de bouw van een wren 54

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door nijsinkgj, 22 feb 2008.

1. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Gertjan,

Zit je , ben je er klaar voor komt ie.

Allereerst moet je een startmotor hebben die ongeveer 30.000 tpm maakt met een rubber o ring in een busje ,oftewel handstarter.

Iets makkelijker is 4bar perslucht uit de compressor.

Dan monteer de motor goed stevig ,en zet ongeveer een 2meter achter de motor een spiegel.

Dan kun je zien of het rood word van achter ,en kun je ingrijpen , heb bij eerste keer starten weinig vrtrouwen in de fadec, dus vandaar het spiegeltje.

Dan zorg je dat alle leidingen goed zitten ,en probeer je eerst of de gloeiplug in de motor het gas ontbrand, daarna direct weer koelen , en niet te veel proberen ,maar af en toe dan ook een beetje kero ,en olie naar de lagers brengen.

Ok ,volgende stap .

Zet de ecu op 100.000 tpm max
    zet idle op 45000 ,dit moet kunnen.
    Stop rpm 30000
    start temp gas 100 graden .

Acceleratie delay 20, en deacceleratie delay 15.

Stability op 50 .

Auto 2
    En start ramp 4.

Zet je zender goed dwz ga naar het menu transmitter yes ,en volg de aanwijzingen .
    Controleer daarna in scherm twee of de puls van je zender klopt.

Ga in je tweede menu , met parameters , en zet parameter 28 op 2
    Zet parameter 29 op 1
    Zet parameter 30 op 3

Nu ben je klaar om te starten (de motor toch wel uitgebalanceerd he)

geef de motor een korte stoot lucht , en draai de gas kraan iets open ,net zolang tot je een plofje hoort, je hebt dit eerst uitgetest.

Dan weer opnieuw perslucht ,en kijken of de temperatuur richting 100 graden gaat,anders meer startgas geven.

Ok , je zal dan feulramp op het schermpje zien ,en dan pompt de pomp heel langzaam kero in de motor , deze moet hier direct op reageren rpm verhoging.
    Zo niet, direct stoppen.

Als het goed is toert de motor op tot 45000 en nu kun je de gaskraan dicht draaien .

En ook stoppen met pers lucht.

Als je nu gas geeft op je zender ,zou de motor moeten reageren, maar pas op ,geen gekke dingen willen doen , eerst rustig kijken en vooral luisteren ,

Een minuut laten draaien ,en dan uitdoen.

Direct lagers luisteren ,of er geen gek geluid in zit ,en koelen tot iets onder de 100 graden .

Als de motor afgkoeld is ,dan de lagers controleren ,dit doe je dmv een slinger geven met je vingers aan de spinner ,en dan moet het wieltje zeker 4 keer rond gaan.

Zo ,ik denk dat je om te beginnen nu wel genoeg weet , succes , en voorzichtig he , menig zelfbouwer draaide de eerste motor vaak kapot omdat er bv iets in de smering niet goed was ,of hotspots zodat het turbine wiel vast liep.

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt: 15 jul 2008
  2. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    Hej Martin,
    bedankt voor de zeer duidelijke uitleg, ik denk dat meer bouwers hier wel wat aan hebben.
    ik had al is even zitten zoeken hier, maar kon niet echt een duidelijke uitleg vinden.
    bij de eerste start zal ik de filmcamera mee laten draaien om ten eerste voor me zelf een duidelijke analyse te kunnen maken naderhand (als er evt iets niet helemaal lekker gaat) en ten tweede om julie er ook van mee te laten genieten.:)
    groeten gertjan

(ik bedenk me nu pas dat ik nog niet eens turbine olie in huis heb, morgen gelijk maar even halen)

Laatst bewerkt: 15 jul 2008
  3. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Ja dat lijkt me wel verstandig ja , want zonder olie....

Al hoewel , ik heb eens een keer een proef gedaan met de 44 er, en toen heb ik enkel petrolium door de lagers heen geblazen , en een paar minuten volgas ,dus dat is 190.000 tpm , en uitgedaan ,en helemaal niets aan de lagers te zien , of ik nou geluk gehad heb ,ik weet het niet ,maar er was niets aan de lagers te zien.

Groetjes, en laat die 54er maar eens draaien.

Martin.

4. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Gertjan

Toppie die uitleg van Martin en ik heb donderdag vrij, das ook wat hahahaha.

Maar heelveel succes en wijsheid, stuur ff een smsje hoe het ging donderdag.

Groet Jaap

5. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    dankje, zal het zeker nodig hebben.

het proefdaaien kon vandaag helaas niet doorgaan, ik kon geen turbine olie meer halen en ik heb nog een klein foutje in de astunnel ontdekt.
    dus de turbine moet nog even weer open (beter safe than sorry)
    morgen maar ff een blik turbineolie halen.
    welke spanning gebruiken julie trouwens om de gloeiplug te laten gloeien?
    ik heb namelijk vanmiddag wel even geprobeerd om het gas te ontsteken, maar er gebeurde niks ik gebruikte een spanning van ongeveer 2 volt.
    ik heb de gloeidraad iets uit de plug getrokken.
    nog 1 vraagje, ik heb een restrictie (stukje) injectienaald van .8 gesoldeerd in een messing buisje welke ik tussen de lagersmeerleiding gezet is dit voldoende qua doorlaat. ik heb ooit is ergens gelezen dat ze ier naald .6 voor gebruikten , maar deze naald had ik nog liggen en iets te veel smering in het begin lijkt me niet zo,n ramp.
    zaterdag mischien een nieuwe poging
    groeten Gertjan

Laatst bewerkt: 17 jul 2008
  6. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Gertjan.

Je hoeft je niet te haasten ,gewoon rustig aan doen ,komt alles goed.

Ik gebruik de 2volt gloei accu van cyclon ,en dat gaat prima.

Ik neem altijd enya 3 pluggen werken bij mij het beste ,en ontsteken goed.

Ik test dit door de plug bij het gas fornuis te houden ,en dan kijken welke plug het snelste ontsteekt.

Weet je wel zeker dat het gas bij de gloeiplug komt , want dat probleem heb ik met de 54 motor ook gehad.

Ik heb nog het systeem van 2 gloeipluggen ,maar rechts ontsteekt het gas sneller dan links , raar maar waar.

Maak je gas leiding nooit te klein , ik heb overal ,zelfs in de kleine turbine , een gas leiding van 2mm binnen diameter in zitten ,dit ontsteekt super goed , niet met naaldjes , zoals ze bij de jetjoe van mij gedaan hadden ,werkt niet , heb ik er allemaal uit gegooid.

De smering moet je even zo laten , zal wel iets te veel zijn ,maar dat zie je vanzelf als je bij het opstarten veel valse vlammen ziet , en gas geven de vlammen blijven ,dan moet je de naald iets knijpen ,maar altijd zorgen dat de motor iets rookt tijdens draaien ,en een pluimpje geeft als je motor uit doet.

Groetjes , en we zien het wel .

Martin.

7. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @gertjan

Bel me ff ik heb wel turbineolie voor je, of kant en klare gemengde brandstof voor je, om proef te draaien.

Groet Jaap

Laatst bewerkt: 19 jul 2008
  8. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    bedankt Jaap, maar het is niet meer nodig.
    ik heb gisteren net een litertje gekocht.
    vandaag even gedraait met de motor, maar heb nog veel last van vlammen achteruit, (ongeveer 20 cm lang) waarscijnlijk door een te grote restrictie in de smeerleiding.
    ook nog wat kleine afstelprobleempjes,
    de motor toerde niet echt lekker op maar kwam tot een toerental van ongeveer 20000 toeren.
    kan hier een teveel aan brandstof de oorzaak van zijn? want ik vond dat de brandstofpomp behoorlijk hard draaide tijdens het rampen.
    ik kon niet goed beoordelen of te vlammen nu van het te veel aan brandstof kwamen of door door te grote restrictie in de smeerleiding.
    ik durfde niet goed meer gas te geven vandaar dat ik het maar even bij gelaten heb.
    ook had ik het gas bijna op, dus vanavond ff nieuw gehaald en maandag poging 2.
    (trouwens door de spanning vergeten te filmen:p )

9. G J Broekhuizen

G J Broekhuizen

Lid geworden:
    12 jul 2004
    Starten turbine

Hallo Gert Jan
    Ik start voor de eerste keer meestal de turbine hand matig op.
    Ik gebruik een gewone vaart regelaar en een pomp die niet meer dan 100k toeren kan leveren.
    Je moet eerst weten of je motor oke is .
    Hij moet niet aan lopen vlot op starten.
    Dan pas zal de regeling er raad mee weten.
    Bij 20k zal hij moeten op toeren.
    De regeling kan je motor vernielen dus pas op.
    Anders vraag iemand met ervaring of die je helpen wil.
    Veel succes gerrit Jan

10. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    @ Gerrit jan.

Leuk dat je weer op het forum zit.

Ja , je hebt wel gelijk over het opstarten met een gewone vaart regelaar, en dan begrenzen tot 100k.
    Ik doe dit zelf eigenlijk ook ,behalve bij de 40RS ,maar dat heeft ook echt lang geduurd voor dat de motor liep op de ecu ,omdat hij niet goed was.

Maar ik weet natuurlijk niet of Gertjan beschikking heeft over een regelaar.

@ Gertjan.

Je kan het proberen ,maar dan moet je wel een regeling vinden die heel langzaam de kero in de motor laat komen.
    Ik kan je vertellen ,en dat weet Gerrrit Jan ook wel denk ik, dat er dezedagen nog maar weinig mensen zijn die een turbine volledig handmatig opstarten , zonder dat er iets fout gaat.

De ecu kan dit ook wel ,maar Gaspar schrijft ook duidelijk in de handleiding dat de motor goed moet functioneren ,voordat de regeling erop gaat.

Ik denk wel dat je er uit komt.

En anders houden we wel contact.

Komt goed Gertjan.

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt: 21 jul 2008
  11. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    bedankt voor de info Gerritjan en Frema,

vandaag nog wat kleine dingetjes aan de turbine aangepast (nieuwe spacer gemaakt welke voor het turbinewiel zit, ik had namelijk de indruk dat het turbine wiel te ver van het NVG af stond, deze draait nu ongeveer 1,5mm voor de schoepen van het NVG.
    daarna opnieuw een startpoging gedaan.
    ik zal proberen uit te leggen wat er gebeurde:
    starten op gas, temperatuur stijgt snel over de 100 graden waardoor de fadec vrijwel direct begint met rampen.
    bij het instromen van de bandstof (zibrokamin met 5% turbine olie) toert de turbine nu vlot op tot ongeveer 21000 toeren hier bijft het toerental een beetje hangen als ik het turbine wiel daana aanblaas met perslucht, kan ik ongeveer 26000 toeren halen (ik heb de indruk dat de turbine op dit punt net niet zelfstandig blijft lopen, want als ik de perslucht weghaal zakt het toerental langzaam tot ongeveer 24000rpm om vervolgens ineens in te zakken)
    kleur turbinewiel en NVG worden dan snel fel roodgloeiend waarna ik de trimmer dichtgooi (om evt schade te voorkomen)
    kleine opmerking nog, 1 stick doet niet meer mee, deze zit verstopt en krijg hem niet meer open.
    vlam uit de uitlaat: ongeveer 15 a 20 cm, blauw van kleur.(bij ruim 20000rpm)
    temperatuur: loopt hierna op tot ruim 700 graden.
    speling tussen turbine wiel en uitlaat: minder dan 0.2mm
    speling tussen compressor en inlet : 0.2mm
    voorspaning lagers : +/- 1 kg (geschat)
    ik heb het het loopwerk uitgebalanceerd door deze in de lagers te leggen zonder voorspanning en deze dan laten draaien (loopt echt super soepel) om vervogens het turbine wiel een markering te geven waar deze op blijft staan
    op het laatst word het moeilijk om het onbalans te vinden.
    het loopwerk is nog niet helemaal 100 %uitgebalanceerd, bij 20000 rpm is er een hele lichte trillig te voelen als ik mn hand op de turbine leg, bij stationair draaien lijkt me dit niet zo,n probleem of wel? (ik moet namelijk nog een balanceerbankje bouwen).

hopelijk kunnen julie me weer wat wijzer maken.
    groeten Gertjan

12. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Gertjan .

Niet draaien met onbalans hoor ,want die kleine lagertjes gaan hier absoluut door kapot.

Ik kan natuurlijk niet voelen hoeveel dat is ,die trilling ,maar als je dat al voelt bij 20000, kijk dan eens of je met 7bar perslucht richting 30000 kan gaan ,en voel dan of de trilling erger word,zoja ,dan moet je stoppen hoor.

Die ene niet werkende stick is in principe niet zo erg ,maar je krijgt er wel een iets scheve verbranding door

Kun je geen filmpje maken ,en naar mij toesturen ,want ik geloof nog steeds niet dat het aan je motor ligt.
    Volgens mij is de ecu nog niet goed ingesteld.

Wat heb je voor pomp?

Dat is wat ik graag willen weten ,want als ik jou zo hoor ,dan krijgt hij vanaf 18000 tpm al te weinig ,want het optoeren moet veel sneller gaan ,onbalans of geen onbalans.

Ze hoeven maar kero te ruiken ,en dan lopen ze al.

Ben je al in dat parameter menu geweest van de ecu?

Hoe hoog heb je je pump start ramp staan , en wat is je pump start point, auto 1 ,of auto 2.

Hoeveel cells batterij gebruikje ,hoeveel volt ?

Ja ,ik nodig je nog steeds graag uit ,om langs te komen , en ik denk ook dat dit zeer verstandig is om dat dat toch een keer te doen ,want aan het lopen krijgen doe ik hem ,das 1 ding wat zeker is.

We balanceren eerst alles uit dan , en dan even een nieuwe naaldje in de leiding ,zo gepiept , en starten met die hap.

Ik hoor het wel ,

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt: 22 jul 2008
  13. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    klopt dit is ook wel te zien

ik zal snel een filmpje maken (morgen eerst een dagje met vrouw en de kids weg)
    exacte type weet ik zo niet, maar wel een orginele turbine pompje (paar jaar geleden gekocht bij een modelbouwzaak)
    ik zal hier wel ff een fototje van maken.

nee geen idee hoe ik daar in kom (ook nog niet echt geprobeerd hoor)

ramp op 4 startpoint ongewijzigd gelaten en op auto 2

3,8 volt (lithlium cel)

ga graag op je aanbod in maar de afstand is wel erg groot, (maar heb ik er wel voor over)
    kan nog wel ff duren hoor , maar dat zien we dan wel.

14. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Ok, bedankt Gertjan.

Je hebt zo ,en zo een te lage accu spanning.

Hierdoor regeld de ecu niet goed.

Moet minimaal 6volt zijn .

Je moet in het parameter menu zijn.
    Morgen leg ik je stap voor stap uit hoe je dat moet doen ,is zeer belangrijk.

Groetjes,

Martin.

15. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    ok Martin,
    alvast bedankt weer voor de geweldige hulp.

16. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Gertjan.
    Hieronder een paar foto,s van hoe je in het parameter menu moet komen.

Het data terminal met de knoppen : menu down ,munu up, data down ,data up /enter

Als het goed is heb je een schakelaar tussen je accu pakket van de ontvanger ,en de ecu zitten.
    Zet de schakelaar op aan ,en dan verschijnt op het display ,fadec manual ecu ,of zoiets.
    Druk nu tegelijkertijd de knop menu down en data down in , niet 1 keer drukken ,maar loslaten en drukken ,enz tot je op het scherm parameters ziet staan

Als je in het parameter menu bent ,ga dan met de knop menu up naar parameter, 26, 27 , 28 ,29,30,en geef me dan even via en pb ,of hier op het forum de waarden door, die je ziet staan, dan weet ik wat er veranderd moet worden ,of niet natuurlijk.

Heb je de zender goed ingesteld op de ecu?
    Als het goed is zat er van wren een handleiding bij waar precies in stond hoe dat moet, en hoe je dat controleerd.

Ik hoor het wel van je .

Succes,

Martin.

17. Jeroenvw

Jeroenvw

Lid geworden:
    21 sep 2007
    Gertjan, hoe gaat het met je 54? Dit draadje houd zo plotseling op... er vast wel wat nieuws te melden, hoop ik :)

18. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hij is veel te druk met z'n nieuwe speeltje/printje om de balancer klaar te krijgen...wij verwachten natuurlijk niet anders dat daarna meteen z'n rotor gebalanceerd word en daarna.....;)

Grt,
    Gerald

19. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    hahaha jij mag nooit weer raden, er is nog iets bij gekomen ook nog, een niewe freesmachine die nog ff omgebouw moest worden naar cnc.
    is inmidels klaar op een paar kleinigheidjes na.
    maar het komt goed hoor, zora mn balancer af is worden de loopwerkjes van de kj66 en de wren54 gebalanceerd.

groeten Gertjan

20. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Hoi Gertjan,

even een aantal vraagjes over je astunnel/diffusor/shaftseal

je hebt te weinig body volgens mij omdat je boutje niet op de goeie afstand zit? Bij mijn onderdelen heb ik er namelijk helemaal geen last van.

Wat doet die sleuf in de voorzijde van de shaft seal? hoort die niet aan de andere kant te zitten? Als ik op de tekening kijk zie ik een ronde inham aan de achterkant. Klopt dat?

Gr. rik

p.s. Hoe staat het met je balancer? ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015

Deel Deze Pagina