De hybride turbine...

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Sjef van Boekum, 12 jan 2009.

  1. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Geldrop
    Ik heb in het verleden een benzine brander gemaakt volgens het bunsen principe.

    Simpelweg zag het er zo uit:
    Een koper 4mm leidinkje tot een spriraal/veer gebogen van circa 4 a 5 windingen.
    Aan de ene kant zat de aanvoer van wasbenzine, de benzine zat in een aparte tank welke met een fietspomp op 1,5 bar werd gezet.
    De andere kant van de spiraal leiding zat in een afsluiterhuisje gesoldeerd.
    de uitgang van de afsluiter, daar zat een nozzle in met een gaatje van 0.5mm.
    deze spoot in de spiraal naar buiten toe.
    Hier omheen zat een koper buisstuk van42mm met in de omtrek en achterkant een heleboel gaten om lucht aan te zuigen.
    Werking: tankje op druk brengen, afsluiter op tankje naar verdamper openzetten.
    afsluiter op verdamper een klein stukje openen totdat er een drupper benzine uit komt, daarna weer sluiten.
    Steek deze druppel benzine aan, de warmte hiervan (vlammen) warmen de spiraal op, laat telkens een klein beetje benzine toe door de verdamper kraan iets te openen.
    Op een gegeven moment zal de benizne in de spriaal gaan koken en zal er dus benzine damp uit de nozzle komen in plaats van druppels.
    Open dan voorzichtig te verdamperkraan steeds verder, de vlam zal van oranje naar ruisend blauw gaan.
    Als je te snel gaat zal er weer vloeibare benzine mee komen en de brander weer slecht kaan branden.

    Dit werkte bij mij als soldeer brander EN als vervanger voor kolenstook van mijn stoommachine.

    Ik heb dezelfde brander ook met diesel geprobeerd maar dit was geen suxxes, de spiraal koelde te snel af om de diesel te blijven verdampen.

    Je kunt dus testen met benzine, maar kijk wel uit.

    Als je de eerste ontwerpen van Schreckling bekijkt (gasturbins) dan zie je dat hij in beginsel ook een koperen leiding in spiraal vorm in zijn turbines gebruikte (en een houten compressorwiel !!!!!!)

    Suxxes !!
     
  2. wout R

    wout R

    Lid geworden:
    18 apr 2007
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Molenaarsgraaf

    sterker nog In "mythbusters" is het zelfs een keer geprobeerd met een stofzuiger motor.. Wilde niet echt werken!
     
  3. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    "sterker nog In "mythbusters" is het zelfs een keer geprobeerd met een stofzuiger motor.. Wilde niet echt werken!"

    Ik ben gestopt met het "uitdenken" van dit toen ik het benodigde vermogen las. Er staat een filmpje (weet niet meer of het in dit topic is, vermoedelijk wel) van zo'n ding aangedreven door een (sloop)auto. Leuk filmpje maar wat interessant is wordt niet getoond/gezegd, levert het ding stuwkracht of is het een ingewikkelde manier om brandstof kwijt te raken?

    Ik blijf het ook op de achtergrond volgen want het zou wel leuk zijn als zoiets toch werkend gemaakt kan worden.
     
  4. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Hoi Sjef,

    Ik grijp even terug naar je eerste post.

    Je doelstelling lijkt me zeer interessant en neem dan ook een abbotje bij deze.

    Wil even opmerken dat de turbine jongens nog niet voor het LiPo geweld zijn gezwicht, maar slechts 1 LiFePo piloot is wel gezwicht voor de turbinemodellen en dat is weer even geleden.
    Met grote regelmaat kom ik ook turbine/edf ombouwprojecten tegen maar met LiPo is dat erg duur en roofbouw op de aandrijviing (maar doet het wel super). Mijn alternatief is met zijn 96% elektrisch rendement en 12 minuten laadtijd niet eens zo verkeerd. Mijn turbinetrainer is een Jetmach60 die op een dieet is geweest. Snelheid was voor mij niet een pre. Voldoende stuwkracht was een eis om op elk veld moeiteloos op te stijgen. mischien lukt het je om beide in een aandrijving te krijgen.
    http://airtoimedia.nl/web/upload/Emile/Jetmag_Erik_E-Meeting_Oss_28sept2008.wmv


    Succes!

    Erik
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2009
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.465
    Locatie:
    Groningen
    Ik zie nog steeds als grootste probleem de energie dichtheid. Kerosine heeft een grotere energie dichtheid per kg tov een lipo. Het rendement van een turbine is dan wel veel lager (30% max oid) maar dan nog heb je meer bruikbare energie. Het komt wel steeds dichter bij elkaar in de buurt :) Turbines kunnen ook nog efficienter wellicht dus die zijn niet snel uitgeschakeld. Al doe je het alleen maar om het geluid :)
     
  6. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    rijssen
    en de geur, ahhhh heerlijk;)
     
  7. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Als ik af en toe zie hoe kort je met 5 liter kan vliegen vind ik het rendement bedroevend slecht van een turbine. Heb geen flauw idee hoe hoog dat rendement is, maar van een auto is die ongeveer 20% en de rest warmteverlies. Een turbine doet dit volgens mij veel slechter. Het gaat wel ongekend hard en dat maakt het ook compleet natuurlijk.
     
  8. OK...ik heb weer een proefopstelling gebouwd, om het eea te testen. Deze opstelling is volledig vanaf 0 opgebouwd, en daarbij die hele 'coandavorm' overboord gegooid....dit keer ging het mij puur om het afterburner-gedeelte. De brandstof-verstuifring heb ik deze keer WEL goed getest (mbv aanstekergas) en ik heb het aantal 'sproeiers' teruggebracht naar 3 (ipv 5). Op deze foto's zie je één glowplug...daar is inmiddels nog een tweede plug bijgekomen, pal tegenover de eerste. Van beide plugs heb ik de winding 1,5 mm naar buiten getrokken.

    Mijn bevindingen:

    - Diesel verstuift slecht, ontbrandt slecht....heel slecht....dus ben ik geswitcht naar benzine. Dat spoot een stuk harder door die sproeiers, dus die moest ik verder dichtknijpen, maar daarna verstuifde het redelijk egaal, met de motor op 1/2 vermogen draaiend.

    -Die glowplugs zitten dus 'in de wind'...en naarmate de luchtsnelheid toeneemt, neemt het gloeivermogen af...drastisch. Tot nu toe is dat mijn grootste probleem....met benzine wil het iig een stuk beter fikken, maar daarvoor moet ik wel bijna terug naar 0 luchtsnelheid....boven de 1/8e vermogen worden de plugs teveel gekoeld door de luchtstroom, en wil het niet branden.

    -ALS het fikt, dan komt er ook echt een dikke energiestoot (en vlam!) vanaf. Als het fikt met de motor uit, dan blaast die vlam er even hard aan de voorkant uit als aan de achterkant. Meteen een dot 'gas' gegeven: de motor heeft ruim voldoende power om de vlam van zich af te blazen, waarna er dus (eindelijk!) een dikke brullende vlam uit de straalbuis blaast...:D Maar doordat ik de ontsteking nog lang niet optimaal heb, wil die mooie vlam dus niet echt standhouden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar ik zoek nu naar een oplossing voor de ontsteking....mss moet ik die windingen van die plugs meer naar binnen terugdoen of de plugs in een soort luwte plaatsen....schotje ervoor oid....OF ik ga voor piezo-ontsteking en ren straks even naar de blokker voor zo'n brabantia-tiktiktiktik-geval.

    Ben ERG benieuwd naar jullie feedback!! :p
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    De ontsteking is je probleem niet, je moet een soort vlammenhouder maken waarachter de vlam blijft plakken. De onsteking is namelijk alleen nodig om de vlam in eerste instantie aan te steken maar moet daarna zelf sustaining zijn. Je zou hem dan zelfs met een gewone aansteker aan kunnen steken zoals ik ook vaak op de testbank met mijn turbines doe, scheelt weer in kosten van slijtage pluggen... Vlam eenmaal aan heb je hem niet meer nodig. (en zoals je zelf gemerkt heb, dat aansteken gebeurt bij heel laag toerental)

    Kijk maar eens naar gas hetelucht kannonnen zoals je die bij elke grote bouwmarkt kan huren, zelfde principe als wat jij gemaakt hebt.
    Daar is de brandstofring gelijk de turbulente vlamhouder.

    [​IMG]

    Grt,
    Gerald
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    ..."for the record"...., deze hittekannon levert 0,00000 kg stuwdruk, ook als je er een ton brandstof in giet.
     
  11. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.361
    Locatie:
    Gouda
    Maar 'tis wel lekker warm... !!! :)
     
  12. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    rijssen
    dit geld voor zowel de oranje als de grijze versie;)
     
  13. John1964

    John1964

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Wervershoof
    Ik ben net nieuw op dit forum en las dit onderwerp.
    Grappig dat ik me twee maanden terug ook afvroeg of een combinatie
    van een edf en een turbine mogeljk was.
    Belangrijkste voordeel waar ik op dat moment aan dacht was het lagere
    toerental waarmee een edf draait. Eigenlijk kan ik me ook afvragen of het zo geen combinatie wordt van een edf met een straalpijp
     
  14. catpower

    catpower

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    116
    Locatie:
    hilversum
    om je vlam brandend te houden moet je een lage drukzone in je buis plaasten

    dit kan je doen door een hoeklijn een een 6 of 12 kantige cirkel te lassen
    dan de punt van de hoeklijn naar de motor toe

    de ring moet je zo groot maken dat deze de zijkant niet raakt deze afstand moet ongeveer de helft zijn van de breedte van je hoeklijn
    door nu de de plug ook achter de hoek lijn te zetten wordt deze niet gekoelt door de luchtsnelheid en heb je een mooie lage druk zone waar de brandstof mooi kan mengen en ontsteken

    zo bouw ik mijn nabranders ook en deze werken zelfs heel goed op kero alleen ik werk met een gewoon vonk ontsteking van een bougie

    groet niels
     
  15. @ catpower: thnx voor de info! Heb je misschien een foto'tje van zo'n naverbrander die je gebouwd hebt?

    @ gerard: je zegt dat aansteken bij een laag toerental gebeurd...van een turbine...maar van een AB zou je toch verwachten dat die juist bij hoge torenetallen/luchtsnelheid aan moet kunnen slaan?

    En ala....misschien is deze setup geen efficientiewonder ;-) Maaaawwrwr: dit is gewoon research...omdat ik zélf het wiel wil heruitvinden....proefsgewijs ontdekken hoe het werkt...en vooral hoe het niét werkt....omdat dat de enige manier is om diepgaand inzicht te krijgen in deze materie...omdat het mij daarom te doen is.


    Kan ook wel een Jetcat kopen...mét afterburner...kant&klaar...maar da's lang niet zo leuk! :-D
     
  16. catpower

    catpower

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    116
    Locatie:
    hilversum
    een nabrander kan bij elk toerental ontsteken

    alleen je brandstof mengsel is toerental gebonden
    je lage druk zone is zeer belangrijk
    verder werkt een nabrander net iets anders dan jouwe

    een nabrander verbrand alle zuurstof die de motor zelf niet heeft gebruikt
    daarom bij laag toerental veel zuurstof en weing brandstof bij hoog toerental andersom

    wat jij nu eigelijk aan het bouwen bent is een simpele snijbrander

    de motor zuigt veel meer zuurstof aan

    groet niels
     
  17. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Weet je nog? Op de tweede pagina van dit draadje:

    [​IMG]
     
  18. naar aaleiding van de reactie van catpower heb ik lage drukzones ingebouwd....gewoon heel simpel (en provisorisch) met een gebogen stukje staal. En het wérkt: nu komt de vlam er veel makkelijker in. Wss zou ik zelfs nog meer 'luwte' kunnen gebruiken dan nu, omdat het ernaar uitziet dat hoe beter dat afgeschermd, des te beter de vlam erinkomt en blijft. De truuk is om idd die vlam te laten 'lopen'....en dan pas volgas/volgas ( (-: ) te geven...

    [​IMG]

    [​IMG]

    ....en natuurlijk is dit allemaal nog verre van optimaal....maar de vlam is er...en blijft ook redelijk stand houden....zie:

    [​IMG]
     
  19. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Geldrop
    Leuke foto`s........ maarrrrrrrrr,

    de vlam is ORANJE/GEEL !!!

    Veels te weinig lucht lijkt me.
    Om een beetje thrust er uit te halen zal de vlam toch zeker naar blauw moeten kleuren.
    Verder zie ik dat de vlam er vlak achter de propellor ook uit komt, een volgende stap zou kunnen zijn day je een duct om de propellor maakt die aansluit op de verbrndingskamer.
    Op die manier pers je ook meer lucht naar de sproeiers toe en kan de vlam hopelijk ook wat blauwer worden.

    Maar, er zit schot n de zaak.
     
  20. Yep, het was idd het plan om een duct rondom de prop te bouwen...dat gaat een flinke buis worden!


    Ik heb hier het filmpje wat ik van die test heb geschoten....

    (z.o.z.)

    .....Het is een beetje een saai filmpje, vooral het begin....maargoed, ik heb alles uncut rechtstreeks online gezet....ben benieuwd naar jullie bevindingen aan de hand van dit beeldmateriaal....oja, de actie begint pas bij 1:20.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2009

Deel Deze Pagina