Damen multicat 3013, 1/50 scratch build

Hallo Tug,

Vraag :

Ik weet niet hoe lang/breed jou werkschip is/wordt in de 1:50.
Wat zijn de maten in de 1:1 ?
Als je een binnenvaartschip bouwt die 110 meter lang en 11,45 meter breed is, dan is dit schip in 1:50 toch nog best groot hoor :
Namelijk 2200 mm lang. 2, 2 meter lang, dus daar past best een kraan op in de schaal 1:14.
Dan is de breedte in de schaal 1: 50 : Namelijk 299 mm breed.
Dit is best een groot schip die je niet zomaar even onder je armen meeneemt.
De verhoudingen zijn heel anders dan in de truck Modelbouw.

Dus als je er een kraan op gaat zetten in de schaal 1:50, weet ik niet of dit wel mooi staat,
De verhouding is dan wel goed, maar lijkt het ook realistisch, dit moet je wel even goed bekijken.
 
nero.jpg
workboats.jpg
workboat.jpg
word een multicat van damen echte lengte 30 meter 1:48 dus een centimeter of 60
de meeste offshore schepen worden nu in 1:50 gemaakt of 1:32 maar dat word mij te groot
kraan is moet natuurlijk op schaal met de boot zijn
 
Hallo Tug,

Tja, lastig, het zijn best behoorlijke grote kranen aan boord van de Nero.
Het is toch al lastig, als een schip van schaal 1:50 bij een truckmodel neerzet van 1:14.
Dan kloppen de verhoudingen zo ie zo niet.
Want als je werkschip in de schaal 1:14 maakt, dan wordt het werkschip best groot en niet te vervoeren in een luxe wagen of kleine aanhangwagen.
2.14 meter lang in 1:14

Ik denk dat je beide modellen niet bij elkaar moet zetten/moet zien, want zijn de verhoudingen niet realistisch.

Inderdaad worden de meeste Zeeschepen en de Binnenvaartschepen gemaakt inde schaal 1:50.
 
Hallo Tug,

Tja, lastig, het zijn best behoorlijke grote kranen aan boord van de Nero.
Het is toch al lastig, als een schip van schaal 1:50 bij een truckmodel neerzet van 1:14.
Dan kloppen de verhoudingen zo ie zo niet.
Want als je werkschip in de schaal 1:14 maakt, dan wordt het werkschip best groot en niet te vervoeren in een luxe wagen of kleine aanhangwagen.
2.14 meter lang in 1:14

Ik denk dat je beide modellen niet bij elkaar moet zetten/moet zien, want zijn de verhoudingen niet realistisch.

Inderdaad worden de meeste Zeeschepen en de Binnenvaartschepen gemaakt inde schaal 1:50.
Idee. Had de vraag hier ook gesteld. Omdat er meer met hydraulic gebouwd word onder de truckers dan bij de boten bouwers.
Ben dus meer opzoek naar ervaring en tips voor losse onderdelen
 
Goedemorgen,

Leuk project en weer is wat anders dan een vrachtwagen! Ik denk dat het verstandiger is om de kraan te schalen naar de onderdelen die er te krijgen zijn. Soms is modelbouw concessies doen en is het niet een 100% kopie van de echte. Ik zou voor het gemak de standaard draaikrans gebruiken in plaats van er zelf een ontwikkelen. Succes in ieder geval met de bouw en ik zie het bouwverslag graag tegemoet!

Mvg Mitchell
 
Goedemorgen,

Leuk project en weer is wat anders dan een vrachtwagen! Ik denk dat het verstandiger is om de kraan te schalen naar de onderdelen die er te krijgen zijn. Soms is modelbouw concessies doen en is het niet een 100% kopie van de echte. Ik zou voor het gemak de standaard draaikrans gebruiken in plaats van er zelf een ontwikkelen. Succes in ieder geval met de bouw en ik zie het bouwverslag graag tegemoet!

Mvg Mitchell

goedemorgen Mitchell,

welke standaard draaikansen zijn er waar te krijgen?
ik wou nu die van CTI voor een bruder ombouw gebruiken die is maar 3mm totaal van schaal af

25mm stroke cilinders van leibach gaat passen, zou 54mm in schaal 1:50 zijn.
maar kort zijn ze 58mm die 3mm (alweer) smokkel ik wel weg

uiteindelijk moet deze kraan op een werkboot komen, dus schaal staat vast.
anders had ik hem op truck schaal gebouwd zijn de onderdelen ook sneller te krijgen

mvg,
Roald
 
begin gemaakt met de dekkranen

workboat.jpg
akc-410.jpg


in sketchup begonnen de AKC410 kraan in schaal 1:50 te tekenen.
het plan is om de kraan hydraulische werkend en in messing te bouwen.
als eerste 1 kraan werkend en de ander statische, er gaat wel heel veel materiaal inzitten alleen al voor de hydraulic
20200523_193657.jpeg
 
Hallo Roald,

Modelbouw is concessies doen, daar ontkom je soms niet aan.

Jij praat over 3 mm.
Tja, die 3 mm vind je niet meer terug in het geheel, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Ook ik moet soms concessies doen in mijn projecten.

Tip :

Volgens mij kan je cilinders bij Magom Modellbau in Spanje op maat kan laten maken, misschien is dit een optie voor jou ?
Succes met de bouw.
Het zijn wel cinders die maximaal tot 25 Bar aankunnen, ik weet niet op welke druk jij wil gaan werken.
Ze verkopen ook hydrauliekpompen en aanverwante artikelen.
Volgens mij zijn de cilinders van Leimbach ook tot maximaal 25 Bar.

zie linkje :
http://www.magomhrc.com/
 
Hallo Roald,

Modelbouw is concessies doen, daar ontkom je soms niet aan.

Jij praat over 3 mm.
Tja, die 3 mm vind je niet meer terug in het geheel, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Ook ik moet soms concessies doen in mijn projecten.

Tip :

Volgens mij kan je cilinders bij Magom Modellbau in Spanje op maat kan laten maken, misschien is dit een optie voor jou ?
Succes met de bouw.
Het zijn wel cinders die maximaal tot 25 Bar aankunnen, ik weet niet op welke druk jij wil gaan werken.
Ze verkopen ook hydrauliekpompen en aanverwante artikelen.
Volgens mij zijn de cilinders van Leimbach ook tot maximaal 25 Bar.

zie linkje :
http://www.magomhrc.com/
Dank voor de link. Id macom had ik al gevonden alleen.zijn hun cilinders te dik. Leibach net te kort of te lang.
Nu via wish besteld . Maar 4mm van maat af.
Pomp en toebehoren bestel ik denk ik wel bij macom. Die hebben een mooi brushless met geïntegreerde tank
 
Wat een tof bouwbericht gaat dit worden, en op 1/50 dan nog de leukste schaal, ik wil je zeker niet ontmoedigen maar het hydraulisch deel zou ik achterwegen laten, het is duur compex, niet op schaal en je Barge wordt er extreem vettig van.

MAAR je moet ze zeker werkend maken!
Het is al een ganse tijd mijn natte droom om een volledig werkende Barge te maken, en als ik nu zo naar die kranen kijk zie ik ook helemaal geen enkel probleem om dat te doen.
Ik heb er werkend gemaakt die veel kleiner waren.

Ik ga dit zeker volgen, vraag aan de modurators om het misschien te verplaatsen naar bouwverslagen dan staat het juist! COOL MAN!
 
Wat een tof bouwbericht gaat dit worden, en op 1/50 dan nog de leukste schaal, ik wil je zeker niet ontmoedigen maar het hydraulisch deel zou ik achterwegen laten, het is duur compex, niet op schaal en je Barge wordt er extreem vettig van.

MAAR je moet ze zeker werkend maken!
Het is al een ganse tijd mijn natte droom om een volledig werkende Barge te maken, en als ik nu zo naar die kranen kijk zie ik ook helemaal geen enkel probleem om dat te doen.
Ik heb er werkend gemaakt die veel kleiner waren.

Ik ga dit zeker volgen, vraag aan de modurators om het misschien te verplaatsen naar bouwverslagen dan staat het juist! COOL MAN!
Jafa dank jewel.
Dat is dus de uitdaging. De kraan werkend op de ab. Dan ook autopilot op de multicat om de positie vast te houden.

Inmiddels weet ik hoe ik verschillende sketchup tekeningen in een andere kan kopieeren.
Even 1 kraan op dek gezet. Dit is schaal 1:50
20200526_072812.jpeg
 
Back
Top