De bouw van een Boomerang Elan

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door jolmer, 18 mrt 2009.

1. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Hey Hotze!

De Elan is klaar! Vanavond de luchtdoop op de basis (bij Aeria); ik heb daar tóch nog even wat meer ruimte dan op Dokkum, wat misschien wel noodzakelijk blijkt?

Zodra hij goed getrimt is, ga ik het luchtruim rond Roodkerk "onveilig" maken! Hopelijk niet letterlijk, uiteraard... :D

~Jolmer

2. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Ik probeer de laatste foto's van mijn Elan naar één van mijn fotoalbums te uploaden, maar dat gaat niet meer... Weet iemand of daar ook een quotum voor staat?

~Jolmer

3. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Jolmer,

vanaf deze zijde alvast succes gewenst met je maiden, wij wachten de goede berichten rustig af.

Grt,
    Berto.

4. Bronsky

Bronsky

Lid geworden:
    27 apr 2008
    suc6!

5. rob de groot

rob de groot

Lid geworden:
    4 dec 2003
    He Jolmer,

Net nu ik op vakantie ben! Wel foto's en filmpjes maken.
    Succes met de maiden.

Gr. Rob

6. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Dank jullie wel! Ik begin nu toch echt wel wat kriebels te krijgen! ;)

@Rob: hoe krijg ik het weer voor mekaar hè, nu jij weg bent?! Alsof ik het zo uitgekozen heb... :D Ik hoop dat er wat "officiele" fotografen rondlopen, want ik mag ze (op de basis) niet maken hè?

~Jolmer

7. Sandor

Sandor Guest

jolmer

als je de kap eraf hebt en je lift de neus op de gond moet hij naar achter vallen , of net op kiepen staan , dan zit je goed..

ik heb er nu zo een 7 tal gemaakt , en tot nu toe heeft niemand geklaagt ;-)

Good luck!

8. Bronsky

Bronsky

Lid geworden:
    27 apr 2008
    He Jolmer,

Hou ons eens even op de hoogte! De luchtdoop heeft die toch al zeker zo'n 48 uur geleden gehad?...:)
    Hoe ging die?

Filmpjes/Foto's??

Laatst bewerkt: 3 mei 2009
  9. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    jajajajajaja, hoe is het gegaan?
    Vliegen was een eitje zeker??

10. wimpy

wimpy

Lid geworden:
    21 dec 2004
    zeeeerr benieuwd naar zijn ervaring hiermee:)
    altijd spanning

11. peter coers

peter coers

Lid geworden:
    16 okt 2005
    Jolmer moet nog afkikken van de adrenaline stoot die hij heeft gehad. Heeft gister ook nog 1x gevlogen op een buitenlands vliegveld voor publiek.
    HET GING ALLEMAAL SUPER EN DE KIST VLIEGT ALS EEN EITJE!!!
    Heb zelf ook even met de kist gevlogen en mijn conclusie is ook wat vliegt dat gemakkelijk.
    Alleen zijn bij weinig wind de flaps wel nodig want de Booster drukt stationair een beetje door met gevolg dat de kist blijft doen waar hij goed in is: vliegen.
    Groeten,
    Peter

12. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Hey iedereen!

Zo, dan "eindelijk" even een reactie van mij!

Ik heb vrijdagavond de maiden gedaan en was pas 23:00 weer terug. Daarna nog even snel wat dingetjes bij elkaar gepakt voor de volgende dag, voor een demo bij het evenement "Tante Ju Tag 2009", te Leer (Duitsland). Ik ben de volgende ochtend om 8:15 weer van huis vertrokken, dus heb ik geen tijd gehad even mijn bevindingen te posten... ;)

Afgelopen vrijdagavond dus de maiden gedaan op de vliegbasis te Leeuwarden. Vooraf nog even een rangecheck voor mijn nieuwe 2.4 GHz set gedaan, maar dat bleek al snel goed te zijn. We hebben de motor ook nog even iets terug (of af~) gevoerd, omdat 15 kg thrust voor de Elan eigenlijk veel teveel is. Met een stuk touw (langs de bovenkant van de beide achterwielen) aan een digitale veerurnster, hebben we de thrust op bijna 11 kg terug geregeld. Dit bleek bij 110.000 rpm te zijn. Voor de toekomst heb ik dus nog 9.000 rpm (4 kg. thrust) over...

Daarna nog even de pneumatiek op druk en "gaan met die banaan"! Wat was dat een kick, ongelofelijk! :D Ik was blij dat ik Peter als backuppiloot naast me had staan, anders had ik waarschijnlijk nóg meer stress gehad! Wat Peter hierboven ook al vertelde, vliegt de Elan fantastisch! Bij half gas is de manoeuvresnelheid ongeveer gelijk aan mijn Extra 300 (die overigens redelijk grote roeruitslagen heeft ;)) en ligt 'ie als een blok in de lucht. Je kunt goed merken dat dit een hele andere categorie kist is, dan wat ik hiervoor allemaal gevlogen heb. Vooral het gewicht is wennen (11,5 kg zonder peut), wat in de landing nogal "doorzet"... Op downwind kan de gasstick al naar idle en kun je de rest van het circuit gewoon uitzweven! Overigens heb ik nog niet de flaps geprobeerd, om niet teveel variabelen in de vlucht te gooien. Eens kijken of ik dat komende week kan uitproberen.

De eerste landing was overigens even schrikken: vlak na het moment dat het neuswiel de grond raakte, schoot de hevel (van de poot naar de as van het neuswiel, geen idee hoe dat exact heet) los, omdat de inbusbout achter één van de bussen nog niet vastgedraaid zat. Deze heb ik bij de bouw helemáál niet gezien... Het resultaat is een redelijk vlak geschuurde hevel, dus zal ik deze zometeen maar weer even bij Sandor bestellen.

De tweede landing was ook niet naar tevredenheid; toen ik het neuswiel aan de grond zette, schoot de kist meteen naar rechts (misschien ook nét iets te vroeg geremd?). En als je dat probeert te corrigeren, dan gaat dat dus 3 keer van links naar rechts en weer omgekeerd, met als resultaat wat geschaafde wingtips. Gelukkig had ik die "leerlingblokjes" onder de wingtips gelijmd; deze hebben al heel wat energie opgevangen... De tips vallen prima te herstellen, zelfs naar tevredenheid van zo'n ontzettende pietlut als ikzelf! :D

De derde vlucht was dus gistermiddag op het vliegveld van Leer (D). Ik had al een poos geleden beloofd dat ik daar e.e.a. zou laten zien, vandaar dat ik ook zo snel mogelijk de Elan klaar wou hebben. Alle (geschatte 300) toeschouwers keken hun ogen uit, alleen al toen ik de kist startte! Veel mensen kennen het Jet-modelvliegen niet, dus dat maakte alles meteen nóg een stuk specialer. De start ging perfect, de vlucht ook; Peter heeft ook nog even een paar leuke kunstjes ~ én een 300+ km/h pass laten zien, wat op de achtergrond veel "Oeh's" en "Aaah's" opleverde! :D Maar ook deze landing ging niet naar eigen volle tevredenheid; ik heb daarbij gewacht totdat álle wielen op de grond stonden vóór ik begon te remmen, maar weet nu nog niet of het nu door het remmen komt dat de kist wil uitbreken, of dat het de uitlijning van het neuswiel is... Ik schoof vlak voor stilstand het gras is, vlak naast de baan. Volledig zonder schade, maar wél op 50 cm van zo'n lichtpaaltje af! ;) Dat zijn en blijven ook nét magneten...

Al met al dus hele positieve berichten! Ik heb nog een aantal dingetjes aan te passen, maar daar was ik vooraf ook wel vanuit gegaan. Zo ga ik ook nog extra ventilatieroosters in de kap maken ter hoogte van de achterkant van de tank tot op 1/3 van het begin van de motor. Mijn Boostertje trekt nl. de hele romp vacuüm, wat goed te zien is aan de enigszins afgeplatte kap (helemaal als deze door de "kachel" verwarmd wordt). Tijdens een vlucht zal dit niet zoveel uitmaken, maar bij taxiën is het wel fijn om de motor even wat meer lucht te gunnen. Daarnaast dus nog even kijken of ik dat gedoe met m'n neuswiel goed krijg en de wingtips even opnieuw folieën. Misschien doe ik ook nog even wat transparante canvastape op de onderkant van de tips, om nog even een wat grotere buffer aan te leggen. Daarnaast ga ik nog de downthrust (de nozzle van de motor een klein beetje naar beneden laten wijzen, wat mij is geadviseerd) weer terugdraaien. Bij vol gas heeft de Elan nu de neiging naar beneden te gaan, wat niet erg prettig vliegt. Wellicht kan ik dan ook weer iets minder hoogtetrim geven, waardoor alles wat meer in balans is.

Tot zover mijn eerste bevindingen. Ik heb zelf geen foto's kunnen nemen, maar zodra ik wat ontvang zet ik het in dit draadje. Dan maar hopen dat ik tegen die tijd weer foto's kan toevoegen aan mijn albums...

~Jolmer

Laatst bewerkt: 3 mei 2009
  13. andre

andre

Lid geworden:
    6 apr 2008
    He Jolmer, gefeliciteerd met je maiden flight! Zie je binnenkort wel in Dokkum. :D

14. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    ook van mijn kant proficiat,
    altijd weer een fijn gevoel dat alles naar wens verloopt .
    groeten Gertjan

15. Bronsky

Bronsky

Lid geworden:
    27 apr 2008
    Mooi man!

16. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Jolmer,

zie je wel dat hjet allemaal okee is verlopen :D

Gefeliciteerd met je geslaagde vluchten en ik kom je tzt wel weer tegen op 1 van de jetmeetings ;-)

Grt,
    Berto.

17. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Goed bezig die Jolmer....:cool:....wéér een jet addict erbij!

Grt,
    Gerald

18. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Gefeliciteerd met je maiden :) Geeft echt een geweldige kick he ;)

Eens kijken hoe snel je het landen doorhebt. Het is een truukje en wil perfect met zo'n elan. Gek dat hij uitbreekt maar daar kom je wel achter. Als de remmen gelijk remmen en alle staat recht dan moet hij toch netjes rechtdoor willen.

Remkleppen zijn erg bruikbaar, ook met iets wind. Hij komt dan een stuk langzamer binnen en je kan iets gas erophouden (of je booster moet al zover doordrukken ;)) dat hij lekkerder binnen komt zetten. Als de snelheid lager is zal hij ook minder snel uitbreken wellicht.

19. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Dank jullie wel!

Het is inderdaad een vreselijk grote kick (bijna nét zo groot als m'n eerste solovlucht in een echte kist ;)) om met dit spul te vliegen, dus kun je inmiddels wel van een "addict" spreken, ja! :D

Ik denk dat de hoge landsnelheid één van de redenen is dat 'ie wil uitbreken. Ik ga de eerstvolgende vlucht eens kijken wat de flaps / brakes doen qua vlieggedrag. Ik wil alleen voor m'n gevoel niet te langzaam vliegen, om de kist te overtrekken. Zal wel na een paar vluchtjes wennen, denk ik...

~Jolmer

20. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Excuses, maar even :offtopic: ...

Weet iemand toevallig ook of er een quotum staat voor het te plaatsen foto's in je profielfoto-albums? Ik wil nog even een paar foto's toevoegen, maar dat wil nog steeds niet...

~Jolmer

Deel Deze Pagina