De bouw van een Boomerang Elan

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door jolmer, 18 mrt 2009.

  1. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Hey iedereen!

    Het heeft even geduurd, maar dan tóch weer even een update van de bouw van de Elan!

    Waar ik bij de laatste foto's gebleven was, was het impregneren van al het hout met 24h Epoxy...

    [​IMG]

    Daarna heb ik (op veler aanraden) de servoplaatjes van de flaps verstevigd met glasmat en 24h Epoxy:

    [​IMG]

    Ook het hout rond de opening (waarin de flapservoplaatjes "invallen") laat standaard
    een beetje te wensen over, vandaar dat ik dat ook meteen heb verstevigd...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna ben ik begonnen het landingsgestel te monteren:

    [​IMG]

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  2. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Passen en meten...

    [​IMG]

    De cilinders van het landingsgestel alvast aangesloten op de Robart luchtslang...

    [​IMG]

    Meteen even gekeken waar de gaten in de staartbomen precies uitkomen,
    om te bepalen waar de servosnoeren langs moeten lopen...

    [​IMG]

    De plek waar één van de twee Multiplexstekkers op één van de zijkanten komt...

    [​IMG]

    Het lijkt wel een echte kist, met al die bekabeling! :D

    [​IMG]

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Kijk kijk dat gaat goedkomen zo :yes: :thumbsup:
     
  4. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    De luchtslangen van beide wielen naar voren gebracht...

    [​IMG]

    Weer even een overzichtje:

    [​IMG]

    Stekkers gesoldeerd...

    [​IMG]

    En in de kist gelijmd...

    [​IMG]

    [​IMG]

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  5. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Daarna extra gaten in de spanten van de tanks gemaakt, om de bekabeling onder de
    radioplaat te kunnen houden...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu past de bekabeling stukken beter...

    [​IMG]

    Even netjes de bekabeling gebonden...

    [​IMG]

    Daarna (eindelijk) de flaps afgemonteerd en getest. Hier met flaps in:

    [​IMG]

    En hier met flaps volledig uit:

    [​IMG]

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  6. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Daarna ben ik aan de radioplaat begonnen. De plek voor de Emcotec BIC (stroom-
    voorziening) stond, na enig pas- en meetwerk, meteen al vast. Alleen moest het
    standaard gat in de radioplaat aangepast worden, dus na wat hout in te lijmen en
    opnieuw te zagen, zag het er zo uit:

    [​IMG]

    Een hele puzzel, zo'n jet...

    [​IMG]

    Wat uiteindelijk tóch het beste paste, was deze opstelling:

    [​IMG]

    Daarna verder gegaan met het neuswiel...

    [​IMG]

    Ik kon een hele poos dit onderdeel niet plaatsen...

    [​IMG]

    ...totdat ik op een internationaal forum zag dat het de middelstelveer was! :D

    [​IMG]

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  7. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Een gedenkwaardig moment; mijn Elan op eigen poten! :D

    [​IMG]

    Daarna de bevestiging van de tankplaat aangepast; deze kan ik nu ook weer fatsoenlijk
    demonteren, i.p.v. vasteglijmd te zitten...

    [​IMG]

    Even de radioplaat gepast... Begint erop te lijken! :D

    [​IMG]

    Daarna een plek gemaakt voor beide ontvangeraccu's (2 x LiPo 2S, 3200 mAh):

    [​IMG]

    Vervolgens solderen tot je erbij neervalt! ;)

    [​IMG]

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  8. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Daarna ook de ECU-accu (Konion 3S, 2500 mAh) een plekje gegeven:

    [​IMG]

    Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met het luchtgedeelte van de kist...

    [​IMG]

    Daarna de radioplaat incl. ontvanger geplaatst...

    [​IMG]

    Vervolgens de tankontluchting voor elkaar gemaakt...

    [​IMG]

    [​IMG]

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  9. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Daarna heb ik de neuswielbesturing gemonteerd...

    [​IMG]

    Op een internationaal forum zag ik de volgende montage van de stuurkabels van het
    neuswiel. Op deze manier (met een stugge tiewrap tegen de stuurkabels aan) kan het
    neuswiel nooit tegen de stuurkabels aankomen, wanneer deze ingeklapt wordt...

    [​IMG]

    Zie hier het resultaat... :D

    [​IMG]

    De gemonteerde radioplaat, met de tankplaat tijdelijk op z'n plek...

    [​IMG]

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  10. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Vervolgens heb ik mijn gaskacheltje gemonteerd! :D

    [​IMG]

    De plek van de brandstofventielen...

    [​IMG]

    De tankplaat klaargemaakt (incl. brandstofkraantjes)...

    [​IMG]

    Zoals jullie zien; het begint nu aardig te vorderen! Alleen weet ik eigenlijk zeker dat de kist
    vóór Appingedam niet klaar zal zijn. Ik heb geprobeerd wat ik kon, maar dat zal helaas niet
    lukken.

    Ik hoop nog wel even zelf langs te komen, om eens met jullie te buurten...

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  11. Koenieboy

    Koenieboy

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Belgium
    Mooi en proper werk !! ;)
     
  12. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Weet iemand ook of ik de onderkant van het stabilo van mijn Elan met ALU-tape moet beplakken, om zo te voorkomen dat er e.e.a. gaat smelten?

    Ik las op een aantal internationale fora dat ze hiermee problemen hebben gehad. Zou dit overigens nog nadelige gevolgen hebben voor de ontvangst? Ik gebruik 2.4 GHz van JR / Spektrum, helemaal voorin de snuit, op 1/3 van de romp én op de tank.

    En weet iemand toevallig ook of ik de hoppertank rechtop mag monteren? Zijn hier nog aanbevelingen voor te doen? Sandor weet i.i.g. welke ik exact gekocht heb...

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2009
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.576
    Locatie:
    Groningen
    Voor de ontvanger maakt het niets uit of het stabilo is ingetaped.

    Intapen kan helpen bij een wet start. Indien je motor altijd netjes start zou het niet hoeven maar als je klep lekt en je in de turbine wat kero hebt en je start....... dan kan het wel iets helpen wellicht.

    Als de motor normaal loopt heb je het niet nodig, dan wordt het stabilo niet warm. Het is puur bij de start handig. Een buis om de motor bij het starten is ook een optie of een soort bescherm kap om het stabilo
     
  14. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Ik zou eerder alutape aan de romp doen, als je ziet hoe mooi je cone gloeit op volgas.
    Met de onze een paar wetstarts gehad, stabilo heeft er niets van geweten, de achterkant van de romp anders wel.

    Groeten, Bart.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.576
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, daar is wat bescherming zeker geen slecht idee. Daarom ook altijd met de neus in de wind zetten tijdens het starten. De vlammel waaien tijdens een start zo je romp in.
     
  16. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel
    een UAT hopper mag je gewoon rechtop plaatsen.

    dat heb ik ook in een aantal kisten.werkt uit de kunst en nog nooit problemen daarmee gehad

    maar het mooiste is als hij schuin staat met de 2 nippels naar boven/voren.

    maar als daar geen plaats voor is gewoon rechtop
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.576
    Locatie:
    Groningen
    Voor het tanken is het het handigste als de opening naar de tank bovenin zit zodat alle luchtbellen die kant op gaan en eruit worden gepompt. Verder maakt het niet veel uit.
     
  18. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    154
    Locatie:
    leeuwarden
    keurig jolmer het ziet er echt goed uit, ben onder de indruk.
     
  19. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Hey iedereen!

    Ik ben bijna klaar met de Elan (foto's volgen later vandaag) en wou nog even hier het zwaartepunt ter discussie stellen, om er zeker van te zijn dat dat goed zit.

    In de handleiding staat dat het zwaartepunt 250 mm vóór de achterkant van de flaps / vleugel moet liggen; klopt dit? Sandor heeft in een eerdere post nog gemeld dat dit nóg verder naar achter mag liggen (20 mm), maar dan zit de CG echt vlak voor het hoofd landingsgestel...

    Waar vliegen de andere Elan-vliegers mee? En wat zijn jullie roeruitslagen? Kunnen jullie dit hier even kort opsommen?

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2009
  20. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Ziet er goed uit Jolmer! Ben benieuwd....
    Wanneer krijgt die zijn luchtdoop?
     

Deel Deze Pagina