De hybride turbine...

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Sjef van Boekum, 12 jan 2009.

  1. zeemeeuw

    zeemeeuw Guest

    Ik heb geen idee of je een compressorwieltje electrisch op 100.000 toeren kan krijgen. Meer vermogen op een wat grotere compressorwiel, zal bij een lager toerental een vergelijkbare druk moeten kunnen opbouwen. Ook hier gaat de capaciteit van de accu, motor en regelaar een grote rol spelen, om maar te zwijgen over het gewicht.

    Ik zat bij de volgorde van uitvoering te denken aan: we nemen een aan een kant gesloten pijp met druk sensor en zetten een fan of welke electrisch aangedreven luchtversneller dan ook, waarna de lucht dmv een diffussor in druk omgezet moet worden. Deze difussor moet zo weinig mogelijk weerstand hebben. (lees verlies)We plaatsen deze in de open voorkant van de pijp. Dan kunnen we eenvoudig meten wat bv. 3 lipo's met een EDF of compressorwieltje van ongeveer 70mm doorsnede bij 1/2 tot vol electrisch vermogen aan druk in het huisje kan opbouwen.
    Als we nu ook nog een beetje spelen met de spoed van de fan / type compressor ed. komen we uit op een bepaalde druk die we in praktijk meten en dus aan de verbrandingskamer zouden kunnen leveren. Volgens mij zegt dit echter nog niks over de volumestroom die hiermee mogelijk is. Dat komt pas later. Lang leve de praktijk.

    Als we daarna een verbrandingskamertje voor deze beschikbare druk ontwerpen. Gaten patroon en verhoudingen ed. Het zou wel eens een heel klein verbrandingskamertje kunnen worden omdat de beschikbare druk laag is. Maar het lijkt me toch mogelijk deze hybride motor aan de praat te krijgen. Ik ben dan vooral benieuwd naar de resulterende specs. Ze zullen ongetwijfeld niet overeenkomen met die van een turbine. Maar de kwaliteit van een turbine kan je ook niet vergelijken met die van een zuigermotor. Elke motor zijn eigen plekkie. Misschien is het plekkie van deze hybride de prullenbak. Maar wie niet waagt wie niet wint.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2009
  2. zeemeeuw

    zeemeeuw Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2009
  3. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    niet, maar je kunt het wel editten

    wat jij wilt is dit:

    foto

    of

    [​IMG]

    of

    [​IMG]

    Code:
    [url=http://img107.imageshack.us/img107/760/coreenginereadyps7.jpg]foto[/url ]
    
    of
    
    [img]http://img107.imageshack.us/img107/760/coreenginereadyps7. jpg [/img ]
    
    of
    
    
    [url=http://img107.imageshack.us/img107/760/coreenginereadyps7. jpg][img ]http://img107.imageshack.us/img107/760/coreenginereadyps7.th. jpg[/img ][/url ]
    
    
    (ff spaties weghalen)

    mooie Wren 54 trouwens ;)
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2009
  4. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    @zeemeeuw,

    Bespaar je de moeite van dat experiment. Zonder flow werkt gelijk welke diffusor niet, hoogstens bij het volpompen van het dichte vat. Zodra de flow stilvalt zal ongeacht de vorm van het vat/diffusor de druk altijd hetzelfde zijn.

    Wat je kunt doen is een een regelbare klep op het vat zetten om zo een weerstand te krijgen en zo de flow te kunnen regelen, dan kun je de op dat moment geplaatste diffosur onder verschillende omstandigheden meten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2009
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    mooie foto! :D
     
  6. Arjan Oskam

    Arjan Oskam Guest

    Ik denk wel dat de "hybride" versie, door het compressorwiel dmv. een elektromotor aan te drijven een leuk projectje is. Ongeacht over hoe zwaar e.d. het allemaal zal worden.

    Kan natuurlijk prima, je haalt namelijk een hoop draaiende delen uit de motor.
    De turbine zit er nu immers alleen maar in om de compressor aan te drijven.

    Als je dus de turbine weg kan laten, betekent dit automatisch dat het rendement op de gebruikte kerosine een stuk vooruit gaat. Uit het gas dat de verbrandingskamer verlaat hoeft immers geen energie meer voor de turbine gehaald te worden.

    Kan me zelfs voorstellen dat de vertraging bij het opspinnen met een elektromotor nog vele malen kleiner is dan via de turbine. Je zou direkt de compressor harder kunnen laten lopen, zonder dat je moet wachten op de fuel regeling. Zelfs een efficientie winst is er misschien uit te halen omdat je verbranding gelijkmatiger blijft verlopen. (of je krijgt direkt een flame-out, kan natuurlijk ook).

    Zo zou ik het als eerste proberen.
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Reken jezelf niet té snel rijk qua rendement....

    Je hebt nu niet alleen de brandstof voor de brander nodig (wat welliswaar minder is omdat deze geen energie hoeft af te geven) maar je moet ook nog de brandstof voor de electromotor mee tellen. (dan wel in accu vorm) Het accu vermogen om zo'n compressor op bedrijfstoerental te laten werken voor laten we zeggen 10 minuten is niet echt te vergelijken met een normale borsteloze edf..... Tel dus wel het brandstof verbruik van beiden op voor je totale energie gebruik! (heb het idee dat dat soms beetje vergeten wordt... ;)

    Groet,
    Gerald
     
  8. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Ik heb een poging gedaan iets te "ontwerpen". Het gaat om het idee, de afmetingen en verhoudingen zijn op de gok getekend. Er zit (nog) geen diffusor gedeelte in, eerder het omgekeerde, de EDF (groene ding aan de linkerzijde) blaast de lucht van links naar rechts en bouwt een druk op tegen de stromingweerstand naar (de gaatjes in de verbrandingskamer) de verbrandingskamer.

    Hoe hier een diffusor te construeren ben ik nog niet uit, iemand een idee?

    [​IMG]

    De nozzle aan de rechterzijde is verwisselbaar, zo kan de snelheid van de gasstroom geregeld worden, dit beïnvloed ook de tegendruk die de EDF uiteindelijk te verduren krijgt.
     
  9. zeemeeuw

    zeemeeuw Guest

    Is helemaal logisch zonder flow werkt geen diffusor. Het gaat mij ook alleen om de druk die in het huis opgebouwd kan worden.

    De regelbare klep lijkt mij inderdaad een goede oplossing om de flow vs druk opbouw te meten.
    Thanx voor het meedenken.
     
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Geldrop
    even voor de duidelijkheid,

    wat is een EDF ????????????
     
  11. Arjan Oskam

    Arjan Oskam Guest

    Hey Gerald,

    Je hebt helemaal gelijk, ik had het idee dat iedereen het alleen maar over de "extra" brandstof in de vorm van de accu's had. Je zou dus minder kero en meer accu kunnen meenemen.

    Ik geloof bijna niet dat de elektromotor een hoger rendement kan hebben vanwege alle draaing - warmte en andere verliezen. Toch is het idee leuk genoeg om een keer uit te proberen.


     
  12. zeemeeuw

    zeemeeuw Guest

    Gerard, je herkent zeker je werkbankje op de mooie foto van die mooie wren 54.
    Ik wilde alleen even experimenteren met het plaatsen van een fotootje. Als ik boven de edit knop met mijn muis hang staat bij mij: "bericht verander/verwijderen." Aleen verwijderen lukt me niet. genoeg off topic

    Ik had zoiets in gedachte:

    [​IMG]

    pffff, waar blijft bij mij die foto nou????
    na tien keer: he he gelukt

    We hebben eigenlijk geen verbrandingskamer nodig, het huis zelf zou de verbrandingskamer kunnen zijn, maar anders wordt het huis zo bloedverziekend heet, stel ik me zo voor. De regeling is ook nog wel iets om over na te denken. Eerst maar de garage in en weer eens aan het staal snuiven.
    Ik krijg zin om te experimenteren moet ik zeggen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2009
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.465
    Locatie:
    Groningen
    Je zou inderdaad een variabele uitgang moeten maken om de proberen een zo hoog mogelijke compressie / flow verhouding te krijgen.
     
  14. zeemeeuw

    zeemeeuw Guest

    John,
    EDF is volgens mij Electric Ducted Fan.
     
  15. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    De diffusor zorgt nu voor een hoge druk voor de verbrandingskamer. Doordat je van een staafvormig groot volume weer teruggaat naar een ring (om de verbrandingskamer) zal de snelheid weer toenemen en de statische druk weer dalen dus dit geeft niet het gewenste effect. Ik ga er van uit dat de hoge druk bedoeld is om de vlammen binnen de verbrandingskamer te houden en naar de nozzle te dwingen.

    Zo werkt het niet denk ik, het geeft niet de drukverbetering in ieder geval.

    mvg

    Leo
     
  16. zeemeeuw

    zeemeeuw Guest

    Ik snap wat je schrijft, maar zoiets gebeurt eigenlijk ook bij een turbine als de KJ66. En daar werkt het ook. Ik denk het werkt pas/zolang het hele huis rondom de verbrandingskamer min of meer op druk is gekomen. Rond de gaatjes van de verbrandingskamer, waarin de lucht (volgens jou schrijven dus weer wat minder gecomprimeerde lucht is) naar/in de verbrandingskamer wordt versneld houden de vlammetjes netjes in de verbrandingskamer en zorgen voor nog meer zaken als vermenging met de brandstof en koeling van de verbrandingskamer. Hoe langer ik erover nadenk hoe leuker ik het vind.
    De hoeveelheid U (volume) rond de verbrandingskamer kan zeker een rol spelen.

    ps Sjef het is jou draadje, geloof je er nog in?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2009
  17. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Jongens ik zal jullie uit de droom helpen .
    Never nooit niet dat een electromotor een compressor wiel op 100.000 tpm kan krijgen .
    De druk die ,en dan neem ik even een garret 54mm compressor opbouwd , gaat zo zwaar om aan te drijven dat menig zuigermotor ,ja dat lees je goed ,menig zuiger motor hier door bezwijkt.
    Heel simpel ,er zijn enorm veel pk's nodig om de compressor op dit toerental te krijgen .
    Ik zal jullie een voorbeeldje geven .
    Een Amerikaan die had een boxer motor 50cc ,en hij wou die geblazen maken , dus een garret 66 mm wieltje ,met een overdrive zodat ie net 80.000 tpm draaide als de motor volgas liep ,dus dat is zo,n 8000 of zelfs lager.
    Nooit heeft ie het voor elkaar gekregen om met die motor de compressor op 80.000 tpm te krijgen ,de motor liep bloed heet , en kon het niet aan , dus hoef je niet te vragen hoe zwaar dit gaat.

    Het lijkt zo eenvoudig even een electromotor en dan een compressor op 100.000 tpm laten draaien , je zal menig electromotor voor je ogen weg zien smelten.

    Maar je mag het gerust proberen , ik ben wel benieuwd, maar nogmaals vergis je niet in de weerstand die een compressor wiel opbouwd.

    Mvg,

    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2009
  18. Ik heb ook even een schetsje gemaakt van hoe ik het voor me zie....ongeveer.

    Ongeveer zo dus:

    [​IMG]

    ....en als het 100.000 toeren moet maken, dan lijkt me een versnellingsbak oid de oplossing. Misschien moet je die turbine met een riem aandrijven...door de hitte, én door dat toerental dat bereikt moet worden. Dan zou je er misschien ook voor kunnen gaan om dat turbinewiel d.mv. twee brushless motoren....om het geheel beter in balans te laten zijn....en omdat zo'n riemaadrijving toch geen drol weegt. En omdat 'redunancy'... - wat is daar het nl'se woord voor trouwens?? Maar als één motor ermee kapt of een riem breekt oid, dat je dan nog genoeg power overhebt om je straaljager in één stuk aan de grond te zetten. Scheelt weer een hoop werk: niét-crashen. ;-)

    Ik ga overigens nog lang niet met dit ding de lucht in hoor..dit is nog bierfiltjesfase waarin we zitten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jan 2009
  19. Ja maar ondertussen bouw ik rustig mijn vlieguren op...wildvliegend natuurlijk ;-) ....maar ik begin de dynamiek van het vliegen behoorlijk onder de knie te krijgen...denk ik. Maar wie weet wordt dit inderdaad een apparaat-uit-de-hel....van 15 kilo startgewicht...waarvan de helft uit kerosine zal bestaan. (Hehe!) Dan laat ik het vliegen (voorlopig) wel over aan een ouwe straaljagerrot ofzo. Maar de praktijk heeft mij geleerd dat ik het (- de experimentele vliegmachine -) liever zélf crash dan dat ik iemand anders dat laat doen...ik vlieg wss zelf dus. Als het vliegt, vliegt het....
     
  20. [​IMG]

    Nu met snaaraandrijving......
     

Deel Deze Pagina