De Berg is van Jan!

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Roel van Essen, 8 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nou... volgens mijn LOI kursus zijn daar wel een paar uitzonderingen op:
    Zure wijn, en zuurkool.

Nu weet ik dan weer duidelijk niet wat die twee substanties met rijp van doen hebben (alweer, die koffievlek, he?) maar overduidelijk zitten die twee normaliter in een vat, en gemeenlijk verzuren die dus wél....

Groet, Bert

2. Puffin

Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Zure haring zit ook meestal in een vat. Net als hier het wordt het steeds zuurder maar het bederft vooralsnog niet. Wat het te doen heeft met rijpen is duidelijk het is een proces dat het geheel beter moet maken. In andere gevallen is het verouderingsproces en bij sommige is het algehele aftakeling maar dat terzijde. Dus als je spreekt over gerijpt is dat het punt waarop je gaat bederven. De mate waarin en hoe snel staat meestal in kleine lettertjes op de zijkant, staat het er niet, dan geldt alle hoop van zegen.

3. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Nu we de deskundige toch hier hebben: hoe zit dat met een vat J*piler? Rijpt dat ook en zou het daardoor beter kunnen worden? Niet, dat ik er enig vertrouwen in heb dat die mogelijkheid bestaat, maar het zou best wel aardig zijn het antwoord te weten.

4. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Bier kan na-gisten op vat en fles afhankelijk van het recept en proces. Het proces loopt geleidelijk aan af, stopt dan, en dan is het wachten op bederf. Meestal is bij geproduceerd bier het gist proces al lang gestopt (daarom moet je bier zorgvuldig brouwen en niet produceren). Dus ik voorspel dat een vat J*piler er niet beter van wordt. Whisky op houten vaten (ooit gebruikt voor bv port) rijpt wel, langzaam maar steeds beter! Je hebt dan wel last van "Angels Share" maar dat terzijde.

5. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    HALLO van Puffilen!
    Jan had het over J*piler, en jij gaat doodleuk verder over bier:confused::confused:
    Wat slaat dat op? Heeft niets, maar dan ook absoluut niets (nada, noppes, niente, rien, nothing, nichts, nema) met elkaar te maken.
    Van J*piler wil ik nog niet eens de flesjes voor statiegeld hebben.

En dat whiskey rijpt, weet ik.
    Dat is ook het enige wat er aan jou rijp is, maar dat terzijde.:rolling:

6. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Bij jouw zijn er duidelijk meer dingen rijp, dat terzijde, maar je leest weer niet goed! Ik heb het over bier wat geproduceerd is en niet gebrouwen, dat kan natuurlijk niet naar bier smaken. De Bergslijterij heeft enkel bier dat gebrouwen is.

7. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Volgens mij is het met Van Puffilen al net zo gesteld als met die would-be voorspeller. Enthousiasme is er wel, maar daar heb je het dan ook mee gehad.

Toch lekker het woord 'bier' blijven gebruiken terwijl het om J*piler gaat. Bier, dat geproduceerd wordt is nog steeds bier. J*piler, dat geproduceerd wordt is nog steeds J*piler.

Whiskey vaten, die ooit zijn gebruikt voor port? Dat meen je toch niet. Getver! Zoals de echte kenner weet mag in de USA whiskey uitsluitend rijpen in splinternieuwe eikenhouten vaten. Daarna worden de vaten verkocht naar Ierland en Schotland en worden ze net zo lang gebruikt tot de tanine zo goed als helemaal is verdwenen uit het hout. Tenslotte worden de vaten doormidden gezaagd en verder gebruikt als tuin ornament.

Eentje uit het laatste stadium hadden wij tot het midden van dit jaar. Ooit gekocht als 'waterpartij', maar door mij omgedoopt tot 'wensput'. Grappig genoeg doopte de Engelse leverancier 'm daarna meteen om in 'wishing well'. Na meer dan 15 jaar trouwe dienst als badkamer voor veel van de plaatselijke vogels heb ik 'm gekopiëerd op een half wijnvat omdat er nergens-nie aan een betaalbaar whiskeyvat was te komen. Het is dus nog steeds een wensput, maar op een veel minder fraai vat. De plaatselijke vogels interesseert dat niet, maar mij wel. Ik zit er wel elke dag vanuit mijn werkplaatsje naar te kijken.

8. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Gloeiende, gloeiende getvrrrrrr! Ga je mond spoelen, USA whiskey plaatsen boven de Schotse whisky dat kan echt niet. Ga onmiddellijk in je schuurtje naar je wensput staren. Je schrijft het al anders (USA = whiskey). Port vaten, sherry vaten komen de smaak ten goede in de jaren dat het ligt te rijpen.

9. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Nou, mijnheer de kenner, als je tot in de kleine uurtjes je eigen producten zit te testen gaat het begrijpend lezen er niet op vooruit, hè?
    Ik had het niet over whiskey of whisky, maar over whiskeyVATEN. Maar liefst 90% van alle whiskey en whisky rijpt op vaten, die gemaakt zijn van de Amerikaanse eik.

Dat men het daarna nog eens een paar jaar laat narijpen op andere vaten is een tweede. Dat was in het bestek van mijn verhaal overbodig om te vermelden. Ik had dan net zo goed kunnen typen, dat zo'n vat hol wordt genoemd als het leeg is en dan het hardste klinkt. Zoiets zie je mij echter nooit doen. Ik houd het graag kort, zakelijk, bondig, to-the-point. Oh-verhalen laat ik graag aan anderen over.

Ps. slechte gewoontes overnemen van Burpmans moet je vooral doen! Spijt komt altijd na de zonde, maar dan is het te laat.

10. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    De echte kenner weet dat buiten de "whiskey" gebieden men echte "whisky" op gebruikte bourbon (is geen whiskey) of sherry vaten laat rijpen, deze komen dus zelden of nooit in nieuwe vaten. Waar het hout van de originele vaten vandaan komt is een ander onderwerp. Whisky wordt bovendien zelden of nooit gewisseld van vat.

Alles over whisky vaten: Whisky vaten. Welke soorten vaten zijn er?

Hoe whisky maken: Hoe wordt single malt whisky gemaakt?

11. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Bij mijn weten heb ik geen slechte voorspelling gedaan, gebruik ook niet een glazenbol, dus waar heb je het over?

12. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Mijnheer kan twee dingen doen: óf bijscholing gaan volgen óf ontslag nemen als MBFB-Stoker 2e klas. In het eerste geval kijken we het nog een tijdje aan, in het tweede geval zoeken we wel een andere. Ze staan hier met drommen voor de deur om de functie over te nemen.

Als jij zo graag Bourbon wil bestempelen als 'is geen whiskey', moet jij dat weten. Daarmee scoor je hier geen pluspunten, hoor! Het zijn echter wél de Bourbonvaten, waar ik het over had.

Enne, whisky wordt zelden of nooit gewisseld van vat??? Lamenielachuh. Klepel gevonden en nu op zoek naar de bijbehorende klok?

Ik, als liefhebber van een ijs- en ijskoud drankje en slechts matig geïnteresseerd in whiskey en whisky, hoef slechts met één muisklik wat na te zoeken over mijn voormalige wensput, wat dus ooit een BOURBONvat is geweest en waar daarna Joost-mag-het weten welke andere whiskey of whisky in is gerijpt (tot drie rijpingen toe!) en die tenslotte tot halverwege dit jaar als ornament in mijn tuin is terechtgekomen, vind precies dié informatie die het allemaal verklaart.

Ben ík dan zo slim, of ben jij slechts een amateur-slijter?

LEES:

Vaten & Rijping

Ook het stukje gelezen over de Franse eik? Goed zo! En nu wil ik er niks meer over horen! Geen: 'ja maar, Jan.....' Het is klaar! Je bent zelf over Angel's Share begonnen, waardoor mijn nieuwsgierigheid werd gewekt, dus verder geen gelamenteer.

13. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Als je mijn kennis over whisky in twijfel trekt moet jij weten, je drinkt het amper, dus een http://www.maltwhiskytrail.comkenner ben je niet. Dus ook nooit op pelgrims toer naar de firma van Wees in Amersfoort geweest, de whisky trail niet gelopen en waarschijnlijk niet in een tiental stokerijen geweest, laat staan een Pott still van dicht bij te hebben gezien. En al helemaal niet kennis gemaakt hebben met Angel's Share (wat een zeer prettige ervaring is). Bovendien ken je Michael Jackson niet (nee niet die witte, zingende) maar de degene die de whisky bijbel heeft geschreven. Ik denk dat je beter j*piler kunt gaan drinken dat is al hoogstaand genoeg voor je. Als Berg slijterij heb ik natuurlijk dat ijskoude drankje op voorraad en voor echte kenners (die een vat nooit tot ornament maar als altaar zouden gebruiken) heb ik de beste smaken op voorraad. Als je echt alles GOED wilt weten doe dan de whisky trail, op jouw gerijpte leeftijd nog net te doen.

http://www.maltwhiskytrail.com

http://www.mensjournal.com/food-dri...fference-between-bourbon-and-whiskey-20140905

Laatst bewerkt: 5 dec 2014
  14. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Ik kan mij niet voorstellen dat je als Berg-slijterij Jupiler hebt (kan mij sowieso niet voorstellen dat het ergens zou zijn).
    Maar ik mag toch hopen dat je je wisk(e)y gewoon puur en op kamertemperatuur bewaart en nuttigt.
    Koude/verdunde Wisk(e)y :schrik:

15. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Aaaaaaarch whisky verdunnen of ijsblokjes??? Echnie! een nat glas of twee druppeltjes water om de oppervlakte spanning te doorbreken en zo de geur en smaak beleving verbeteren meer niet! En dat j*piler, geen bestelling voor gehad dus dat heb ik niet. Alleen echt gebrouwen bier is op voorraad. Maar als Jan een kratje wilt kan ik wel eens kijken of ik dat onder de toonbank via de achterdeur, neutraal verpakt kan regelen.

16. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    .
    Dan zal hij het ook wel weer neutraal verpakt komen halen.

17. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Die voorspelling kon wel eens kloppen, daar hebben Burpmans niet voor nodig.

18. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Ach gut, de heren kunnen het aardig met elkaar eens worden? Tja, dat heb je met dat volkje. "Eens moderator, altijd moderator" zullen we maar zeggen. Het zal wel in de genen zitten.

Als ik de redenatie van Van Puffilen volg ben ik kleding kenner (in m'n leven meegesleurd naar tientallen kledingzaken), sport kenner (in heel wat sportwinkels geweest voor thermo ondergoed en skisokken) en meubelkenner (voor onze nieuwe hoekbank zeker een twintigtal meubelzaken van binnen gezien om bij de dichtstbijzijnde uit te komen). Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nou zal het mij worst zijn (ik ben volgens van P.'s redenatie blijkbaar ook worstkenner) wat van Puffilen weet van whiskey en whisky (van whiskeyvaten weet-ie in ieder geval onvoldoende), zolang 't ie maar weet wat er in z'n koel-vries combinatie staat en hij heeft dus Jägermeister of zelfs wel Leibwächter, waardoor dat verder lamenteren 'm één keer vergeven is, dus:

DEESEL, APPORT!!!

19. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik stel voor om Puffinhauschen met de volgende Sinterklaas een aardigheidje cadeau te doen. En stel dat hij niet zo in de Goede Sint gelooft, dan met oud en nieuw. En nee, niet met kerst:

Tegen de tijd dat hij dit gebakje leeg heeft, kan hij geen J*piler van slootwater onderscheiden. Niet dat je dat kan als je nuchter bent, maar toch...
    Het scheelt in ieder geval een heleboel nutteloze verhandelingen over het verschil tussen Whiskey en Whisky.

20. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Hu, tegen wie heb je het? Deesel?

Ok, heb je Val-Dieu naast dat het bier goed te versmaden is, mag de brouwer of eigenlijk brouwster er ook wel wezen.:)

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina