De "Groene" Ultima

Discussie in 'F5J' gestart door funpeter7823, 31 okt 2016.

1. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Volgens mij is de 'truuk' dat de bal-link niet naar beneden kan (daar zit romp onder), en het buisje niet naar boven kan omdat het buisje aan de kant van de kogel dicht is en de pen die erin steekt een bijpassende lengte heeft.

Bij up of down geven bestaat wel de mogelijkheid dat het buisje iets van de pen afschuift, maar niet genoeg om er helemaal vanaf te schuiven. Doordat de arm lengte kan veranderen zal er mogelijk iets in de lineariteit van de uitslag veranderen. Dat is vermoedelijk niet erg, want de grootste afwijking is alleen mogelijk bij maximale uitslag (up dan wel down). rondom de neutraalstand is dat onmogelijk (mits lengte van de pen en diepte van het buisje goed op elkaar zijn afgestemd).

2. funpeter7823

funpeter7823

Lid geworden:
    22 nov 2013
    De praktijk laat idd zijn dat het prima werkt. Nadeel is alleen dat je na het wisselen van het stabilo er meestal sprake is van een andere nul-positie. Dit omdat het pennetje net even wat langer is of dat de pen op een iets andere positie in het hoogteroer is verlijmd.

3. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Hoeveel stabilo's heb jij voor die kist?
    Ik altijd maar 1. :rolleyes:

funpeter7823 vindt dit leuk.
  4. funpeter7823

funpeter7823

Lid geworden:
    22 nov 2013
    Ik meestal ook @DirkSchipper maar als ik 10 dagen van huis ben voor Internationale wedstrijden, en ik heb vier gelijkwaardige kisten bij mij, dan ik het toch verrekte handig om onderdelen uit te kunnen wisselen.

DirkSchipper vindt dit leuk.
  5. funpeter7823

funpeter7823

Lid geworden:
    22 nov 2013
    Gezien de beperkte starthoogte (bij nul wind) tot 174 m gekozen om e.e.a. aan te passen. Ik had nog een YGE 60 liggen en een RF 16* 8,5. Uiteindelijk is de kist 9 gram zwaarder geworden.

Ondanks de kou vanmiddag twee starts gemaakt. De wind was vrij constant, tussen kracht 2 en 3. Het was veder bewolkt. De gewijzigde setup laat een betere hoogte zien, namelijk 194 en 195,5.

Was redelijk verbaast over de vliegduur, het veld van Klazienaveen is een open terrein en biedt geen mogelijkheid tot helling vliegen. In beide vluchten werd de 10 minuten makkelijk gehaald. In de eerste zelf ruim 14 minuten.

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 13 nov 2016
  6. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Nu ga ik me dan toch afvragen of een 12x8 op 2S wel voldoende is. De tijd zal het leren.

7. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Heb je de nieuwe lipo ook gebruikt Peter? Op 2s?

8. funpeter7823

funpeter7823

Lid geworden:
    22 nov 2013
    Was met 2s 850 thunderpower.

Lyckele vindt dit leuk.
  9. MarcS73

MarcS73

Lid geworden:
    8 feb 2013
    Had je ze nog voorverwarmd op 40/45 graden?
    (indien niet, pas om met veel c's trekken uit koude pakketten, onder de 10 graden mag je nog maar helft van aantal c's eruit halen, bij temp rond vriespunt blijft er niks over)

10. funpeter7823

funpeter7823

Lid geworden:
    22 nov 2013
    Het opwarmen van de Lipo hoort tegenwoordig standaard in mijn startprocedure. Ben inmiddels wel overtuigt van het nut er van. Zeker met de lipo's met weinig capaciteit .

11. airplanesandme

airplanesandme

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Peter,
    Welke datalogger gebruik jij a.u.b?
    Indrukwekkend lange vluchttijd. In 1 vlucht zie je duidelijk wat ondersteuning. De kortere veel minder. Ik zou toch durven denken dat er niet veel wind was, anders moest die toch veel sneller zakken om niet weg te waaien. Was hij belast?
    Jij hebt veel Pike ervaring. Weercondities zijn nooit gelijk....wat denk je?
    Patrick

12. funpeter7823

funpeter7823

Lid geworden:
    22 nov 2013
    Beste Patrick,

Ik gebruik de Altis V4 Plus als logger.

Ik heb geen idee of een Perfection langer of korter zou hebben gevlogen. Gezien de verschillende vliegtijden was er op bepaalde momenten betere lucht dan op andere momenten. Ook dichter bij de grond daalde de kist sneller. Ik vloog zonder ballast. Ik heb in de gebruikte romp geen mogelijkheid voor ballast. Gewoon neutraal en in cruise -/- 2 mm bleef de kist vooruitkomen. In thermiek ( -/- 5 mm) kwam hij tot stilstand. Deze stand heb dan ook niet meer gebruikt tijdens de twee vluchten.

Wanneer het weer het toelaat zal de komende tijd vluchten gaan maken met zwaartepunt wat verder naar voren ligt. Kijken of hij met weer wind nog beter gaat lopen.

Ik ben nu al erg enthousiast over de Ultima, ik hoop dat door er langer mee te vliegen er nog veel meer uit te halen. Ik zie de Ultima als een stap vooruit t.o.v. een XP of een PP. Ik vergelijk de Ultima echter eerder met een Supra pro, met deze kist moest je ook meer hoogte maken om fatsoenlijk terug te komen. Ik denk dat ik niemand hoef te overtuigen dat de Ultima weinig nodig heeft om weg te draaien.

Onderstaand de wind van afgelopen zondag. Ik heb net na de middag gevlogen.....

Bijgevoegde bestanden:

bgo vindt dit leuk.
  13. airplanesandme

airplanesandme

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Beste Peter,
    Dank u voor de reactie, uiterst boeiend vind ik.

Heb jij of Dirk Deschipper misschien, enig idee of de sinkrate die ik afleidt uit het 2de grafiekje (laatste 400s, vrijwel lineair), van ruwweg 0,4m/s te verwachten is met dit toestel in zeg maar dode lucht...
    Dirk maakte polaires in het draadje blauwe Ultima. Misschien valt dit daar wel uit te destilleren.

Er zijn dan 2 opties
    1) het valt te verwachten... dan heb je met zo'n lichte vlieger nauwelijks nog thermiek nodig om 10 minuten uit te vliegen. Het gaat dan enkel nog om zo laag mogelijk vertrekken (dat zeggen er al velen). Het wordt dan nu wel helemaal het geval
    2) een significant hogere sinkrate is eerder te verwachten. In dat geval heb jij mogelijk de sinkrate verbeterd (verminderd), door dwars op de wind link/ rechts te loeven. Ik verwacht dat dit is wat je deed. Indien jeje gewoon met de wind had laten wegdrijven had je van ver moeten terugkomen en dan zou je een veel hogere sinkrate (ipv lagere) hebben geregistreerd.. maar dat is dan ook een goede optie in winderige omstandigheden. Vraag is dan of een lichte kist hier beter af is dan een zwaardere. Ik denk zelf dat je dan geen voordeel aan lichtgewicht hebt.

Ik ben benieuwd ;-)
    Patrick

14. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Ik vindt 0,4 m/s geen rare daalsnelheid.
    Zoiets kun je verwachten bij een goede kist van deze afmetingen en gewicht.
    Prima waarde zou ik zeggen. :thumbsup:

15. airplanesandme

airplanesandme

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Ok....nog ee beetje lichtere kisten en we kunnen beter de reglementen aanpassen...max 100m vertrekhoogte.

Mijn puntje 2, zit daar iets in?
    Ik heb de indruk dat ik bij veel wind beter bovenblijf door datvdwars opndevwind vliegen.

16. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Nee. Absoluut niet.
    Wellicht had je een lichte thermiekbel te pakken, zat je in het stijgende deel van een rotor, ...
    Ik heb het al vaak geschreven: een vliegtuig kent geen wind, ook geen dwarswind. Enkel voorwaartse vliegsnelheid.
    Dat het blok wind (waarin het vliegtuig zich bevindt) zich verplaatst tov. de grond, is iets waar het vliegtuig helemaal niets van merkt.

Justus vindt dit leuk.
  17. kristof 1

kristof 1

Lid geworden:
    7 nov 2009

Jij hebt nog geen f5j gevlogen zeker?

funpeter7823 en Justus vinden dit leuk.
  18. funpeter7823

funpeter7823

Lid geworden:
    22 nov 2013
    Ik heb tijdens de vluchten alleen voor mij gevlogen. Ik heb de kist tegen de wind in weg laten drijven, dus naar voren en niet naar achteren met de wind mee. Zo ver dat je hem niet bijna niet meer ziet, dan leg je hem terug. Bij terugkomst was ik misschien 300 meter verder naar voren gevlogen dan mijn vertrekpunt.

19. funpeter7823

funpeter7823

Lid geworden:
    22 nov 2013
    Misschien prima @DirkSchipper, maar ik hoop uit eindelijk wel onder de 0,3m/s uit te komen.

Maar goed, uit eindelijk zegt het allemaal weinig. Tijdens de wedstrijden moet het gebeuren, dan kun je echt vergelijken. Dan wordt er meer gevraagd dan alleen maar een lage daalsnelheid.

20. kristof 1

kristof 1

Lid geworden:
    7 nov 2009
    hoeveel keer komt het op een wedstrijd aan puur op min. sink vliegen? haast nooit denk ik en dan nog is het lastig te voorspellen hoe hoog je moet gaan starten...
    1 het inschatten van de hoogte lukt niet excact
    2 wat is dode lucht? ik heb met mijn dlg "dode lucht" waarden opgetekend tussen 2min20 en 4 minuten afhankelijk van wanneer , winter/zomer ochtend /na een regenbui ,....
    je kan jezelf wel trainen in het inschatten van deze zogenaamde dode lucht , maar daar komt veel bij kijken en is nooit een excact wetenschap , daarvoor moet je de omgeving kennen en de temperatuur en aard van de bodem en die van de lucht op verschillende hoogte , dan kan mss een beetje een inschatting maken , als je veel wedstrijden vliegt kan je dit mss 1 keer per jaar wat opbrengen maar het gevaar bestaat natuurlijk te kort te komen als de "dode lucht" zich toch net anders gedraagd dan je ingeschat had ..... en dan land je daar na 7 minuten .....

zoveel meer te winnen uit lucht leren lezen, thermiek vliegen en landen.....

Laatst bewerkt: 16 nov 2016
    funpeter7823, HBZWEEF, Ariel en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina