De Kappa 35 F5J

Discussie in 'F5J' gestart door GJVO, 16 jun 2014.

1. _Dutchy_

_Dutchy_

Lid geworden:
    28 dec 2008
    Maar toch, mijn persoonlijke mening, is zulke stemmingmakerij op FB ook niet echt de manier dan wel fatsoenlijk.

Voor zo'n leverancier is een 'gratis' vleugeltje veelal ook het verschil tussen winst en verlies op zo'n kist.
    En als hij dit, evenals GJ, nergens kan verhalen of eveneens van het kastje naar de muur wordt gestuurd kan ik ergens best begrijpen dat hij niet direct staat te springen om 'ff' een nieuwe vleugel toe te sturen.
    Helemaal stug de deur dicht slaan is evenmin de oplossing en het taalverschil helpt evenmin tot het aangaan van een duidelijk gesprek.
    Als iemand die er hoogstwaarschijnlijk geen ruk mee te maken heeft die toko dan begint af te branden op FB getuigd meer van infantiel gedrag dan van enig fatsoen.
    Mja, just my 2 cents.

2. Wimh

Wimh

Lid geworden:
    25 mei 2005
    Oh, toch wel. Ik ben nu al klaar met het oostblok. Mijn (zeer goed verpakte) Backfire II kwam ook beschadigd uit de doos ( waar aan de buitenkant niks te zien was), ze moeten die denk ik van een vijftal verdiepingen naar beneden gegooid hebben. De beschadiging is miniem, men stelde me enkel een korting op mijn volgende model voor.... (Nu ja, ik heb nog niet echt aangedrongen). Mijn Vulture F5J zou me volledig afgebouwd geleverd worden voor een (weliswaar zeer lage) afgesproken prijs. Bleek mijn motor toch niet te passen en een van mijn (vooraf geteste) servo's doorgebrand te zijn. de aansturing van het richtingsroer is waardeloos ( dubbele neutraal van ongeveer 2 cm) en het model stinkt verschrikkelijk naar sigarettenrook... Geen antwoord meer gekregen op een vriendelijke mail met een paar vragen... De Vulture was heel slecht verpakt maar wel onbeschadigd!

Als iemand trouwens Markus Kopp uit Oostenrijk kent, met die heb ik ook nog een eitje te pellen ( model nooit aangekomen, buiten zijn bankrekening heb ik van hem geen gegevens, na wat over en weer gemail geen antwoord meer). Ik betaal enkel nog met paypal of kredietkaart ....

3. trebor siuhyn

trebor siuhyn

Lid geworden:
    29 nov 2002
    Sorry google translate :confused::(

Maar toch, mijn persoonlijke mening, is zulke stemmingmakerij op FB ook niet echt de manier dan wel fatsoenlijk.

Er wordt genoeg op de modellen verdient maak je daar maar niet druk om.

Ik heb er misschien niks mee te maken maar ik weet hoe het daar toe gaat en Eroplan ligt dubbel van het lachen. Ik hoor de laatste tijd vaker klachten van leveringen uit die kant misschien dat ze zo ook eens in de gaten krijgen dat dit soort zaken ook over het web gaan en hun verantwoording nemen.

4. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik zie gelukkig het "negatieve koopadvies" niet staan.
    Ik vind het ook niet netjes om hem nu al af te branden en ik wil dan ook niet dat anderen dat dan eventueel voor me doen.
    Hij is nu op vakantie en 2 augustus komt ie terug, dan kan ie reageren en als er dan binnen een week nog niets gebeurd kan ik hem altijd nog waarschuwen en affikken.

Het zou nu best eens zo kunnen zijn dat, als er een negatief verhaal staat, hij de pest in krijgt en helemaal niks meer wil doen.
    Als de posterijen niks betalen dan zou ik er toch met hem zelf uit moeten komen, eventueel de schade delen, dan zou ik er nog goed uitspringen.

Hoeveel hij op een model verdiend, dat valt best mee.
    Wat denk je dat mallen maken kost, materiaal, energie en later ook gezondheid?
    Ja, het kan heel goedkoop maar gefreesde mallen zijn peperduur en gaan ook niet eeuwig mee.
    Dit zijn typisch uitspraken van iemand die nog nooit zelf een model gemaakt heeft uit mallen.

Dan over het horen van veel klachten uit het oostblok.
    Dit is het eerste lastige geval waar ik problemen mee heb.

Ik heb de laatste tijd veel van die kant af laten komen en eigenlijk ging het allemaal soepeltjes, ook de oranje Kappa kwam prima binnen en wat grote zwevers.
    1 cockpitkap was defect, die heb ik binnen een week opgestuurd gekregen, landinggestel was niet meegeleverd, heb ik binnen 3 weken ontvangen.
    En zelfs uit Rusland kwam ook alles prima en ongeschonden binnen.

Ik denk ook niet dat Eroplan moedwillig de boel verziekt, hij doet exact wat de post zegt.
    Daar komt dan nog de taalbarriere bij en een botte Amsterdammer die af en toe wat ongenuanceerd uit de hoek kan komen.
    Het andere nadeel is dan ook nog dat hij op vakantie ging en de boel 2 weken stil ligt.

Mijn probleem zit meer bij de posterijen.
    En dan nog het meest bij de nederlandse, die doen het minst.
    De slovaakse mailde me vandaag dat de nederlandse nog steeds geen rapport opgesteld hebben om te onderzoeken waar het probleem ligt.

GJ

5. papabuell

papabuell

Lid geworden:
    7 jun 2010
    het is nooit leuk als je toestel beschadigd aankomt bij levering.
    Maar je mag het oostblok niks verwijten want ze maken prachtige toestellen aan een redelijke prijs.
    Ik heb zelf het laatste jaar al 2 f5j zwevers rechtstreeks bij fabrikant besteld en alles perfect afgeleverd gekregen zoals besteld.
    dus ik ben tevreden en zal zeker toekomstige zwevers ook ginder bestellen.

6. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Kappa

En weer even over de Kappa: hij is in goede handen terechtgekomen Gert-Jan!

Gisteravond heeft Bob hem ingevlogen en dat ging nu al heel netjes. Ook het landen zonder kleppen is mooi om te zien. Rustig rondjes omlaag. Dan bij weinig hoogte toch nog maar een rondje en dan nog een en dan pas aanvliegen op final en hem alsnog voor je neus neerzetten. Hij blijft maar doorzweven!
    En zo licht als een veertje!

7. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ja, hij stuurde me een mailtje.

Eigenlijk was de inhoud van het mailtje:

Het ding wil niet naar beneden
    .........tekst...........
    ...........tekst..........
    ...........tekst........

Ik ben blij dat hij er zo tevreden mee is..

Nog een update vanwege de schade Kappa.
    Post NL verdomd het om ook maar iets te doen, de Slovaakse post probeert nu de zaak op te lossen.

GJ

8. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    :banana::yes::banana:

Meer 'woorden' hoef ik er niet aan vuil te maken :cool:

Bob

9. frans46

frans46

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Dan ik toch benieuwd naar het motortje wat Bob in z'n Kappa heeft gebouwt. Dat hij het goed doet heb ik al gezien bij GJ.

10. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    GJ, roep eens ?

Ik ben het exacte type ff kwijt wat er in zit .. ieniminie binnenlopertje met 6:1 vertraging.. ik meen een mega ?

Bob

11. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik neem even de vrijheid om te antwoorden.

Frans:
    Het motortje waar jij de Kappa mee hebt zien vliegen is een prototype van Plettenberg.
    Ze gaan er niks mee doen, hun optie voor F5J blijft de Mosquito 4 met gear.
    Het prototype is een nabouw van een Modelmotors Xtreme.
    die dus nu in Bob zijn kist zit.

De pletti had een iets hoger KV maar wel weer een 7:1 vertraging,
    In de praktijk blijkt het heel weinig uit te maken, de Pletti gaat in 15 seconden naar de 167 meter, de Modelmotors naar 150 meter.

Mocht de schade Kappa wel weer goedkomen dan ga ik hem met een andere motor testen, 110 grams motortje.
    En dan zal ik ook 1 wedstrijdje vliegen en hem daarna wegdoen.
    Even om te laten zien dat het met de Kappa (bij rustig weer) niet zo heel lastig is om boven te blijven.

GJ

12. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Hey Bob,

we hadden het gisteren ivm geluid over een ander motortje voor de Kappa. Ik heb even bij Kontronik gekeken, maar de kleinste KIRA 400 is zonder vertraging al 110 gram. Gaat denk ik iets te zwaar worden.

Zie hier ook nog een klein Hackertje, weet geen maten/gewichten maar hij ziet er wel lief klein uit.

13. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    Voor er een volgende discussie ontstaat:

Motortje is niets mis mee, in tegenstelling..

Echter is het om op mijn club te vliegen wenselijk om onder de 68 DB te blijven... daar boven moet ik tijd schrijven en een vlucht van 45 minuten met 30 seconden motorloop geeft zo'n vertekend beeld in de registratie :rolleyes:

Het is ook niet de bedoeling om de tijdregistratie te gaan bespreken, dat is nou eenmaal zo.

Of .. niet op de club mee vliegen, da's ook een (voordeliger) optie :)

14. frans46

frans46

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Dus als ik het goed begrijp moet je om zo lang boven te blijven streven naar zo min mogelijk geluid ?
    Ik dacht aan een Hyprion GS2218-10. Een 28 mm motortje die 1600 gram gemakkelijk naar boven trekt.

15. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    Niet helemaal Frans, onder de 68 DB hoef ik geen tijden te registreren en kan ik geheel zonder impact voor de vergunning de hele dag mijn gang gaan :p

Bob

16. frans46

frans46

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Is het in de praktisch niet mogelijk zonder elektro aandrijving ? Ik weet niet hoeveel 68 DB geluid is. Elke propellor die een beetje power levert maakt geluid lijkt mij.

17. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Jitze, Hacker heeft niet iets bruikbaars (en je zou dan net zo goed een goedkope Feigao kunnen nemen).
    De B20L met gear is te licht (69 gram) en de B40 met gear is te zwaar.
    Kontronik is een optie, 110 gram is niet zo verkeerd en je hebt een kwalitatief mooie motor.
    Ik had Bob al gemaild met de optie van een buitenloper met gear.
    Je kan dan grote props draaien met een laag toerental (dus weinig geluid)
    De Kappa heeft de mogelijkheid de draden van de buitenloper aan de bovenkant langs te voeren.
    Hoewel 68 dB volgens mij een totaal onrealistisch getal is (ik neem aan dat er op 7 meter gemeten wordt?)
    Als ik op het toilet zit maak ik al meer geluid..

GJ

18. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    Valt mee hoor, ik heb op al mijn zwevers een witte sticker .. < 68DBA op 7 meter.

De supra met een 18,5x12 prop zat op 65 DBA :)
    ( hacker 1500 KV buitenlopertje met 4:1 vertraging )

Je hebt alleen wel het idee dat de prop erg in de buurt komt met opgooien :D

19. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Dat dacht ik ook, eerst. Maar (toegegeven, subjectief, niet gemeten) nu ik met mijn Skyfall vlieg valt me op dat de buitenloperaandrijving + klapprop eigenlijk erg stil is voor de 700 watjes aan opgenomen vermogen. Dat ervaar ik als aangenaam.

20. Wimh

Wimh

Lid geworden:
    25 mei 2005
    geluid prop= verlies. Als je dus een correcte prop op je toestel plaatst heb je ook geen problemen met geluid...

Deel Deze Pagina