de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Gerard_nl, 17 mrt 2008.

1. Teus

Teus Guest

Als je aarzelt niet doen is mijn stelling. Dan heb je er nooit een goed gevoel bij.

Je doet het of doet het niet.

2. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    sorry verkeerd genoteerd denk ik, en snelle electro pusher jet bedoelde ik.

3. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Inderdaad Teus, ik had er geen goed gevoel bij en heb dan een sPCM ontvanger in mijn jet gestopt. Met ingeschoven antenne haalde die 90m bereik en met lopende motor hetzelfde, dus dat gaf wel vertrouwen, vergeleken met de 500m full power van de Assan X8R.

Ondertussen 6 vluchten met de sPCM met 0 glitches en 0 failsafes (ik lees na elke vlucht uit of er failsafes geweest zijn). Toch zou ik met de Assan 2 kanalen meer hebben, wat wel handig zou zijn + op 35Mhz blijft het gevaar (weliswaar niet zo groot) van iemand op jouw kanaal in een veldje met zijn easystar komt vliegen. Dus ik blijf uitkijken naar turbine jet ervaringen met assan :)

4. Teus

Teus Guest

Als Assan je geen goed gevoel geeft zijn er misschien andere fabrikanten die dat wel bij je kunnen ;) Neem b.v. ACT of Weatronic. Ze zijn wel wat duurder maar wel van hoge kwaliteit. Ik heb er nog niets verkeerd over gehoord. Ikzelf maak waarschijnlijk de keuze tussen deze twee als ik over ga.

Gr. Teus

5. hezik

hezik Guest

Er wordt een beetje verkeerd gekeken. Assan heeft ook ontvangers met 6km bereik.

Als je die afstand haalt met een Jet, heb je wel een probleem.. en dat is dan niet het verlies van ontvangst :p

6. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Ik ken verder ook nog niemand die met een jet vliegt en Assan ontvangers.

Weet wel dat ik nu met de 2,4GHz (van Jeti welliswaar) "lekkerder" jet vlieg dan op mijn PPM 35mHz.
    Al had ik met de 35mHz ook nul storingstikken of wat dan ook ik was toch altijd een beetje huiverig voor diegene die perongeluk mijn kanaal inschakelde, of een zender die wijd op de kanalen ernaast verspreide of zelfs die ene "wild"vlieger.

+ het gemak op meetings en dergelijke met 2,4GHz is ook heel wat waard.

Wat dat betreft is 500mtr bereik voldoende om te jetvliegen, dus zou ook de Assanontvangers meer dan voldoende moeten zijn om dit in je jet toe te passen.

Zeker als je er nou al goede ervaringen mee hebt dan moet het toch gewoon kunnen :yes:

7. hezik

hezik Guest

Als ik de handleiding erbij pak, hebben de 'V2' series ontvanger een groter bereik dan 500m. De genoemde X8R heeft niet 500m bereik, maar 1km minimaal. Assan specificeert voor die ontvanger een bereik van 1 tot 6km.

8. 5p1k3

5p1k3 Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jan 2008
    Zo, mijn eerste Assan ontvanger is besteld. Zodra ik mijn ervaringen ermee heb, zal ik die delen ;)

9. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    Slechts in uitzonderings gevallen kan 500 Meter bereik voldoende zijn, in de praktijk vliegen de meeste jet modellen veel verder van de zender vandaan.

10. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Vraag me dat af.

Feit is wel dat hoe groter de kist hoe verder je weg kan vliegen.

Je moet natuurlijk niet op het randje gaan lopen maar gezien mijn ervaring nu even met de GPS blijkt wel dat 350 meter al "ver weg" is.
    Als daar dan nog 150 meter bijkomt dan is mijn jet al een stipje.

Zover weg wil ik nu nog geeneens vliegen.

En blijkbaar zijn de V2 Assan ontvangers wel geschikt voor het jetten gezien de specificaties die Henri schrijft.

11. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    In Helchteren vlogen wij en vele anderen meer dan 500 weg hoor. (GPS) Dan heb je natuurlijk ook nog te maken met schaduw effecten voor 2.4GHz door de grote brandstof tanks en het massieve blok metaal van de motor.

12. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Maar daar zie je dan ook wel de grotere kisten vliegen 8)

Mijn vrouw zei het nog een dag later: "als jullie op de hei vliegen hebben jullie vaak wel de grotere modellen dan andere modelvliegers, maar op Pampa was jij 1 van de kleineren!!!".

Heb toen direct geprobeerd om wat groters bij haar los te krijgen maar daar trapte ze niet in :-( ;-)

Maar Bert, jij loopt al wat langer mee in de jet scene, zijn daar Assan vliegers bij dat jij weet?

13. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Assan mag specifieren wat ze willen, feit blijft dat ik de X8R (idd met gespecifieerd bereik van 3 tot 6km) in mijn jet heb gestopt, de jet op een houten tafel heb gezet, met ontvanger antenne van mij weg gericht en met de tank en motor tussen mij en de ontvanger (slechtste situatie die in praktijk kan voorkomen).
    Ik ben met de zender op vol vermogen gaan lopen en na 500m zat ik constant in failsafe (vrij zicht op de tafel met jet). Die XR8 van mij haalt zijn specs dus niet (in slechte maar in praktijk voorkomende omstandigheden).
    Als mijn lichaam tussen tx en jet zat, haalde ik maar een 100-150m. Als ik met de tx in de auto ging zitten zelfs nog geen 100m.

Nu heb ik op rcgroups wel verhalen gelezen van mensen die met die X8R 1.3km bereik haalden met de Tx in hun auto...

Dus ofwel is er iets mis met mijn X8R, ofwel staat die, in tegenstelling tot wat ik lees, niet standaard op het volle vermogen ingesteld. Ofwel zitter er aardstralen oid bij ons in de grond.

Ik vertrouw assan 100% in mijn heli's en kleinere toestellen, want die gaan nooit 500m ver weg, maar de jet zou dat wel kunnen, en die heeft toch ook wat meer gekost en heeft wat meer schade potentieel.

Ik heb ook nog een 7 kanaals zwarte liggen met 2 lange antennes (de X8R heeft maar 1 antenne). Mogelijk doet die het beter, als ik goede zin heb bouw ik die ontvanger nog wel eens in de jet doe ik nog eens een test.

Laatst bewerkt: 2 aug 2009
  14. Don

Don Guest

Vreemd dat een fabrikant van ontvangers met de term "zoveel mtr/mk bereik" komt een ontvanger heeft nooit "bereik" maar een gevoeligheid. Bij zenders praat je over uitgetraald vermogen en daaraan gekoppeld bereik. Dat kun je in meters/km uitdrukken maar dan zijn er altijd nog invloeden van buitenaf die een rol kunnen meespelen :)

15. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Ene ontvanger heeft betere filters dan de ander en dus zal het bereik daar ook wel mee gepaard zijn.
    En de gemiddelde vlieger weet liever hoe ver hij kan in meters dan de gevoeligheid.

Lijkt mij hoe dan ook het beste om dit te testen in klein goedkope en lichter modelletjes dan in een snelle jet.

Gr. Dennis

16. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Maar hier heb je dus ook meteen weer een "probleem" te pakken.

Met je kleine en goedkope toestelletjes vlieg je veel minder ver weg dan een jet.
    Tevens is een jet van veel meer elektronica en mogelijke storingsbronnen voorzien dan je kleine test kist.

Mijn reikwijdte test van de R14 bestond dan ook uit het monteren ervan in een Big Lift en deze tot een stip te laten klimmen ;-)
    Dat zag er goed uit en toen de R14 in de jet geplaatst.

17. hezik

hezik Guest

Assan doet die specificatie binnen het toepassingsgebied modelvliegen. Tenzij modelvliegen voor jou inhoudt dat het toestel op de grond staat en jij wegloopt, heb je dus niet de specificatie tegengesproken.

2.4Ghz over de grond heeft inderdaad minder bereik. Dus als je van plan bent om op 1km afstand te landen, kun je mss beter 35Mhz houden ;)

18. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Tjah dat dacht ik ook maar goed hoe dan?

Wachten tot iemand het voor jou uit test in een soort gelijk model. Gaat het mis kost het jou nog geen cent.

Veel kleine goedkopere 35mhz ontvangers kom ik ook niet veel verder dan 10 meter met ingeschoven antenne en heb tijdens het vliegen met uitgeschoven antenne dan ook nergens last van. In het luchtruim is het bereik altijd een stuk beter.

Misschien 2e ontvanger in een jet die iets zinloos moet aansturen (bommen luikje ofzo) en daar dan mee kijken of het werkt. Als ik net zo las is het achteraf te controleren dus is een optie.

Laatst bewerkt: 2 aug 2009
  19. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Ik heb nu 9 corona 2.4GHz 8-kanaalsontvangers (V1) in gebruik en nog nooit (NOOIT!) enige vorm van fout of tekortkoming kunnen vaststellen. Ik heb er mee gevlogen tot de cularis nog een piepklein stipje was en totaal geen probleem.
    Afgelopen vrijdag heb ik (ongewild) een zeer doorgedreven test van het systeem uitgevoerd. Met mijn Fastcat wat snelle rondjes gaan vliegen en pas achteraf vastgesteld dat ik de antenne op mijn zender niet had gemonteerd.. Niets gemerkt tijdens de vlucht.... 8O

20. aws1

aws1

Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Zaterdagavond hebben we op de club een test gedaan met de assan en de kleine 6kanaals ontvanger(lees korte antenne)
    We hebben het geheel in een acrobatic geplaatst en ik ben een behoorlijk eind gaan lopen met de zender
    Na een aardige wandeling(ik was het al lang zat) nog maar eens kijken wat het geheel doet en ik ben met de zender alle kanten op gedraaid niks helemaal niks aan de hand.
    We hebben dan ook niet langer gewacht en het ding de lucht in
    Aangezien we op de hei vliegen en VEEEEL ruimte hebben, hebben we het model zo ver mogelijk laten wegvliegen tot we bijna niet konden zien wat we deden
    Zelfs heel laag bij de grond ging het nog uitstekend.
    Ik ben ervan overtuigd dat dit systeem zeker probleemloos is
    met 35mhz was de acrobatic zeker niet heel terug gekomen op die afstand en zeker niet op die hoogte want hij vloog zeer laag op een gegeven moment.

zeer tevreden moeten we zeggen
    adop was getuige;)

gr Albert

Deel Deze Pagina