Ja, eerst positieve mal, daarmee maak je een negatieve mal en dan kun je je romp maken in die negatieve mal. :rolling:
Dirk is begonnen aan z'n freesonderzoek. Aangezien dat nauw verbonden is met dit project lijkt het me hier een vermelding waard: nieuwe-eigenbouw-frees Ik ben benieuwd Dirk, waar het eindigt!!
Ha, waar het eindigt weet ik nu al wel: - 50% budgetoverschreiding - een fantatisch project - veel te veel tijd TEKORT - weer iets dat nooit ophoudt. - een verschrikkelijk handig apparaat erbij ... Er resteert nog een vraag: wanneer/hoe snel
Verschrikkelijk handige apparaten hebben de neiging verschrikkelijk veel tijd op te eisen en daar nooit mee op te houden. Vooral sinds de uitvinding van de computer...
Altijd lekker als je dit achter de rug hebt: Foutloos gesneden! Daar ben ik blij mee. Nu de kernen ontharen, neusmal laten snijden, neuslijst bijwerken, en de panelen samen lijmen. Ook kan ik al vooruit gaan kijken naar het opbouwen van de liggerkern.
Wat is volgens jouw de beste manier om schuimstukken te ontharen? Enkel even licht schuren met een fijn schuurpapiertje?
@Prop-er: :rolling: :rolling: @Robert: Ik rub met m'n vingertoppen over de kernen. Dan raak je 99% kwijt. De rest met een fijn schuurpapiertje als je de hele kern een beetje licht op schuurt.
Wat ook goed werkt, met name bij de snijranden waar de haren soms erg vast zitten, is power- of duck tape. Kost je een meter of wat maar je trekt het er zo af.
puzzelen... Zo eens even nagedacht over de webbing en de vleugelhuid. De webbing wil ik als volgt opbouwen: Tussen de capstrips: kern: foam tussenlaag: 45° glas (gaat zo'n 90 gram wegen) buitenlaag: Balsa 90° (gaat ook zo'n 90 gram wegen) Om de capstrips: glas gewikkeld: 45°, gaat zo'n 250 gram wegen. Overigens worden de glaslagen naar de tip toe steeds dunner. Ik probeer de massatraagheid minimaal te houden. Om dit te berekenen maak ik gebruik van de rekensheet van Christian Baron. aenderungen (Holm auslegung) Ik heb net zo lang met de parameters gespeeld totdat ik bij de wortel het aantal rovings heb dat ik nu heb gemaakt. Dan rolt er ook een waarde uit voor webbing. Voor het gemak en de veiligheid ga ik behoorlijk over de berekende waarde uit: De eerste 1500mm halve vleugelspanwijdte komt er twee lagen 160grams glas tussen het foam en het balsa. Dan de huid. Mijn keuze is gebaseerd op de nooit volprezen rekensheet van Prop-er zodat het rekenkundig klopt, verder deels praktisch, deels uit financien. Buitenhuid 54gram glas: 90° (want onder 45° kan ik niet in een keer kwijt op een paneel) Deze huid zorgt voor een mooi glad uiterlijk. Mijn eerste gebagde zwever heeft dit ook, en die ziet er uit alsof deze gisteren uit de zak kwam. En toch is dat al weer 6.5 jaar geleden... De sterkte komt van dit spul: Carboplast Voldoet rekentechnisch, een paneel kan in 1 stuk onder 45° uit de doek gehaald worden, en het is niet zo duur.... Even grof gerekend bouw ik nu een 5.5mtr vleugel voor nog geen €230,- En dat volcarbon.... O ja, de rekensheet geeft aan dat het te verwachten eindgewicht 6176,7619 gram is, op dit moment....
Oeh, dat is 676,7619 gram meer dan je oorspronkelijke rekenmassa. Die opbouw van je ligger snap ik nog niet helemaal. Tussen de capstrips komt schuim, balsa en glas (alles omwikkelend). Maar waar nu precies schuim en waar balsa komt, en in welke diktes is me nog niet helemaal duidelijk En over ontharen: Ik snij CNC. Ik heb geen haren (ook nauwelijks op m'n kop ). Dirk
Na schuren, vóór het baggen altijd de kernen goed schoonblazen om een goede hechting te garanderen. Rick
???? Ik heb 'm, dacht ik zo, altijd op 6.5kg gehouden... Ik zal tzt wel even een schetsje maken. De opbouw is een beetje dubbel uitgevoerd, eigenlijk. [edit] Ik kan begrijpen dat je niet voor je ziet wat ik zie, als ik zelf mijn post #134 terug lees.
Ja, idd. Ik heb geen compressor. Als alternatief zuig ik de kernen altijd af met een borstel op de stofzuigermond. Ook rol ik even met de natte epoxyroller over de kern om de laatste dingetjes mee te pakken. Maar zover is het voor dit model nog lang niet!!!!
Het zal de leeftijd wel zijn. Ik had 5,5 kg in mijn hoofd zitten. Dan is die 7 kg voor mijn 6meter versie wellicht wat optimistisch ... :? Maar een pondje meer doen dan. Ben benieuwd naar het schetsje. Dirk.