De Courtesan van Vic Smeed

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door N.P.S., 22 jun 2019.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Vanmiddag nog wat kunnen bouwen. Het gaat langaam vooruit. Het kost toch veel meer tijd dan je verwacht.

    DSC_3092.JPG
     
    MicropropSport en jef vinden dit leuk.
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Poeh, wat was het warm vandaag. Toch nog iets aan de rompneus gedaan.

    DSC_3093.JPG
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2019
    jef vindt dit leuk.
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    De romp is bijna afgebouwd. Er moet nog wat worden gedaan aan de voorzijde van de vleugelzitting, maar dat kan pas als er een vleugel is. Nu verder met kielvlak en stabilo.

    DSC_3095.JPG
     
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.855
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zo dan, dat gaat lekker snel.:thumbsup:
     
  5. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Ongelofelijk knap
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Zo moeilijk is dit niet. Je moet er gewoon aan beginnen, en meestal komt het wel goed. De gemiddelde modelvlieger is het zelf bouwen een beetje verleerd. Het winkelaanbod is schuim en kant-en-klaar gebouwde houten toestellen, vaak van bedenkelijke kwaliteit. Gelukkig zijn er nog veel tekeningen verkrijgbaar, bij voorbeeld hier https://outerzone.co.uk/ en zelf iets ontwerpen is ook mogelijk.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Het stabilo in opbouw. Tot zover is alles nog origineel. Maar er zijn twee belangrijke aanpassingen nodig. Oorspronkelijk wordt het stabilo samen met het kielvlak met elastieken bevestigd. Omdat daar stuurvlakken in komen is dit niet vol te houden. Kleine verschillen in de positie van stabilo en kielvlak leiden tot verandering in de middenpositie van de stuurvlakken. Het stabilo wordt nu op de romp gelijmd. Daarvoor zijn aanpassingen nodig op de plaats waar de verlijming plaats vindt.

    Er moet ook nog een hoogteroer worden gemaakt. Hiervoor wordt in een later stadium een twee lijsten in het stabilo aangebracht waarop de deling van het stabilo en het hoogteroer zal plaats vinden. Dit wordt de klus voor de komende dagen. Klinkt nogal ingewikkeld, maar de foto's zullen veel verklaren.

    DSC_3096.JPG
     
    MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.181
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waarom denk je op zo'n modeltype eigenlijk een hoogteroer nodig te hebben?
    Ik stel die vraag wel vaker aan VRA piloten, want dit soort modellen vliegen onbestuurd, op eigen houtje, toch prima zonder?
    Ik ben gewoon nieuwgierig naar de motivatie.

    Moet er gelijk bijzeggen dat mijn VRA re-entry kistje al een hoogteroer had en ik er dus gemakshalve ook maar een servootje aangehangen heb. :oops:;)
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Ga er altijd van uit dat een modelvliegtuig ten minste een richtings- en een hoogteroer heeft. Misschien is dat niet altijd nodig, maar het is makkelijk als een hoogteroer aanwezig is. Al was het alleen maar om te trimmen.

    Heb inmiddels ontdekt dat mijn Sky Skooter met gesimuleerde meerkanaal besturing ook zonder hoogteroer prima te vliegen is.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    De lijsten voor het hoogteroer zijn aangebracht.

    DSC_3097.JPG
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    De hoogteroeren zijn van het stabilo verwijderd en afgewerkt. De twee hoogteroeren worden met een U-vormig gebogen stukje verenstaal met elkaar verbonden. De volgende uitdaging is het kielvlak.

    DSC_3098.JPG
     
    HBZWEEF en jef vinden dit leuk.
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Het kielvlak met richtingsroer leverde weinig problemen op.

    DSC_3099.JPG
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Volgens mij wil die er zondag op de oefendieseltjesdag mee vliegen :eek::D

    Ik heb net een SLOP met een 1,5 in de garage laten pruttelen...alles blauw...en dat met een rode kist...

    Zul jij weinig last van hebben...e motor zag ik...
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2019
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Een klein dieselmotortje is mooi en nostalgisch Weet ik zeker te waarderen.. Maar is ook stank en overal olie. Dan is een elektromotor een stuk schoner en makkelijker. De zegeningen van de huidige tijd...
     
    jef en Énke Blériot vinden dit leuk.
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Na anderhalve week werken begint het op een vliegtuig romp te lijken.

    DSC_3100.JPG
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    De eerste vleugelhelft is in aanbouw! de constructie is erg eenvoudig. Ribben, een voor- en achterlijst, twee vuren hoofdliggers met daartussen webbing. Het triplex middendeel is al in deze vleugelhelft verlijmd. Zo wordt de tweede vleugelhelft direct aan de eerste gebouwd. Met dit soort afmetingen is dat goed te doen, zonder dat het onhandelbaar groot wordt.

    DSC_3103.JPG .
     
    jef vindt dit leuk.
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    En de tweede vleugelhelft. Nu op naar de vleugeltippen en de middenindekking.

    DSC_3105.JPG
     
    jef vindt dit leuk.
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Eèn vleugeltip aangebracht. Dit kost erg veel tijd. omdat je de volgende stap pas kunt zetten als de witte houtlijm is gedroogd.

    DSC_3106.JPG
     
    Frans Bal vindt dit leuk.
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Gisteren en vandaag de tweede vleugeltip onder handen genomen. Morgen, als alle lijm goed droog is de tip in de juiste vorm schuren. Dan rest alleen nog het vleugelmiddendeel. Het werk schiet op. Het begint op een vliegtuig te lijken.

    DSC_3107.JPG

    DSC_3108.JPG
     
    DHZ, Frans Bal en HBZWEEF vinden dit leuk.
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    He vleugelmiddendeel is dicht. Nu nog de aansluiting naar de cockpit.

    DSC_3110.JPG
     
    beemstra vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina