De Berg is van Jan!

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Roel van Essen, 8 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ho effe Erwin, dat kan INDERDAAD niet. Een serieuze vraag hier stellen, ben je nou helemaal van de p** (een hoofdbestanddeel van de ruimte waar zelfs de keizer te voet gaat) gerukt?

Maar goed, ik ben hier de beroerdste niet;
    Deze stapen veilig opruimen kan vrijwel niet.
    Die krengen zitten aan de boven- en onderzijde met twistlocks aan elkaar vast. Om die los te maken, moet je jezelf tussen de dozen begeven.
    Een paar mogelijkheden die ik zie:
    De bovenste doos in een hijskraan hangen en dan die twistlocks losmaken. Maar hoe je het ook doet, die doos gaat zwiepen aan de takels, en jij zit daar met hele lichaam vlakbij. Ik ken prettiger manieren om het tijdelijke met het eeuwige te wisselen....

Misschien dat ik je twistlocks met springstof (snijlading) los zou kunnen maken, (ik heb daar wat ervaring mee)
    Met 50 gram Octol als snijlading kun je heel gericht 10cm staal "doorknippen" zonder veel nevenschade, maar dan moet je alle 4 de twistlocks van een doos exact op het zelfde tijdstip door"snijden". En dan hangt die container weer los aan een kraan bungelen...

Eventueel met een hele grote kraan eerst rechtop zitten, maar ja, dan moet die boot ook eerst even waterpas gezet worden.

Nee, ik denk dat in zo'n geval de lading in die scheefhangende dozen wordt afgeschreven en het een verzekeringsklus wordt.

2. Puffin

Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Visueel kan ik wel wat met een stapel dozen, dat instabiele is een lastige, het opruimen is dan weer te visueel. De vraag is ook wat de oorzaak is van dat instabiele en of het een structureel probleem of tijdelijk probleem is. Het kan ook een terugkerend probleem zijn. Hoe dan ook dozen opruimen is lastig meestal dienen ze juist zelf als opruim middel.

3. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Mja, het zat er een keer aan te komen:( Als iedereen die meuk van HK blijft bestellen lazert zo`n schip gewoon om.
    Ondanks dat, toch weer heerlijk wezen grieken .

4. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    "Grieken"...
    Getverrrrrdrie! Weet je wel dat die lui bijna bij Poetin op schoot kruipen?

5. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Kweetet, maar het eten is zo lekker, Gyros voorafgaand van een midia,
    Nu ga jij je natuurlijk afvragen wat een Midia is.
    Mosselen kort gefrituurt. Gaat prima met een knoflooksausje en een wijntje.

6. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Zelfs Poetin zit niet te wachten op een paar opportunistische en failliete Grieken.
    Best mogelijk dat bij de volgende verkiezingen de wind weer de andere kant op waait en dan is hij zijn laatste Roebels ook weer kwijt.

7. Vale Ouwe

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Gatver..
    Nu kun je (bijna) alles opleuken met knoflooksaus en wijn, maar mosselen???

8. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Wat ik mij afvraag, wat is dit voor combinatie?
    Gyros (fastfood)hamburger en dan gefrituurde mosselen.

9. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ja, en tot overmaat van ramp er knoflooksaus overheen mieteren... Zeker om de smaak van die mosselen (weet je zeker dat het geen "dozen" zijn??) te camoufleren...
    En griekse wijn ook zeker? Prima gootsteen-ontstopper. Voor andere zaken niet te gebruiken.
    Nou kan ik me voorstellen dat jouw maag-darm-kanaal na het nuttigen van een broodje gyros met kn*flooksaus een extra spoelinkje kan gebruiken, maar dan is griekse wijn wel een heel drastisch middel.
    Kun je beter WC-Eend geel gebruiken.

10. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee hoor....

Normaal doet men dat, door het in een land uit te voeren waar de definitie van "veilig" anders is, en dan is het opeens weer 100% veilig...

Ik weet niet of ze in dit geval de lading hebben geprobeerd te bergen, maar heel moeilijk is dat niet: Kraanschip er bij, "basket" in de kraan met een paar mannetjes er bij, container voor container leeghalen en de lege containers weg takelen. Leeg maakt het niet uit waar je hem inhaakt....
    Sowiso, die achterste containers zijn vaak al lege containers en dat is ook te zien aan hoe drie overhangende containers toch aan hun twistlocks blijven hangen zonder dat de hele staple van onderen wegbreekt Want die twistlocks zijn nu ook weer niet oneindig sterk........

Die Twistlocks, dat werk heb ik zelf gedaan: die dingen kun je gewoon van een afstand met een lang stuk pijp losslaan (denk je dat ze daar tussen klimmen om ze te sluiten tijdens het laden of lossen? echt niet!)

Dat komt gerust goed... Groter problem is dat heel slecht te voorspellen is wat dat schip gaat doen als je er gewicht vanaf haalt. Als het moet, hangt men grote pontons aan weerszijden om de boel te stabiliseren.

Maar in geval van de Rena, heb ik eerlijk gezegd geen flauw idee of men een poging gedaan heeft die containers of de lading daarin te Bergen of niet, en zo ja, hoe men dat gedaan heeft.... Ik denk het wel, want het is daar een ecologisch belangrijk gebied....

Groet, Bert

11. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Als je even Googled op 'Rena' zie je, dat de opruiming echt op z'n Burpiaans is gebeurd: schip in tweeën, de grootste milieuramp aller tijden voor Nieuw Zeeland, de meeste containers en het grootste deel van het schip inmiddels geborgen. Oftewel, er ligt nog steeds rommel in zee.

12. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Tja, wat "veilig" is Somalie, is iets anders dan "veilig" in de BV Nederland.

13. Vale Ouwe

Lid geworden:
    5 feb 2004

Best goed spul, die octol.
    Alleen een paar grammetjes teveel gebruikt zo te zien. 8O

14. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee... dat heeft Roel niet gedaan...

"Dat was al...." zei ik dan vroeger tegen mijn ouders als ze vertwijfeld naar de restanten van een mooie vaas o.i.d. keken, maar in dit geval klopt dat....

Groet, Bert

15. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Als dat met een snijlading gebeurd was, hebben ze niet met grammetjes gewerkt...:rolling:

Overigens is het dat Octol, maar dit uiteraard terzijde.

16. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Burpiaans opruimen betekent ook daadwerkelijk alles opruimen. Dan blijft er dus geen doos in zee achter, ook geen natte doos.

18. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Zo hoor je dagen niets van hem, maar du moment dat het over thee gaat...

19. Vale Ouwe

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Nu heb ik niets tegen wat jullie teedrinkers noemen, maar d'r bent grenzen.
    'T is jammer dat zijn helm een kinbandje mist, anders had ik nog wel toepassing voor die wandelstok op zijn kop.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Nou MP, bedankt maar weer...
    We krijgen op deze manier wel een uitstekende indruk van jouw culturele interesses.
    Dat jouw voorkeuren bij theedrinkers liggen: hé prima, moet je lekker zelluf weten.
    Maar om die halve-zool-in-regenboogpyama cq nebbish kapiteinpak over mijn beeldscherm te laten hupsen, dat noem ik lef hebben.

Ik stel voor dat je onmiddellijk gaat aanbieden als lijdend voorwerp in de videoclip die daarna op jouwbuis vertoond wordt:
    "Zitzak"
    Als zodanig kun je je manifesteren op de MBFBBBQ.
    Zoals heer Lokhorst terecht opmerkte:
    "Er zijn grenzen".

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina