De grootste fout die je gemaakt hebt.

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door jmwolters, 26 jan 2004.

1. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bij mij alleen een stuk prop, gordijnen ongedeerd, maar dat is op zich al ontluisterend genoeg...
    Probeer nooit een Gunther propje ( DE prop voor Speed 400 borstelmotortjes) op een vervanger die 2 x zo snel kan.
    Een 4800kV inrunner op 2S, inderdaad ~ 30.000 toeren. Dat houdt zo'n Gunther propnaafje niet: PATS! :oops::oops::oops:
    Gelukkig, zoals altijd, er voor gezorgd niet in het verlengde van de propschijf te staan, anders zit zo'n ding ook nog eens in je oor......

Met een APC speed propje daarna jaren probleemloos gevlogen
    , tot 3 weken geleden. :oops::oops:

Bij een wat onduidelijke veldsituatie (terecht) niet over een groepje andere piloten heen willen vliegen, dus vlak voor mij, op een meter of 6 van de grond met bijna 90° graden bochthelling nog terugdraaien... gaat normaal altijd.
    Maar als je dan vol in een downdraft gebied achter een groep bomen terechtkomt (ik had beter moeten weten, kreeg een half uur eerder mijn zwever daar ook al nauwelijks boven uit), moet je niet denken dat het model rustig doorvliegt. No way.
    Die 6 meter ben je zo kwijt en al rol je het ding nog rechtop, tegen die tijd heb je al lang 3 radslagen te pakken en ziet het er helaas dan zo uit:
    Ook van binnen goed stuk, dus ik ga dit niet even snel plakken. Waarschijnlijk helemaal niet meer.
    2,3 mm motoras, afgeknapt....

Les: Wegblijven uit turbulentie bij de grond, gewoon Immelman (halve loop, halve rol) vliegen en dan eens gaan nadenken over wie daar verderop zitten.

2. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou.... dat is te zeggen... :rolleyes: :oops:
    Het jaar was 1986, ik had een Renault 4F6 (de lange bestelversie).
    Daarvoor een van de eerste 4GTL's, ook met een 1100 motor. Nadat ik de instelschroef, die de gasklep uitslag tot ~ 30° begrenste, had verwijderd liep de snelheidsmeter van de schaal af. Maar omdat de remmen en stuurinrichting daar duidelijk niet voor bedoeld waren, dit niet vaker geprobeerd....
    Maar goed, de bak van de 4F6 begon wat hakerig te schakelen (synchro van 1 was waarschijnlijk al helemaal verdwenen), dus een andere uit een sloop 4GTL gehaald.
    Alles netjes ingebouwd in de 4F6 en ja hoor.... What Jan said....
    Omgeruild voor een 4F6 bakje en alles deed het weer zoals de bedoeling was.

3. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    @ernst, je zegt daar wat. Het had evengoed mijn nieuwe Tundra kunnen zijn die voor mij op tafel stond. Als je dan die prop volgas op je donder krijgt zal ernstig letsel het gevolg zijn.

Deel Deze Pagina