De hybride turbine...

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Sjef van Boekum, 12 jan 2009.

1. Misschien wél met een afterburner ;-) Dan krijg je machdiamanten, toch?

2. wout R

wout R

Lid geworden:
    18 apr 2007
    komt nog eens bij dat als de temperaturen wel omhoog kunnen (door gebruik van b.v. keramieke turbine bladen), de vorming van NOx-en drastisch omhoog gaat. En meneer milieu vindt die weer niet echt lekker.! (dit vertelde een straal motor techniek leraar mij)

3. Meneer Miljeu is niet zo boeiend, in dit geval....

4. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Het probleem is altijd dat leraren en andere semi-intelectuelen altijd en eeuwig de opgedane kennis van anderen lopen na te kakelen. (alsof ze het allemaal zelf uitgevonden hebben...)
    Jarenlang zijn het dezelfde soort personen (in het land der blinden is 1 oog koning) geweest die Schreckling en Kamps verteld hebben dat hetgeen ze beoogden nooit kon werken (de natuur kan je niet verkleinen bla bla bla...)
    Maw ga gewoon door en volg je geloof en motivatie. Het zijn juist mensen zoals jij die met vallen en opstaan tot succes komen. (en dan opeens heb je heel veel vriendjes).

Hup Sjef !!

5. SCRT Pilot

SCRT Pilot Guest

Eens.

6. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    deels eens,
    de motivatie kan ik van sjef wel waarderen, maar z,n koppigheid om van anderen te leren niet.
    de meest vooraanstaande uitvinders hebben ook niet alle kennis van hunzelf,
    het minst wat je kunt doen is de meedenker bedanken en eventueel de hulp ter kennis aannemen (als je er iets mee doet moet je zelf weten).
    ik krijg bij onze sjefke niet het gevoel dat hij blij is met het meedenken.
    de manier waarop gereageerd word tegen mensen die echt wel weten waar ze over praten vind ik niet netjes (en dan druk ik het nog heel zachtjes uit)
    maar het blijft een leuk draadje:):)

sucses met de verwarming van onze aardbol;) (ik ben de winter toch al beu)

Laatst bewerkt: 18 feb 2009
  7. Hanzl

Hanzl

Lid geworden:
    21 aug 2008
    Laatst bewerkt: 18 feb 2009
  8. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Absoluut een leuk draadje..
    Inderdaad kan/hoef je Sjef zijn koppigheid niet altijd (te) waarderen, aan de andere kant heeft hij wel het lef om ons deelgenoot te maken van zijn escapades.
    Anderen zouden zich allang teruggetrokken hebben en dergelijke probeersels buiten ieders gezichtsveld houden. Pas als iets lukt wordt er dan mee naar buiten gekomen, maar blamages/mislukkingen houdt men achterwegen.
    Sjef komt er zelf wel achter, of stuurt het zo dat het een succes wordt. (wat ik hoop)

Ja en eigenzinnige mensen worden vaak niet gewaardeerd maar, zijn juist tot meer dingen in staat, dan de grijze meeloop massa. Sjef heeft in ieder geval geen last van faalangst :) :)

9. spazz11

spazz11

Lid geworden:
    16 aug 2004
    Super projectje! Vooral niet mee stoppen. Zou dit ook met een gewone brandstof motor met proppeler kunnen met een duct, Alleen al de show die je maakt met een paar van die dikke steekvlammen. Je hebt me misschien wel geinspireerd voor een leuke showtrekker! Ook leuk voor nachtvliegen. Ook al is misschien nut en efficientie nog ver te zoeken, het ziet er iig gaaf uit.

10. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Wellicht is een combi turbine / puls jet een idee. Een pulsjet zuigt zelf aan door de kleppen maar de verbranding icm de vernauwing zorgt voor de druk. Als je dus een simpele compressor oid kunt gebruiken voor de aanvoer en een vernauwing om druk te maken heb je wellicht iets wat wil. Je hebt dan niet zoveel compressor vermogen nodig en dat kan je dan proberen met een leuke brushless motor en een lager toerental.

11. SCRT Pilot

SCRT Pilot Guest

Ik dacht dat je juist een verwijding nodig had om druk te maken?

12. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    De lucht zet uit door de verbranding en als je dat opsluit geeft het druk. In een turbine zorgt de compressie voor een klep werking en daardoor kan de lucht alleen aan de achterkant eruit. De compressie levert het hoge rendement op. Hiervoor is veel druk en dus vermogen nodig. Een pulsjet heeft kleppen die icm de verbranding en vernouwing voor druk zorgt. Alleen de aanzuiging gebeurt puur door het vacuum van de uitstuwing. Als je wat extra lucht kan aanvoeren met een compressor kan dat helpen. Alleen is dat niet genoeg klep werking om druk op te bouwen..... maar wellicht dat icm met een klep er wel iets mogelijk is.

13. Kennen jullie dit spul al?

Ik wou hiermee gaan werken om de injectoren constant op temperatuur te houden, want dat is een probleem: als het hele geval een paar keer heeft 'geboemt', dan merk ik dat de verbranding een stuk soepeler verloopt. Wat waarschijnlijk komt doordat de injectoren warm worden....afin: zelfde verhaal als bij turbines met sticks enzo...

Ik denk dat het een hoop gaat schelen als ik de (3-) injectoren een paar windingen rondom (ook 3) van die kooltjes laat maken....vlak voordat ze de verbrandingskamer ingaan dus... Die kooltjes kosten weinig, en ze blijven 20 min branden...en geven flink wat hitte af.

Maargoed: terug naar de concepttafel met die meuk...ik wil eigenlijk alles opnieuw uitdenken en testen, want er komt zoveel bij kijken...zoals die duct rondom de prop bijvoorbeeld...da's ook weer een wetenschap apart. Hoe lang moet ie zijn? Wat is de beste vorm? Hoe klein kan ik de toleranties houden?

En dan heb je de injectoren. Daarmee wou ik gaan experimenteren: één testinjector wou ik achteraan een vliegtuigje hangen, en dan gewoon met open vlam kijken ( en filmen: filmen is zo leerzaam bij experimenten!!! ) wat er gebeurt. Ik wil die injectoren zo ontwerpen dat ze zo simpel mogelijk zijn...het liefst zou ik ze zo willen maken dat die kooltjes meteen ook voor de ontsteking zorgen, dus dat die injector zo is vormgegeven dat hij tegen de stroom inblaast, waarna het mengsel langs (een deel van ) het kooltje stroomt en ontbrandt. En dat een deel van die winding dus héél dicht bij de vlam komt...waardoor de injector écht warm wordt.

De vraag is: hoe warm moet zo'n koperen injectorbuisje zijn? Is er ook zoeits al té warm? Vast wel! :-D En hoe zit dat met verschillende brandstoffen? Als ik iets heb wat heel goed werkt op benzine, en ik jaag er opeens diesel of lampolie doorheen, werkt het dan nogsteeds?

Wat denken jullie?

En die injectoren, ook een vak apart.

14. Nou, het werkt als een tierelier! Een verschil van dag & nacht! Ipv. spettertjes komt er een hele dikke rook uit dat buisje...ik heb net met lampolie getest...ik vraag me af of benzine ook zo hard rookt...maargoed, met lampolie heb ik ook dat het maar moeilijk is aan te steken...maar dit is in ieder geval een handig 'rookstengeltje' om aerodynamische tests mee te doen!

15. Nee, ik denk dat een klep ernstig onefficient zal zijn, vooral indien er 100% 'droog' wordt gevlogen. Dus die hele nabrander mag niet teveel weerstand geven als ie uit staat: dus zeker niet méér dan dat ie oplevert, procentueel. Aangezien de winst wss niet zo groot zal zijn, jullie prognoses in mind, dan mag het verlies ook niet zo groot zijn. En volgens mij gaat dat verlies reuze meevallen, omdat ik denk dat je maar heel weinig diffusie nodig hebt...zolang je maar iets aan diffusie hebt moet het werken, aangezien energie nogal de neiging heeft om het pad van de minste weerstand te kiezen....en dat is dus richting nozzle...

De duct is trouwens af: een heeeel licht toelopende aluminium buis van 50 cm lengte (aan de lange kant, ga ervan uit dat ie korter kan) en een doorsnede van iets van 32 cm. Jep, da's een flinke buis; 320mm baby! Nu ben ik aant uitdokteren hoe ik de combustion core :D het beste kan bevestigen aan de rest. Ik denk dat ik daar een aluminium subframe voor ga bouwen, om dat later door te laten lassen. (Misschien moet ik leren hoe ik moet alu-lassen....) Daarvoor heb ik net even wat 0.5mm alu buis ingeslagen bij de praxis...die wil ik zo gaan bewerken dat ze een soort symmetrisch vleugelprofiel krijgen....alles voor de aerodynamica...hehe...anders zou ik wel iets vierkanters gebruiken.

Maargoed, daar ben ik nog wel even zoet mee.

Oja, deze info kwam ik vandaag pas tegen:

Dit is 'de jet' zoals Coanda die in 1930 zag. Verbluffend niet?!

Oja, wel grappig om te zien dat die gecrashte coandajet uit 1910 deels gerecycled is tot het eerste tweemotorige vliegtuig (ever)....en in die hoedanigheid gevlogen heeft.

Laatst bewerkt door een moderator: 21 feb 2009
  16. SCRT Pilot

SCRT Pilot Guest

Moet in dat grote gat in het midden de motor komen? LOL

17. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Jep, je kan alles met elektro! Maar je kan ook alles helemaal verkeerd doen of interpreteren.
    Je moet eigenlijk al redelijk zware ervaring heben om een normale setup uit te kunnen rekenen zonder thermisch iets om zeep te helpen. De aanschaf van onderdelen kan best oplopen na een paar experimenten. Dit is dus niet een richting waar je zomaar in moet duiken als je weinig ervaring in hebt.

Contra roterende motoren in lijn is een leuke variatie en oa axi heeft een hele mooie in zijn schappen liggen. Meen dat die iets van 800euro kost. kan je even naar googlen.

Twee fans in lijn werkt in ieder geval niet en is ook simpel uit te leggen.
    Vergeet niet dat de specs van de DS fan alleen over de fan gaan en niet de motor dus het rendement van de fan is 78% en dat is voor edf best netjes. alleen dan moet je ook in het vermogensgebied gaan werken waar deze voor is ontworpen. de motoren die erin kan zitten ook ergens op 80% rendement en dus 20% warmteverlies. Je hebt dan een rendement van .78x.8=.62= 62% en daar gaat de rest van je setup nog van af. Voor je het weet zit je ver onder de 50%. Ook de slipverliezen van de rotor bij hoge toerentallen is veel groter als bij een propellor (want die heeft een grotere diameter dus minder toeren dus minder slipverliezen)

Als je in edf wilt verdiepen dan raad ik je eerst aan om elektro prop te gaan vliegen en dan een edf trainer. een prop en edf zijn niet met elkaar te vergelijken. Edf is beslist het mooiste wat er is maar IMHO ook een van de moeilijkste richtingen die je uit kan kiezen. Het is ook een mix van aerodynamica en hydromechanica die een goede balans moet hebben.

Ben daar zelf ook best goed in thuis: Erik v. Schaik's blog - RC Groups

Succes!

Erik

18. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Een turbine heeft een vele malen hogere uitstroomsnelheid als een edf. Ook het vermogen is vele malen meer (maar wel met een bedroevend slecht rendement). Velen vergeten dat stuwkracht hetzelfde is als uitstroomsnelheid en dat zijn twee hele verschillende dingen. Een kleinere turbine kan makkelijker hogere toerentallen aan als een grote dus is de uitstroomsnelheid veel hoger. dit geldt ook voor bv een 3.5cc en een 10cc motor. De kleine is veel sneller. Bij een edf is dit idem. Hoe groter de diameter, hoe lager de snelheid en hoger de stuwkracht (meer rendement!!)

Het klopt dat een edf tegen een muur aan vliegt op snelheid. een edf verplaatst alleen maar lucht en een turbine krijgt alleen maar meer lucht aangeleverd. een edf jet die net zo snel gaat als de uitstroomsnelheid van de fan zal dus met zijn stroomverbruik naar nul toe gaan. Geen stroomverbruik is geen vermogen want P=UxI.

Simpel eigenlijk.

19. Ja, dat apparaat van axi wat je noemde....pfff...mooie dingen hoor! Kost idd 800 eurie. Shit happens.

En wat je zegt over EDF geloof ik meteen....maar daarom denk ik niet dat ik via de EDF-weg ga. Daarbij vind ik EDF zelf eigenlijk een beetje kitch, in de zin dat het puur ontworpen is om op een turbine te lijken....want hoe je het ook went of keert, het is gewoon niet efficient om via zo'n piepklein gaatje te gaan blazen. 120mm....dat zet geen zoden aan de dijk.

Ik denk dat 'ducted-prop' the way to go is. En dan wss met 2 contraroterende 3 blad props...flinke tunnel eromheen, flinke kachelpijp erin, grote vlammen eruit, gierende inlet vanes, brullende outlet nozzles, alles in doppler surroundsound en...last but not least: brandende fossielen in de pijp! Omdat dit méér is dan een motor. Dit is een politiek statement: dat we zsm die laatste druppel rot-olie opstoken en zsm overgaan naar een nieuwe wereldorde! Nee geintje: nu lul ik uit m'n nek. Laat mij ook eens! ;-)

Deel Deze Pagina