De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wiggie, 13 jul 2009.

1. misterm

misterm

Lid geworden:
    17 mei 2011
    hallo wiggie,

hier een foto die redelijk duidelijk is en goed belicht.

mvg marco

2. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Dank je, de oorspronkelijke vraag kwam eigenlijk voort uit het feit dat de achterzijde van de schepen bij zowel de hekrolloze als degene met de hekrol er hetzelfde uitzien. Het verschil zit hem alleen in het aanwezig zijn van een werkende hekrol. de vorm is gelijk.
    Ondertussen ben ik er uit dat het een werkende gaat worden.

3. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Tijdelijke bouwstop op de Mississippi werf!!

Beste Allen,

Na 2,5 jaar bijna onafgebroken bouwen begon de afgelopen weken me steeds meer het gevoel van moeten te bekruipen bij de bouw van de Mississippi. Nu ken ik mezelf aardig hierin dat ik weet dat dat bij mij betekend dat ik dingen ga afraffelen. En dat wil ik de Mississippi niet aandoen!
    Vooralsnog heb ik daarom besloten om een tijdelijke bouwstop in te lassen. Denk aan een paar maanden.Uitstel is in dit geval geen afstel .

In de tussentijd ben ik begonnen met het opknappen van een stoommachine en stoomsloep. Iets heel anders maar daarom ook wel weer uitdagend.
    Een apart verslagje zal ik binnenkort starten op het forum. Dit wordt niet zo uitgebreid als het verslag van de Mississippi maar hopelijk wel informatief.

4. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    nog meer stoom afblazen op het forum !

succes met sloep en stoom machine !

5. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Bekend probleem, ben niet voor niets al 5 jaar met de Kamara bezig.
    Heel herkenbaar. ;)

6. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Adam, maar jij heb ook meerdere projecten lopen !!!
    Wat goed is voor de afleiding
    .

7. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ken het gevoel, heb nu ook mijn denemarken even aan de kant gezet, dadelijk als ik weer met dit schip vast loop dan haal ik hem weer onder zijn dekentje vandaan en ga ik weer verder, variatie is af en toe echt wel nodig, houd je scherp en fris in je hoofd....

8. stoppel

stoppel

Lid geworden:
    7 okt 2006
    voor mij hetzelfde met de ANDRE-B.
    Alleen ben ik ondertussen ongeveer 3 of 4 schepen verder, met nog een schip in opdracht op de planning.
    Dus ook tijd speelt een grote rol.

9. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Nou!
    Ik ben er weer hoor. Even een meter stof verwijderen. Letterlijk en figuurlijk gesproken. Het tussendoortje is een project an sich geworden waar een aantal van jullie gisteren het resultaat hebben gezien in Heemskerk.

Tijd om de draad maar weer eens op te pakken.
    Ik ben vandaag begonnen met de verschansing. Dat is al een project op zichzelf te noemen met alle hoeken erin.
    De eerste staanders zijn aangebracht om een begin te hebben. Daarna kan het gepuzzel beginnen.

10. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Blij dat je weer terug bent met de Smit William.

Zal weer goed opletten, want hier valt veel van te leren, op de manier waarom u kunt bouwen, gewoon top!

Suces met het achterboeisel, en ben benieuwd naar het eindresultaat, zal vast een heel andere blik geven.

Jan

11. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Na de verschansingsteunen in PS vastgezet te hebben vond ik het er eigenlijk niet uitzien. Het PS was veel te grof.

Bovendien kwam het ook niet zo sterk op me over terwijl de verschansing straks de grootste klappen te verwerken krijgt doordat de rollen aan de voor- en achterzijde direct vastzitten aan de verschansing.

Daarom ga ik het in messing opnieuw proberen. Als basis dient 0,6 mm dik messing plaat dat ik met behulp van mijn mini cnc freesje in de goede vorm frees.
    Daarna soldeer ik er een stukje 2 mm staf tegen aan, net zoals het origineel
    Daarna volgde het grote uitmeten en plaatsings werk.
    Doordat de staf iets verder doorloopt dan de verschansingssteun kan ik alles goed vastzetten in het dek.

Hieronder wat foto's.

Freeswerk gereed

Soldeermal in hout gefreesd om alles netjes uit te lijnen voor het solderen.In dit soort werk gaat meer tijd zitten dan het solderen zelf trouwens.

Onderdelen geplaatst in de mal

proefplaatsing op het dek in een aantal foto's

en de achterzijde, hier zitten een aantal aparte steunen in

De volgende stap is het aanbrengen van een 4 mm bovenbuis om er een geheel van te maken, daarna komt de buitenzijde met daarin en daarop de details

Al met al nog meer dan genoeg werk aan de winkel maar wel met een veel beter gevoel dan de PS variant.

12. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Netjes gemaakt en stevig zo William,
    met welk freesje heb je dat gedaan?
    een end mill 0.8 mm. of zo?

13. Bert Kroes

Bert Kroes

Lid geworden:
    6 mrt 2005
    ziet er goed uit William

14. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003

Ik gebruik een 2 mm VHM tweesnijder zoals het onderstaande plaatje, dat gaat als een warm door de boter door het messing heen, wel de snijsnelheid in de gaten houden. Te langzaam en de frees loopt vol en te snel en de frees breekt.

bron: freesjes.nl

@ Kroes: Bedankt voor het compliment. Misschien een onbeleefde vraag maar ik vroeg me af, aangezien jij de romp hebt gemaakt, hoe jij het model hebt gemaakt? Heb je er foto's van toevallig?

15. Bert Kroes

Bert Kroes

Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Hallo William
    Ik heb toen der tijd alleen de romp ge maakt voor een kenis? de plug en de mal die jonge is er mee ge stopt wegen zij studie? later heb ik de romp voor em verkocht er is nooit een model ge weest. jij bent de eerst die zo ver bend ge komen mijn compliment
    ik heb in de tijd 5 van deze rompen verkocht

Groet Bert

16. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    Hoi William,

Fijn om te zien dat je weer bezig bent. Het ziet er weer erg mooi en stevig uit. Succes er mee!

Marco

17. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Dank jullie wel voor de complimenten.
    Wel grappig om te lezen dat ik wellicht straks een van de weinigen ben met model dat echt af is. Maakt het weer wat meer bijzonder op het water.
    En stevig moet het zeker zijn Marco. Als ik de Emma straks een duwtje moet of mag geven ( ik ga uit van mogen ) moet ik dat wel zonder kleerscheuren gaan overleven toch?

18. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Top...!!! :thumbsup::thumbsup:
    (kan ik gaan spieken.. ;))

19. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Leuk dat je de bouw weer oppikt William.

20. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Vind ik ook, zag er eerst tegen op maar nu gaat hij weer erg lekker.

Het eerste stuk verschansing is klaar. Wel erg lastig solderen al die kleine stukjes. Moet mijn derde handje maar weer eens op gaan zoeken geloof ik.

Ik heb eerst de bovenbuis vastgezet, op die manier kon ik het achterste deel uitlijnen met het voorste deel.

Daarna is de buitenplaat op maat gezaagd en vastgesoldeerd.

En nog wat details, tekeningen zijn belangrijk maar de foto's geven veel meer informatie.

En de binnenzijde, mijn soldeerkunsten zijn nog niet zo goed dat het nabewerken achterwege kan blijven. Gelukkig is het tinsoldeer, dat is makkelijk weg te halen.

En sterk dat dat kleine stukje al is! Het zit nog niet vastgelijmd maar ik kan de romp er zijdelings mee verplaatsen als ik er aan trek zonder dat het een krimp geeft.

Ik gebruik nu S39 voor waterleidingen. Werkt net zo goed maar stinkt veel minder, en dat is wel zo fijn.

Deel Deze Pagina