De grootste fout die je gemaakt hebt.

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door jmwolters, 26 jan 2004.

1. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Tijdens het gooien van mijn vliegtuig de schakelaaer uit gooien omdat hij op een verkeerde plaats zat. :oops:

Mijn electro zwever zo hard gooien dat mijn accu achterin lag en de stekker los schoot. :oops:

Een uur fietsen met een kar achter de fiets en op het veld zien dat je zender nog thuis staat. :oops:

Voor de zekerheid 2 vliegtuigen meenemen voor het geval dat er een vliegtuig kapot gaat nog te kunnen vliegen.
    Model 1 gaat kapot ik ren er naar toe en laat de zender uit mijn handen vallen antenne kapot. :oops:

2. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Na een dag op het modelrace circuit MACH te hebben geraced met mn maat, de volgende dag alleen heen gegaan en na 120 km te hebben gereden. op het circuit aangekomen erachter komen dat je de zender van je maat bij je hebt en niet je eigen

3. Guest

Guest Guest

eentje dan, anders blijf ik schrijven....

Met een kennis op een zonnige dag met een matige westen wind met een perfecte zwever, zo eentje welke je in de lucht zet en na een paar minuten is een beetje gaat sturen... een echte relax zwever dus. Na een paar minuten er achter komen dat je de schakelaar niet aan hebt gezet... Helaas was de zwever zo goed dat het wel heeeel lang duurde voordat hij zich een beetje naar de achterzijde begaf.... Helaas was/ben ik niet in staat het vliegtuig achterna te gaan. En ik krijg het ook niet voor elkaar om mijn kennis het voorval te laten vergeten (ca. 10 jaar geleden)

tegenwoordig gebruik ik bij de meeste zwevers geen schakelaar meer.
    (kan er bij het landen geen zand in komen)

Rob

4. jock

jock Guest

Na het vliegen met mijn heli wilde ik nog even stoom afblazen met mijn Holiday (vliegtuig). Vergeten mijn zender om te schakelen dus de holiday na lancering in een vloeiende beweging in mijn voet.
    Gelukkig niet andersom (en dan bedoel ik niet mijn voet in mijn Holiday!)

Gezien: Een vriendelijke schouderklop aan een mede RC auto-coureur waarna zijn zender uit zijn handen glipte en zo, hop, van de rijdersstelling viel.

:D Jock

5. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    op het veld aankomen en dan tot de ontdekking komen dat je je kristallen, vlieg accu, gloeiplug accu, stabilo van een swever, elastieken thuis in je handen hebt gehad maar niet mee hebt genomen.

zonnebril thuis laten liggen waardoor het vlietgen onmogelijk word
    tape voor de raceboten niet mee nemen of nog erger, te weinig mee nemen. geen schroef op je boot hebben zitten.
    motor verkeertenom vastgesoldeerd-> je kan alleen achteruit
    enz
    enz
    enz

nog nooit schade door vergeten

en warom ze nou van die boeien in het parkoer hebben liggen waar je boot dan in vast komt zitten begrijp ik ook niet :lol:

Groeten Halmar

6. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

nou 2 dan,
    Na het vliegen met een model het andere model pakken en vergeten om het juiste zendergeheugen te kiezen.

Vleugel op het model monteren en vergeten de rolroerservo in te steken en er pas achterkomen als je al in de lucht bent.

Wel weer wat van geleerd, beter opletten als ik alles controleer.

Fouten maken is niet erg als je ze maar durft toe te geven en er iets van opsteekt.

7. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    En helaas overkomt bovenstaand mij wel weer een keer elk vliegseizoen..

8. r_heliman

r_heliman

Lid geworden:
    6 jan 2004
    Hallo jonges,

Gelukkig merk ik dat ik dan niet de enigste ben die af en toe eens een blunder maakt.

Vorig jaar begon mijn vliegseizoen weer eens heel goed. De lente was daar, op school liep alles soepel, en dacht lekker weer vliegen. Dus 's avonds heli klaar maken opladen / benzine etc.

De volgende dag op het veld een beetje "rustig" vliegen. Het geen dat ik raar vond is dat de heli niet altijd reageerde.. Maarja, zullen de koude vingers zijn. Heli neergezet en eens goed nakijken.

Dan daarna de tweede vlucht. Omdat er wat toeschouwers waren die voor het eerst een heli 3D vliegen ZOUDEN zien, wou ik wel weer wat stunts uithalen. Helaas bleef dat bij een heel simpele stunt. Ik vloog gewoon naar rechts (vol gas) en maakt een 540 Turn. HEEEEEEEL simpel. Nou de heli draaide met de neus naar onder en ik liet hem vallen en vallen en vallen.. totdat ik merkte dat er helemaal geen signiaal meer aankwam.
    Ik heb mijn kostbare NT met de neus de grond in GERAMD :?

Geen idee wat er gaande was, heb ik de heli in een paar weken weer gerapereerd. Alle lagers vervangen / assen / etc. Nouja schade ruim 650 Euro. Maar de oorzak wist ik nog steeds niet. Ik dacht aan storing of storing door knak impulse van de lagers, want die waren allemaal kapot, van Rotor tot staart.

Pas toen ik de heli ging instellen vond ik het maar raar dat de servo's al naar 2 minuten instellen niet meer werkte. (niet tussentijds bijladen). Dat kan toch niet??? Een paar weken een heli laten staan en dan accu's totaal leeg???

Conclussie: Voor het vliegen nooit de Accu's ONTLADEN. dat vliegt niet zo fijn........

Groeten
    Roel

9. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Hahaha, dan kan ik mijne ook wel plaatsen.

Normaal controleer ik of de soldeerbout al heet is door even mijn vingers met mijn tong nat te maken en dan even de punt aan te raken *tsssj
    Maar wat doe je als je op dat moment je handen vol met elektronica hebt en wilt weten of die al heet is? Juist, in een domme ondoordachte nanoseconde bedacht ik het even rechtstreeks met mijn tong te doen.

Kan hierop maar een ding als advies aan jullie zeggen: .... niet doen.

10. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Ha ha ha dit is echt het mooiste op modelbouwgebied wat ik ooit heb gelezen. Dit onderwerp is echt prachtig

11. Rick St.

Rick St. Guest

aaaai dat doet pijn, dat snap je toch zelf ook wel als je er aan denkt :lol: moet je een beetje spugen op de tafel en de soldeerbout ertegen aan doen :lol: maar niet meer doen dus :lol:

12. Droopy'ke

Droopy'ke verslagschrijvers

Lid geworden:
    21 apr 2003
    Enkele jaren geleden had ik op m'n Zwarte Zee een mooie nieuwe messingschroef gestoken. 's Namiddags wou ik die wel eventjes testen. Dus ik samen met mijn zoon naar ons vaarwater. De boot te water gelaten en volgas vooruit... tenminste de eerste 10 à 15 meter.
    Toen niks meer. De boot bleef liggen waar ze lag en vertikte het om nog maar één metertje vooruit te gaan. Aangezien het winter was, was het niet aangeraden om er achter te zwemmen. Gelukkig hadden we nog een 2de sleper meegenomen (de Christel II, die al véél reddingsacties op haar naam heeft staan ) en deze heeft de Zwarte Zee terug naar de kant kunnen duwen om daar dan tot de vaststelling te komen dat mijn nieuwe, mooie messingschroef heel eenvoudig van de schroefas was gedraaid.
    In mijn haastigheid had ik deze vergeten aan te spannen en te borgen :hammer: Bye bye schroef.

