De berg is van MIJ

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door rc gek hugo, 6 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Jij denkt toch zeker niet dat wij nu plotsklaps gaan betalen voor de luxe broodjes die wij elke ochtend in een keurig bakje "toevallig" achter de bakkerij vinden? Enkel en alleen omdat Rhelie z'n geliefde landingsplaats door diesel heeft laten begraven... Daggutnie...
    Als dat gaat gebeuren lopen wij voortaan in een grote boog om je bakkerij heen en weet wat er dan voor geluiden in de verte gaan klinken... Iets met boenke en zo, geloof ik.

2. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    In het kader van "Lastenverlichting voor zelfstandige ondernemingen" (zie ons beleidsplan 2010/2011) was het de intentie de huur van zowel het Leutelpaleis als de MBFB-bakkerij naar beneden bij te stellen. Gezien de verwachting, dat de broodprijs binnenkort gaat stijgen is deze aanpassing voor de MBFB-bakkerij blijkbaar niet noodzakelijk en dus ongewenst.

Voor de armlastige MBFB-bewoners, die net als ik graag witbrood met sesamzaadjes nuttigen is het mogelijk verstandig dit voortaan zelf te bakken. Hierna volgt een tutorial hoe men dit uitvoert. Daarnaast zal ik hoogstpersoonlijk van het deeg, dat de MBFB-bakkerij ter beschikking heeft gesteld voor voornoemde armlastige MBFB-bewoners een koekje gaan bakken en deze vervolgens aan de MBFB-bakker overhandigen, maar dat terzijde.

Witbrood met Nogluten en sesamzaadjes
    (naar het recept van Anita van de Vlaamse Coeliakie Vereniging)

Voor 1 brood van 900 g (2 bakvormen van 1 liter of 1 grote van 2 liter)

benodigdheden

•500 g Nogluten
    •6 g droge of 18 g verse gist
    •paar eetlepels lauw water om de gist op te lossen
    •1 theelepel suiker
    •½ koffielepel zout
    •3 dl lauw water
    •1 ei
    •2 soeplepels olijfolie of 20 g margarine
    •3 soeplepels sesamzaadjes
    •olie om de bakvorm in te vetten

werkwijze
    Los gist met een soeplepel suiker op in lauw water.
    Stort de bloem in een kom, giet de gistoplossing en het ei in een kuiltje in het midden. Voeg de sesamzaadjes toe. Strooi zout op de rand.
    Met de kneedhaken van de mixer even mengen.
    Voeg het lauwe water bij en kneed tot een glad beslag.
    Laat het deeg 30’ afgedekt rusten.
    Even kort herkneden, laagste snelheid, niet intensief of langdurig.
    Breng het deeg in de ingevette bakvorm, laat 40’ narijzen.
    Zet een vuurvast potje water in de oven, verwarm de oven voor op 160°.
    Bak af in ± 50’ op 160° voor 1 grote vorm, ± 45’ voor 2 kleine.
    Laat koelen op een rooster.

Laatst bewerkt: 9 nov 2010
  3. Richard E

Richard E

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Haha ... koekjes ... lekker Jan, heb je ook chocolade?

4. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    KoekjeS? Daggutnie! Jij krijgt van mij slechts één koekje van je eigen deeg. De rest kanen we hier zelf op.

5. Richard E

Richard E

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Jan, nou bedankt dan alvast voor het koekje, ik zal het me laten smaken :yes: (ik weet zeker dat ik er met volle teugen van zal genieten). Is wel eens lekker als een ander een keer iets voor mij bakt, en helemaal als jij dat doet. Ook mijn complimenten voor het gepubliceerde recept van Witbrood met Nogluten en sesamzaadjes. :thumbsup: Het behoeft natuurlijk geen toelichting dat het recept van Anita van de Vlaamse Coeliakie Vereniging iets anders is dan mijn eigen recept, niet noodzakelijkerwijs slechter, alleen anders, maar dat geheel terzijde. Verandering van spijs doet eten (volgens een oud Indiaans spreekwoord), dus ik ben erg blij met deze leuke ontwikkeling. Om een juiste inschatting voor het 2011 budget van de MBFB bakkerij te kunnen maken, ben ik benieuwd:

Wie gaat vanaf nu zijn eigen (eventueel zoete) brood(jes) bakken?
    --> Deze vraag graag beantwoorden met een kort en bondig IKKE WEL of IKKE NIE(T)*.
    * (de "T" is facultatief)

6. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Zo'n glutenvrij brood zal ongetwijfeld anders smaken dan wat men bij de zoete-broodjes-bakker gewend is. I.p.v. 500g nogluten kun je natuurlijk ook 500g gewone tarwebloem nemen, maar dat had de goede verstaander natuurlijk al begrepen. Het gaat om het idee.
    Mag ik er daarbij nog op wijzen, dat je ook zelf bloem kunt importeren uit China? Wel op de verpakking laten zetten 'gift' of 'spare parts', want anders krijg je gelazer bij de douane. Ook bestellingen van meer dan 100 kg over meerdere pakjes laten verdelen en vragen of het verzonden kan worden met Swiss air. Uiteraard bij ontvangst wel zelf al het kaf er uit halen, want kwaliteitscontrole en Chinezen zijn geheel verschillende begrippen. Maar ja, wat wil je? Het is spotgoedkoop, dus beregoed.

7. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Beste Jan,
    Ik voel sterk de neiging om je te vragen: "Wil je er over praten?". Dat doe ik echter niet en waarschijnlijk lig jij daar niet wakker van, maar dat terzijde.
    Na de sluiting van mijn praktijk overweeg ik een verslavingskliniek te openen, in combinatie met een bescheiden slijterij. Uiteraard zul je daar ook vlooiedruppels voor Deezel en andere dieren (niet: -vee)benodigdheden aan kunnen schaffen.

Het bedrijfsplan zul je inmiddels wel gevonden hebben onder de mat van de Wok Inn. Ik ga er echter niet van uit dat je er je goedkeuring aan gaat geven dus voorlopig handel ik enkel zonder BTW, accijns en omzetbelasting af te dragen. Oneerlijke concurrentie hoor ik u denken? Nee hoor. Als ik het voor deze prijzen kan leveren, kan iedere winkelier het ook. Moet hij alleen wel zijn dikke BMW verkopen.

8. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Doe dat maar niet. Dan krijg je onmiddellijk gelazer met de Voedsel- en Warenautoriteit.
    Als je op een verpakking bloem de kreet "Gift" zet, komt je (dubieuze) handeltje wellicht door de Douane, maar daarna zit de V&WA er meteen bovenop. Als Deezel op een loops teefje zeg maar.
    "Gift" (tegenwoordig zegt 90% van de nederlanders "gif") is samenwerking met koekje(s) van eigen deeg is geen goede optie.

Nou ja zeg.... Nu krijg je eindelijk een klant, en ben je verzekerd dat de rekening betaald gaat worden, heb je je praktijk gesloten! Schiet mij maar lek... Ik snap 't niet meer.

Je bedoelde uiteraard te schrijven een "ontwenningskliniek", maar je onderbewustzijn heeft je weer verraden. Het wordt dus een verslavingskliniek waar je, vermomd met een witte jas onschuldige slachtoffers nog dieper in de alcoholische ellende gaat storten. Om ze daarna fijntjes te wijzen op je "bescheiden slijterij" om zo de eindjes aan elkaar te knopen. Dit riekt naar koppelverkoop. Mijn goeie vriendin Neelie Smit (voorheen ook nog Kroes en net geen Peeper) was daar in haar tijd als "cartelwaakhond" niet van gecharmeerd.

Is dat niet een beetje als schieten met een kanon op een mug? Druppels (meervoud) voor een (1) vlo? (enkelvoud)

Met de praktijk van " onder de mat schuiven" ben jij inderdaad wel bekend. Dat heb je duidelijk vaker gedaan. Onder de mat van de Wok Inn is echter geen goeie keuze; de mat daar is van het type "gevlochten riet" en die zijn maximaal waterdoorlatend. Het bedrijfsplan was dus niet te lezen. Nu zal dat op zich ook weinig uitgemaakt hebben; ook al had je het keurig bij Jan op tafel gedeponeerd, het zou toch niet te lezen zijn.
    Ik zal Sven op de hoogte brengen van je aanbod m.b.t. vlooie-(enkelvoud)druppels; mits je je toko niet in een mooi pandje in het centrum van een grote stad hebt, maar in een 2e hands garagebox in een achterafstraatje op een industrieterrein, zal hij zeker willen kopen.
    Moet hij wel wat " schuimpjes" verkopen natuurlijk.

9. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Het moet niet gekker worden. De volgende keer word ik zeker aangesproken met 'amice'?

Hoezo dubieus handeltje? Als de verkoper zegt: "helemaal plima vool Eulopa" is toch alles dik in orde? En bij de Voedsel- en Warenautoriteit werken toch alleen maar ambtenaren? Als die al achter hun bureautje vandaan komen (na de koffiepauze, het lezen van het ochtend- en het middagkrantje en na hun middagslaapje) zien ze toch niet aan een pakje, dat daar 500 grammetjes bloem in zit? Die gasten zijn zo blind als wat en trouwens, ze nemen natuurlijk alleen in beslag wat ze zelf lekker vinden. Moet je eens zien wat voor een grote koelkasten die gasten allemaal thuis hebben.

10. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Nog bedankt Jan voor het leggen van de plaat, er loopt nu dus iemand rond zonder dat ding voor z`n bakkes wat ook weer een voordeel is.

Wat voor koelkasten hebben die ambtenaren dan ? Niet dat ik nieuwsgierig ben hoor, maar ik wil het wel graag weten. Nou ?

11. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Ja, doei! Gebruik maar lekker zelf de zoekfunctie. Dat schrijven anderen dan ook altijd.

Denk je trouwens, dat ik bij al die gasten binnen ga kijken? Ik heb overigens wel eens zoiets gezien :

Dat lijkt me wel wat. Moet je eens weten hoeveel flessen Jägermeister daar in passen.

12. Richard E

Richard E

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Jaaa duuhuh ... boeiuhh ... wie interesseert zich nou voor die koelkasten van die gasten, en hoeveel flessen Boswachter daar in passen?

Ik wacht nog steeds op:
    - het door jou gebakken koekje (van mij eigen deeg), en;
    - de exacte info over de prijsaanpassing van de huurprijs van de MBF bakkerij
    (om een juiste inschatting voor het 2011 budget van de MBFB bakkerij te kunnen maken). Je hebt het zowel over een prijsaanpassing, en daarna juist weer niet, wat is het nou? :confused:

De dames hier bij mij in de bakkerij worden een beetje onrustig en willen heel graag weten wat jij nou precies van plan bent. ;)

13. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Stel deze lieftallige dames maar gerust hoor! Ik heb geen plannen. Ze hebben niet helemaal mijn leeftijd en ik ben fanatiek monogaam. Ik kijk overigens nog wél graag naar vrouwelijk schoon (mijn ogen doen het namelijk nog wél goed), maar de gebruikelijke zondige gedachten krijg ik daar niet meer bij.

Tja, dat koekje van jouw deeg laat nog even wachten. Die zooi is zó keihard, dat achtereenvolgens de broodzaag, de ijzerzaag en de kettingzaag het hebben begeven. Momenteel is Deesel er mee bezig om er voldoende kleine stukjes van te maken, zodat het goedje in de bakvormpjes past. Dat lijkt overigens aardig te lukken. Na het volledig versnipperen van een stelcon plaat lijkt dit voor hem een eitje te zijn.

Tja, die huuraanpassing. Die komt er echt, wees maar gerust. Ingaande per 1 januari, zoals in het kontrakt is omschreven. In de kleine lettertjes kun je ook zien met welk percentage er verhoogd kan worden.

14. Richard E

Richard E

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Hahaa Jan, okaaay … je bent dus blijkbaar al van de leeftijd dat je nog wel kijkt, maar je weet eigenlijk niet meer waarom. ;) Geeft niks hoor, we hopen stiekem allemaal die respectabele leeftijd te bereiken.

Ik wacht het koekje geduldig af, ik heb erg veel geduld. Met heel veel dingen is het namelijk zo dat, hoe langer je wacht, hoe lekkerder het dan uiteindelijk is, herken je dat nog wel? Of ook al niet meer? :rolleyes:

Okay, je hebt me v.w.b. de huuraanpassing helemaal gerustgesteld. :D Goed om te horen dat je je gewoon aan de contractvoorwaarden houdt. Paniek voor niets dus, ik zal de dames geruststellen.

15. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Nou, zo erg is het ook weer niet. Laat ik het zó zeggen: ik heet geen Silvio.

Ik hoop, dat het koekje smaakt. Ik weet niet wat jij allemaal in dat deeg stopt en waar en hoe lang je het bewaart, maar tijdens het bakken kwam er iemand van de rioolreinigingsdienst langs om te vragen of we de verstopping wel zelf konden verhelpen. Dus: eet smakelijk! En voor het geval dat: Tandarts Almelo - Telefoonboek.nl - Telefoongids bedrijven

16. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Pardon, rioolreinigingsdienst?

Hier vanaf het buitenbergse buitenverblijf zagen we een nogal heftig rookpluimpje opstijgen.:confused:

Vreemde gasten daar op de berg.

17. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Nou, dat was niet mijn keuken, hoor! Naast een allesverpestende stank produceerde het goedje eigenlijk geen noemenswaardige rook. Dat viel die man van het riool ook al op, die overigens adviseerde een hogedrukreiniger met heet water te gebruiken. Het zal vermoedelijk het Leutelpaleis zijn geweest, waar ze het roetfilter van Roel's Fennek aan het uitkloppen waren.

En hoezo 'vreemde gasten daar op de berg'? Ken je ze niet?

18. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Gelukkig hebben we een goede wasgelegenheid (uche)

19. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Oei oei oei... dat is weer voer voor de peda- en ander gogen hiero...

Punt 1 een Zwarte Piet die zich aan het dé-Zwarte Pieten is... hoeveel onschuldige kindertjes donderen nu meteen van hun geloof af? Nou? Nounounou???
    't Is toch al huilen met de pet op als het gaat om de beleving van het geloof hier te lande, maar goed, daar hebben de moderne collega's van de Goedheiligman dapper aan meegeholpen...
    (En nee, 't is geen cursiste na een oefeningetje "How not to be seen." Dan had dit plaatje onmiddellijk door een hier toevallig voorbijkomende en vriendelijk zwaaiende mod gewist geworden...Waarschijnlijk wegens "irritant opdringerige heuvellandschappen op een Berg" of zoiets)

Punt 2 een Zwarte Piet met een filtersigaret in z'n Spaanse giechel.
    Wéér een slecht voorbeeld voor de kindertjes...
    Ik bedoel: als je dan tóch zonodig moet roken, doe dan iets met die Dochter van die weduwe.
    Maar loop niet laf met zo'n filterding in je waffel.
    Je bent toch geen Fennek?

Laatst bewerkt: 15 nov 2010
  20. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003

Laatst bewerkt: 21 nov 2010
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina