet nu JLC7 gebruikt worden, dan zou ook het datapakket aangepast kunnen worden zodat er met de exanderEX er 3 à 4 sensoren aangesloten kunnen worden zonder dat er data verloren gaat.
    oranje is voorzien van jLog2.6GW en rood van jLog2. De Jive Pro ook geupdate want zonder dat werkte de datauitgifte niet goed.
    supplemental 15-10-2024: Data doorgifte van het RPM is pas goed met de
    26-K_E-41.26_kwa46.bin firmware in de Jlog2.6. Info op: http://j-log.eu/wp-content/plugins/JAD/jad26.php
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2024
    Demaic vindt dit leuk.
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Afgelopen weekend was er weer één met tegenslag. De accu's moesten nog ff tussen alle bedrijvigheid door geleegd worden en bij de 4e vlucht deed ik het F programma. Aangekomen bij de "inverted umbrella with half rolls" ging de laatste boog achteruit niet goed. De staart kon het niet recht houden en de heli draaide weer eens om. Echter heb ik de juiste stand van de heli tot 2 keer toe verkeerd beoordeeld met de bijbehorende foute correcties. En plof. Was ik nou maar naar Specsavers gegaan, want de huidige bril is al enige tijd beschadigd. Kortom , er is weer knutseltijd nodig.

    [​IMG]

    Hier is al het e.e.a. gedemonteerd. De heli is met de zijkant de grond in gegaan waardoor de kap redelijk wat breuken heeft daar. Het staartdeel van de romp is er redelijk goed vanaf gekomen. Staartbuis is wel krom en het onderframe heeft de grote klap gevangen. De accu heeft daardoor ook nogal wat klappen gevangen helaas. Verder natuurlijk kromme assen en de rotorbladen kapot.

    [​IMG]

    Het onderframe is helemaal scheef gedrukt. De heli is dus met rechts voor bij het landingsgestel als eerste met de grond in aanmerking gekomen.

    [​IMG]

    Bij de Jive heeft is hoekje van de behuizing losgescheurd. De print is gelukkig niet geraakt.

    [​IMG]

    De schade aan de kap. Dat wordt weer een matje van binnen. Mocht ik een nieuwe romp willen omdat dit niet meer mooi is straks, dan niet eerder dan de komende winter.

    Pech hoort er soms bij. De Freya met de YS motor is me een week eerder ook al gecrasht...... Zondag even niet bouwen, dan ga ik met de jongste hier naar Global3d....

    Groet!
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2022
    Demaic en harkalt vinden dit leuk.
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Builder's log, week 27, 2022.

    Zo, waren die ff lekker krom, maar het was ook een beste klap. Maar door zelfbouw ruim op voorraad dus de kop gauw weer heel.

    [​IMG]

    koppie klaar:

    [​IMG]

    Ook nieuwe hevels aan de tuimelschijfmeenemer. Daar had ik er ook nog 2 van liggen. Nieuwe stuurstang en kogellinks.

    [​IMG]

    landingsgestell weer klaar.
    En 2 nieuwe montage hoekprofielen, kosste wel weer effe wat tijd om die te maken:

    [​IMG]

    En het carbon ligt nu op de machine:

    [​IMG]

    Iedere keer een beetje. Gang is alles....

    groet, S
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2023
    Demaic, twin en AHoogendijk vinden dit leuk.
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Hoelang heb ik nou die SPI conversie al op mijn Hirobo's? Hmmm een jaar of 11? En dan alsnog een "flaw" wegwerken.... of heb ik die zelf geïntroduceerd in de loop der tijd? Hoe dan ook, Een derde deel van de acculadeplaat hing nooit in de daarvoor bestemde rails en het deel wat niet in de rails hing kon wat doorbuigen en daardoor was de vergrendeling van de accu niet gewaarborgd. Opgelost met een klittebandje tot noch toe. Nu maar eens een upgrade kitje gefabriceerd. Ik was ja toch al bezig.

    Dus langere rails en montage stukken voor de extra stukken rails.

    [​IMG]

    Het kost even tijd om dat met deze machine te doen, maar dan heb je weer een onderdeel van een paar luttele centen.
    Het carbon was deels al gemaakt. De extensie stukken heb ik overwogen om het met de zijplaat in 1 stuk te maken, maar dat was me te inefficient met de platen carbon, Er kunnen 4 zijplaten uit een plaat van 350x550mm en met de extensie er vast aan kan ik er dan nog maar 2 uit een plaat halen.

    [​IMG]

    Dus een los stuk carbon erbij. Dat stelt mij ook in staat om da andere Eagle3 met weinig schroefwerk te upgraden.
    Met rails erbij:

    [​IMG]

    groet, S
     
    Demaic en AHoogendijk vinden dit leuk.
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Wat ook weer nodig is zijn rotorbladen. Nieuwe serie, nieuw motief. Daarom eerst op zoek naar folie wat geheel pvc is... Even gebuurt bij de Gamma dan kan je een hoekje van het materiaal even voelen. Het lijkt erop dat de effen kleuren door en door pvc zijn en dat de folien met motieven een hardere laag met het opgedrukte motief hebben. Gezien dat op mijn bell 212 misging met het verwijderen van de folie ga ik nu een effen folie proberen.

    [​IMG]

    Eerst het nieuwe motief snijden. De portaalfrees kan daar ook voor dienen.

    [​IMG]

    Het resultaat

    [​IMG]

    Groen in de bovenkant.

    [​IMG]

    Wit onderop.

    [​IMG]

    Maskeer mal weer verwijderd. Dat gaat prima!

    [​IMG]

    Nog een beetje zwart erbij.... En niet op de foto gezet, maar één van de tippen is rood gemaakt

    Vandaag of morgen weer met epoxy smeren.....
     
    Demaic, AHoogendijk, renetl50 en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Ik kan er nooit op wachten,..... Eergisteren de mal de hele dag in het zonnetje gelegd en 's-avonds de mal geopend. Van een paar uren in de zon gaat het uithardingsproces een knap stuk sneller.

    De onderzijde:

    [​IMG]

    En de bovenzijde:

    [​IMG]

    Ik heb dit keer de bladen geheel geverfd en daardoor is er een beperkte inspectie van het oppervlak maar mogelijk, maar je kan wel voelen of de oppervlakte goed is. Ik heb maar een paar kleine luchtbel plekjes ontdekt, dus ik kan zeggen dat ze telkens weer iets beter /mooier worden.
    Nu nog de kantjes eraf frezen en uit balanceren.
     
    Demaic vindt dit leuk.
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    [​IMG]

    Nu ook in rood verkregen.....

    Soms zit het niet mee, Afgelopen week is de tandriem bij de oranje heli geknapt. Ik was helaas niet snel genoeg met de situatie inschatten en daarop op de juiste manier te reageren. Theoretisch had ik gewoon een autorotatie moeten kunnen doen....
    Daarom ook voor de nummer 1 weer allerlei onderdelen nodig. Deels uit de voorraad en deels nieuw maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat ik toch al met epoxy bezig was heb ik ook de mal van de cockpit kap van de JS TZ Shark gevuld en de groene en oranje romp weer wat opgelapt. Het is ondertussen lapwerk en komende winter zullen er 2 nieuwe rompen gemaakt mogen worden.

    De Shark kap, het is al weer anderhalf jaar geleden dat de mal gemaakt is....

    [​IMG]


    [​IMG]

    Het kapje is redelijk gelukt. Hij moet wel nog iets aan versteviging krijgen. Al met al vind ik het goed genoeg voor nu. Gezien de staat van de kap waar de mal van getrokken is mag ik niet klagen.

    Ik had willen vliegen deze zomer, niet zoveel bouwen.....
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2022
    Demaic, harkalt en jjdehaan vinden dit leuk.
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Regelmatig iets aan de helies gewerkt de afgelopen tijd. Ze staan weer klaar. De groene is met een set nieuwe rotorbladen ingevlogen (ff hoveren in de tuin). Ze moesten nog iets na gebalanceerd worden en toen was het weer fraai.

    [​IMG]

    Hierboven en hieronder het frame met de jongste modificatie. De langere accurails met carbon steunen. De schakelaar voor de hulpaccu heeft een eigen plek gekregen ipv hem ergens aan het chassis met 1 schoef te klemmen. En de hulpaccu zelf heb ik naar boven verplaatst. Die zat me al langer te dicht bij de klem van de hoofdaccu.

    [​IMG]

    Hovertests zijn geslaagd. Van het weekend maar weer eens het grote vlieg werk....

    Supplemental: Tests met het grotere werk ook geslaagd nadat de groene nog een nieuwe staartrotoras heeft gekregen.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2022
    Demaic vindt dit leuk.
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    We zijn weer een maandje verder. De helies zijn uitgebreid getest in deze tijd om vervolgens voor de wedstrijd van vorige week klaar te zijn. Dat is met de groene niet gelukt, daar zit nog een onregelmatig tikje in bij het optoeren van de rotor. Ik verwacht dat het in het hoofdtandwiel zit ondanks dat ik er niet meer aan zie dat er een hele kleine slinger in zit. Verder is alles visueel in orde.
    Dan vorige week de wedstrijd. We waren weer in Odoorn en maar met 5 piloten. We hadden dus ruim de tijd en iedereen kon zijn rondes vliegen, ook de 4e ronde een F- vlucht. Ik zelf ben met tevredenheid erdoor gekomen. De hoever figuren slagen steeds beter wat toch voor een groot deel aan het juiste afstellen van de FBL unit te danken is. Hier en daar beginnen nu 7ens te verschijnen op de scoresheets. Dat is leuk en motiveert om door te gaan.

    de eerste ronde met de hoogste score van mij deze wedstrijd:

    [​IMG]
    de ronde scores:

    [​IMG]

    De eindscores van de dag:

    [​IMG]

    En nu maar wat tandwielen maken. Het is toch prutweer buiten, vliegen wordt niet wat vandaag.

    [​IMG]

    Of met bewegende plaatjes.....



    zo heb je de dag mooi kapot...


    groet,
    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2022
    Demaic, jd1uth, twin en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    laatste slag gisteren gedaan. en dan heb je weer wat voorraad. Ik heb ze enkele jaren geleden ook al eens gemaakt. Die tandwielen zijn net zo goed gebleken als het origineel van hirobo. Dus nu weer wat aanschafwaarde van de freesmachine terugverdiend.

    [​IMG]

    het frezen van de onderkant heb ik op een andere plek op de machine gedaan alwaar ik een kleine uitsparing gefreesd heb waar het overgebleven centrale deel wat nog in de naaf zat precies in past. daarmee is het tandwiel dan voldoende gecentreerd om da laatste freesgangen te doen.

    [​IMG]

    en bewegend:



    groeten maar weer!
     
    Demaic, renetl50, twin en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.762
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland

    Dat ziet er veel belovend uit je resultaten..goed bezig,ik doe je het niet na
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Ik had enkele maanden geleden een derde lader erbij gekocht van dezelfde serie als waar ik al 2 laders van heb. Zo nu en dan wordt er 1 voor een schappelijke prijs aangeboden. Ik vind het erg goede laders en ze kunnen tot 14s laden. Nodig voor mij omdat ik mijn accupakketten tot ondeelbare 12s paketten maak en gemaakt heb.

    [​IMG]

    Al gauw wordt de derde lader dan een "zwerf" lader..... Die moest dus ook gauw in een koffer. Het Bauhaus heeft nog de setvan 3koffers en dat blijken de exacte koffers te zijn die ik 12 jaar geleden eens bij de karwei gekocht had.
    Voedingen op de bodem geplaatst. Dit zijn 2 oude server voedingen. Daarvan heb ik bij 1 de massa van het huis loskoppeld zodat de voedingen in serie kunnen zonder het gevaar voor kortsluiting. De afvlakking van server voedingen laat nog wel eens te wensen over. Zo ook hier. Matthias Schulze had destijds op zijn website een eenvoudige oplossing ervoor. Eigenlijk niet meer dan een stapel low esr elco's bij elkaar gesoldeerd en ergens midden in de aanvoer kabel naar de lader plaatsen. Dat ligt hier allemaal onder de houten plaat. Tevens is het nodig een ventilator te plaatsen die al zijn verplaatste lucht door de voedingen blaast. De voedingen hebben zelf geen actieve koeling en ze hebben het beslist nodig. Er is nog plek voor een volgende lader. Zo kan ik mijn verzameling een keertje compleet maken...
     
    Demaic, helihenk en AHoogendijk vinden dit leuk.
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Een soortgelijk project ligt ook al enige tijd op mijn werk te wachten op een plankje en wat aandacht. Maar ook dat is nu gedaan. Het is mijn oudste computer lader. Die heeft van zichzelf geen balancer daarom de robbe balancer erbij. Die kan dan weer wel 12s maar de Schulze lader helaas maar 11s.... Maar ach de kans dat ik daarmee een 12s had willen lader is toch al nihil...

    [​IMG]

    Verder is er weinig te melden. Ik ben druk met een winter project om een romp af te vormen en te verlengen. Dat kost veel tijd.... Dus wees gerust als je niks van me verneemt, ik ben wel bezig ....

    S.
     
    Demaic en twin vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar waren we eigenlijk toch al nooit zo benauwd voor, Steven....
     
    heimhelicopters, twin en jjdehaan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina