De bouw van een Boomerang Elan

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door jolmer, 18 mrt 2009.

1. Sandor

Sandor Guest

je hebt de nieuwe EVO serie van de booster..
    deze kregen wij idd ook nu geleverd.
    zouden nu 14,6 kilo drukken.

voor een officiele prijs van 2550,- is dat wel interesant en een tegenpool vor de 120SX

2. piccolopup

piccolopup

Lid geworden:
    8 sep 2004
    Filmpje?

3. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Pakt de booster ook zosnel op dan als een 120sx? Zal je vanavond wel merken :)

4. Gert-Jan

Gert-Jan

Lid geworden:
    27 sep 2007
    Jet

Jolmer,

Gefeliciteerd manmooie aankoop. Gat vats wel goed komen. Je hebt mooi wat ervaring met de edf opgedaan. Ik ga je bouw volgen

Gert-Jan

5. RC-mike

RC-mike

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Zozo, jolmer prachtige kist man!
    Succes met de bouw.

Mike

6. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Hallo iedereen!

Zo, ik ben nét terug van de eerste testrun van mijn turbine.
    Zoals beloofd, zal ik maar meteen mijn / onze bevindingen met jullie delen!

Allereerst hebben we de motor op de testbok van Mendelt "Booster" Spanninga gemonteerd...

Daarna hebben we alle systemen op de motor aangesloten en alle instellingen in de ECU nagelopen...

Na deze voorbereidingen, was het dan eindelijk tijd voor de eerste testrun!
    Hoe dat is verlopen, mk2gDDEHIXw[/media] je in dit YouTube-filmpje!

Na wat gefinetune (én het magische brouwsel c.q. "Binnenlands Gedestilleerd") van Mr. Booster, is het gelukt om (binnen alle normale, standaard paramaters van de motor) er 15,1 kg aan stuwdruk uit te persen! :D Die "+" in de naam van mijn motor staat dus in mijn geval voor 2,1 kg extra stuwdruk, dan de naam doet vermoeden! ;)

Graag wil ik langs deze weg nogmaals Mendelt Spanninga, Peter Coers en Marthein Plat hartelijk bedanken voor alle hulp bij deze test; ontzettend bedankt jongens!

~Jolmer

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

EGT

@Jolmer.

Jolmer ik heb het youtube filmpje even aanschouwd en ben zeer verbaast dat je meld dat alles binnen de parameters draait.
    Als mijn turbine's zo heet staan, ik schat werkelijk 700+ op deze G-booster, dan gaat het niet helemaal goed, of de nieuwere generatie's turbines mogen zo heet lopen?
    Ook met accelereren komt je vlam er te ver uit waardoor je NGV wel heel erg op z'n lazer krijgt.
    Ik denk dat de wat meer ervaren turbine goeroe's ook nog wel iets te melden hebben hierover.
    Je max Rpm's? staat die op 120K? als je 15,1 duwt bij die 120K dan zou ik hem om te beginnen op max 12 kilo houden, misschien 115K, de acceleratie iets trager, zodat de vlam binnen blijft.

Groet Ger.

8. henk visser

henk visser

Lid geworden:
    20 mei 2005
    Ger ik denk dat dit een beetje vertekend omdat er in een donkere garage wordt proef gedraaid. Als ik mijn Jetcat in het donker laat draaien ziet het er ineens ook heel anders uit :)
    Wat de vlammen tijdens het optoeren betreft zou ik zeggen dat pompspanning 2 misschien iets omlaag moet, ben niet zeker heb natuurlijk geen ervaring met de Booster motoren.
    Maar heb hier een paar weken terug een nieuwe P-70 gehad die het zelfde vertoonde en na wat kleine aanpassingen in pompspanning 2 geen vlammetje meer!

Ziet er trouwens Top uit Jolmer proviciat!

9. Sandor

Sandor Guest

hou koud was het gisteren bij de testrun? ;-)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    We hebben gisteravond de motor buiten getest, omdat je zo'n stuk geweld "binnenshuis" beter niet kunt testen. Als er dan iets misgaat, dan kun je beter buiten staan...

