de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Gerard_nl, 17 mrt 2008.

1. Josv

Josv

Lid geworden:
    1 sep 2003
    Sorry Aldert!
    Ik wou toch nog even een bevestiging want er gaan zoveel tegenstrijdige geruchten rond.

Groetjes,

Jos

2. Cees Kraaijeveld

Cees Kraaijeveld

Lid geworden:
    10 feb 2004
    Ik heb afglopen zaterdag (onder soms regenachtige omstandigheden...) een reikwijdtetest met de Assan 2,4 Ghz module in een Graupner MX-22 gedaan, in combinatie met de X8R6-ontvanger; de ontvanger op ca. 75 cm boven de grond, weggefietst ;) totdat de verbinding wegviel: afstand was 820 meter. Wat voor reikwijdte kan ik dan in de lucht verwachten?

3. Jet ranger

Jet ranger

Lid geworden:
    11 okt 2007
    Welke assan 2,4 ghz ontvangers kan ik gebruiken met mijn Futaba FF10 met Futaba 2,4 ghz module?
    Of moet je hier een assan module voor hebben?

4. Cees Kraaijeveld

Cees Kraaijeveld

Lid geworden:
    10 feb 2004
    Volgens mij kan je Assan ontvangers alleen in combinatie met een Assan zendermodule gebruiken.

5. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    IDD, je hebt de Assan zendmodule dan nodig, deze werkt prima in je FF10. Ik vlieg er zelf ook mee en ben er zeer tevreden over. Nog niet één storinkje mee gehad en het bereik is erg goed.

6. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Regenachtige omstandigheden zijn nadelig voor 2.4Ghz. Een exacte waarde is onmogelijk te geven, maar zeer waarschijnlijk zal je meestal een flink stuk verder kunnen dan 820 meter.
    Soms zal je nog minder ver kunnen, afhankelijk van atmosferische omstandigheden en andere invloeden.
    Als je model in failsafe gaat, ben je te ver geweest.

7. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Vandaag was het mooi weer dus heb ik besloten weer eens buiten te gaan vliegen en meteen het Assan systeem eens verder te testen.

Ten eerste de X8R6 ontvanger (korte antennes) in een Robbe Amica (foamie van 450 gram, qua formaat vgl MPX Parkmaster) en ten tweede de X8R7-L (lange antennes) in mijn onvolprezen F3A-C pylon-racing Spitfire, een balsa model van 1 meter 60 spanwijdte, voorzien van een Irvine .53 tweetaktmotor.

En er valt eigenlijk weinig over te zeggen, het werkt gewoon. Zonder problemen. Aardig was dat er wat thermiek was en met de Amica had ik toevallig een mooie bel te pakken. Op zeker moment zat ik er echt mooi in en de foamie schoot omhoog, aanzienlijk hoger dan je normaal met een foamie vliegt.

Met de Spitfire heb ik niet zo ver mogelijk weg gevlogen om de reikwijdte te testen maar gewoon gevlogen zoals ik altijd doe. Dat betekent figuurvliegen binnen de F3A box wat neer komt op een afstand van max zo'n 400 meter.

Ik heb nu dit systeem in de volgende omstandigheden gebruikt:
    - Indoor F3P
    - Outdoor met een foamie
    - Outdoor met een .60 formaat sportvliegtuig

Het systeem werkt voor de sportvlieger gewoon goed. Assan heeft een mooi assortiment ontvangers inclusief een zeer concurrerende indoor ontvanger, en dat voor spotprijzen.

Ik kan niet anders dan concluderen dat dit inderdaad om met Gerard_nl te spreken, de 'best bang for the buck' is op 2.4GHz gebied.

8. Josv

Josv

Lid geworden:
    1 sep 2003
    Vandaag ook gaan vliegen met 3 toestellen met ASSAN 2.4 gHz.

De Acromaster met een 7 kanaals ontvanger met dubbele korte antenne
    De Blizzard met 7 kanaals ontvanger met dubbele lange antenne
    De Pattaya (Topmodel - PATTAYA 0,87m ARC) met 4 kanaals mini-ontvanger

Geen enkel probleem voor de afstand en met de reactie. Voor mij een succes in combinatie met mijn MC24. Ik ga promt nog enkele ontvangers bestellen.

9. Z900

Z900

Lid geworden:
    16 nov 2006
    Gisteren ook met assan gevlogen (niet voor het eerst) icm de FF10.
    (Er waren meerdere 2.4Ghz vliegers)

2x een 7 kanaals RX, 1 met korte antenne en 1 met lange antenne (T250 en Rave3D).

De LEDJES op beide ontvangers gingen niet groen branden (continue).

Denk ff binden dan maar....dat lukte ook niet, totdat ik +/- 20 sec wachtte.
    Toen kwam er reactie....maar toch niet de verwachte....-> ledje rood/groen.

Verder diverse keren geprobeerd te vliegen...1 maal bleef het ledje groen en reageerde de heli goed, totdat ik net na de spinup de poging moest afbreken wegens een ander probleem.

Thuis gekomen: Totaal geen problemen met beide ontvangers.

't Was koud, dus de Assan TX maar eens in de koelkast gelegd. Geprobeerd en weer geen problemen. Dan ook de FF10 maar eens koelen -> weer geen problemen.

Tja .......zeg het maar.......

mvg, Z

10. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    Ik ondervind geen enkel probleem met Assan maar weet nog wel dat ik in het begin even snel wilde testen en toen een ontvangeraccu gebruikte die niet volledig op spanning was. De ontvanger wilde toen niet binden en gedroeg zich een beetje raar. Vervolgens spanning via BEC en geen probleem meer gehad. Misschien heb je er iets aan in de speurtocht naar de oorzaak...

11. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Jammer dat Assan (bij mijn weten dan) geen komplete zender aanbiedt.
    Is daar een reden voor?

12. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    ja ontwikkeling kost geld, en hun willen niet tussen de groteheren in proberen te komen maar modules voor hun systemen verkopen.

13. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Opmerkelijk dat de grote merken kennelijk geen bezwaar hebben dat er zenders (modules) voor hun systemen worden gemaakt door derden, voor de ontvangers zal dat niet gauw gebeuren vrees ik... maar ja, de fabrikanten van printers hebben ook niet tegen kunnen houden dat andere firma's inktcartridges voor de grote printermerken gingen produceren, dus met ontvangers zal dat uiteindelijk ook wel lukken...

14. Cees Kraaijeveld

Cees Kraaijeveld

Lid geworden:
    10 feb 2004
    Zaterdag ook voor de eerste keer buiten gevlogen met de Assan set: model was een electro FockeWulf 190, helemaal beplakt met aluminium tape en voorheen dus één grote bron van storingen, zelfs met een Schulze ontvanger of een Graupner SPCM-exemplaar. Met de Assan 2,4GHz-set geen centje pijn, geen enkele glitch meer merkbaar!

15. Z900

Z900

Lid geworden:
    16 nov 2006
    Kan het zijn dat Assan RX niet initialiseert als er teveel storingsbronnen in de buurt zijn?

16. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Zou kunnen.... zorg ervoor dat de onvanger dicht bij de zender is tijdens dit proces, de ontvanger zend namelijk ook iets terug.

17. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Tja dat was ook mijn gedachte, maar - ik heb mijn ontvangers thuis gebonden - met mijn wireless LAN access point op vol vermogen en nog een stuk of drie draadloze LAN's van de buren in de lucht - no problemo.

Ook thuis een range check gedaan - antenne eraf, naar de zolder (dus twee verdiepingen gewapend beton tussen zender en ontvanger - no problemo.

Ook nog een proefje gedaan thuis - Assan ontvanger met korte antennes onder een carbon kap gelegd - geheel afgeschermd dus - wireless LAN aan - geen probleem.

Ik hou het er toch op dat je voedingsspanning niet in orde was - waren het lipo's? Die presteren heel slecht bij temperaturen rondom het vriespunt.

18. Z900

Z900

Lid geworden:
    16 nov 2006
    dank !

Met initialiseren bedoel geen "binden" met een pluggie !
    (maar het normale aansluiten van de LiPo zodat de ontvanger spanning krijgt etc etc)

idd bij allebei de Heli's een LiPo gebruikt (Kong Power en Thunder Power vers opgeladen)

Lijkt me heel sterk dat het hiermee te maken heeft.
    (zal zo de LiPo ook ff in de koeling leggen...... )

btw:
    Er was nog iemand met eenzelfde assan setje zonder problemen...

mvg, Z

19. Z900

Z900

Lid geworden:
    16 nov 2006
    Geen prob. met koele LiPo.....

mvg, Z

20. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Weet iemand of deze Assan module te gebruiken is in de MX-22? Ik zie nergens een kabeltje lopen om de antenne met de module te verbinden. Dat loopt bij de MX-22 niet binnendoor.

Ik gebruik nu een Spektrum module, waar ik zeer tevreden over ben, maar de prijzen van de ontvangers maken een Assan module voor erbij erg aantrekkelijk.

Deel Deze Pagina