de bouw van een wren 54

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door nijsinkgj, 22 feb 2008.

1. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Gertjan uit Elburg / Martin / Gertjan

Wat toolbit maken/slijpen/harden niks toolbit maken/slijpen/harden etc etc, lees aandagtich wat hieronder beschreven staat en er gaat een wereld voor u open.

Als je nu een mal van Alu/staal/hardkunststof (geen karton of ander zachte materialen) maakt met de contouren er in die je hebben wilt en deze plaat een de achterkant van de draaiebank monteerd op het vaste gedeelte van de draaiebank dus het frame.

Je maakt een stalen pen op het dwarssupport, ook vast die het hele contour kan volgen van die plaat , dan hoef je alleen het juiste beiteltje te monteren die ook die contouren in het te draaien werkstuk kan volgen. Dit is dus 2D draaien zonder cnc maar wel heel zuiver, ook kun je even de spindels losmaken dan draai of frees je de contouren er zo op handgevoel in, maar hoeft niet speciaal hoor.

Ook kun je deze manier van werken toepassen op een freesbank en dan frees je 3D.

Je hoeft dan totaal geen moeilijke dingen te maken enz enz, wel die plaat met contouren bewaren natuurlijk en in de kast met mallen opbergen.

Ik denk ik vertel het ma even hier, misschien hebben jullie er wat aan.

Zo werkte ik vroeger en nu nog.
    Ik denk dat ik toch wel wat te vertellen heb of niet, zeg het maar en geef commentaar op mijn ervaring in de metaal.

Laatst bewerkt: 29 feb 2008
  2. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Hoi,

Ik hoop dat jullie het allemaal snappen, op deze manier kun je prachtige produkten maken en super aan de maat.

3. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi Jaap, helemaal duidelijk hoor! ;)

Je legde me het laatst ook uit toen ik bij je was, nog nooit zo over na-gedacht maar wel erg makkelijk om een radius (of elke vorm dan ook) op een handbediende draaibank te maken. Kwam onderstaand fotootje onlangs tegen wat eea mooi visualiseerd. Het malletje is in dit geval de aluminium ring met dat blauw/groene moertje erop. Gewoon met de slede's het ringetje volgen en je hebt een perfecte radius gedraaid.

....en zo leren we weer iedere dag bij....:yes:

Groetjes,
    Gerald

4. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Ja precies zo bedoel ik het Gerald makkelijk toch, bedankt dat je hier een foto hebt geplaatst dan is het makkelijker te snappen voor iedereen, foto`s zeggen meer als tekst.

Dan klopt mijn onderschrift hier toch wel aardig, maar je moet het onderschrift dan wel snappen.

Laatst bewerkt: 29 feb 2008
  5. G J Broekhuizen

G J Broekhuizen

Lid geworden:
    12 jul 2004
    kopieer draaibank

Inderdaad je heb gelijk.
    Voor serie werk is het prima te gebruiken.
    Het na deel van kopiëren is dat je de mal beitel goed moet af stellen.
    En daar door minder geschikt om even snel 1 exemplaar te draaien.
    Het is maar net waar je de voor keur aan geeft.
    Toen er nog geen cnc draaibank bestond werd dit voor lastige contouren algemeen gebruikt in machine fabrieken.
    Voor erg lastige contouren werd voor kopiëren gekozen anders gaf men de voor keur aan een profiel beitel.

Met vriendelijke groet Gerrit Jan

6. G J Broekhuizen

G J Broekhuizen

Lid geworden:
    12 jul 2004
  7. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    zo zie je maar dat ieder zijn eigen manier heeft, de één vind dit handig, de andere dat.
    ik hou het voolopig ff bij mn cnc bankje;)

afgelopen week weer wat dingetjes gedaan, zo ben ik vanavond bezig geweest om de ring te maken met de radiale wiggen.
    op onderstaande foro,s zit de ring nog vast op het stuk staf.
    morgen ga ik de gaatjes boren en dan mag ie van het stuk staf af.
    het is ff wat extra werk geweest maar mn machiene freesde op onverklaarbare reden dwars door de wiggen heen tijdens het maken van de difussor :( zie mn eerste post in dit topic)
    morgen volgen er meer foto,s
    groeten Gertjan

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  8. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Gertjan.

Dit ziet er niet verkeerd uit hoor, dat komt wel goed ,heb ik wel vertrouwen in.

Heb je de compressor ,turbine wiel, en lagers al thuis?

Groetjes,

Martin.

9. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    hoi Martin,

compressor ga ik morgen ophalen, ik hoop tenminste dat het de juiste is, volgens degene waarvan ik hem overneem is de inlaat diameter ietje meer dan 40 mm
    hij komt uit een turbo van garrett maar weet nog niet 100 % zeker of het de juiste is. dat zien we morgen.

lagers en turbine wiel moet ik nog bestellen.
    groeten Gertjan

10. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Ok , Gertjan ,ben ik weer op de hoogte.

Maak even en foto van de compressor , altijd interresant om te zien.

Groetjes,

Martin.

11. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Tsja, da's natuurlijk een mooiere oplossing!:yes:

Ziet er netjes uit Gertjan.

Groetjes,
    Gerald

12. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    dank je jaap, voor het goede idee.

Ik heb vandaag een paar bouten geregeld, waarmee ik de radius zou kunnen maken.
    Maar thuis aangekomen, en de draaibank bekeken te hebben. Moet ik wel heel veel aanpassingen doen, om het met deze oplossing voor elkaar te krijgen.
    De makkelijkere oplossing is toch gewoon de toolbit, dus dat moet hem toch worden.
    Ik ben alleen aan het kijken waar ik ze zou kunnen krijgen. Hier in de regio, ken ik geen winkeltje/bedrijven waar je particulier kan kopen. En in waddinxveen zit wel zo'n bedrijf, maar dat is niet om de hoek, dus even op en neer zit er niet in. En voor verzenden vragen ze 20 euro. Beetje prijzig.

Het project moet dus helaas nog even blijven liggen, eerst moet ik zo'n beitel vinden

groeten Paul

13. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Niet om GertJan z'n draadje te kapen....,

Er is nog een andere manier zoals ik het altijd met succes heb gedaan. Zelf heb ik niet zo'n goede ervaringen met radius beitels, die gingen happen en de hele draaibank stond er zelfs bol mee......heb dan ook een relatief klein bankje....

Ik draai de radius in stappen. Lijkt omslachtig en veel werk maar valt in praktijk reuze mee. Eers teken ik de radius in AutoCad (Kan elk tekenprogramma natuurlijk zijn waar je ook maatgeving kan aangeven)
    Vervolgens teken ik lijntjes met bv 0.25 of o.2mm tussenmaten. Daarna geef ik elke lijn een maatgeving (AutoCad: Dimensions) zodat ik precies zie hoelang deze maat moet zijn.

Nu naar de draaibank en als eerst de compressor binnenmaat draaien. Daarna volgens tekening de stapjes van binnenuit wegdraaien. Nu is het profiel er al bijna, nu alleen nog met een vijl of scherpe beitel voorzichtig de randjes weg halen. Heb de maat tekening toegevoegd om eea te verduidelijken Echt, het lijkt veel meer werk dan het is. In een avondje heb ik zo alle 4 de radiusen van onderstaande JG100 compressor kuip met het handje gedraaid, en héél nauwkeurig.

.....Just my way...;)

Groetjes,
    Gerald

14. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    alle info is welkom hoor

15. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Salamander

Beste Paul, het hoeft niet speciaal zoals op de foto van Gerald hoor kan ook aan de achterkant op het bed gemaakt worden, ik bedoel dan de vaste mal opstelling natuurlijk.

Mijn manier wat ik hier vertelde kun je op elke draaibank toepassen no problem, gewoon even creatief bezig wezen en dan zal het je zekers lukken.

Succes

16. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    even een update van de werkzaamheden van vandaag, ik heb nu de difussor bijna klaar
    het frontdeksel heb ik ook bijna klaar, deze moet alleen nog op de maat van de mantel worden gedraaid en de gaatjes om de inlet case vast te zetten moeten nog geboord worden.
    ook de astunnel is bijna gereed

hier de difussor samen met de ring met de radiale wiggen.

hier de difussor samengebouwd.

en compleet met de inlet.
    groeten Gertjan

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Lekker op dreef!

Grtz,
    Gerald

18. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @gertjan

Jij bent inderdaat goed op dreef geweldig man en je zelf gemaakte spullen zien er toppie uit, dat zal niet lang gaan duren en je hebt hem draaiende.

Ik blijf je graag volgen.

Succes he, ik spreek je 11 maart op die meating.

19. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Schitterend Gertjan ,dat heb je echt mooi gemaakt.

Weet je al iets van je compressor?

Als je de rest ook zo maakt ,draaid ie straks als een zonnetje.

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt: 1 mrt 2008
  20. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    Grtz,
    Gerald

ja het gaat voorspoedig:)

@gertjan

ik zal er zeker zijn op 11 maart

ja , het blijkt niet de goede te zijn.
    ff verder kijken dan maar.
    ik vind ze nogal duur, heb een turbo boer gemailt in Amersfoort maar hij vraagt er 140 euro voor ex btw

mischien weet hier iemant iets?

groeten Gertjan

Deel Deze Pagina