De hybride turbine...

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Sjef van Boekum, 12 jan 2009.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het grappige is, dat de eerder genoemde Mark Nye ooit een test heeft gedaan die hier wel wat op lijkt. Hij wilde proberen of hij een verbrandingskamer uit een Rolls Royce dart (deze oude turbines hadden meerdere kleine verbrandingskamers) kon gebruiken om bijv. treinrails te ontdoen van sneeuw. Om de verbrandingskamer van lucht te voorzien, gebruikte hij een externe compressor.

    De verbrandingskamer:

    [​IMG]

    De compressor:

    [​IMG]

    Tja :rolleyes:

    maar het werkte wel! http://www.gas-turbines.com/images/hornet/hornet.mpg
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2009
  2. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Misschien had het verhuurbedrijf geen kleinere???
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.453
    Locatie:
    Groningen
    Mmh..... dat ding blaast ook wel :)

    Maar als de accu's traks meer capaciteit hebben dan er in verhouding per kg in kero zit dan vliegen je puur op edf ;) EDF levert nu al erg goede prestaties maar vraagt dan wel enkele KW's. Als de motor straks wat zwaarder mag omdat de accu kleiner is dan is een 12kg edf echt geen probleem meer.
     
  4. Ik heb een turbo gekocht! Joehoe, het feest kan beginnen! Was wel een financiele aderlating...65 euro...voor een turbo van mitsubishi....en ik heb wat koperen buisjes gekocht voor de verstuiver-ring....nu nog even hardsolderen ontdekken...en misschien hebben we vanavond al een geblazen test BBQ....
     
  5. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    112 he, niet vergeten!

    Suc6
     
  6. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    rijssen
    check ook ff je zorgpolis;).

    heb je deze compressor (van de turbo) zorgvuldig uitgezocht, of gewoon op de bonnefooi een turbo gekocht?
    nog een vraagje, is dit een tubo met schade (ik verwacht gezien de prijs van wel) want dan is de vraag of de compressor nog bruikbaar is, vaak hebben defecte turbo,s een vastgelopen loopwerk en zijn daardoor bijna altijd onbruikbaar geworden. ik heb er zelf ook diverse in de handen gehad voor mn wren 54, geen van allen was bruikbaar.

    ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar ik ben alleen bang dat dit "project"op een teleurstelling gaat uitlopen
    maar wil je toch sucses wensen:
    sucses:)
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2009
  7. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Sjef, even een vraagje ,wat heb je voor turbo een td04 of td05 toevallig.

    Ik heb alle flowmaps van die turbo's , die heb je nodig want dan weet je hoeveel lucht het wieltje produceerd.

    Als je een vk gaat maken ,zorg er dan voor dat je een lage druk zone inbouwt , eigenlijk het zelfde als bij een afterburner.

    Succes,

    Martin.
     
  8. Nee, ik heb uiteraard minstens een uur lang turbo's betast en bekeken daar op die sloop...ik zit nogsteeds helemaal onder de zwarte shit...heb misschien wel 30 turbo's bekeken....deze was het beste compromis tussen prijs/primastaat...denk ik. Zo niet, dan zien we wel verder. Dan zet ik hem op mijn auto ofzo ;-)

    Maar deze leek mij ongeveer de juiste turbo...zal er straks wel foto's van plaatsen...mooi stukje techniek hoor, zo'n turbo!
     
  9. Ben weer even creabea geweest:

    [​IMG]

    Lijkt me wel een mooi airframe...gebaseerd op de V1e - min of meer...ben hier ook wel een paar uur zoet mee geweest...uitstel van sleutelen. ;-D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jan 2009
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.590
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    "RIP" .....ik zie al dat je veel hoop hebt met je creatie :)
     
  11. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Running Incredibely Powerful
     
  12. Arjan Oskam

    Arjan Oskam Guest

    Hehe, alleen dat vliegtuig is al de moeite van het bouwen waard :D. Leuk man!
     
  13. Zo, net voor het eerst hardgesoldeert. :banana: Het begint steeds concreter te worden allemaal...het brandstofsysteem begint steeds meer vorm te krijgen: de versproeier-ring is klaar. Nu ben ik aan't kutten met een brandstofpompje enzo...maar bij de modelbouwwinkel zag ik laatst dus een heel mooi dingetje: een rookvloeistofpompje...en zo aansluitbaar op je ontvanger. Kosten: 150 eurie! Maarja, ik heb het gevoel dat ik nu bespaar op iets waar ik toch aan moet geloven...namelijk dat ik dat pompje moet hebben. Want volgens mij is dat de beste oplossing, en al het andere is aankloten....

    Zo'n smokesysteem heeft trouwens veel overeenkomsten met dit afterburnerding....ik hou dus ook alle smoke-draadjes in de gaten.

    Dan de ontsteking: gewoon een glowplug? Is het niet efficienter om een tungsten gloeidraad uit een lampje te halen en die te laten gloeien? Dan is je gloei-oppervlak namelijk veul groter....ik zou die gloeidraad dwars door die buis willen hebben namelijk. Volgens mij is het ook gunstiger om de brandstof vanuit de kern van de ontbrandingskamer aan te steken i.p.v. helemaal aan de zijkant, met een klein plugje. Die gloeidraden moeten er wel meerdere zijn, mocht er eentje breken of smelten...


    Ik ga trouwens eerst experimenteren op een zijweg....namelijk door die motor van Coanda te bestuderen. En een testbed te bouwen met een dergelijke opstelling. Daarvoor kan dat (brakke test)brandstofsysteem wat ik nu heb liggen wel goed van pas komen. En verder heb ik zowat alle onderdelen die ik nodig heb...inclusief conus-gevormde plaatstalen lamenkap-achtige device (die Coanda ook gebruikte op zijn prototype.) van de juiste diameter. Dat was bést een moeilijk onderdeel om aan te komen!

    Maargoed, het ligt klaar, ik doe rustig aan, maar vanavond gaat er zowiezo getest worden met VUUR! :yes:

    Coanda:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jan 2009
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik kan me vergissen, maar volgens mij hebben deze bij lange na niet genoeg opbrengst / leveren te weinig druk.

    De draad uit een lamp blijft heel, omdat deze zich in een beschermde atmosfeer bevindt (zonder zuurstof dus) Buiten de lamp verbrandt deze bijna meteen.
     
  15. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    dat draadje is wolfraam, en de lamp is gevuld met stikstof of argon. Het draadje blijft ook open in onze omgeving, afhankelijk welke spanning je erop zet. Maar in een turbine met +600 graden???

    waar ik heel benieuwd naar ben sjef is he oud je eigenlijk bent ? Je lijkt me een vroege experimeneur ;) (ben ik eingenlijk ok een beetje ;) )


    Gr. Rik
     
  16. Die draad bestaat toch uit tungsten? Wolfraam dus.(smeltpunt 3700 graden!) Als je daar niet teveel spanning opzet zal die zeker niet meteen doorbranden...maar gewoon gaan gloeien.....als een hele grote glowplug. Verwacht ik.

    En hoe meer ik te weten kom over Coanda, des te interressanter het wordt! Je zou bijna kunnen stellen dat Coanda de ware uitvinder van de turbinemotor is, ipv Whittle... de benadering van het concept 'turbine' door Coanda is echter niet hetzelfde als die van Whittle...begin ik te vermoeden: Coanda ging veel meer uit van een 'trekkende' turbine...Whittle's turbine was méér een 'duwende'-turbine.

    Ondertussen druk aan't klussen!
     
  17. [​IMG]
    Lampenkap.


    ....twee uur hameren en kloppen later:
    [​IMG]

    [​IMG]
    Coandaturbinehuis...

    [​IMG]
    Hoe noem je dit ding? Coandaturbinebrandstofbuisje?:D Oja, d'r neffen ligt die turbo...een Mitsu TE04H...om antwoord te geven aan de vraag. Daar zou ik idd wel graag flowcharts en dergelijke van willen zien ja...:D
     
  18. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Wikipedia:
     
  19. 27 jaar jong ben ik. Oja, ik woon trouwens minder dan 10 km van jou vandaan...waalre, da's hier om de hoek...ik sta geregeld te testen op de parkeerplaats van EMHC....dus kom een keertje langs met je turbine....and let's geektalk! :-D

    @MP: we zien wel als het niet werkt. Ik ga waarschijnlijk toch voor de piezo-electr. ontsteking...(pulserend dus!), dus maakt niet uit die gloeidraden...maar toch: ik denk dat ik gelijk heb. ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2009
  20. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Jongens, omtrent dat gloeidraadje heb je vermoedelijk alle twee gelijk.
    Als je de volle spanning op de draad zet in een zuurstofrijke omgeving zal het inderdaad direct doorbranden. Je zal wel een spanning vinden waarbij het draadje gloeit, en toch niet doorbrandt. (beiden tevreden dus) ;)
    Echter, het draadje tungsten (of wolfraam) is zodanig dun dat het in een trillingsrijke omgeving (dus in de gasstroom van een turbine) direct kapot gaat trillen.
    Ik zou dus toch maar opteren voor de piëzo/keramische ontsteking.

    Luc

    PS - verder blijft het een interessante oefening, en getuigt van veel moed en doorzetting - een geboren ingenieur/uitvinder in spé dus!
     

Deel Deze Pagina