De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Daar is niks verkeerd mee Raf.

Zo ben ik ook begonnen. De krachten op het bochtje werden echter dermate groot dat die kapot ging. Dus vandaar mijn gewijzigde aanpak.

De nieuwe 4 mm leiding met blindflens is ook weer klaar.

Ook heb ik het zenuwcentrum van de besturing compleet.

Een 12 kanaals ontvanger met uitbreidingsmodule om op de 18 kanalen te komen en een dubbele ontvangeraccu-aansluiting en telemetrie om alles op afstand te kunnen volgen.

Safety first!

Hoi Wiggie,

Je hebt het over een uitbreidings module. Hoe moet ik mij dat voorstellen?
Ik heb zelf de DX7s besteld. En merk nu al dat mijn wensen het aantal kanalen op de zender gaat overstijgen. Misschien dat dit ook een idee voor mij is?

Groet Chris

Je "offert 1 kanaal op" en sluit daar een module op aan die dan op zijn beurt dat ene kanaal verdeeld in 8 extra kanalen.

een 6 kanaals zender met 1 module geeft dan 13 kanalen

uiteraard merk en type afhankelijk.

Alleen de DX10t en de DX18 ondersteunen dit ( van de DX9 weet ik het niet). Het zijn in feite 18 kanaals zenders waarbij kanaal 11 en 12 opgedeeld worden. Normaal heb je 2048 stappen in een kanaal maar met de uitbreidingsmodule wordt dat teruggebracht naar 512 stappen per kanaal oftewel een normale ppm verdeling.
1 kanaal wordt dus in vieren geknipt.
Op de zender stel je in dat je de x-plus aanzet ( zo heet het bij Spektrum) en je koppelt de uitbreidingsmodule aan de srxl poort van de ontvanger. De rest gaat vanzelf. Het leuke van de 12 kanaals ontvanger is dat kanaal 11 en 12 tweemaal voorkomen. Op de ontvanger als een volledig 2048 stappen kanaal en op de uitbreidingsmodule als een 512 stappen kanaal.

Feitelijk heb je zo 12 kanalen met een hoge nauwkeurigheid en 6 met een lagere.

De 512 stappen kanalen kun je proportioneel aansturen maar kennen een kleine vertraging door het opknippen. Goed voor functies zoals lieren en een landingsgestel maar niet voor het besturen van een model. Dat is iets waar je rekening mee moet houden. Voor zover ik het weet is een DX7 overigens niet geschikt om te gebruiken met een x-plus ontvanger helaas.

Weer een stapje verder.

Het origineel

En het kleine exemplaar

Waar de kralenverzameling van mijn vrouw toch al niet handig voor is. ;)

Vanavond drie weken arbeid aan boord een plekje gegeven.

Nou het leeft zeker. Misschien dat ik wel eens teveel detailfoto's plaats van de dingen die ik maak maar deze wilde ik jullie niet onthouden.

Overzicht

En een rondje rond de verschansing.

Wat staat dat mooi al die details. Kijk telkens uit naar een update van jou verslag.

Dit is modelbouw van het hoogste niveau.

Prachtig geheel, op deze schaal kan je echt super detailleren, blijf maar foto's plaatsen ik denk dat de meesten dat fantastisch vinden.

prachtig werkje dat je weer tentoon stelt. Als je de tekst er niet bij leest twijfel ik steeds of het over referentie foto's gaat of je eigen werk waar je ons van laat genieten.
vgr
Marc

Omdat de verf op de dekdetails moet drogen voordat ik er verder mee kan ( en het moet ook nog eens in twee lagen omdat geel zo heerlijk dekt) heb ik me vandaag op de lasnaden van de beplating gestort.
Ik kan jullie zeggen dat dat een beste klus was.
Nu ben ik gezegend met een heleboel foto's waar ik de informatie vanaf kan halen maar desondanks was het een volle dag werk. Alles staat er met potlood op zodat ik daarna met behulp van afplakband en plamuur de lasnaden kan gaan imiteren.

Allereerst het voordek

Het achterdek, de naden van de luiken zijn verdiept aangebracht waardoor het lijkt dat de lijnen zomaar ophouden. Het is, als je goed kijkt, net op de foto te zien.

En dankzij de prachtige foto's uit Vancouver kon ik ook de rompnaden goed aanbrengen.

Als je het dan vanaf de zijkant bekijkt komt het toch aardig in de buurt van het origineel, al zeg ik het zelf.

PS. De waterlijn staat er ook op. Die zie je straks uiteraard niet meer terug als lasnaad maar als kleurovergang.

Tot zover maar weer. Aan alle lezers een fijne kerst toegewenst.

Waarom zit er een naad in de beplating van je achterverschansing William?
En heb je al die lasnaden op het oog gedaan of rechtstreeks van tekening...

Gr.
Pim

Laatst bewerkt:
Waarom zit er een naad in de beplating van je achterverschansing William?

Die snap ik niet helemaal geloof ik. Dat moet je me even beter uitleggen.

Hoe ik de lasnaden ga maken staat omschreven in mijn draadje over de Gry Maritha. Dat is al een tijd geleden (6 jaar) gepost en ik weet niet of die foto's nog te zien zijn. Ik post er hier nog wel wat foto's van als ik er mee bezig ben. Het is niet moeilijk maar wel bewerkelijk.

De posities heb ik hoofdzakelijk van de foto's gehaald. Vandaar dat ik ook zo blij ben met de foto's uit Vancouver want daar staat het perfect op.

Back