dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat is inderdaad wat ik meende te zien: Dat het hoofdtandwiel deels in de "frees-uitloop" van het pinion aangreep, en in die uitloop is het tandprofiel niet meer gelijk aan wat bij de modulus hoort.
    E.e.a. zal vermoedelijk weer wat op elkaar in moeten lopen, maar ik denk wel dat dit zich beter zal gedragen, Hopelijk wat minder geruis en wat minder wrijving en elastische vervorming van het hoofdtandwiel.

De verbeterde kamming is in ieder geval absoluut duidelijk zichtbaar in de gelijkmatiger vet verdeling op de main gear.

heimhelicopters vindt dit leuk.
  2. Helihabit

Helihabit

Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Proficiat met je 4e plaats! En succes voor de volgende. Ben benieuwd of je de top 3 binnen gaat dringen.

3. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Ik heb al enige tijd niks meer van me laten horen. Dat heeft wat te maken met privé drukte, maar vooral ook omdat mijn club haar nieuwe veld in gebruik heeft genomen. Ik heb dus wat tijd besteed aan vliegen en daarbij is weinig nieuws ontstaan. Ook vandaag was ik op de club en trof een wat rauw geluid mijn aandacht. Vanavond heb ik het even onderzocht en inderdaad, er is een lager van de motor stukgelopen.

Het stukgelopen lager.

Pers beugel gemaakt. Helaas is de as wel wat beschadigd door het heet gelopen lager. Dat bemoeilijkte het demonteren enigszins. De pers hielp. Maar om het lager er vervolgens uit te halen moest ik het binnendeel wel vast hebben zitten in de buitenring van het lager. Omdat de ring inhet lager er niet meer was rolden de kogels allemaal naar één kant. Die heb ik weer verdeeld en vervolgens gefixeerd met bakpoeder en seconden lijm. Dat heeft gewerkt. Het lager kwam naar buiten toen ik het op de draaibank eruit perste.

Nieuwe lagers erin gedrukt en morgen alle troep van de magneten verwijderen.

Tot morgen....

helihenk en Demaic vinden dit leuk.
  4. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Hmmm, dat van :"tot morgen" is niet gelukt. Wat is er gebeurd? De eerste testrun leek goed te gaan totdat de motor minder mooi ging lopen, ik een geurtje rook en daarna wat wolkjes zag opstijgen. Snel uit en kijken. Hmm, niks te zien. Nog even voorzichtig proberen. Flits, vonkslag in de motor. Motor maar weer uitbouwen en open maken.

2 wikkelingen zwart. Jammer, de motor dus ook nog opnieuw wikkelen. Weer een avond weg. Dus de avond daarna weer eer testrun.
    Motor toert op naar 500 en zakt daarna terug naar 300 tpm. ESC? Andere ESC erbij en weer testen. Motor loopt nu goed. Conclusie ESC heeft ook een klap gehad van de vonkslag.
    Al balend een tweede handse Jive Pro 80HV gekocht. De daaropvolgende avond bedenk ik me toch nog om de defecte Heli Jive eens te resetten en opnieuw in te stellen. Waarachtig, de Heli Jive doet het weer. Gauw de boel weer in elkaar zetten. Rotorkop er weer op. Schroeven lock titen, enz. Vanmorgen nog gauw even een hover in de tuin gedaan. Pfffw, alles op tijd klaar voor de Euroheliseries die dit weekend in Odoorn gevlogen wordt. Het zit er met het weer ook goed uit. Het wordt vast een mooi weekend!

Laatst bewerkt: 6 nov 2024
    Demaic, AHoogendijk, Helihabit en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. twin

twin

Lid geworden:
    7 jul 2021
    Was dit de motor die je zelf al gewikkeld had? Succes dit weekend!

6. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Je bent er maar druk mee Steven! Maar mooi dat het gelukt is en hopen dat hij het blijft doen.

7. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Nee, dit is een andere motor. Deze heb ik 13 jaar geleden zelf gekocht en heeft in die tijd flink wat uurtjes gedraaid. Ik heb er destijds 2 tegelijk gekocht en de tweede motor van toen zal ik preventief dit najaar ook maar eens van nieuwe lagers voorzien.

twin vindt dit leuk.
  8. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    We zijn weer thuis van een weekend euroheliseries. wederom de Odoorner Luchtvaartclub, want dat is een prima plek met een prachtig veld. De vooruitzichten aangaande het weer waren goed. Voldoende zon met een windsterkte van 2 a 3 Bft. Helaas dacht het weer er op het laatste moment toch iets anders over en woei het ons weer kats deur de box heen. De wind was het ene moment sterker dan het andere moment maar het was wel de hele dag een crosswind.

