de Havilland Puss Moth (2x) | Tekening | Rubber Power | Peanut Scale

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door ramses, 12 mrt 2024.

1. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Nou, het zit zit erop, de IIFI 2024 te Nijmegen...
    Het was mijn eerste en wat heb ik genoten!! :thumbsup:

Tijd om de bouwverslagen van m`n IIFI modellen te updaten.
    Ik begin met de minst geslaagde van de vier en eindig met de meest geslaagde van de vier.

De peanut Puss Moth uit dit verslag was een beetje m`n 'probleemkindje' dit weekend...
    Wat duidelijk werd is dat ze echt te zwaar was met haar 16 gram AUW.
    De meeste peanuts wogen totaal 10 gram of minder! :rolleyes:

Maargoed, eerst nog in de week voor de IIFI 2024 de schaaldocumentatie maken:

Ik heb de Puss Moth een paar keer gevlogen tijdens de trimsessies en tot 650 toeren wilde ze wel,.. maar veels te kort.
    Als ik meer toeren indraaide werd ze onstabiel met verschillende crashes tot gevolg waarbij zowel de linker als de rechter vleugel geheel afbrak.
    Ik kon dat ter plekke repareren met CA, maar daar werd ze natuurlijk niet mooier van...
    Ik heb twee vluchten 'gecalled' met een ondermaatse tijd van zo`n 12 seconden.
    Dat is geen vlucht maar eerder een gecontroleerde crash zoals Roel eens in Velp sprak :D

Ik besloot de peanut Puss Moth daarom eerst statisch te laten beoordelen zodat die punten binnen zijn.
    Na de statische beoordeling zou ik dan meer kunnen experimenteren en meer risico durven lopen.
    Op de tafel voor de statische jurering:

Na de jurering eerst eens 750 toeren geprobeerd, wat best goed ging.
    Ze draaide mooi stabiel haar rondjes maar laag en niet lang...
    Om toch nog een wat langere tijd te kunnen scoren, de Puss Moth met ruim 1000 toeren opgedraaid.
    En dat ging dus niet, de Puss Moth klom als een engel met heimwee, overtrok en dook in een loodrechte lijn met haar neus de vloer op...
    Resultaat:

Dat was niet ter plekke te repareren en dus was het klaar voor de peanut Puss Moth.
    Geëindigd op positie 15 van 20, niet iets om trots op te zijn, maar wel een hoop lol gehad!
    En nog veel belangrijker, heel veel geleerd!!
    Ook heb ik veel ideeën opgedaan welke ik ga toepassen op een nieuw te bouwen peanut.
    Binnenkort meer daarover

Groeten, Ramses
    .

Laatst bewerkt: 16 nov 2024
    Rene Neefe en Kjel Postema vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina