De Holland van C. van der Schenk

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door flymax, 30 sep 2023.

1. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Das QR macht mir grade nich wirklich Spass. Die normale Haube hat sich glatt ein ganz wenig verzogen, gestern Abend passte noch alles, heute is 0,5 mm spalt :-( bin ich nicht so wirklich zufrieden mit. Dann habe ich die FPV Haube komplettiert das längere Kabel ist an Kamera und Sender sehr weich und im Kabel selbst steifer, ob das dauerfest ist ist fraglich sonst muss es irgendwann ersetzt werden. Naja mal sehn wie es weiter geht…

Ik geniet momenteel niet echt van de QR. De normale kap is behoorlijk kromgetrokken, gisteravond was alles in orde, vandaag zit er een opening van 0,5 mm :-( Ik ben er niet echt blij mee. Daarna heb ik de FPV-kap voltooid, de langere kabel is op de camera aangesloten en zender heel zacht en stijver in de kabel zelf, het is de vraag of deze duurzaam is anders zal hij ooit vervangen moeten worden.. Nou maar eens kijken hoe dat gaat...

IMG_8536.jpeg IMG_8538.jpeg IMG_8539.jpeg IMG_8540.jpeg IMG_8543.jpeg

2. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Habe heute am Querruder gearbeitet aber das ist doch etwas torsionsweich als offene Konstruktion deshalb habe ich es zunächst stirnseitig und dann auch oben und unten geschlossenen

Ik heb vandaag aan het rolroer gewerkt, maar die is wat torsiezacht als open constructie, daarom heb ik hem eerst aan de voorkant gesloten en daarna ook aan de boven- en onderkant

IMG_8544.jpeg IMG_8545.jpeg IMG_8546.jpeg IMG_8547.jpeg IMG_8548.jpeg IMG_8549.jpeg IMG_8550.jpeg

3. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Gut gemacht, jetzt ist das Querruder steif genug.
    Geht ja schnell das bauen!

Johannes

4. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Momentan gehts nicht so schnell aber er fliegt dieses Jahr auf jeden Fall.

Het gaat momenteel nog niet zo snel, maar dit jaar vliegt het zeker.

5. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Hier der erste Test mit Wasser - Schiebe - Bild. Der gelbe Hintergrund muss noch transparent werden, dann passt es. Der Löwe schreitet dann immer in Flugrichtung.

Hier is de eerste test met water - glijdend - foto. De gele achtergrond moet nog transparant worden, dan past het.
    De leeuw schrijdt dan altijd in de vliegrichting.

2024 02 18 Holland (1).JPG
    2024 02 18 Holland (3).JPG

HansH en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  6. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8614.jpeg IMG_8615.jpeg IMG_8616.jpeg IMG_8617.jpeg IMG_8618.jpeg IMG_8619.jpeg IMG_8627.jpeg IMG_8628.jpeg IMG_8629.jpeg IMG_8630.jpeg

das Querruder läßt sich verwindungssteif bewegen dann wurden die Flügelsegmente verbunden und die Nase geschäftet

het rolroer kan torsiebestendig worden verplaatst, vervolgens zijn de vleugelsegmenten verbonden en is de neus verplaatst

7. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Ich muss leider nochmal ne Steckung machen bei der letzten hatte sich ein maßlicher Fehler eingeschlichen und die Helling wird umgebaut für den rechten Flügel.

Helaas moet ik nog een verbinding maken, de laatste had een maatfout en de scheepshelling wordt omgebouwd voor de rechtervleugel.

IMG_8644.jpeg IMG_8645.jpeg IMG_8646.jpeg IMG_8648.jpeg IMG_8649.jpeg IMG_8650.jpeg IMG_8651.jpeg

8. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    2 neue Steckungen geschliffen und Nase und Endleiste mit Mumpe gespachtelt

Er zijn 2 nieuwe pluggen geschuurd en de neus en eindstrip zijn opgevuld met bof
    IMG_8662.jpeg IMG_8665.jpeg IMG_8666.jpeg IMG_8668.jpeg IMG_8669.jpeg

flymax vindt dit leuk.
  9. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Heute habe ich die fertigen Verbinder besäumt, geschliffen leicht geölt und mi t 2-3 Lagen folie möglichst glatt umwickelt. seifenwasser ist eine gute Hilfe. Nachdem das Wasser halbwegs raus ist und äusserlich trocken werden gute 2 Lagen 55gr glas diagonal auflaminiert, wickelrichtung ist dabei genau wir bei der Folie, ich zeichne mir das immer an. Dann wurde mittlerweile auch der 2. Flügel angefangen und beim ersten die Rippenaufleimer gesetzt sowie der Querruderspalt mit Mumpe und Folie gefüllt.