Ik geloof dat de EGT gemiddeld zo'n 575 graden was, maar het lijkt nu een stuk indrukwekkender (roodgloeiende nozzle) omdat het buiten helemaal donker was. De vlammen bij het optoeren waren overigens bij de tweede run al minder heftig, dus dat baart mij geen enkele zorgen. Helemaal als iemand die erg veel ervaring met Boosters (en al jaren turbines zelf gemaakt heeft) heeft mij dat verzekerd... ;)

En ja, het was gisteravond redelijk fris, waardoor de turbine ook meer stuwdruk levert door de lekkere "dikke lucht"! :D

~Jolmer

11. Didier

Didier Guest

Zover ik weet meet de G-Booster geen EGT maar TIT (turbine inlet temperature).
    Dit is de verklaring waarom de temperaturen hoger liggen.

12. Sandor

Sandor Guest

dan zou hij -5 zijn of zo ;-)

nee de booster heeft een meting direkt aan de VB kamer.
    dit resulteert in een meting ja , maar niet de direkte ngv meting.
    makkelijke test is een temp node anaal inbrengen.
    terwijl hij loopt , dit is de meest actuele meting.

13. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Nee hoor, dat is de compressor inlaat :) De turbine inlet is dus de uitgang van de brandkamer.

14. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

zelf zien

@Jolmer.

Jolmer ik hoop dat je de Elan af hebt als Appingedam speelt.
    Dan zou ik deze turbine ook eens willen horen en zien lopen, maar mijn gevoel zegt dat je werkelijke EGT, dus 1 á 2 cm na je turbinewiel, ietsje hoger is dan 575 grd.
    Ik zelf maak het liefste mijn testrunnetjes s'avonds zodat ik heel goed in de VK kan koekeloeren en precies weet wat er werkelijk gebeurt in de verbrandingkamer.
    En dat is niet zo hel oranje rood maar hoogstens donker kersenrood, niet eens over de gehele oppervlakte van de nozzle.
    Vlam uit de nozzle bij het optoeren is zowizo niet goed, betekend dat de verbranding te ver naar achter zit richting NGV, dit moet zover mogelijk aan de voorkant van de VK zitten.

Maar ehh "just my two cents he" (ben zeer benieuwd wat Martin S vindt als hij dit filmpje heeft gezien)

Groet Ger.

On topic.

Maar eh effe lekker doorbouwen aan de Elan, en die G booster? dat zit wel goed :wink:

Laatst bewerkt door een moderator: 26 mrt 2009
  15. Koenieboy

Koenieboy

Lid geworden:
    29 jul 2004
    Een tipje:

Ik zou de servoplaatjes op de hoeken , daar waar de schroevengaten zitten, verstevigen. Ik heb al eens een flapservo onderaan een kist weten bengelen (eh Sandor :)). Die plastieken servoplaatjes zijn niet zo heel stevig en kunnen niet zo goed tegen kero.

Nou weet ik niet of het aan de plastiek lag of het asociaal vlieggedrag waar deze kist toen mee te doen had :D

16. Sandor

Sandor Guest

daar heeft koen gelijk in , het (asociale vliegen ook trouwens)
    maar daarmee haal je wel de kleine problemen weg.

17. Gert-Jan

Gert-Jan

Lid geworden:
    27 sep 2007
    Appingendam

Appingendam is eind april dan mag Jolmer wel opschieten.

Gert-Jan

18. butler

butler

Lid geworden:
    5 dec 2005
    tja en na hem even te laten vliegen door iemand anders krijg je ook zomaar scheuren in het midden van de romp:rolleyes:

maar hij kan wel veel hebben:Dmaar ik zou zeker de motor begrensen op een kilo of 12
    hij flext aardig met een P120:cool:

gr maikel

19. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Hehe, schrok er inderdaad van toen ik het vorige week zag........:D

20. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

Moet je ook noooooooit doen hé, een ander met je kist laten vliegen, je ziet wat ervan komt. (en zeker niet als ie Koen heet :wink:)
    :D 0X

Ger.

Deel Deze Pagina