Groetjes,

Droopy

13. jmwolters

jmwolters

Lid geworden:
    17 nov 2002
    Ik had nooi gedacht dat er nog zoveel reacties op dit onderwerp zouden komen, aangezien dit onderwerp al eerder aangesneden is.
    Ik zou Satoer eigenlijk ook als "klungel van de week" willen uitroepen ofzo. AUw!!!]
    Maar het probleem wat ik me nu zit te bedenken is, dat we eigenlijk allemaal van die klungels zijn. Het moet toch geen goede indruk geven als iemand die net met modelbouw begint en\of deze site voor het eerst vindt en dit draadje gaat zitten lezen............................ :lol:

14. No1Uno

No1Uno Guest

Achja.. Iedereen doet wel eens iets doms toch ;) Al is de actie van Satoer wel erg ehh pijnlijk ;)

Eigenlijk zou elke nieuwe modelbouwer dit draadje even moeten lezen ;) Zie het maar als een waarschuwing. Altijd serieus blijven en blijven nadenken als je met mdelbouw bezig bent. Scheelt je een hoop geld en pijn ;)
    Ook de pre-flight/drive/sail check blijkt toch wel erg belangrijk ;) Scheelt ook een hoop schade ;)

Verder is het wel aardig om te zien dat je niet de enige bent die domme acties uit haalt. Dat verzacht de pijn wat ;)

Marco.

15. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Nou voorruit dan nog eentje.

Klein kielvlakje maken voor een t-tail. Stuurkabel moest dus licht gebogen door het kielvlak lopen. het kielvlak netjes op maat gemaakt en de sleuf voor de mantel van de stuurstang gemaakt, die erin gelegd en vastgelijmd met secondenlijm. Toen alles droog was tot de ontdekking komen dat ik ook het plastic dat ik eronder had liggen kapot gesneden had en dat het nu allemaal aan de werkbank vast zat. Dus toen snel effe met een los mesje van een david schaafje proberen eronder te komen. Dit ging niet zo gemakkelijk dus maar effe met een vinger iets harder duwen tegen het mesje en ja hoor het sneed gelijk een klein plakje van mijn vinger af in plaats dat het door de lijm heen ging. Hierop kon ik gelijk door naar de eerste hulp om dit te laten verzorgen.

16. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    de aloude parker door de sullivan kabels heen geschroefd doet het ook goed. :)

17. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    @ jmwolters

Die nieuwelingen kunnen wel afgeschrikt zijn maar niet nadat ze eens goed gelachten hebben met ons.

:D :D :D :D

Nog meer straffe stoten iemand?

Stevo

18. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Nou, vooruit dan maar:

eerst twee keer het topje van mijn duim beschadigd met een Stanley-mesje. Daarna - door de ervaring wijs geworden - het mesje niet meer richting duim, maar recht omhoog gericht. Vervolgens bij het uitsnijden van een abs-deel voorover buigen en extra kracht zetten. Resultaat: een echtgenote rollend van de lach over de vloer, een huisarts die ook zijn lachen niet kon houden, twee hechtingen in mijn neus en een pijnlijk gespreksonderwerp bij vele verjaardagsfeestjes.
    Twee weken later een literblik rode verf voor mijn in aanbouw zijnde Dusseldorf in de kamer laten stuiteren: vloerbedekking, gordijnen, een eetkamerstoel en het behang geruineerd. Ik heb me toen enkele weken maar niet meer met modelbouw bezig gehouden. En inderdaad...bij verjaardagsfeestjes ben ik jarenlang de komische noot geweest :oops: :oops: :oops:

19. heino

heino

Lid geworden:
    17 okt 2003
    @Corrien

Das wel iets anders dan een haze"lip" een haze"neus" :? ennehhhh niet meer doen he :wink: je neus moet fit blijven om in andere projekten te kunnen steken :D

Grtz,
    Heino

20. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Haha dank je Jan (Corrien), volgens mij heb je mijn wisselbeker van klungel van de week zojuist overgenomen!

Deel Deze Pagina