De grote raket van Jan-Hein

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door SWT, 15 mei 2005.

1. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
  2. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    filmpje staat er. ik zal kijken of ik er nog meer kan vinden.

Click here to watch static01

Bij deze kun je zien dat de brandtijd beduidend langer is. dan bij het vorrige filmpje.

optimaal is 1,5 sec .

Zit je er onder dan brand de motor niet efficient genoeg, brand hij langer dan is dat meestal een indicatie dat hij niet voldoende druk opbouwd en dus geen stuwkracht leverd.

Te lange brandtijd kan komen door vochtige brandstof, of een fout bij het mengen.
    Of zo als ik de laatse keer had 8 % ijzer er in mikken ipv 0,8 %.

De motoren worden zo ontworpen dat ze alleen bij een optimale brandstof verhouding goed presteren. zit je er te veel naast met je mensel dan brand hj gewoon uit op het platform . en heb je behlave een hoop rook en bende meestal geen schade aan de raket.

3. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Hij wordt mooi de grond ingedrukt.

Jammer dat er geen geluid bij zit...

4. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    ik meot er nog ergens een hebben, een 9 grains motor. die is wel met geluid.

5. Muismans

Muismans Guest

Ja, het filmpje dat ik van deze test maakte ziet er al leuk uit en wat het geluid betreft... Bijna de hele buurt stoof naar buiten, eerst die herrie en dan al die rook, heftig was dat :oops: .
    Aangezien dat mijn eerste test was en ik niet precies een indruk had van wat ik kon verwachten, deed ik die test gewoon in de tuin.
    Dat was dan ook de enige keer geweest dat ik zo'n test bij mij in de tuin deed :D

6. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Click here to watch u-hyhrid-04

Test van een micro hybride motor. Speciaal voor Bas met geluid :-D

motortje is maar 24 mm in doorsnede en past in een gemiddelde estes raket :)

hybride motoren vliegen op een combnatie van vaste brandstof en gas. In dit geval HTPB/alu met een slagroom patroon (N2O4 )

7. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Moeten we geen draadje maken met: Motor test Filmpjes

In dit draadje zit iedereen te wachten op updates over die Grote van Jan Hein. En natuurlijk het filmpje van de lancering :lol:

8. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Hoi Bas

Ik heb sinds een week een verwarmde geisoleerde hobby ruimte. In de garage vriest het namelijk net zo hard als in de tuin. En om nu met een emmer epoxy in de kamer aan de gang te gaan. Dat leek me in het kader van de kerst gedachte geen goed idee.

maar ik hoop dat als ik de electra heb door getrokken ik weer kan updaten.

Nog effe op de douane wachten, tot mijn laatste onderdelen binnen zijn,en er moeten nog wat onderdelen uit Polen komen. Draai werk kost daar beduidend minder dan hier. Maar soms moet ik er effe iets langer op wachten.

9. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Mijn vriendin vind epoxy ook niet lekker ruiken in huis...
    Zucht we mogen ook niets meer van onze partners.... :lol:

We zijn benieuwd hou ons op de hoogte!! Ik ga nu even een weekje met vakantie.

Groet,
    Bas

10. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Hihi hij prutteld aan het einde :rolling:

prutteldepruttel :lol: :lol: :lol:

11. Bart Verleng

Bart Verleng Guest

beste modelbouwers
    dit ziet er allemaal wel zo spannend uit maar wat mag dit grapje wel niet kosten?

12. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Dit Geintje kost ongeveer 5000 euro op het moment dat hij op het lanceer platform staat.

Dat wil dan wel zeggen dat ik voor deze raket ook een nieuwe motor heb moeten ontwikkelen ,dat ik er een speciale lanceertoren voor gebouwd heb. Er twee boord computers in zitten een dubbele apogee detector. En speciaal gemaakte chutes.

De laatse motor test ging gelukkig goed en met een beetje geluk kan ik er idd deze zomer de eerste vlucht er mee maken :)
    Click here to watch 75mmmotor1

de motor perst er hier 2.5 kilo brandstof uit. met een totale impuls verlijkbaar met een K550 2500n/sec totale impuls. de druk in de motor moet nog om hoog van 25 naar 60 bar en een paar fijn tune dingetjes

;-*

plaatjes van het project volgen.

13. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    vandaag weer eens een gaatje in de overvolle agenda gevonden en dus weer verder kunnen werken aan het project.

Om uiteindelijk de juiste balans van het model te bepalen. Moet ik weten wat de neuskegel gaat wegen. Die moet ik nu dus eerst af gaan maken. Weet ik dat gewicht dan kan ik de lengte van het tussen stuk bepalen.

en daar mee de lengte van de raket. De gedacht er achter is heel simpel

een langere raket weegt bij gelijk e diameter meer dan een korte ;-)

Echter als ik het neusgewicht wat ik nodig heb om de boel in balans te krijgen verder naar voren zet dan heb ik minder gewicht nodig.

Nu moet ik dus het punt bepalen waar ik met het minste gewicht toch de boel in balans krijg :). bereken kan ik een deel ( het grootste deel ) maar op een bepaald punt moet je met vaste gemeten waarden verder.

14. Bart Verleng

Bart Verleng Guest

en wat is dan uiteindelijk het doel om naar te streven?

15. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Het doel van dt project is uit eindelijk de ruimte in te schieten. Dus gewoon 200 km de lucht in.

Deze raket wordt gebouwd om te kijken of het ook mogelijk is om met "huis tuin en keuken middelen"

En raket te bouwen die de ruimte vaart binnen ieders bereik kan brengen.

De gebruikte marerialen zijn eerder in dergelijk prjecten gebruikt en nu is de vraag of je dingen zo maar kunt upschalen. kan je bijvoor beeld zonder probleemen een motor drie keer zo groot maken, wat gebeurd er als je mach 4 en sneller gaat vliegen (is de electronica bestnad tegen dit soort hoge belastingen. (trilling en versnelling )

En ga zo maar door.

16. Muismans

Muismans Guest

Jazekers, met een huis, tuin en keukenraket is de ruimte inderdaad haalbaar. Zo is er momenteel een veelbelovend project gaande waarmee met een uitvergrootte suikermotor een schot naar de ruimte wordt gewaagd. Nu wordt het motorconcept getest die een kwart van de grootte heeft van de uiteidelijk te gebruiken motor, en ook dat is trouwens al een fikse motor.
    kijk anders even op deze site:
    http://sugarshot.org/

Groetjes

Robin

17. Bart Verleng

Bart Verleng Guest

dan zullen de afmetingen van deze raket toch wel een beetje groot worden om het ook werkelijk een huis tuin en keuken raket te noemen :wink:

18. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Dat valt reuze mee.

Als je op de link kijk zie je dat de raket motor die voor de sugar shot wordt gebruikt 6 grains bevat. mijn motor heeft er 5 8O.

19. Muismans

Muismans Guest

Nou, die testmotor van de Sugar Shot bevat wel het dubbele aantal grains, op één van de foto's telde ik er wel 12. Die motor is dan ook bijna twee meter lang volgens weer een andere foto.
    De motor wordt onderverdeeld in twee segmenten, de tweede lading ontbrandt dan pas een aantal seconden later. De raket zelf is een gewone 'single stage' maar de motor is eigenlijk tweetraps.

20. Kloppertjes

Kloppertjes Guest

Ik kan me voorstellen dat dat nodig is om de druk binnen de raket te beperken. Anders zou die meteen uit elkaar spatten. Al dat gas moet toch ergens heen en het debiet van de uitlaatopening bepaalt hoeveel er uit kan komen. Dus zal er, als er teveel lading tegelijkertijd ontbrand een te grote druk moeten ontstaan om het gas snel genoeg naar buiten te krijgen. Resultaat (als het motorhuis tenminste niet sterk genoeg is) de raket spat uit elkaar als een bom :p (Leuk effect, maar niet voor de bouwer/lanceerder)

PS: Ik dacht dat een modelraket geen metaal mocht bevatten ivm het naar beneden komen? (Je krijgt ook wel hoofdpijn van kunstof maargoed)
    Of krijgen jullie daar bij HPR ook een ontheffing voor als jullie lanceren op zo'n militair terrein?

Deel Deze Pagina