De Kappa 35 F5J

Discussie in 'F5J' gestart door GJVO, 16 jun 2014.

1. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Op dit moment overstemt de reductie het geluid van de prop.

2. Wimh

Wimh

Lid geworden:
    25 mei 2005
    zelfde opmerking, lawaaierige reductie= verlies. Ik begrijp niet waarom niet meer "goedkope" outrunners in F5J worden gebruikt. O.a Marco Gala heeft al bewezen dat dit helemaal geen handicap is. Motorrendement is van ondergeschikt belang in F5J, het enige voordeel is dat je eventueel een iets lichtere accu zou kunnen gebruiken. Zeker voor een licht model als de Kappa moeten er voldoende alternatieven zijn. in Hamme-Mille ergerde ik me al aan het lawaai van sommige F5J aandrijvingen ( Freudenthaler 17*8 prop???...Lehner met Reisenauer? Als het maar geld kost moet het wel goed zijn...)

3. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    Ergeren is ook weer verspilling van energie... alleen andere energie :rolleyes:

4. 00Steven

00Steven

Lid geworden:
    27 mrt 2009
    :yes:

5. papabuell

papabuell

Lid geworden:
    7 jun 2010
    ik vlieg met een k3000 3mt span die wat gewicht betreft zowat gelijk ligt als de kappa en ik vlieg met een strecker 195-15 8 polig met reductie 4.1 met een 14.5/10 op 3 s lipo.
    en je hoort hem amper draaien en op half gas naar boven.
    met een 15/8 S prop zou hij rond de 600 watt geven maar dit is echt overpowerd

6. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010

sowee... da's zeker geen buget setupje :cool:

ik ga maandag maar eens knopen zoeken om door te hakken ;)

7. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ik heb wel dezelfde vraag als Wim; wat is het voordeel van zo'n dure setup als je met een doodnormale buitenloper óók in 20 seconden op 200 meter kunt zitten....? Begrijp me goed, de techniek vind ik prachtig maar soms lijkt het alsof je dat soort setups nodig hebt om te presteren en ik snap echt niet wat de logica daarachter is.
    Beter rendement? Nou én! Je motor mag maximaal 30 seconden lopen, in die tijd kun je een accu nooit leeg trekken. Meer vermogen? Wat schiet je daar mee op? Dat betekent enkel dat je veel eerder hoog zit en moet beginnen met zweven, terwijl je ook nog extra tijd op de motor had kunnen vliegen als je wat minder hard omhoog ging.

Ik wil hiermee de keus voor zulke exoten niet onderuit halen, ik stoor me er ook niet aan, ben alleen serieus op zoek naar de reden.
    En ik hoop dat mensen die F5J willen beginnen niet het idee krijgen dat je dit soort prijzige dingen nodig hebt.

8. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    Gewoon geen Arjan,
    Net zoals dit draadje geen reden heeft om door te gaan. Zonde van de energie en de ergernissen die blijkbaar opgeroepen worden.

Ik ga op zoek naar een stille setup (club verplichtingen) die in de krappe romp past en bij voorkeur geen buitenloper is aangezien ik mij vingers niet in de romp krijg om zeker te weten dat er niets aanloopt.

Mijn keuze zal ik ook zeker niet hier laten weten, als is het maar om dit draadje geen nieuw leven in te blazen :rolleyes:

Laten we weer lekker gaan vliegen :cool: Heb ik vandaag ook gedaan.. maar nu ben ik op zoek naar de after-sun.. niet gesmeerd want het feest zou toch snel afgelopen zijn ...... :p

Bob

9. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Als je een bepaald rendement nodig zou hebben dan wordt automatisch de motor/aandrijving duurder.
    Betere magneten, beter koper en beter gewikkeld.
    Ik denk dat iedereen in F5J genoeg heeft aan 300 Watt ingangsvermogen.
    Als je rendement dan zo'n 80% is dan stook je 60 watt weg aan warmte, dat is te verwaarlozen.

Waarom dan die dure aandrijvingen?
    Eigenlijk omdat het in heel veel klassen zo gaat.
    Duur is beter..
    Daarom gaan sommige klassen ook kapot, omdat het te duur wordt.
    Ik ben het met Wim eens dat je voor betrekkelijk weinig geld een goede aandrijving kan kopen.
    Een buitenloper zonder vertraging koop je voor 40 euro, alleen moet hij wel in je model passen.
    Een binnenloper heeft een vertraging nodig en dat maakt hem iets duurder.
    Maar de motor die Bob in de Kappa heeft kost 120 euro, omdat het vertraginkje nogal klein is.
    Je kan ook een gewone losse vertraging kopen en die op een willekeurige binnenloper schroeven, dan ben je ver onder de 100 euro klaar. (axi gears, die ook op de red fox motoren zitten)
    Waarom is dan bijvoorbeeld de Schambeck aandrijving zo duur.
    Om bovenstaande reden, duur is goed.
    En mensen willen genept worden, daarom kopen ze ook nog steeds dure regelaars waar een merkje opstaat maar die gewoon uit china komen.
    Ralph Lauren shirts die op Bali gemaakt worden maar exact hetzelfde zijn als degene die je in Europa koopt, alleen 15x zo duur.

Neem een goedkope motor, laat er een topvlieger mee vliegen en maak hem heel duur.
    Moet je kijken hoe gewild hij is.

GJ

10. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Dat zie ik dan toch wel anders. Iedereen maakt zijn eigen keuzes, ik de mijne, jij de jouwe. Maar door de achterliggende redenen te weten kun je wel aan het denken gezet worden. En het is jammer dat jij de jouwe niet meer gaat delen.
    Plaatsgebrek is een goede reden om een kleine/lange aandrijving te zoeken.
    Gewoon kunnen genieten van zo'n stukje horlogemakerstechniek is ook een hele goede. Maar misschien zijn er meer, dat is mijn vraag eigenlijk.

11. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    Ook ik heb soms last van ergernissen Arjan ..
    Sorry daarvoor.

De kappa vliegt prima, beter als ik!

Echter, ik moet op zoek naar een toereikende setup waar ik zo'n 300 watt pers uit een inimienie motortje in in ernstig krappe romp om lekker op mijn club te vliegen buiten het F5J circuit. ( dit mag niet meer als 68 DBA op 7 meter maken ).

Dit is de voornaamste reden, er zijn helaas nogal wat weekends waarop er niet competitie gevlogen kan worden en het zou zonde zijn om niet met de Kappa te kunnen vliegen op die dagen.

Laten we afspreken dat wanneer bovenstaande gelukt is ik dit alsnog laat weten. Redenen zijn dus bekend, oplossing nog niet (helemaal).

Bob

12. trebor siuhyn

trebor siuhyn

Lid geworden:
    29 nov 2002
  13. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Redfox motoren zijn niet de stilste.

14. trebor siuhyn

trebor siuhyn

Lid geworden:
    29 nov 2002
    de redfox doet het niet onder wat geluid betreft als de 1025 wat wel belangerijk is om te zorgen dat de gears goed gesmeerd worden ik heb ook een 1015 die in het begin lawaai maakte maar net als een versnellingsbak van een auto bij te weinig smering lopen ze rauw en lawaaierig.
    Direct drive is een optie als je het meer gewicht voor lief neemt.

15. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    In de Omni komt volgende week een redfox, in de Supra zit een Hacker/gear buitenloper combo.

Vergelijkbaar dus, en dat ga ik ook doen. De Hacker was nagenoeg niet te meten zo stil, kijken wat de Redfox gaat doen.

Waarom wat anders in de Omni ? wat er nu inzit is te zwaar, er zit bijna 20 gram lood op de staart. Ik verwacht de Omni tegen de 100 gram lichter te krijgen en er beter mee te kunnen stijgen als nu.

Maar de Redfox en Hacker zijn alsnog buitenlopers en die niet mijn voorkeur hebben in de Kappa.

Experiment 1 voor de kappa is bekend, als dit werkt zal ik het laten weten.
    Is het een duur experiment? ... net over de 60 euro 8O

Bob

Laatst bewerkt: 3 aug 2014
  16. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    De redfox heeft een gearbox van Axi, zijn niet de stilste en willen nog wel eens stuk gaan bij hogere vermogens.
    En zo'n motor zal verkoop ook ruim 100 euro zijn.

GJ

17. soarer

soarer

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Hoi Bob,

Ik weet niet hoeveel DBA je nu boven de norm zit, maar misschien dat bijgaand artikel afdoende voor je is:

Spantpad

zal mogelijk niet passen, maar het idee is helder en misschien het proberen waard. Mocht je interesse hebben, ligt nog wel ergens 1 te verstoffen. Kan ik meenemen naar Zeeland want de verzendkosten zijn met zekerheid hoger dan het ding zelf.
    Groet

Johnny

18. funpeter7823

funpeter7823

Lid geworden:
    22 nov 2013
    Waarom wordt er alleen naar de aankoopwaarde gekeken ??

De topmodellen zoals de Maxa, Pike Perfection, Satori en X2 zijn erg geliefd op de 2dehands markt in Duitsland. Deze modellen zijn moelijker leverbaar, dat houdt de waarde in gebruikte staat hoog is. De kopers verwachten dan wel dat er een Schambeck en top servo's zijn ingebouwd als ze de hoofdprijs betalen.

Gewoon slim, en dus samen inkopen en vervolgens na twee a drie seizoenen de modellen weer door te schuiven, dan kost het per saldo het minst.

19. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    Als je dat zou willen doen dan graag Johnny ! :yes:

Groeten, Bob

20. soarer

soarer

Lid geworden:
    18 mei 2011
    @Bob, spantpad

Ok

Bedoel natuurlijk de verpakking en verzend van Reisenauer :D Zo gierig zijn we in Groningen nu ook weer niet. Dus, mocht je eerder willen testen pm me dan je adres even. Stop ik het ding a.s. zaterdag in een envelope. Het is gewoon een beetje rubberachtig kunststof.

Ben komende week niet thuis vandaar niet zo flitsend.

Groet en suc6

Johnny

Laatst bewerkt: 3 aug 2014

Deel Deze Pagina