De bouw van een dubbelschroefs binnenvaartschip

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Alex Sijbranda, 4 feb 2007.

1. Alex Sijbranda

Alex Sijbranda

Lid geworden:
    5 jan 2007
    Hallo Berco,

We zullen met belangstelling afwachten. Houd er wel rekening mee dat je gedurende bouw ook andere, en soms betere ideën krijgt, dan je van te voren uitgewerkt hebt.

De gehele voorbereiding vooraf klaar hebben is, denk ik bij een zelfontwerp, erg lastig.
    Ik ben ook nog het één en ander aan het uitwerken. Soms krijg je pas ideën als je er werkelijk mee bezig bent. Vooraf vergeet je wel eens een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Zodra je bezig bent zie je die dingen sneller.

Maar goed, het is natuurlijk maar een tip. Ieder werkt op z'n eigen manier.
    We hebben er in iedergeval weer een binnenvaarder bij.

Groeten van Alex

Laatst bewerkt: 31 jan 2008
  2. hcburger

hcburger

Lid geworden:
    5 jan 2006
    Hoi Alex,

Gelijk heb je, maar daar komen we dan ook wel weer uit.

Groeten, Berco.

3. ingmar

ingmar Guest

Hoi Stefan(en anderen),

Bij de NVM is een tekening te koop van een 110m x 11,40m (container) binnenvaartschip, deze heb ik zelf als 1e schip gebouwd en dat is goed te doen.
    Een foto van dat model heb ik ook op mijn site (link hieronder) staan en het bestelnummer bij de nvm staat er ook wel boven.
    Hoe meer binnenvaartbouwers, hoe beter want het blijft een beetje een vergeten stukje vaart.

MvG, Ingmar

4. ingmar

ingmar Guest

Hoi Alex,

Bedankt voor de foto's van de kolom, jou ontwerp is beter als wat ik de 1e keer had gemaakt.
    Heb je de hef constructie ook al bedacht?

Groet, Ingmar

5. Alex Sijbranda

Alex Sijbranda

Lid geworden:
    5 jan 2007
    Hoi Ingmar,

Jazeker, sterker nog, de hefkolom is ook al klaar. Gisteren de laatste hand gelegd aan het hefgedeelte. Ik moet de hefkolom alleen nog beveiligen d.m.v. eindschakelaars. Maar daarvoor moet eerst het stuurhuis klaar zijn. Door het gewicht klopt de afstelling beter. Nu staan de hefdraden nog niet zo strak doordat er nog weinig gewicht op de hefkolom rust.

Update van de hefkolom volgt nog.

Groeten van Alex

6. huub de jong

huub de jong

Lid geworden:
    14 aug 2003
    Hoi Alex

Ik ben benieuwd naar de hef gedeeldte. Ik probeer het hef geeldte te maken van een van een discdrive van een oude computer. Want daar zit een afslag op. Maar de hut van mij hoef maar 5cm omhoog. En dat is niet zoveel als die van jou.

7. Containers!!!

Heeey Alex......

Ik zit zelf even met een probleem!!!

ik heb dan nu een SL 109 gebouwd die is verre van af
    maar ik heb me maatje mee laten werken
    maar weet jij misschien iets van Container´s

hoe je ze moet bouwen of zo
    ik wou eigenlijk ook iets van Tank Containers maken
    maar ik zou geen idee hebben hoe!!!

Misschien kan jij me helpen!!!!

ALVAST BEDANKT!!!!

8. ingmar

ingmar Guest

hoi Alex/Karsten,

Alex,

leuk te horen dat je wat gevonden heb en ik wacht vol verwachting af.

Karsten(en andere containerbouwers),

op de volgende link Norbtach's pages kun je bouwplaten van verschillende containers downloaden en op verschillende maten uitprinten.

MvG, Ingmar

9. stoppel

stoppel

Lid geworden:
    7 okt 2006
    t komt er dan zo ongeveer uit te zien (1:100)
    ze zijn ook op andere schalen

10. Alex Sijbranda

Alex Sijbranda

Lid geworden:
    5 jan 2007
    Hallo Karsten,

Hoe je ze moet bouwen weet ik niet. Daar heeft ieder zijn eigen methode voor. Maar die van stoppel zal toch wel een goeie zijn denk ik. Zelf heb ik me nog niet bezig gehouden met het bouwen of uitdenken van containers.

Ik kan je wel de afmetingen en gewichten geven. Je kunt deze vinden op onderstaande link.

Afmetingen van Zeecontainers

Dit zijn standaard container afmetingen. Dan zijn er ook nog High Cube containers.
    Deze zijn gelijk qua afmetingen alleen hebben deze een hoogte van 2,90 meter.

Succes.

Groeten van Alex

De update van het hefmechanisme volgt nog. Ik moet eerst nog een paar foto's maken. Ik heb al wel een filmpje maar ik moet nog even uitzoeken hoe ik die op het nieuwe forum kan plaatsen.

11. Botter

Botter Guest

Volgens mij kan je ook containers kopen bij modelbouwshop flevoland..

EasyPage Main Page

Is alleen een verkeerde schaal denk ik..

12. Heeey Botter

dat heb je helemaal goed deze die ik heb ik 1:50 en die containers zijn 1:87
    dus dat komt niet overeen
    dan zal ik dus toch maar zelf moeten gaan maken!!\

Want deze zijn anders en dus niet mooi op mijn Sl 109

13. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
  14. Alex Sijbranda

Alex Sijbranda

Lid geworden:
    5 jan 2007
    Beste collega modelbouwers,

Zoals inmiddels al bekend was is de hefkolom klaar. Na wat testen werkt deze naar behoren.

De snelheid is ook precies goed. Het zakken gaat nog niet helemaal soepel, maar zodra stuurhuis op de hefkolom staat zal deze, doordat er meer gewicht op de hefkolom rust, geleidelijker zakken. De bovenste kolom blijft soms hangen.

Ik heb daarom tijdens de test een deksel met wat restmateriaal messing op de kolom gelegd voor wat gewicht. Maar dat is nog niet voldoende.
    Bovendien als de kolom van buiten geschildert is, kunnen de hoeklijnen ingevet worden zodat het goed glijdt.

Hier alvast het filmpje van de hefkolom in werking.

Groeten van Alex.

Details van de hefkolom volgen nog!

15. huub de jong

huub de jong

Lid geworden:
    14 aug 2003
    hoi Alex

Dit is klasse. En nu de stuurhut erop.

16. Zo Alex dat is echt klasse dat je dat kan maken

maar is dat het motortje wat ze zo hoord maar dat hoor je straks toch niet meer zo erg want dan is alles toch ongebouwd of ..................zie ik dat verkeerd???

Keep It Up ,The Good Work!!

17. Eemspoort

Eemspoort

Lid geworden:
    30 sep 2007
    Zo, das een beste bak herrie! Maar het resultaat mag ZEKER gezien worden!
    Uit de kunst gewoon, zo mooi als dat gaat, de snelheid is idd ook erg netjes.
    Ik neem aan dat je het geluid nog wat kunt/gaat dempen?

Ik ben erg nieuwsgierig hoe je dat geflikt hebt, want je ziet immers niks onder die kollom!
    Als je even tijd hebt, mag je onder mijn stuurhut ook wel zo'n kollom bouwen. :D

18. Alex Sijbranda

Alex Sijbranda

Lid geworden:
    5 jan 2007
    Ja, ja, vooral dat even.

Gr. Alex

19. Alex Sijbranda

Alex Sijbranda

Lid geworden:
    5 jan 2007
    Goedendag mannen,

Allereerst mijn dank voor de complimenten.

Zoals beloofd de details van de hefkolom en het hefmechanisme.

Totaal overzicht van het hefmechanisme.

Ik heb het motortje bij Conrad besteld. Dit zijn mooie compacte motortjes waarbij enorm grote vertragingen mogelijk zijn. Deze heeft een vertraging van 50:1 met een toerental op de uitgaande as van 200 rpm bij 12V. (onbelast) Er zijn zelf vertragingen van 380:1. En dat met een afmeting over alles van L50xØ20mm. Vind ik best klein en ze wegen maar 30gr. Maar als er iemand is die kleinere weet te vinden die ook nog een beetje kracht hebben, houd ik me aanbevolen, want ik heb er nog meer nodig. En daarbij zal ik minder ruimte hebben dan hier onder het roefdek.

Maar goed, de werking van de hefkolom dus. Zoals op bovenstaande foto te zien is, moet het eerste deel wel duidelijk zijn. D.m.v. een draadeind wordt een moertje heen en weer geschoven waar een draad over een katrol de 'grote' kolom omhoog hijst. Binnen in de grote hefkolom staat een pilaar met een katrol bovenop gemonteerd.

Hefkolom vanaf brugdek gezien. Hier is het katrol zichtbaar welke op een pilaar op de bodem van de 'grote' kolom is bevestigd, zodat de 'kleine' kolom hier overheen kan zakken.

Over dit katrol loopt een draad welke aan de ene zijde is bevestigd aan de 'kleine' kolom. Het andere uiteinde is bevestigd aan de vaste kolom. Zie onderstaande foto.

Het andere uiteinde van het draad aan de vaste kolom bevestigd, voorzien van een afstelmogelijkheid.

Wanneer nu de 'grote' hefkolom omhoog gaat, wordt het draad, welke over de katrol binnen in de hefkolom zit, omhoog geduwd. Hierdoor wordt de 'kleine' kolom omhoog getrokken. Deze draad zit immers met het andere uiteinde aan de vaste kolom bevestig. Doordat de 'grote' kolom omhoog gaat, wordt de afstand tussen de vaste kolom en de 'grote' kolom groter, waardoor de 'kleine' kolom dubbel zo snel als de 'grote' kolom omhoog getrokken wordt. Eigenlijk een omgekeerde vertaging. Mocht het gehele systeem nog niet duidelijk zijn, heb ik het geheel schematisch weergegeven op onderstaande afbeelding.

Het hefmechanisme schematisch opgezet, zodat het principe duidelijker zichtbaar is.

Ik hoop dat het allemaal duidelijk en begrijpelijk over komt. Vragen en tips zijn altijd welkom.

Groeten van Alex

Ps. De bouw zal voorlopig even stil liggen. Binnenkort gaan we de boel inpakken en verhuizen, dus modelbouw zit er voorlopig even niet in.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  20. melf

melf

Lid geworden:
    21 okt 2006
    hoi alex

ziet er weer super uit, ik denk dat ik het zo ook maar moet gaan proberen om de stuurhutpaal op en neer te kunnen bewegen.

gr melvin

Deel Deze Pagina