Vandaag heb ik de afgewerkte connectoren afgesneden, geschuurd, licht geolied en zo soepel mogelijk omwikkeld met 2-3 lagen folie. zeepwater is een goede hulp. Nadat het water halverwege is en de buitenkant droog is, worden ruim 2 lagen glas van 55 g diagonaal gelamineerd, de wikkelrichting is precies hetzelfde als bij de film, ik markeer deze altijd. Vervolgens werd de tweede vleugel gestart en werd de ribbelijming op de eerste aangebracht en werd de rolroerspleet opgevuld met bof en folie.

IMG_8682.jpeg IMG_8683.jpeg IMG_8684.jpeg IMG_8685.jpeg IMG_8690.jpeg IMG_8691.jpeg IMG_8692.jpeg

HansH en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  10. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Gestern kam auch das neue 3 Megapixel Objektiv mit annähernd verzerrungsfreier Darstellung 3mm Brennweite, das Bild ist sowas von scharf

Gisteren arriveerde de nieuwe 3 megapixel lens met een vrijwel vervormingsvrije weergave van 3 mm brandpuntsafstand, het beeld is zó scherp

IMG_8704.jpeg

Dann habe ich heute beide Steckungen entformt das ist alles sehr gut und passgenau geworden.

Vervolgens heb ik vandaag beide connectoren uit de mal gehaald en alles bleek heel goed te zijn en paste perfect

IMG_8699.jpeg IMG_8700.jpeg IMG_8701.jpeg IMG_8702.jpeg

Das von mir ursprünglich angenommene Spaltmaß war als zu gering angenommen und ich habe es in meiner Verwirrtheit nicht bei den bisherigen Konstruktionen nachgeschlagen, deshalb musste ich den Verbinder neu machen, der gelbe für mich den weissen für Gero, der hatte seinen schon gebaut, so is das wenn man einen Prototypen fertigt.

De opening waarvan ik oorspronkelijk aannam dat deze te klein was en in mijn verwarring heb ik het niet opgezocht in de vorige ontwerpen, dus moest ik de connector opnieuw maken, de gele voor mij en de witte voor Gero, hij had de zijne al gebouwd , zo gaat het als je een prototype maakt

Laatst bewerkt: 25 feb 2024
  11. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Eine Sache habe ich ganz vergessen bisher zu erwähnen, der Querruder kamm ist bevor er eingeklebt wird sehr empfindlich, grade wenn man versucht in passend in alle Rippen von oben einzustecken, da sollte man gleich beim lasern einen Buckel drauf machen dass er nicht so leicht bricht oder knackt, ich habe eine Leiste mit Sekundenkleber aufgebracht wie schon beim ersten Aussenflügel, das hält bis zum verbau und kann nachher weggeschliffen werden.

Een ding dat ik tot nu toe vergat te vermelden, de rolroerkam is erg gevoelig voordat hij wordt vastgelijmd, vooral als je hem van bovenaf in alle ribben probeert te steken, je moet er bij het laseren meteen een bult op maken zodat hij niet zo gemakkelijk breekt of barst, ik heb een strook met secondelijm aangebracht zoals al op de eerste buitenvleugel, Dit duurt tot de installatie en kan daarna worden weggeschuurd.
    2024 02 25 Holland (40).JPG
    Dann habe ich die Steckung und die Hülsen abgelängt und die Endkappen der Steckung verschlossen.
    Daarna heb ik de plug en sleeves op lengte geknipt en de eindkappen van de plug gesloten.

2024 02 25 Holland (57).JPG

2024 02 25 Holland (58).JPG

Hier mal das Bild des neuen Kameraobjektiv, habe ein 3 Megapixel Objektiv mit wenig Verzerrung bestellt, die original Linse ist wie ein Fischauge und zeigt grade Linien als gebogen, da ich Aufnahmen gerne später in qualitativ hochwertigen Filmen verwenden möchte kam das so nicht in Frage.

Hier is de foto van de nieuwe cameralens, ik bestelde een 3 megapixel lens met weinig vervorming, de originele lens is als een fisheye en toont rechte lijnen als gebogen, aangezien ik later foto's zou willen gebruiken in films van hoge kwaliteit, dit was uitgesloten.

2024 02 25 Holland (55).JPG

2024 02 25 Holland (56).JPG

12. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    IMG_8728.jpeg IMG_8729.jpeg IMG_8732.jpeg Heute ist nicht viel passiert, habe den oberen Aussengurt eingeklebt, den QR-Kamm und die Nase am Innenflügel. Später dann noch die untere Torsionsnase. Durch die vielen Gewichte sieht man nicht immer sehr viel.
    Da die Steckungsröhrchen nun final waren habe ich die Hülse in den linken Flügel gepoxt. Man sieht durch die leichte Pfeilung läuft die Steckung leicht schräg zu den Hauptgurten. Die steckung hat zur Wurzelrippe aber 90Grad.

Er gebeurde niet veel vandaag, ik heb de bovenste buitenband, de QR-kam en de neus op de binnenvleugel vastgelijmd. Later de onderste torsieneus. Door al het gewicht zie je niet altijd heel veel.
    Omdat de inbrengbuisjes nu definitief waren, heb ik de hoes in de linkervleugel gepokken. Door de lichte pijlen kun je zien dat de insteek iets schuin loopt ten opzichte van de hoofdbanden. Maar de verbinding bevindt zich op 90 graden ten opzichte van de wortelrib.

13. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Detailarbeiten am QR Auslauf

Gedetailleerd werk aan de QR-outlet
    IMG_8744.jpeg

IMG_8743.jpeg
    Und den Randbogen verklebt und verschliffen ich habe.
    En ik heb de randboog gelijmd en geschuurd.

2. Steckungsröhrchen eingepoxt
    2. Insteekslang geplaatst
    IMG_8742.jpeg

Untere Torsionsnase gesetzt
    Lagere torsieneusset
    IMG_8741.jpeg
    Gero war heute da hat seine Steckung incl Rörchen geholt und mir 1mm Balsa mitgebracht es waren doch einige Brettchen zu wenig kalkuliert; hier Verlängert für die Wurzel und Knickbereiche.

Gero was er vandaag, heeft zijn board inclusief de tube opgehaald en mij 1 mm balsa gebracht - er waren een paar boards die niet genoeg berekend waren; hier uitgebreid voor de wortel- en knikgebieden.
    IMG_8740.jpeg

Erste überschlägige Rechnung, der nackte flügel ohne Bespannung und Servo 400gr, HLW flugfertig 360gr pro SLW 40gr der Rumpf noch unverschliffen ohne Bespannung 600gr….alles knapp 1900gr da kommen noch die Wurzelrippe. Bespannubg 3 Servos Matek GPS 2700er 3s sat Rx und schätze 200-300gr blei. Die gewünschten 2500 werden wohl knapp aber deutlich unter 3kg wird es wohl werden dh ich liege auch nahe am Auslegungsgewicht und an den berechneten Flugleistungen .

Eerste ruwe berekening, de kale vleugel zonder afdekking en servo 400gr, HLW vliegklaar 360gr per SLW 40gr, de romp nog ongepolijst zonder bedekking 600gr... allemaal net geen 1900gr en dan zijn er de wortelribben. Met betrekking tot 3 servo's Matek GPS 2700 3s zat Rx en geschat 200-300 g lood. De gewenste 2500 zal waarschijnlijk iets minder dan 3 kg zijn, maar waarschijnlijk ruim onder de 3 kg, wat betekent dat ik ook dicht bij het ontwerpgewicht en de berekende vliegprestaties zit :thumbsup:
    IMG_8738.jpeg

Laatst bewerkt: 27 feb 2024
    eric_laermans, HansH en flymax vinden dit leuk.
  14. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Habe heute das Querruder von unten geschlossen und die Endleiste vom Innenfluegel mit Epoxyd Mumpe verklebt. der linke Flügel ist fertig beplankt und gespachtelt, da fehlen noch die Armierungen und die endgültige Wurzelrippe, das erledige ich dann später beidseitig gleichzeitig.

Vandaag heb ik het rolroer van onderaf gesloten en de eindstrook van de binnenvleugel gelijmd met epoxy bof. de linkervleugel is beplankt en gevuld, de verstevigingen en de laatste wortelrib ontbreken nog, dat zal ik later aan beide kanten tegelijk doen.

IMG_8755.jpeg IMG_8756.jpeg

15. GeryGamer

GeryGamer

Lid geworden:
    4 feb 2024
    Mooooin. Ik heb ook weer n beetje wat klaar.:banana:

upload_2024-3-1_0-30-39.jpeg upload_2024-3-1_0-30-39.jpeg upload_2024-3-1_0-30-39.jpeg upload_2024-3-1_0-30-39.jpeg

Dat was het ook all weer. Mooie avond nog. ik ga lekker grolsch drinken:bier:

eric_laermans, HansH, flymax en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    kleinigheidje, je bent gek, geweldig, ziet er goed uit, proost!
    In mei vliegen we samen naar Baentheim.

flymax en GeryGamer vinden dit leuk.
  17. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Mooi verslag , mooie foto's en een mooi project :wave

Matthias Möller vindt dit leuk.
  18. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Heute kamen die Wasserschiebebilder von einer Vereinskollegin aus Babenhausen, da musste ich gleich tätig werden und habe den Löwenbändiger gespielt:

Vandaag kwamen de waterglijbaanfoto's van een clubcollega uit Babenhausen, dus ik moest meteen in actie komen en leeuwentemmer spelen:

IMG_8784.jpeg IMG_8788.jpeg Bekijk bijlage 574226
    IMG_8789.jpeg

Dann wurden alle Unterseiten des 2. Flügels komplettiert und am Ende das QR mit einer ordentlichen harten Kante versehen dass es später nicht verzieht und sauberst läuft:

Vervolgens zijn alle onderzijden van de 2e vleugel afgewerkt en aan het einde heeft de QR een nette harde rand gekregen zodat deze later niet kromtrekt en netjes loopt:

IMG_8785.jpeg
    IMG_8786.jpeg
    IMG_8790.jpeg
    IMG_8791.jpeg

Laatst bewerkt: 2 mrt 2024
    flymax vindt dit leuk.
  19. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Alle Kanten nochmal mit Epoxy Mumpe gehörtet und grob nachgeschlitten.

Alle randen opnieuw schoongemaakt met epoxygom en grofweg opnieuw geschoven

IMG_8809.jpeg IMG_8810.jpeg IMG_8811.jpeg IMG_8812.jpeg
    Erst über 30 Grad Ausschlag nach unten öffnet sich ein Spalt.

Pas bij een neerwaartse afbuiging van 30 graden gaat een spleet open.

flymax vindt dit leuk.
  20. Matthias Möller

Matthias Möller

Lid geworden:
    11 okt 2023
    Nachdem ich vor einigen Tagen den rechten Aussenflügel angebaut habe wollte ich heute erstmal einen ersten Gesamteindruck vom Flugzeug haben und habe alles einmal zusammengebaut. Der Zusammenbau ist sehr leicht. Nun können die Flügel komplettiert werden…

Nadat ik een paar dagen geleden de rechter buitenvleugel had gemonteerd, wilde ik vandaag een eerste algemene indruk krijgen van het vliegtuig en alles in elkaar zetten. De montage is heel eenvoudig. (De montage weegt niet veel.)Nu kunnen de vleugels worden voltooid...

IMG_8845.jpeg IMG_8846.jpeg IMG_8847.jpeg IMG_8848.jpeg

eric_laermans, gait en HansH vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina