De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wiggie, 13 jul 2009.

1. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ziet er zeer strak en sterk uit William, :thumbsup:
    Maar houd er wel rekening mee dat je de s39 naderhand goed verwijderd,
    Andes blijft het doorvreten in je materiaal,
    Ik heb persoonlijk s39 afgezworen, ik gebruik enkel nog soldeer tin met hars kern (elektro soldeer)
    Werk net even iets fijner,

2. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    ziet er knap stevig uit.
    ben wel benieuwd hoe je het knikje nog gaat maken nu je railing reeds hebt vast gesoldeerd.

S39 kan je later wel wat kopzorgen bezorgen als je gaat schilderen,het is zeer moeilijk te verweideren in hoekjes en kieren waardoor ontvetten moeilijk word. soldeersel met hars kern , zoals Vincent reeds vermeld heeft deze eigenschap niet.

3. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Ik weet het jongens , ik gebruik al elektronicasoldeertin met harskern maar zonder S39 vloeit dat niet voldoende. Ik heb zelf ook nare ervaringen met de universele S39 en verf. Vandaar de keuze voor de waterleidingvariant. Dit is minder agressief en werkt mogelijk beter icm verf. Het wordt sowieso schrobben straks.
    De verschansing zit nog niet vast aan het dek maar staat er gewoon los op. Dat knikje mag dus geen probleem zijn

4. Wout v.d. Spek

Wout v.d. Spek

Lid geworden:
    27 nov 2004
    William,

Eerst goed ontvetten en daarna stralen, werkt bij mij het best, wel zo snel mogelijk in de grondverf zetten.

5. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Niks mis met S39 ;)
    Is net als verf, hoe meer het stinkt hoe beter het is.....
    Gebruik al jaren S39, na het solderen goed reinigen met veel water en een tandenborstel, en dan is er niks aan de hand..

6. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Goed om te horen Adam, weer wat meer vertrouwen zo.
    Stralen zou heel leuk zijn ware het niet dat de verschansingsdelen vrij groot uitvallen in een schaal van 1:25. Ik zit met het voorste deel al op zo'n 20 cm en het achterste deel is twee keer zo lang. Het vinden van een straalcabine waar alles in past is nog het lastigste denk ik.

7. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Oplosbaar

8. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Dit zou dan toch voldoende moeten wezen ???

9. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Er lopen ondertussen wat lijntjes achter de schermen. Het stralen gaat dus waarschijnlijk wel goed komen.
    Bedankt voor het meedenken allemaal.

10. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Voordat ik de achterste verschansing vast soldeer aan de steunen wil ik daar eerst de trosdoorvoeren in maken. Normaalgesproken zijn daar ovale holnieten voor te koop die redelijk op schaal zijn. Bij een 1:25 model ligt dat helaas iets anders. De breedte van die dingen is 27 mm en de hoogte 19 mm, niet echt klein dus.
    Om ze vast te kunnen solderen wil ik ze in messing uitvoeren.
    Om het mezelf niet te moeilijk te maken heb ik het onderdeel in 3D getekend en daarna met de cnc frees grof uitgefreesd
    Dat ziet er dan zo uit.

Daarna heb ik de buitenzijdes en freesoppervlaktes met de dremel afgewerkt en dan houdt je dit over.

Het lijkt makkelijk maar per doorvoer zit er drie uur freeswerk en nog eens een half uur handwerk in.
    Twee gemaakt en nog eens twee te gaan. Het freesje krijgt het zwaar.

Verder heb ik mezelf gekieteld met een nieuwe zender waarmee het wel heel gek moet gaan lopen als ik daar niet genoeg kanalen mee heb straks. Het kunnen er maximaal 18 zijn. ( lijkt mij voldoende alhoewel ik er nu al 12 nodig heb straks).

11. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Prachtige verschansing en tros doorvoeren. Een lust voor het oog, blijf dit volgen.

12. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Fraaie zender, ben benieuwd naar je ervaringen er mee. Kunnen er ook "multiswitch-activeren" modules in?

13. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Noop!
    Maar met 18 kanalen is dat geen probleem meer hoor. Met twee Gewu modules heb ik al 16 schakelkanalen waarbij er twee proportionele kanalen vervallen. Dan houdt ik er nog 16 over.
    Ondanks dat de MC-20 me qua programmeren en design meer trokken ( ik gebruikte een mx-22 en die is qua programmeren nagenoeg gelijk aan een MC-22) ben ik toch voor Spektrum gegaan. Doordat er een x-plus uitbreidingsmodule op kan die me 8 extra kanalen geeft.
    En in de DX10T is werkelijk alles instelbaar, alleen net even anders dan ik gewend was en waarbij ik minder
    met mixers hoef te werken.
    Ik ben er tot nu toe tevreden over. Maar dat zeg ik met een krappe week ervaring. Dat is dus niks. De tijd zal het leren.

14. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Weer een stukje verder, door de tip van Baggeraar om vermiculitte als soldeerplank te gebruiken is de kwaliteit ook omhoog gegaan. Ik kan nu alles vastzetten met spelden voor het solderen waarmee ik mijn beide handen vrijhoudt.

15. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Netjes hoor William !
    Toch wel handig, zo,n laswagen aan dek, het lijkt wel een echte werf :thumbsup:

16. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Nu je het zegt....
    Was me nog niet opgevallen. Alleen dat blauw?

17. r.driesse

r.driesse

Lid geworden:
    1 jan 2008
    Hallo Wiggie,

Ik heb een vraagje, ik zie dat je prachtig werk maakt, zo ook het soldeerwerk ga zo door.

Alleen nu ben ik benieuwd hoe jij je messing plaat bewerkt, op maat maakt? doe jij dat met een knip schaar of doe je dat snijden? hoe dik messing plaat gebruik jij?

Ik zit namelijk ook met het probleem hoe ik messing plaat zo strak mogelijke kan krijgen. ik wil namelijk een kraan maken, en dat hij ook uitschuif baar kan worden, alleen dan moet ik wel messing profielen maken en dan moet alles zo strak zijn als een rechte lijn.
    heb jij door tips voor of iemand anders misschien?

18. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    @r.driese, messing profiel is zo tekoop in de modelbouw winkel in alle vormen en maten, rond, vierkant, U-profiel , L-profiel en plat meestal in lengtes van 1 meter.
    de plaat die bewerkt William met de CNC frees tafel dus computer gestuurd.

19. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Brandaris zei het hierboven al.
    Alle moeilijke vormen frees ik met een cnc freesje. Die heeft echter de beperking dat ik daar onderwerpen van maximaal 65x125 mm mee kan frezen.

Mijn verschansing gaat daar ruim overheen. Het op maat maken doe ik mbv een lintzaag of een ordinaire blikschaar. Ruim uitzagen of knippen en daarna met een bandschuurmachine het geheel precies op de maat schuren.
    Ik gebruik 0,6 mm dik messingplaat.

Als je naar precisieprofielen op zoek bent kan ik je inderdaad ook alleen maar verwijzen naar wat er in de handel te krijgen is. Zelf goed zetten kan alleen met een zetbank en die zijn over het algemeen niet zo groot dat je daar lengtes van 1 m op kunt maken.

20. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    De sortering messing profielen die je bij modelbouwwinkels kan krijgen is nogal eens beperkt. Bij de Metaalwinkel hebben ze een aparte categorie "modelbouw profielen" die zeer uitgebreid is, en dikwijls hebben ze in de zaak nog meer dan er op internet te vinden is.

Groet,

Ad Bakker

Deel Deze Pagina