De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wiggie, 13 jul 2009.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dank je wel bocdan.

    Om ook even een kijkje achter de schermen te geven hieronder een deel van het tekenwerk waarmee de lieren vorm beginnen te krijgen.

    De eerste stap is bij mij meestal om de onderdelen 1:1 te tekenen in een CAD programma om te kijken hoe ik het geheel het beste in elkaar kan zetten. Daarna distilleer ik de losse onderdelen uit de tekeningen. Dan weet ik zeker dat straks alles past en werkt.

    Met de achtersleeplier ga ik proberen of ik de sleeptros ook automatisch netjes opgewonden kan krijgen op de trommel via de geleider aan de achterkant en het zou natuurlijk te gek zijn als ik de remmen op de lier werkend krijg.
    Technisch gezien kan het in ieder geval.
    Dit is bijna een projectje op zichzelf.

    [​IMG]
     
  2. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik ben zeer benieuwd William,
    ga je een echte reepgeleider maken ??
     
  3. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    lier

    Wiggie

    Ik kijk nou al naar het eind resultaat uit, het zal wel weer iets groots worden, in klein formaat.

    Zelf heb ik bij Smit gevaren, in de 60 e jaren, ik weet hoe die sleep trommels er toen uit zagen.

    Maar zo modern en zo klein, ik kan niet wachten.

    Sucses er mee.
     
  4. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het is inderdaad de bedoeling dat de reepgeleider gaat werken. In tegenstelling tot de eerdere reepgeleiders waarbij de spindel in een vaste verhouding tot de trommel meedraait en voorzien is van zowel links als rechts draad ( wat ik niet in het klein kan maken overigens) heeft de achterlier bij een ASD een spindel met een enkelvoudige draad. Die draait aan het einde dus de andere kant op om de geleider in richting om te keren.
    Dat moet elektronisch te maken zijn. Desnoods met behulp van een pololubordje met eindschakelaars als omkeergevers oid. Ik zal niet de eerste zijn die een pendelende beweging wil automatiseren en ik heb de vakantieperiode om daar naar te zoeken. Het wordt in ieder geval een echt project zo.
     
  5. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat kan je wel stellen !
    ik wacht met spanning op het eindresultaat.

    Succes !
     
  6. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben er uit qua elektronica in ieder geval.
    Met een bistabiel relais dat aangestuurd wordt via de eindschakelaars stuur ik een ompoolrelais aan die de draairichting van de motor omdraait die de geleider beweegt.

    In tekst is het niets, in de praktijk moet ik de onderdelen eerst nog zien te vinden. Hahaha.
    Het kan in ieder geval zonder moeilijke printjes, dat is de eerste hobbel die genomen is.
     
  7. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het begin is er, in de vorm van de vertraging die straks het draadeind laat draaien die op zijn beurt de reepgeleider laat verschuiven.
    Ik ben een persoon die alles wat kapot uit elkaar sloopt om de motoren en tandwiel en dergelijke eruit te halen dus ik heb een redelijke voorraad waaruit ik kan kiezen.
    Zie hier het resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Past precies! De boor is 4,5 mm in doorsnede om de schaalgrootte weer te geven.

    En qua elektronica ben ik erachter dat er signaalrelais bestaan met een set en een resetspoel. Prima te gebruiken voor de automatische ompaling van de motor. Twee subminiatuur microschakelaars op de reepgeleider en klaar is Klara!

    Wordt vervolgd.
     
  8. Bert Kroes

    Bert Kroes

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Farmsum (Delfzijl)
    Ik Ben benieuwt

    suc6 william
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Pffffff, wat een warmte vandaag, en geen zuchtje wind ook hier.

    Eigenlijk geen weer om wat te doen maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
    Dus hier de vorderingen van het afgelopen weekeinde.

    Het lijkt al wat. De aandrijving van de schroefdraad van de reepgeleider is hiermee alvast klaar. Toch een van de lastigste onderdelen.

    Het trapeziumdraad zoals op het origineel is het niet geworden, ik heb het gehouden bij een half gesneden M7 x 1.0 op een 6 mm zilverstalen as. Als ik de omwentelingsnelheid van de trommel bekijk op de omwentelingsnelheid van de schroefdraad van de reepgeleider kom ik op ongeveer 2,5 mm zijdelingse verplaatsing per omwenteling van de trommel. Dat komt neer op een sleeptros diameter van circa 60 mm. Of dat realistisch is? Wie het weet mag het zeggen. De lier is in het origineel berekend op 68 ton trekkracht voorzover ik het goed onthouden heb.

    [​IMG]

    De aandrijving zit er vast ingebakken.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De buitenzijde blijft demontabel, voor onderhoud.
    [​IMG]

    Het klopt nog steeds.
    [​IMG]

    en een filmpje, het klinkt allemaal nog lekker rauw, maar goed dat de lieren niet continu aanstaan ;)


    Ik zie het wel goed komen met de reepgeleider jongens.........
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Weer een stapje verder

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Papendrecht
    Nu hoor je van mij niet veel, maar hier word je gewoon letterlijk sprakeloos van...

    Echt heel strak.
     
  12. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    lier tje

    Ja, Hier wordt je stil........................van.
     
  13. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Zo high-tech is dit ook weer niet, dat kunnen jullie ook, is een kwestie van gewoon doen mannen!
    Maar een goede tekening is het halve werk.
    Goed bezig William! Ben benieuwd naar de functionaliteit straks.

    Gr.
    PIm
     
  14. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Die tekening maakt inderdaad het verschil Vincent ;)

    Hightech is het ook niet inderdaad. Gewoon doen! Met oefening kan iedereen het.
    En natuurlijk accepteren dat je soms dingen over moet doen omdat het niet lukt. Maar daar leer je het meeste van.
     
  15. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Nieuw materiaal

    [​IMG]

    Meer details aangebracht

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hebben jullie enig idee waar de aluminium bus voor dient die op de plaats van de hoofdas zit? ;)

    Het antwoord volgt dit weekeinde.
     
  16. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    trommel

    Wiggie


    Is dat soms de trommel, om de sleepdraad op te winden????
     
  17. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    599
    Locatie:
    Zuid Holland
    Voor de kluts?
     
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Nee en nee, het heeft er wel mee te maken uiteraard.
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Rem was mijn eerste gedachte. Zou ook nog wrijvingskoppeling kunnen zijn?

    Groet,

    Ad
     
  20. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ook weer een nee, de rem zit aan de buitenzijde van de trommel, die probeer ik wel werkend te maken dmv een servo maar dat is voor een later moment.

    Ik zal jullie uit de brand helpen, het is de motorfundering voor de motor die de trommel laat draaien.
    Ik wil zo min mogelijk tandwieloverbrengingen (bron van storingen) in mijn aandrijving dus de motor komt in de trommel te zitten.
    Van het weekeinde zien jullie wel wat ik bedoel. Vanavond heb ik een BBQ avondje dus weinig bouwen.
     

Deel Deze Pagina