De Depdart

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 11 mrt 2010.

1. squid275

squid275

Lid geworden:
    17 mei 2008
    uitslagen maken niet zo veel uit, ik gebruik gewoon altijd veel expo

2. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Bij normaal aileron ongeveer 45° up en 45° neer. Stickbangen in de hoeken resulteert dan in ene roer vlak en andere vertikaal. 8O Veel meer kan ik er niet van maken. Rolt prima. :D ;)

Mwah, ik heb op aileron en elevator elk 40% expo staan. Zoals voor bijna alle vliegers. :yes:

3. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

@Tom: aahh, dat is jammer :( Vlieg je al lang Tom ? Ik kan me voorstellen als je pas bent begonnen dat je dit wel een zenuwachtig ding vind ... ;)

@evbragt: dat is luxe :) Ik heb nog steeds er veel plezier met m'n MX16 en MX12, maar ik kijk wel eens met een schuin oog naar ombouwsetjes ...

@Sleur: ik vlieg met 30% expo, maar zou idd best nog iets meer mogen zijn :)

Omdat ik het toch wel een heel erg leuk vliegertje vind, ben ik vanmiddag nog maar een Depdartje gaan snijden ...

De gesneden Depron deeltjes ...

Ik had nog een restje groene folie in de doos ...

Wat zou ik nou eens gebruiken als tweede kleur ... weer de doos in gedoken met restjes ... Oei, schat ? Waar is m'n zonnebril ? Oracover "fluorgelb" ... PRACHTIG :thumbsup:

Tweede kleurtje op het vluegeltje, hhmm moet je wel kunnen zien ... :cool:

Nog een plaatje: vleugeltje met vinnetje ...

Dan nog een totaalplaatje:

Na een tip van een clubmaatje heb ik bij deze Depdart de 4 mm carbon buis op een andere wijze verzonken. Eerder sneed ik altijd twee lijnen diagonaal in en dan met het mesje de restanten er uit halen ...

Pokkewerkje wat nooit echt goed lukte. John tipte me de Dremel net als een bovenfreesje te gebruiken, bij mijn Dremel zit daardoor een mooi opzetstukje en een freesje :)

Ging perfect, doe ik voortaan altijd zo, goede tip van John :thumbsup:

De ligger heb ik met 30 min. epoxy verlijmd, dat ligt nu onder gewicht te drogen :)

Als deze klaar is, snijd ik er nog eentje, want ik heb er m'n clubmaatje Hennie ook eentje beloofd.

Wordt vervolgd.

Grtz,
    Menno

4. evbragt

evbragt

Lid geworden:
    6 jan 2009
    @Tom: Inderdaad jammer maar vliegen moet een lekker gevoel geven.
    Als jij dat gevoel niet krijgt van een Depdart, kun je beter iets anders kiezen.

@Menno(1) Valt reuze mee hoor! Ik kocht vorig jaar een nieuwe Spektrum DX5e met ontvanger voor 85,- via een webshop. Daarna vrij snel overgestapt op een DX6i vanwege de modelgeheugens en dat deze full range is. (125,-)
    6-kanaals parkflyer ontvangers koop je op ebay voor 35,- inclusief verzenden.
    De full-range ontvangers zijn ongeveer 50,-

@Menno(2)
    Ik heb een stukje 0,8mm staaldraad gebogen en in mijn 25W soldeerpookje gestopt:

Hiermee kan ik mooi halve tunnels snijden.
    Voorbij de bocht is het draadje al genoeg afgekoeld om niet meer te snijden, dit is een mooie dieptegeleider. Langs een lineaaltje of een houten latje kan ik mooi rechte lijnen snijden. Wel even oefenen, als de pook te dicht bij het Depron komt, krijg je lelijke plekken.

Ik heb ook een V-tje gebogen , hiermee snijd ik de roeren tot 5mm in zodat ik 1mm als scharnier overhoud.

Dit trucje is gebaseerd op de methode van Plotterwelt, die gebruikt een stukje weerstandsdraad in een kroonsteentje en een labvoeding.

@Allen:
    Ik denk dat ik mij Dart ga intapen voor de stevigheid.
    Zou dit voldoen in plaats van een ligger?
    (mijn bestelling voor 4mm carbon wil maar niet binnenkomen, ik heb enkel nog een stukje 6mm)
    De 6mm Holidep kan ook zonder ligger...
    Graag julllie mening?

Laatst bewerkt: 29 mrt 2010
  5. tomhaaima

tomhaaima

Lid geworden:
    1 dec 2008
    ik vlieg nu ong. een jaar met een heli gaat erg goed. maar een ding doen word een beetje saai dus ik kocht een pak depron printen een paar tekeningen uit kocht wat elektronica bij hk en plakte een vliegtuig in elkaar (yak 55) ken er zowaar in een keer knap mee vliegen is gecrasht en ik plakte een depdart in elkaar (vond het wel erg leuk er mee te vliegen)
    die crashte en toen was de boel stuk en moest ik nieuwe kopen.

ps. ik heb dit zelfde draatje geopend op een Engels forum en daar word er amper naar gekeken. wel grappig als je bedenkt dat hier ong. elke dag een pagina aan tekst bij komt.

groet tom.

6. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

@Tom: toch jammer, weet je zeker dat je er niet nog een maakt ;)

Grappig dat het topic op een engelstalig forum niet wil lopen, welk forum is het ? Ik weet dat er op RCGroups heel veel mensen met "scratch build" foam modellen bezig zijn :yes:

@evbragt: prijzen klinken idd niet verkeerd :)

De tip van de soldeerbout had ik ook al eens gezien, zo zijn er vele methoden. Mooi systeempje hoor :)

Die ligger heb je echt nodig, dat red je niet met tape alleen :( Ik heb een 4 mm carbon ligger erin gelijmd en nog flext ie een beetje ...

Nog even verder gegaan met de Depdart, na wat ijverig snijwerk had ik dit:

De strijkbout er weer bij gepakt tot ik er sterretjes van zag ...

Maar ik wilde het nog mooier hebben ...

Zo, nou is tenminste duidelijk wat boven en onder is :)

Inmiddels ook aan de Depdart voor clubmaatje Hennie begonnen ...
    Zijn ook wel opvallende kleurtjes geworden :D

Fluor roze en Fluor Geel ... Sodekannonne zeg hee ;)

Zo, dat vleugeltje is ook weer klaar:

Ik moet nog even wat verzinnen voor de onderkant van de vleugel, zodat Hennie goed kan zien wat onder en boven is, hebben jullie nog suggesties ???

Morgen weer verder jongens :)

Grtz,
    Menno

7. evbragt

evbragt

Lid geworden:
    6 jan 2009
    Elke kant 1 ster in twee kleuren.

8. tomhaaima

tomhaaima

Lid geworden:
    1 dec 2008
    als ik mn elektronica binnen heb zal ik er nog een over nadenken er moeten eerst 2 andere vliegtuigen de lucht in

groet tom.

9. ReneDL

ReneDL

Lid geworden:
    8 feb 2004
    Niet dat we nieuwsgierig zijn maar .... welke vliegtuigen :rolleyes:
    En dan zeker nog een Depdart bouwen met de goede raad van de forumleden hier en meer Expo in de zender gebruiken.;)

10. tomhaaima

tomhaaima

Lid geworden:
    1 dec 2008
    een micro tiger moth van depron en iets van een vleugel maar ik heb zo'n idee dar die niet zo best gaat vliegen (zwaarte punt is gewoon niet goed te krijgen foutje van mij toen ik hem tekende)

groet tom

(en daarna zeker nog een depdart)

11. cor123

cor123

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Sorry maar ik heb altijd vrij eenvoudig links, rechts en omhoog, naar beneden gevlogen;-)

Hoe en wat stel je met "expo" in en wat bereik je daarmee bij de Depdart?

12. evbragt

evbragt

Lid geworden:
    6 jan 2009
    "Expo" is een afkorting van "exponentieel"
    Dat wil zeggen dat de uitslagen exponentieel toenemen met de knuppelbewegingen.
    Hierdoor reageren de roeren minder fel blij kleine bewegingen met de knuppel maar reageren de roeren extra fel bij grote bewegingen met de knuppel.

Ik hoop dat je het begrijpt, ik weet niet goed hoe ik het anders kan uitleggen.

13. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

bijna ... ;)

Expo kan zo wel posititef alswel negatief worden ingesteld.
    Je maximale uitslagen blijven gelijk, maar de beweging van je roeren loopt niet lineair meer met je stickbeweging. Doorgaans wordt expo gebruikt om een minder felle beweging rond de middenstand van de stick te verkrijgen (bijv. handig bij een toestel wat fel op de roeren reageert), maar het kan dus ook worden gebruikt om dit juist te versterken.

Schemaatje ter verduidelijking:

Expo kan dus zowel een fellere dan wel een minder felle reactie op de stickbeweging veroorzaken, afhankelijk van de waarde die je instelt.

Met Dual rate & travel rate kan je de uirslagen van de servo's beinvloeden.
    Het voordeel van Dual rate is dat je twee verschillende uitslagen kan programmeren, wat bijv. makkelijk kan zijn bij invliegen van een nieuw model.

Schemaatje:

Grtz,
    Menno

14. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Correctietje...
    Met expo is de respons van het roer op de knuppelbeweging niet lineair, maar exponentiëel; dat wil zeggen dat op de helft van de knuppeluitslag de roeruitslag klein is, maar uiteindelijk op het einde van de uitslag even groot als zonder expo.
    Hiermee bereik je dat een toestel minder nerveus reageert bij gewoon vliegen, maar desgewenst wél ook extreem kan vliegen. Een toestel als de Depdart, met het hoogteroer (elevons) dicht achter het zwaartepunt, zal altijd nerveus reageren op een hoogteroeruitslag; dan is expo zinvol.
    De tegenhanger van expo is D/R, dual rate. Deze functie is veelal schakelbaar, dwz je kan D/R onder het vliegen aan en uit zetten; ingeschakeld blijft de roerrespons lineair, maar is in z'n geheel kleiner dan zonde D/R. Als je al weet dat je de totale roeruitslag niet nodig hebt kan je ook D/R gebruiken.
    Zowel van expo als D/R is de grootte van het effect instelbaar.
    Deze functies zitten op de meeste computerzenders.

Ah... het is al uitgelegd, mét plaatjes zie ik...

15. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Bart,

Dat staat er ook ;) Voor de duidelijkheid heb ik even mezelf gequoot ...

Ik heb net weer even wat geknutseld aan de Depdarts :)
    Even de laatste vorderingen melden in het Depdart topic.

Ik ben de twee Depdarts inmiddels aan het in elkaar zetten:

Ik moest nog wat verzinnen voor de onderzijde van de Depdart va clubmaatje Hennie, nou dat is hier in de maak:

Zo is het geworden:

Klaar !!! :) Wel even een zonnebril erbij pakken :D

Nog twee plaatjes van de serie:

Alleen nog motortjes, propjes en regelaartjes er op en ze zijn luchtwaardig :thumbsup:

Grtz,
    Menno

16. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Mijn correctietje was niet voor jou hoor... wij hebben gelijktijdig zitten typen, toen ik op Enter drukte zag ik dat jij al veel vollediger was geweest... :D

17. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

heb ik ook wel eens gehad, dat is wel lachen :)

Anyway: we hadden allebei de goede bedoeling het even duidelijk te verwoorden, ik vind die grafiekjes altijd wel handig.

Daarmee maak je snel duidelijk wat het nu precies doet :thumbsup:

@Cor123: ben je al aan het plakken & bouwen ?

@Tom: Tiger Mothje ga je geen spijt van krijgen, heel fijn vliegertje. Ik heb er meerdere gebouwd, waarvan de laatste met rolroeren:

Grtz,
    Menno

18. cor123

cor123

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Hé Menno,

Mooie vloot bouw jij!!

De mallen zijn uit de tekening geknipt, de lijm ligt klaar en deze week is de bedoeling dat er Depron opgehaald wordt. Dus kan er met pasen geknutseld worden (wordt toch slecht weer).

De aandrijving en accu's, waar ik oog op heb, staat echter nog steeds op backorder.
    Wel verwacht ik binnenkort een ombouwsetje voor de MX12 naar 2,4 GHz. ;-)

Mooi draadje is dit, lekker veel info iedere dag en lekker inlezen om binnenkort te gaan bouwen!

Laatst bewerkt: 30 mrt 2010
  19. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

ja leuk he :) ?

Wat betreft je boodschappenlijstje, vergeet je niet een carbon ligger mee te nemen, ik heb een carbon buisje van 4 mm gebruikt.

Uit een 6 mm depron plaat kan je zeker 3 Depdarts maken :yes:

Welke setup heb je op het oog ?

Plaats je ook foto's en een verslagje hier ?

Grtz,
    Menno

20. cor123

cor123

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Deze:

- Turnigy 2205 1400kV
    - Turnigy Plush 10A ESC
    - Rhino 3S 610mAh LiPo
    - GWS 7035DD Propellor

Deel Deze Pagina