De hybride turbine...

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Sjef van Boekum, 12 jan 2009.

  1. Oké, ik wou weer eens wat experimentjes uitvoeren....en ik heb hier een Mitsubishi TE-04H turbo....die niet uitelkaar wil! Ik wil de turbine erafhebben....zodat ik de compressor-as ergens anders op kan aansluiten. De behuizing van de turbine was er al af...Maar ik krijg die schroef waarmee het turbinewiel vastzit niet los. GRRRR!

    Wie kan deze n00b even uitleggen hoe het moet?

    Help sjef effe! :D Alvast dank.
     
  2. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Is t geen linkse draad?
     
  3. piepeklon

    piepeklon

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    belgie
    Is het om zo een half elektrisch geval mee te bouwen?
    Druk opbouwen met compressorwiel in een verbrandingskamer, en daar dan brandstof bijspuiten?

    EDF zal volgens mij niet werken of rendabel zijn omdat de opgewekte druk van de verbranding zich afzet tegen de EDF propellor waardoor deze meer weerstand ondervind en meer stroom gaat vreten.
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2009
  4. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    hey chef
    turbine is eengeheel met de as kan er niet af
     
  5. Shit, ik had al zo'n vermoeden! Zat wel érg vast namelijk! Dat verklaart ook dit plaatje:

    [​IMG]

    ...toch wel knap gemaakt, zo'n turbo.

    Ik denk dat er niks anders opzit dan het ding helemaal te demonteren, en dat asje netjes af te draaien. Ik wil er een slijptol op aansluiten, want voorlopig blijft het toch bij een statisch testbed. En volgens mij is een slijptol zowat 'most bang for your buck' ....qua vermogen en compactheid....en prijs.


    Kijk, wat ik wil is eigenlijk twee (drie) vliegen in één klap slaan: voor een fotografisch project van mij ben ik opzoek naar een methode om in de studio een heuse 'storm' op te wekken....je kent het wel: modellen met wapperend haar... Maar dan extréém. Ik dacht zelf meer aan dit effect:

    [​IMG]

    :D

    Misschien iets minder extreem dan. 90-120 km/h lijkt me genoeg voor dit doeleinde. Ik heb hiervoor een 16"x10" tweeblads prop gemonteerd op een slijptol (10.000 toeren, 900w)....en ik kan je vertellen dat het aardig hard blaast!! Minstens even hard als het 23cc tweetaktmotortje waar de prop oorspronkelijk opzat. Zoniet veel harder. Nu moet er nog een duct omheen. (en een hekje ervoor, tegen ingezogen dieren enzo) Wss nog wat aerodynamische truukjes om 'swirling' enigszins tegen te gaan...misschien zelfs een tweede slijptol erachter met een grotere spoed op de prop....en ik heb een bakbeest van een studio-windmachine!

    Maargoed: ik vervolg mijn verhaal straks....dan verklap ik de link tussen dit fotoproject en de Hybride Turbine...

    ...of zal ik hem de Van Oekelturbine noemen??;)
     
  6. piepeklon

    piepeklon

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    belgie
    Lijkt mij wel een gevaarlijk project, met die slijptollen of slijpschijven zoals wij hier zeggen :)
     
  7. Dat treft: 'Gevaarlijk' is mijn bijnaam! :D
     
  8. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.361
    Locatie:
    Gouda
    Ook geweldig !!!Zet hem op Sjef... laat ons versteld staan. We volgen je op de voet!!!
     
  9. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    rijssen
    haha de volgende soap dient zich weer aan, ik pak vast de ships en de cola.
    dus je wil plaatselijk veel wind, pak zoiets zou ik zeggen

    [​IMG]

    of wat ik me vorige week heb aangeschaft:

    [​IMG]


    of als je echt veel wind wil zoiets:

    [​IMG]
     
  10. Ja maar ik geef de voorkeur aan iets wat ook zonder uitlaatgassen werkt...hybride dus!

    Maar waar kan ik zo'n tool halen om die O-ringen van die turbo mee los te maken?
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.465
    Locatie:
    Groningen
    die ringen met 2 gaatjes? Daar zijn tangen voor te krijgen. Meeste bouwmarkten moeten die hebben.
     
  12. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    Hey Chef
    100% rendement is de max hoeveel energie uit een kilogram brandstof
    van kero ligt dit op 46 Mj/kg
    Dat betekend als ik dit verbrand in een seconden 46000 kw/s aan energie vrij komt

    Mvg Limme
    sorry ik zat in een oud stukje van je draatje over het vermogen winst
    was niet de bedoeling om te posten
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2009
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.465
    Locatie:
    Groningen
    Even rekenen:
    Verbruik 1.2l / 6 min
    Ogeveer 1kg / 6 min. Dat is 10kg per uur. Optimaal zou dat 460000 kw/h opleveren? Ik krijg voor die 10kg ongeveer 15kw energie (10kw naar compressor, 5kw eruit) (ik denk nog minder). Ik zou dus 15 / 460 000 x 100 % rendement hebben? Dat is wel erg weinig :) De rest is hitte en andere verliezen zeker......
     
  14. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    Hoi herman je moet het ver mogen van je compressor nog ff maal 3600 doen de aan duiding kw kilo watt per seconden
     
  15. Op de kunstacademie hadden ze deze:

    [​IMG]

    ...kost ongeveer duizend euro, zo'n ding. Lijkt verdomd veel op dat ding dat ik eerder heb gebouwd. De Van Boekumturbine is dus hoe-dan-ook nuttig...

    Maar dé vraag: hoe kan je een slijptol afregelen in toeren? PWM? Of een variabele weerstand? Of een andere oplossing?
     
  16. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Vrij eenvoudig, koop een slijptol met regelbaar toerental :p
     
  17. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    rijssen
    maar waarom in vredesnaam een slijptol??? warom niet gelijk een motor met (evt frequentie) regelaar
     
  18. Ja, ik had nog wat slijptollen liggen.....vandaar. Maar je hebt gelijk: als ik het goéd wil doen moet het anders. Type zoiets?:

    [​IMG]

    Eigenlijk heb ik meer zoiets nodig:

    [​IMG]

    Gewoon omdat ik het in de studio nodigheb, zoiets....maar als ik daar een stuwdrukmeter onderbouw, en er een 'afterburner' op klus....dan zal duidelijk worden wie er gelijk heeft...en bovendien heb ik dan een gaaf apparaat om de buren mee te stangen! :cool:
     

Deel Deze Pagina