De 7 Provincien - Kolderstok (Peter)

De stompe en bolle boeg is een lastig ding, en het buigen van een dubbele kromming in de latten is lastig, maar te doen (zoals Peter schrijft).

Nou, geloof het of niet, maar d'r is weer wat voortgang te melden! Langzaam maar gestaag wordt er verder gewerkt aan de boeg, als de kinderen en het werk het toelaten! :hammer::hammer:

De beplanking blijft uitdagend en ben een aantal keer overnieuw begonnen. Het is nog lang niet zo goed als bij andere projecten op dit forum, maar met een schuurbeurt gaat het acceptabel worden! de planken willen niet verder gebogen worden om de bocht te maken tot aan het eind, dus d'r zitten 3 planken die niet op het einde eindigen en vanaf hier ga ik van onderaf aan omhoog. De zandstrook zit erop, dus de volgende is: meet de breedte en zorg ervoor dat de volgende planken precies uitkomen. VEEEEEEEEL van geleerd en m'n volgende project gaat hopelijk weer een beetje beter worden. Ook moet ik gewoon bekennen dat ik niet het geduld heb om alle literatuur te bestuderen en uit te proberen, en ik zal ook niet alle juiste gereedschappen hebben. Uiteraard bestudeer ik het forum wel en ik hoor HEEL graag jullie commentaren en tips, mocht je ze hebben!

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

Goed op weg. :thumbsup:

Als het buigen moeilijk gaat, kan je proberen het hout goed te laten weken in water. En de zandstrook zou ik niet zo ver naar boven laten lopen. Ongeveer net tot onder het donkere vlak stoppen op de laatste foto. En ook schuin af te laten lopen vanaf daar waar je hand zit in een rechte lijn. Zo kan je alle gangen op de voorsteven laten eindigen, net als je erboven heb gedaan. Succes en zeker leuk om te zien dat je weer bezig bent.

Hi Stephan, dank voor de feedback! Als ik je goed begrijp (zie foto), dan zou de zandstrook dus afgeschuind worden volgens de rode lijn, en de volgende planken ongeveer de blauwe lijnen volgen? Maar dan loop ik er toch weer tegenaan dat ik uiteindelijk aan moet sluiten bij de planken bovenaan (gele lijn) en die bocht krijg ik dus niet meer goed pas.
Of bedoel je meer zo als bij Hans G? Zie 2e afbeelding. Bij hem lijken het een 5-tal planken te zijn die tot de kiel aansluiten (roze omcirkelt), en de rest sluit aan tegen de meer horizontale planken (groen omcirkelt) (@Hans Groenenberg ik heb een foto van je album gekopieerd en hier geplaatst om te illustreren, is dat ok?)

6.jpg
Hans G22.jpg

Arno Versteegen lijkt het ook zo aangepakt te hebben (@Arno Verstegen; hoop dat je ook geen bezwaar hebt dat ik je boeg-foto hier hergebruik?)
Arno2.jpeg

Er leiden vele wegen naar Rome....

Volgens mij zit het grootste deel van 'de truuk' in het geleidelijk laten verlopen....

Gewoon vanaf de tweede of derde strook vanaf het rahout en vanaf de zandstrook al beginnen met verjongen. Inderdaad zal de zandstrook ergens, conform jouw rode lijn, ergens ophouden en volgens mij zelden doorlopen tot haaks op andere stroken. Wel rekening houden dat stroken nooit in een punt eindigen. Stroken eindigen altijd stomp.
Zie hieronder hoe ik het destijds heb gedaan.

20170804_155645 (Custom).jpg

Als ik je goed begrijp (zie foto), dan zou de zandstrook dus afgeschuind worden volgens de rode lijn, en de volgende planken ongeveer de blauwe lijnen volgen?
Je moet de latten niet afschuinen aan de buitenzijde (kant waar de volgende lat tegen komt, maar aan de binnenzijde (kant waar ze de voorgaande overlapt bij het licht aandrukken en een natuurlijk verloop laten volgen).
Bij de zandstrook moet je dus aan de kielzijde afschuinen tot de lat zonder forceren mooi de ronding van de romp volgt. Je zal dan ongetwijfeld een stuk hoger uitkomen dan je rode lijn aangeeft, waardoor de blauwe lijnen ook een vloeiender patroon gaan volgen. Het is niet ongebruikelijk dat er een aantal latten tegen de boeg eindigen voor je weer aansluit met de latten die van boven af aangebracht zijn. Dit is ook op de foto's die je geleend hebt te zijn.

Ik heb wel wat ervaring intussen met het beplanken van scheepsrompen, maar door de specifieke bolle boegvorm van de 17e eeuwse Hollandse schepen, heb ik me tot nu nog niet aan een dergelijk model gewaagd. Hoe scherper de boeg, hoe rustiger het verloop van de beplanking, hoe boller de boeg, hoe moeilijker te reconstrueren met rechte planken zoals in de modelbouw gebruikelijk is. Dat is ook de reden waarom Kolderstok in zijn recentste modellen de beplanking uit platen lasert, omdat in werkelijkheid de planken uit gebogen stammen werden gehaald en met de toen gekende technieken nog extra werden voorgebogen.
En ten slotte, het is geen vloek noch niet historisch onverantwoord om af en toe een "insteker" te gebruiken.
Succes alvast.

The-bottom-planking-at-the-bow-of-Vasa-Drawing-by-Eva-Marie-Stolt-and-the-author.png

De Vasa is gebouwd op de Hollandse wijze. Boven zie je het planken patroon van de boeg. In principe kan je niet veel fout doen. Maar wat wel goed te zien is hoe de gangen op de voorsteven kwamen. En tot hoever de zandstrook kwam. Misschien heb je hier iets aan.

Hallo allemaal! Tja, met zo'n klein meisje d'r bij en een nieuwe baan is het ff stil geweest aan het bouw-front, maar dat betekent niet dat er niks gebeurt is. Het gaat alleen 50 jaar duren voordat we het ruime sop kunnen kiezen... :hammer::rofl:

Ik ben inmiddels aangekomen bij de beplanking, en zoals iedere bouwer voor mij heb ook ik mn vragen en worstelingen mbt de boeg beplanking. Ik heb alle bouwbeschrijvingen door zitten spitten en de theorie is duidelijk: de eerste lat volgt de markeringen op de spanten en is tevens de lijn van het 2e berghout. En bij de boeg moet deze lat min of meer horizontaal lopen dus dat betekent 2 buigingen in de lat (1 om 'de bocht om te gaan' en 1 naar beneden om 'horizontaal' the lopen). En daarboven komen dan nog 4 latten. So far so good.

En in de praktijk kom ik dan zo uit:
Bekijk bijlage 502661

Bekijk bijlage 502662
Deze latten zijn daarbij aardig naar beneden geforceerd om ze horizontaal te laten lopen. En nou onstaat het volgende probleem voor de volgende lat:
-> als deze lat de onderkant van lat 1 volgt tot aan spant 1, steekt de flink omhoog bij de boeg en ik weet niet hoeveel ik met verjongen op kan vangen.
OF
-> als ik deze lat z'n eigen gang laat gaan, dan onstaat er een spleet (met blauw aangegeven).

Daarnaast is het de aansluiting tussen de latten op de hoek van spant 1 problematisch (met rood vinkje aangegeven): aan de bovenkant is lat 1 een beetje 'verzonken' (vanwege de spanning) en aan de onderkant is er een licht opening tussen lat en spant.

Bekijk bijlage 502663

Bekijk bijlage 502664
Ik moet d'r nog maar een beetje mee gaan zitten prutsen en wellicht ff opnieuw proberen, maar ik zou graag jullie meningen/commentaren horen! (ook als dat commentaar is: je hebt to verprutst! Want dan weet ik iig zeker dat ik lat 1 ff opnieuw moet doen!
Hoi Peter. Zo herkenbaar. Ik ben zo aan het worstelen geweest met mn Batavia model. Doorzetten volhouden en vooral blijven buigen . Lees mijn vlog ook eens zou ik zeggen geeft ook hoop . Ziet er mooi uit wat je doet. Succes

Tja, en dan zit je d'r zo naar te staren en te kijken naar andere verslagen en dan bekruipt je toch dat gevoel van "dat moet toch beter kunnen...." en dat gecombineerd met wat inspirerende input (dank @Stephan Kertész!) leidt dan tot het volgende resultaat:

Bekijk bijlage 504795

Niet de beste foto, maar het idee mag duidelijk zijn: planken eraf gesloopt en opnieuw! Eerste stap: wat meer balsa hout ter ondersteuning. Volgende stap: nauwkeuriger bepalen waar de 1e plank moet komen. En een vraag daarbij: de BB zegt dat de eerste lat de markeringen moet volgen op de spanten en er dan nog 4 latten boven moeten om gelijk uit te komen met de rand van de luizenplecht. Waarom niet beginnen met de eerste lat bovenaan en dan naar beneden werken? (dus de eerste lat die aansluit op de luizenplecht)
Respect dat je deze stap maakt.. top

Hoi Peter. Zo herkenbaar. Ik ben zo aan het worstelen geweest met mn Batavia model. Doorzetten volhouden en vooral blijven buigen . Lees mijn vlog ook eens zou ik zeggen geeft ook hoop . Ziet er mooi uit wat je doet. Succes
Waar kan ik jouw vlog vinden? Of bedoel je jouw verslagen hier op t forum?

Je moet de latten niet afschuinen aan de buitenzijde (kant waar de volgende lat tegen komt, maar aan de binnenzijde (kant waar ze de voorgaande overlapt bij het licht aandrukken en een natuurlijk verloop laten volgen).

Succes alvast.

alles aan de onderzijde/Kiel zijde afschuinen dus? Dit geldt ook voor het verjongen toch?

alles aan de onderzijde/Kiel zijde afschuinen dus? Dit geldt ook voor het verjongen toch?
Met afschuinen bedoelde ik inderdaad vooral verjongen. Hoewel de zijkanten ook licht afgeschuind mogen worden zodat ze over de ganse dikte tegen de vorige lat liggen.
De zandstrook moet dus niet allen sterk verjongd worden, maar ook sterk afgeschuind om mooi tegen de boeg aan te liggen.
Verjongen doe je altijd aan de zijde waar overlapping dreigt.
Bij de latten die je van aan de kiel begint aan te brengen is dat dus inderdaad aan de kant die naar de kiel kijkt.
Bij de latten waar je aan de dekken begint is dat dan de kant die naar boven ligt. De tekeningen van de Wasa doen anders vermoeden, maar dat waren dan ook Hollandse meesterbouwers. Voor ons liefhebbers is het met bovenvermelde aanbevelingen al moeilijk genoeg. :)
Hoosterw heeft dat inderdaad prachtig uitgevoerd, maar als je goed naar de nerf kijkt van de planken die op de foto aan de rechter zijde liggen, dan kan je zien dat Hans geen rechte latten gebruikt heeft, maar die waarschijnlijk half rond uit een plaat gezaagd heeft.

....... maar als je goed naar de nerf kijkt van de planken die op de foto aan de rechter zijde liggen, dan kan je zien dat Hans geen rechte latten gebruikt heeft, maar die waarschijnlijk half rond uit een plaat gezaagd heeft.

Ik heb hier en daar gesmokkeld ja. Goed gezien! Ik werk met eiken en dat is, gezien de grove nerf, op deze schaal niet te doen met rechte strippen. Ik heb dat overigens wel geprobeerd maar dat mislukte faliekant.

Hans.

Ik heb hier en daar gesmokkeld ja.
Blij dat je ons nog leest Hans :) Liever zag ik nog wat updates van je schitterende project.

Wat heet "smokkelen". We kunnen niet verwachten dat je een eikenwoud in je tuinaanplant, om aan scheefgegroeide planken te geraken.

En zo zijn we alweer een maand verder! Druk bezig met voorbereidingen voor de terugkeer naar NL, maar toch ook wat tijd hier en daar om gestaag verder te beplanken! Na alle feedback van de vorige post eerst maar ‘na een tijd zitten staren en de genoemde literatuur zitten bestuderen. Daarna een hernieuwde poging om de planken verder in 2 richtingen te buigen, en onderstaand het resultaat (ik zal later nog wat meer foto’s plaatsen. De geleerde lessen: Ik had eerder moeten beginnen met verjongen, de ondergrond is lang niet zo goed voorbereidt als had gekund (veel te ongelijk en de ‘lijn’ zit d’r niet goed in), en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Dus dat nemen we allemaal mee. MAARRRR, het is iig beter geworden dan hoe ik eerst bezig was! En ik heb d’r vertrouwen in dat het iig acceptabel genoeg gaat worden! Dank allemaal voor de input en ondersteuning!

Bijlagen

• IMG_0026.jpeg
    IMG_0026.jpeg
    117,3 KB · Weergaven: 99
  • IMG_0028.jpeg
    IMG_0028.jpeg
    231,8 KB · Weergaven: 99
  • IMG_0029.jpeg
    IMG_0029.jpeg
    197,7 KB · Weergaven: 86
Back