de-anodiseren

• Topicstarter Topicstarter apexi
  • Startdatum Startdatum
A

apexi

Guest
Heej lui,

ergens op het forum ben ik het wel eens tegen gekomen, maar kon het niet meer vinden, ook niet met de zoekfunctie.
Maar weten jullie een manier om de geanodiseerde lak op bv. koelkoppen eraf te halen. Ik geloof dat ik iets las over wasmiddel verdunnen in water en dan erin laten weken ofzo :|

Tips en antwoorden welkom!

Apex'i

Gewoon even in wc-ontstopper leggen! dan gaat de kleur er vanzelf af. Ik heb zelf zo heel men buggy gedaan en ineens gepolijst. 8) Zal wel eens een pic posten voor en na als ik thuis ben!

greetz seba

seba zei:
Gewoon even in wc-ontstopper leggen! dan gaat de kleur er vanzelf af. Ik heb zelf zo heel men buggy gedaan en ineens gepolijst. 8) Zal wel eens een pic posten voor en na als ik thuis ben!

greetz seba

Oke ben benieuwd.. maar hoelang moet je het erin leggen dan? Ook zo'n 10 minuten?
Ltr

Gewoon tot alle kleur er af is, bij mij was dit meeastal rond de 20 minuten, maar de kleine dingen kan je tesamen in een potje hangen. Ik nam paperclipsen, plooide ze recht, hing de stukjes er aan door een schroefgat ofzo, en hing het er zo in dat bijna niets de rand raakte, dan was alles goed gedaan.Daarna heb ik ze ook nog gepolijst, anders zijn ze mat en nu blinkent, net chrome 8) 8)

hier pic's
VOOR:

P1002595.sized.jpg

NA:

DSCN3981.sized.jpg

DSCN3980.sized.jpg

Met adoniseren open je de porieen, en na het adoniseer-gebeuren wordt het allemaal weer gesealed... Als je dus d.m.v wc-ontstopper alle kleur er weer af krijgt, houdt dat volgensmij ook in dat je de porieen ook weer open hebt, en dus is het veel vastbaarder voor corrosie

Het is geen organisch materiaal eh, er zijn geen porieen.

Als het alu betreft, de corrosie van alu vormt een beschermend laagje over het materiaal. Niet te vergelijken dus met roest van ijzer..

alu kan je polijsten en zal niet roesten, ijzer daarintegen kan je wel polieren maar blinkt naar mijn ervaring minder na het polijsten en kan nog wel roesten! En aangezien bijna alle Rc's uit alu gemaakt zijn denk ik niet dat hij snel zal roesten! Je moet er natuurlijk ook niet met onder water rijden hé :wink:

Wat vinden jullie van men buggy?

nee denk het niet hoor, maar als je iets de-anodiseerd dan worden die stukken zo mat grijs , en dat vind ik niet echt mooi! Daarom heb ik ze gepolijst

Aluminium roest/oxideert zeer snel (een fantastische eigenschap overigens (maar dan denk ik ergens anders aan :wink: )). Deze oxidelaag sluit gelijk de rest van het aluminium af van de buitenwereld.
Dit in tegenstelling met het roesten/oxideren van ijzer, wat door blijft gaan.

Het anodiseren zort voor een extra harde toplaag, die je ook nog in diverse kleuren kunt uitvoeren (waaronder blank).
Als je deze laag verwijderd zal het aluminium weer zeer snel oxideren.
Maar daar is dus eigenlijk niets mis mee.

mijn auto is toch al even geleden gepolijst en ik zie nog nergens roest hoor, en ik heb er toch al mee in de sneeuw gereden! wel afgeblazen met de compressor erna!!

Maar aluminium-roest is niet bruin, mocht je dat denken. :wink:
Vers gepolijst aluminium glimt als .... chroom ??? of zo iets dan toch.

In zeer korte tijd wordt het aluminium "dof", de buitenste laag is dan ver-/geroest (geoxideerd).

Mijn auto is ook nog niet dof hoor! Wel vuil van het zand enzo maar niet dof! Trouwens polijsten is eigenlijk alle kleine krasjes opvullen en een dun laagje op de onderdelen leggen! Dus als je goed polijst kunnen ze eigenlijk niet roesten hé!
Ik heb bij men brommer men motorblok ook gepolierd en ik rij soms in de regen(in ons land regent het bijna altijd :wink: ) en dat is ook niet echt mat hoor!

Gepolijst aluminium zal volgens mij minder snel oxideren dan ongepolijst blank aluminium !.. maar uiteindelijk zal het zeker gaan oxideren.. nu is oxideren niet erg, maar volgens vele ook niet mooi.. tis maar net wat je wilt !

Overigens heeft polijsten nog een functie !.. het verhoogd de toelaatbare oppervlakte spanning van het materiaal !.. Dit is ook de reden waarom de duurdere merken van bijvoorbeeld steeksleutels hun gereedschap polijsten en niet verchromen (zoals snap on).
Het polijsten zorgt ervoor dat de sleutel minder snel breekt als er kracht opgezet word. (voor aluminium is het effect dan ook te verwaarlozen omdat dat altijd eerst buigt)

seba zei:
Trouwens polijsten is eigenlijk alle kleine krasjes opvullen en een dun laagje op de onderdelen leggen! Dus als je goed polijst kunnen ze eigenlijk niet roesten hé!
naar mijn bescheiden mening is polijsten niet het opvullen van krasjes,maar je haalt er juist een laagje af incl krasjes.
doordat het oppervlak dus heel glad word is er relatief minder oppervlak dat kan oxideren,dus een geschuurd oppervlak heeft dus allemaal bergen en dalen als je het heel erg vergroot zou zien, dus meer oppervlakte dus meer kans op corosie.

Nog een kleine aanvulling:

Na het anodiseren is de anodisatielaag poreus. Dit is het moment om kleurstoffen toe te voegen, mocht je een gekleurde anodisatielaag willen. Hierna worden de porien gesloten door het aluminium in warm water onder te dompelen. Dit sealt de porien. De kleur is nu gevangen, en de toplaag is niet (zo) poreus meer.

Meer hierover op webpaginas welke het zelf anodiseren van alu behandelen.

Back