Hier Steve Roberts bij dichte bewolking.

En hier Mark Christy bij zonnig weer...

Door de crosswind lieten de resultaten bij de meeste, zo niet alle, piloten lagere scores zien. Mijn eerste ronde was weer een binnenkomertje en scoorde het laagst. Mede doordat ik met het aanvliegen van de autorotatie een erg hoge snelheid had en relatief dicht bij vloog, had ik een brainfreeze en maakte ik de autorotatie niet. De tweede en derde ronde waren gelijkwaardig en met een autorotatie.

Eerlijk gezegd ben ik niet ontevreden. Het waren lastige omstandigheden. Op zondag werden de finale rondes gevlogen voor de beste 10 piloten. Dus ik heb lekker een dagje kunnen kijken. Daar leer je ook wel van.

Bruce met zijn Hirobo Eagle 4.

Stephan Burndorfer met zijn prachtige Staysee III.

Groeten en komende zaterdag de laatste nationale wedstrijd bij Almere.

Laatst bewerkt: 1 okt 2024
    brutus en Demaic vinden dit leuk.
  9. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    De zaterdag is voorbij. Het was een dag met prachtig weer en weinig wind. De wind stond ook vandaag 90gr haaks op de vlieglijn maar nu van achteren. Vandaag was dat geen probleem want de wind was zwak. Vandaag waren niet alleen de weersverwachtingen goed maar de werkelijkheid ook.
    Ik mocht gelijk het spits afbijten en ging met de hoogste concentratie in de cirkel staan. Ik moest weer even wennen aan de omgeving want de grote windturbines geven je het gevoel dat ze veel dichterbij zijn dan dat ze werkelijk zijn. De eerst ronde eindigde met een verassing voor me.

181 punten! De 180 limiet is gehaald en ik heb weer een volgend doel bereikt! Gaan we dit nu volhouden? De tweede ronde was beduidend minder goed en de laatste kunstvlucht figuren gingen nogal scheef en of verweg. Het resultaat was minder maar meer dan ik had verwacht.

De derde ronde ging weer wat beter voor mijn gevoel en de punten lieten nog een stijging zien. Dat was wederom een verassing.

Zeer tevreden over de resultaten, prachtig weer. De dag kon niet meer stuk.
    De vierde ronde is een ronde met de moeilijkere figuren van het final programma. Ik wist dat ik met deze weersomstandigheden alle figuren moest kunnen vliegen. Ik had ze alleen nog nooit met geslaagd resultaat op volgorde doorlopen. De hover figuren werden helaas erg slecht. De kunstvlucht figuren begonnen goed. De candle leverde goed wat punten op . De inverted cuban eight werd heel mooi, maar had toch hier en daar wat foutjes. De driehoek ging helaas mis omdat na de eerst rol de snelheid te laag was. De laatste 2 figuren hebben geen punten opgeleverd. Van de inverted umbrella snap ik dat nog , maar van de autorotatie niet.

En hier nog het filmpje van de derde ronde:

Groet!

Demaic, twin, helihenk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ha Steven, mooi om je zo te zien vliegen, zeker met zo een top score!

Gr
    Arie

11. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Super, Steven!

12. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Al weer een hele tijd geleden dat ik weer wat schreef en terecht want er was ook eigenlijk niks nieuws te melden. Vandaag wel. Ik had al enige tijd in gedachten dat ik qua techniek weinig meer verbeteren kan aan de helies behalve dat ik mogelijk met nog snellere en sterkere servo's nog wat meer stabiliteit kan binnen halen. In mijn zoektocht naar servo's kwam de uiteindelijke keuze bij de GDW 992 en 995 servo's uit. Dit zijn de topservo's van GDW en toch maar 80 euro per stuk.

Vol alu huis, brushless en HV. Ik vond een set 2e hands en heb die overgenomen om ze aanstonds uit te proberen. Ik verwacht dat de gain's weer verder omhoog kunnen. Maar omdat de servo's al nagenoeg 2x sneller zijn dan de servo's die ik erin had zal het wellicht al stabieler zijn zonder aanpassingen.
    Vandaag heb ik de servo's ingebouwd. Dat kostte geen moeite natuurlijk.

Groet maar weer!

Laatst bewerkt: 18 nov 2024
    twin, Demaic, renetl50 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina