de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Gerard_nl, 17 mrt 2008.

1. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
  2. hezik

hezik Guest

Tja, Br@m, je verhaal lijkt mij redelijk sluitend nu. Kunnen we dat hoofdstuk afsluiten. Het is dus wel degelijk voldoende als een fabrikant van om het even welke afkomst dan ook, een CE met conformiteitsverklaring heeft afgegeven voor een product, ongeacht of dit product via een importeur verkregen is of niet. Helder.

3. konyn

konyn

Lid geworden:
    15 mei 2007
    Br@m, bedankt!! Wat mij betreft is het nu ook duidelijk.

4. pengo

pengo

Lid geworden:
    27 apr 2005
    assan is ok

Hoi Br@m,

Bedankt voor je verhaal : ik ben blij dat ik me nu echt geen zorgen meer hoef te maken , maar dat deed ik eigenlijk toch al niet :) Heb er al honderden vluchten mee gemaakt en nog nooit problemen gehad.

Maar ik word echt heel erg moe van het ongelofelijke gemiereneuk van sommige doemdenkers over volkomen hypothetische flutregeltjes en risico's. Die regels en enge verhalen komen vaak zomaar uit de lucht vallen, alleen gebaseerd op vage geruchten en zonder dat men echt hard kan maken waar men ze uiteindelijk vandaan heeft.

Wat mij betreft geldt : als een fabrikant een keuringsrapport kan overleggen is voor mij de kous af. Je kunt als consument toch niet voor elk apparaat dat je koopt 2 jaar van je leven besteden om te onderzoeken of ze ECHT wel CE gekeurd zijn ?

Of gaan al deze zeurpieten echt voor elk apparaat eerst zelf onderzoeken of deze aan alle keuringsregels voldoet en ook nog of de importeur wel aan alle voorwaarden heeft voldaan ? Ach, kom nou !

En hoeveel grote ongelukken met verzekeringschade gebeuren er in Nederland in de modelbouw ? Ik denk dat het vrijwel nihil is en zelfs als het voorkomt dan is het - zeker bij 2.4 apparatuur - vrijwel altijd aan andere oorzaken te wijten, dus we praten sowieso over een vrijwel verwaarloosbaar risico, zeker ivm de vele malen minder betrouwbare 35 Mhz apparatuur.

Laten de doemdenkers zich nou gewoon eens druk maken over zaken die echt van belang zijn, bijvoorbeeld dat de maan wel eens op ons hoofd kan vallen en dat dan de verzekering ook geen cent betaalt :)

Enne, van leven ga je meestal uiteindelijk dood ...

Pengo

Laatst bewerkt: 23 okt 2008
  5. hezik

hezik Guest

Ik wordt echt heel erg moe van mensen die, als het een keer over regels gaat, gelijk beginnen te zeiken over miereneukerij, gelul over geruchten, verhalen die uit de lucht komen vallen, enzovoort. Lees het draadje dan niet en hou je mond, als je je er aan stoort.

Van leven ga je uiteindelijk dood, ja. Dus waarom nog de moeite nemen om bv. je motor te starten met een chicken stick? al dat gezeik over risico's die dat met zich meebrengt, wilde verhalen over afgehakte vingers, enzovoort, wat maakt het uit, je gaat toch dood, een vinger meer of minder, who cares?

Waar ik ook ziek van wordt, zijn mensen die alleen maar aan zichzelf denken. Die een oplossing hebben die voor hunzelf werkt, maar waar mogelijk haken en ogen aan zitten. Als je dan die haken en ogen ter discussie gaat stellen, komen ze hautain uit de hoek en ben jij ineens de mierenneuker die over regeltjes gaat zeiken.

Er is niemand hier die wie dan ook wil verbieden om met 2.4Ghz te vliegen. 35 Mhz is overigens totaal niet 'vele malen onbetrouwbaar', als je het over wilde verhalen wilt hebben die nergens op gebaseerd zijn..

Waar het om gaat is dat je je hobby niet alleen bedrijft. Dat er ook mensen zijn die de hobby niet beoefenen. Uiteindelijk zitten we met z'n allen op dezelfde kluit zand, dus moeten we rekening met elkaar houden. Daar hebben we wetten en regels voor, sommige goed, sommige niet. Punt is, dat wij een minderheid zijn en dat er historisch gesproken een meerderheid is die liever heeft dat wij ophouden. Die meerderheid zal elke mogelijkheid aangrijpen om onze hobby in te dammen, en 1 idioot die onverzekerd een ongeluk veroorzaakt, is genoeg.

Redeneer je ook zo op je club mbt. geluidsoverlast? 'tuurlijk jongens vlieg maar met die pulsjet vlakbij die huizen, die mensen hebben toch nog nooit geklaagd, en ach, iedereen klaagt wel eens'. Dan zal het snel afgelopen zijn met het vliegen, nietwaar?

Gelukkig blijkt deze apparatuur 'koosjer', ja inderdaad, gelukkig. Niemand heeft er wat aan als dat niet zo zou blijken te zijn. Maar je kop in het zand steken, de egoist uithangen, en gewoon de 'who cares' houding aannemen is GEEN oplossing bij dit soort problemen.

6. pengo

pengo

Lid geworden:
    27 apr 2005
    geluidsoverlast

Persoonlijk vind ik eigenlijk dat er een MININUM geluidsnorm moet komen : gezellig toch, al dat gebrom in de lucht ? Het kan me niet hard genoeg zijn ! En dan een gratis CE certicaat voor degene die de meeste herrie maakt, ok ? :)

Het probleem is niet dat mensen zich aan regels en wetten houden, daar is niks mis mee, maar dat er volkomen uit de lucht gegrepen regels naar beneden komen dwarrelen (zoals ook in dit draadje) en dat deze pseudoregels ook nog NIETS met echte veiligheid te maken hebben maar met pure bureaucratie.

Laten we in elk geval proberen eens onderscheid te maken tussen zinnige en onzinnige regels ? Zul je misschien zelfs zien dat veel van de onzinnige "regels" die ook op dit forum en in dit draadje verschijnen bij nader onderzoek helemaal niet blijken te bestaan ...

7. konyn

konyn

Lid geworden:
    15 mei 2007
    Dat certificaat ga jij denk niet krijgen, bij jou zit alles onder de 70db ;-)

8. hezik

hezik Guest

Mijn excuses voor mijn vorige bericht. Hoewel ik niet denk dat het verkeerd was, had ik het beter niet zo op kunnen schrijven. Ik kan er alleen slecht tegen dat er hier zo vaak mensen komen die in een discussie niet met argumenten komen, maar wel waardeoordelen gaan uitspreken over anderen die wel aan de discussie deelnemen.

Hoe dan ook.. had niet zo fel uit de hoek moeten komen, dus bij deze excuses aan pengo.

9. pengo

pengo

Lid geworden:
    27 apr 2005
    Hezik da's een hele sportieve reactie : bedankt !

En inderdaad heeft konyn gelijk, ik heb helaas alleen zwevers en fluisterstille elektrovliegtuigen , dus die prijs ga ik niet winnen :)

Maar gelukkig heb ik al een CE certifcaat voor mijn Assan (dat heb ik altijd bij me als ik ga gastvliegen, juist om discussies als deze te voorkomen).

10. Alex Söntgerath

Alex Söntgerath

Lid geworden:
    28 jan 2004
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Ik ben natuurlijk geen moderator maar jongens ga eens ergens anders lekker zitten ruziemaken, liefst via pb. Ook discussies over geluid horen niet in deze draad.

11. hezik

hezik Guest

Klopt.

Verder maakten we geen ruzie en was het wel degeiljk on-topic wat we bespraken. Pratice ook what you preach, want ook jouw bericht is niet bijster zinvol ;)

12. Alex Söntgerath

Alex Söntgerath

Lid geworden:
    28 jan 2004
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hezik je bent wel een volhouder? Wil je altijd het laaste woord hebben. Graag hier niet meer op reageren want ik wil het woord weer geven aan de ASSAN gebruikers...........

13. hezik

hezik Guest

Wat doe je nu zelf dan, Alex?

14. konyn

konyn

Lid geworden:
    15 mei 2007
    ;-) Nu dan even on-topic.

Misschien ondergesneeuwd in de discussie van de afgelopen week. Assan heeft een V2 van zijn ontvangers uitgebracht die je via USB met je computer kan programmeren. Je kan dan voor alle servo kanalen de failsafe instellen en of de servo's digitaal of analoog zijn...

Ik vraag me af of iemand hier al mee geëxperimenteerd heeft?

15. hezik

hezik Guest

Ik vraag mij af wat het verschil is, vanuit ontvanger bekeken, tussen een digitale servo en een anloge? Of heeft assan een eigen soort digitaal protocol voor tussen ontvanger en servo?

16. konyn

konyn

Lid geworden:
    15 mei 2007
    Voor zover ik weet worden digitale servo's met een hogere frequentie aangestuurd. Dus meer keer per seconde een signaal waar de servo's naartoe moeten. Of het beter vliegt, vraag ik me wel af.

17. boatfreak

boatfreak

Lid geworden:
    12 jul 2004
    Werkt zo'n assan ontvanger nou direct op een futaba zender? (bijvoorbeeld 6ex, die ik heb)

Ik word er namelijk niet wijs uit. Heeft futaba misschien een andere verzend-methode (fasst)?

18. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    1 Nee.

2 Ja, elk merk heeft zijn eigen methode, en dat kun je niet door elkaar gebruiken zoals met 35 mhz ppm wel kan.

19. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Dat vind ik nu net zonde:nosmile: Hebben ze eindelijk een andere standaard wat frequentie betreft (2,4 Ghz) dan gaat elke fabrikant weer zijn eigen kant op wat de de interpretatie ervan betreft:rolleyes:

Ik Blijf nog lekker lang op de 35 band ppm rondfladderen wat mij betreft.

Stevo

20. boatfreak

boatfreak

Lid geworden:
    12 jul 2004
    Dat is inderdaad jammer, dan word het allemaal weer zo duur :(

Deel Deze Pagina