Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Je moet de latten niet afschuinen aan de buitenzijde (kant waar de volgende lat tegen komt, maar aan de binnenzijde (kant waar ze de voorgaande overlapt bij het licht aandrukken en een natuurlijk verloop laten volgen).Als ik je goed begrijp (zie foto), dan zou de zandstrook dus afgeschuind worden volgens de rode lijn, en de volgende planken ongeveer de blauwe lijnen volgen?
Hoi Peter. Zo herkenbaar. Ik ben zo aan het worstelen geweest met mn Batavia model. Doorzetten volhouden en vooral blijven buigen . Lees mijn vlog ook eens zou ik zeggen geeft ook hoop . Ziet er mooi uit wat je doet. SuccesHallo allemaal! Tja, met zo'n klein meisje d'r bij en een nieuwe baan is het ff stil geweest aan het bouw-front, maar dat betekent niet dat er niks gebeurt is. Het gaat alleen 50 jaar duren voordat we het ruime sop kunnen kiezen...
Ik ben inmiddels aangekomen bij de beplanking, en zoals iedere bouwer voor mij heb ook ik mn vragen en worstelingen mbt de boeg beplanking. Ik heb alle bouwbeschrijvingen door zitten spitten en de theorie is duidelijk: de eerste lat volgt de markeringen op de spanten en is tevens de lijn van het 2e berghout. En bij de boeg moet deze lat min of meer horizontaal lopen dus dat betekent 2 buigingen in de lat (1 om 'de bocht om te gaan' en 1 naar beneden om 'horizontaal' the lopen). En daarboven komen dan nog 4 latten. So far so good.
En in de praktijk kom ik dan zo uit:
Bekijk bijlage 502661
Bekijk bijlage 502662
Deze latten zijn daarbij aardig naar beneden geforceerd om ze horizontaal te laten lopen. En nou onstaat het volgende probleem voor de volgende lat:
-> als deze lat de onderkant van lat 1 volgt tot aan spant 1, steekt de flink omhoog bij de boeg en ik weet niet hoeveel ik met verjongen op kan vangen.
OF
-> als ik deze lat z'n eigen gang laat gaan, dan onstaat er een spleet (met blauw aangegeven).
Daarnaast is het de aansluiting tussen de latten op de hoek van spant 1 problematisch (met rood vinkje aangegeven): aan de bovenkant is lat 1 een beetje 'verzonken' (vanwege de spanning) en aan de onderkant is er een licht opening tussen lat en spant.
Bekijk bijlage 502663
Bekijk bijlage 502664
Ik moet d'r nog maar een beetje mee gaan zitten prutsen en wellicht ff opnieuw proberen, maar ik zou graag jullie meningen/commentaren horen! (ook als dat commentaar is: je hebt to verprutst! Want dan weet ik iig zeker dat ik lat 1 ff opnieuw moet doen!
Respect dat je deze stap maakt.. topTja, en dan zit je d'r zo naar te staren en te kijken naar andere verslagen en dan bekruipt je toch dat gevoel van "dat moet toch beter kunnen...." en dat gecombineerd met wat inspirerende input (dank @Stephan Kertész!) leidt dan tot het volgende resultaat:
Bekijk bijlage 504795
Niet de beste foto, maar het idee mag duidelijk zijn: planken eraf gesloopt en opnieuw! Eerste stap: wat meer balsa hout ter ondersteuning. Volgende stap: nauwkeuriger bepalen waar de 1e plank moet komen. En een vraag daarbij: de BB zegt dat de eerste lat de markeringen moet volgen op de spanten en er dan nog 4 latten boven moeten om gelijk uit te komen met de rand van de luizenplecht. Waarom niet beginnen met de eerste lat bovenaan en dan naar beneden werken? (dus de eerste lat die aansluit op de luizenplecht)
Waar kan ik jouw vlog vinden? Of bedoel je jouw verslagen hier op t forum?Hoi Peter. Zo herkenbaar. Ik ben zo aan het worstelen geweest met mn Batavia model. Doorzetten volhouden en vooral blijven buigen . Lees mijn vlog ook eens zou ik zeggen geeft ook hoop . Ziet er mooi uit wat je doet. Succes
Er leiden vele wegen naar Rome....
Wel rekening houden dat stroken nooit in een punt eindigen. Stroken eindigen altijd stomp
Bekijk bijlage 538907
Ja, eigenlijk zoals je zelf illustreert. Je zal de latjes ook iets moeten verjongen om goed uit te komen.
Ook goed om toch eens dit document te lezen van @Ptèr
https://www.modelbouwforum.nl/threa...-scheepsromp-handleiding.279922/#post-4261368
Je zal daar veel leren over beplanken hoe en wat.
Je moet de latten niet afschuinen aan de buitenzijde (kant waar de volgende lat tegen komt, maar aan de binnenzijde (kant waar ze de voorgaande overlapt bij het licht aandrukken en een natuurlijk verloop laten volgen).
Succes alvast.
Oja bouwverslag natuurlijk . https://www.modelbouwforum.nl/threads/batavia-bouwverslag.284981/page-2Waar kan ik jouw vlog vinden? Of bedoel je jouw verslagen hier op t forum?
Oja bouwverslag natuurlijk . https://www.modelbouwforum.nl/threads/batavia-bouwverslag.284981/page-2
Ook papadag ?
Met afschuinen bedoelde ik inderdaad vooral verjongen. Hoewel de zijkanten ook licht afgeschuind mogen worden zodat ze over de ganse dikte tegen de vorige lat liggen.alles aan de onderzijde/Kiel zijde afschuinen dus? Dit geldt ook voor het verjongen toch?
....... maar als je goed naar de nerf kijkt van de planken die op de foto aan de rechter zijde liggen, dan kan je zien dat Hans geen rechte latten gebruikt heeft, maar die waarschijnlijk half rond uit een plaat gezaagd heeft.
Blij dat je ons nog leest HansIk heb hier en daar gesmokkeld ja.