De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Kleine update dit keer. Weinig tijd gehad van de week.

Allereerst is de grondplaat op het verwijderbare dekdeel gelijmd met epoxy.

Gat in het dekdeel gezaagd en daarna twee stukjes messingstaf van 1,5 mm op een gelijke afstand van het midden opgelijmd om de lier straks vlak op het dekdeel te kunnen lijmen. De lier is aan een zijde namelijk breder dan aan de andere zijde vanuit de hartlijn van het dek gezien.
FE9E7627-8B62-4D8C-BB31-497208D870B0-1328-00000138954F3099_zps2c9d5637.jpg


Daarna de lier uit elkaar gehaald, mooi moment om te fotograferen. Straks met schilderen heb ik daar een groot voordeel aan dat dat kan. Bij de achterlier kan het niet dus daar moet ik veel meer afplakken.
B007FD09-2CF8-4E94-A559-25FF73654C6B-1328-00000138A7C22126_zps364aa599.jpg


De buizen die de ketting naar de kettingbak geleiden aan de achterzijde van de kettingschijven zitten er op en de remcilinders ook. Die werken niet omdat de remhevels mbv touwtjes bewegen. De slag zou ook te klein zijn.

1F9A13A4-2122-43A3-AED4-62155C07EB96-1328-000001350147EFD3_zps5f4a71c5.jpg


A9C2F21D-8719-4B4F-B5C7-A48F84011342-1328-000001350D5A158D_zpsbe5f467f.jpg


De ketting kwam vandaag binnen en hoera! Hij past! Al het gereken en geteken is ergens goed voor geweest dus.

1471A35D-A41A-4A0F-88A7-F92EF73448AD-1328-0000013515BC9BA4_zpsf31190ad.jpg


70D7C06B-C233-4800-B45F-C28B5828B708-1328-000001351CE0857E_zpsb94887ec.jpg


Nog even een vraag tussendoor. Staat een kettingrem normaalgesproken open of dicht?
De reden voor de vraag volgt binnenkort.
 
Mooi weer William, voor het anker gebeuren, een anker moet in noodgevallen altijd gebruiksklaar zijn dat wil zeggen de klus uit z'n werk en de rem er op!
 
Nog even een vraag tussendoor. Staat een kettingrem normaalgesproken open of dicht?

Normaal staat deze open, De ketting word dan vastgehouden door een kettingstopper,
Maar bij de haven slepers zal deze wel op de rem staan omdat ze bijna nooit de anker gebruiken, Of ze zijn aan het slepen of ze liggen aan de steiger....

full


Naar de voor de rest, Niks anders dan lof over je bouwwerk...:worship::worship::thumbsup:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank jullie wel. Ik bedoelde met kettingrem eigenlijk de kettingstopper. Die zou normaalgesproken dus dicht moeten staan.
 
Hier de reden voor mijn vraag.

Frezen:
28AA0107-4B29-4FA8-9C57-61919A0FBFEA-4308-000001BE76A49362_zpsb6eca4d0.jpg


En in elkaar gezet:
9926632B-2DCC-4A5C-AF09-C9D7D7C7089E-4308-000001BE9B93BCD8_zpse4d08bd0.jpg


ABB4FEA7-BD51-42FE-BC65-9186E8EB72B6-4308-000001BECDFDB80A_zps619fe0ea.jpg


Uiteraard werkend op de schroefdraad in de spanners na, daar moet ik nog eens een tapsetje voor aanschaffen.

De buis naar de ankerkluizen is normaalgesproken afgesloten met een deksel. Daar moeten de knelsluitingen nog op komen maar de deksels zitten alvast. De ankerketting gaat niet door het dek heen straks omdat de werkende ankerlier onderdeks zit. Wel wordt er nog een doorvoergat van onderaf gemaakt zodat de doorvoer wat echter lijkt.
9F89F216-F9E2-47F8-AA09-909BC156D1EA-4308-000001BED7852C74_zps4f553b23.jpg


En dan de test met ketting. Het past prima.
22B489A6-7265-4FAC-AFDB-661E1AB41CB8-4308-000001BEDF002A8A_zps6d7c8dc7.jpg


87C25EC1-A3E9-4C71-9B88-2813875D04F0-4308-000001BEE81BD786_zpsbbced6dc.jpg


2F366FE0-F8AA-48D0-BF11-594EEFC40BDC-4308-000001BEEF83661C_zpsc315c48b.jpg


En als laatste een proefpassing op het dek.
EC0F895A-2E80-4A61-8FF3-88945BB66A6D-4308-000001BF00398B8F_zpsf5a22916.jpg


528E90D5-1FDB-4119-BC52-0B67A62B15B8-4308-000001BF0A0DADD3_zps105d15b1.jpg


3D5D7D24-9590-4268-A146-9C2A9EC80DB1-4308-000001BF1C2C2945_zps4fce0b9c.jpg


Nog een vraag uit interesse, ik moet straks twee spurling hole covers maken ter plaatse van de liertrommels. Dat woord wilde ik in het Nederlands neerzetten maar er is geen vertaling van te vinden op het net. Dus wie weet het wel?
 
spurling hole covers

En waar zitten die dan en wat doen die, want als je niet per ongeluk die term hebt geleerd is een woord in het russisch net zoveel zeggend zonder woordenboek.

Mijn gevoel zegt dat het gaat om het gat in het dek naar de kettingbak, maar bedoel je dat?
 
Het gaat inderdaad om een ander deksel. Dat zit recht onder de liertrommels en waar die voor dienen daar ben ik naar op zoek. Het maken is geen probleem. Ik heb er tekeningen en een beperkte foto van.
Zie hieronder.

4AA4BC0B-3D16-4FFF-8ECF-661C46952E87-4486-00000267676D23AC_zpsae91c952.jpg


82B698F2-1BB6-458C-8CD0-CD082713AF6A-4486-00000269405D24C5_zps589993eb.jpg
 
De vertaling van "spurling hole covers" lijkt me zoiets als "dinges-gat-deksel".
Een luik dat een niet al te dik persoon toegang geeft tot een ruimte heet een mangat.(manhole)
Dat spurling hole zal daar dus niet toe dienen.
Waarvoor dan wel heb ik nog niet kunnen vinden.

SPURLING PIPES

Op plaatje 1 en 2 zijn ook de "messen" te zien die ik eerder bedoelde.

Op die beperkte foto kan ik nog wel een flens zien die over tapeinden met moeren aan het dek zit.(noemen ze die flens dan spurling hole cover?)

Met wat fantasie zie je op die beperkte foto aan de spurling pipe ook dat mes zitten. :D
 
Laatst bewerkt:
Spurling heeft iets met (zij)lijn te maken. Spurling line is een zij(spoor)lijn. Ik zie dat in dit verband ook niet helemaal (ofwel helemaal niet:D).

Groet,

Ad
 
Nu snap ik hem Harm. Dat mes heb ik niet op de foto's kunnen ontdekken. Het zal er dus wel niet op zitten. Het gaat natuurlijk om een havensleper bij mij. Hoe vaak zullen die voor anker liggen? Niet veel denk ik.
Mooie site trouwens.
 
Dat mes heb ik niet op de foto's kunnen ontdekken. Het zal er dus wel niet op zitten.

Volgens mij ingekleurd.
Mes is oranje strip met de smalle gele kant in de nestenschijf.
Dat mes zit tussen twee(?) groene strippen die met blauwe las aan die pijp zitten.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verrek!

Die heb ik helemaal niet eerder gezien. Haha.
Nou, hij komt erop hoor Harm.

Dank je wel voor je scherpe blik.
 
Back
Top