De Ogar, oude model met vernieuwing.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Peter À, 15 mei 2020.

  1. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Netjes:thumbsup:
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zeer zeker netjes! Maar je sluitingen zitten precies verkeerdom om het gewicht goed te dragen...
     
  3. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Amersfoort
    Klopt, ze horen andersom, alleen was er op de zijwand onvoldoende ruimte/vlees voor de schroeven. Ik dacht daarom kijken of het zo houdt, zo niet dan komt er een 'draai schuif' in de deksel die onder de hardhouten lat van de zijkant schuift. Het blijkt echter dat de sluitingen ook zo de 10 kg kunnen tillen.
     
  4. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Amersfoort
    Getriggerd door Brutus nog eens gekeken of de sluitingen niet andersom (op de juiste manier) geïnstalleerd kunnen worden. En jawel het past toch :)
    Net boven de vleugels aan de binnenzijde. Slechts 1 schroef aan de bovenzijde mogelijk, maar dat maakt voor de krachten niet uit.
    kiste bevestiging 1.jpg kist bevestiging 2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2020
    Peter À, ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Boutjes, moertjes, onderlegringetjes, en dan de boutjes afkorten, werkt ook uitstekend. Het hoeven niet per se houtschroeven te zijn.

    Want zoals je het had, was echt wachten op een losspringende sluiting.
     
    Berrie en Peter À vinden dit leuk.
  6. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Amersfoort
    RC Europe heeft mallen voor de cockpitkap en motorafdekking gemaakt, dus ik kan nu ook verder met een eigen cockpit kap (en hoef die van Peter niet meer te lenen).
    Had nog geen ervaring met het cockpit kappen, maar na een uurtje zagen en schuren sluit ie mooi aan op de romp.
    cockpit passing.jpg
    Het hout is ook op maat geschuurd. Nu dat nog op de een of andere manier er netjes in zien te lijmen.
     
    Berrie, Peter À en ISOLA2 vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Owwww....maar dat is SUPER! Die sluit echt stukken mooier aan...

    Dus ik kan een nieuwe cockpitkap bij RC Europe bestellen? Want de mijne is niet de mooiste meer...
     
    Peter À vindt dit leuk.
  8. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Amersfoort
    Een gevalletje 'schade en schande' voor mij, bij het verlijmen van hout en cockpitkap. :rolleyes:
    Had eerst de romp netjes met gladfolie afgeschermd. Het hout met 'Zap formula 560 canopy glue' ingesmeerd en met klemmetjes plus de bevestigingsschroef op de romp gefixeerd. De kunststof kap er overheen en alles netjes met tape gepositioneerd.
    Vol verwachting een dag later de tape verwijderd. Zag er mooi uit, de kap zat goed vast, alleen... hoe krijg ik nu die klemmen en schroef weer los...:weetnie:
    cockpit vast.jpg
    Ja, ja, denk daar vooraf over na jongens is mijn tip.
    Uiteindelijk maar een klein gaatje voorin geboord om de schroef los te draaien en met een stokje via de vleugelbevestigingsgaten de klemmen kunnen verwijderen.
     
    aurectar, Huibert, Peter À en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben het laatste grote gat in de romp aan het dichten.
    Het zat even tegen maar ik ga nu weer langzaamaan verder.
    Een enorme partij hars en weefsel wordt volgende week besteld.
    Het wachten is tot de temperatuur omhoog gaat want met deze temperaturen kan ik niet met epoxy aan de gang.

    GJ
     
    MaartenCornelissen en Peter À vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :rofl::rofl::rofl::rofl: Neem het me alsjeblieft niet kwalijk Maarten, maar dit is toch eigenlijk wel heel erg hilarisch... Sorry, maar ik pleurde werkelijk bijna van mijn bureaustoel van het lachen. Niet om jouw onfortuinlijkheid, maar wel om het toch wel ERG hoge hoge Mr Bean gehalte...

    Ontzettend zonde dat je een gaatje in je nieuwe kap hebt moeten boren.
     
  11. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Amersfoort
    Ogar en ik beginnen elkaar steeds beter te kennen. En daarbij komen haar goede zweef eigenschappen steeds meer naar boven. Oke, het was thermisch, maar toch, 52 minuten vliegen op 1500 mAh, een hoop zwevers halen dat niet. En dat is inclusief de start op eigen kracht vanaf het gras. Zie de grafiek hieronder.

    upload_2021-6-13_20-36-47.png
    Had er ook een leuke landing bij. Ik dacht, ik zal eens met wat meer snelheid binnen komen (en niet als een zwevert eerst alle snelheid er uit melken). Wel, ze landde netjes zonder stuiteren op het wiel en rolde zo 70 meter door tot het einde van de landingsbaan, waar de hei de snelheid er pas uit kreeg :)
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2021
    brutus, Hein.z, serge pot en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ziet er goed uit. Nu heb ik geen flauw idee met welk vermogen je klimt, maar zo te zien ga je bijna150 meter omhoog in ongeveer 2 minuten, neem aan dat je dan relatief rustig aan doet?
    Tenminste, ik weet OOK niet met welk exact vermogen ik klim, maar ik zie bij 7000 toeren ongeveer 2~2,5 m/s verticaal op het schermpje staan... Als ik het schatten moet is dat hooguit 200 Watt of mogelijk net een haartje daar overheen.
     
  13. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Amersfoort
    Die oranje lijn is het vermogen met een schaal factor 10. Bij de start ca 600 watt. In de lucht tussen de 100 en 200 watt, waarbij de stijgsnelheid tussen 1 en 4 m/s zat. De lucht was vrij onrustig met flinke stijg- en daalwinden vandaar.
    Dat vermogen is het uit de accu opgenomen vermogen. Ik heb geen idee wat het rendement van een regelaar en borstelloze motor is als de gashendel op 25% of minder staat. Het propeller rendement zal bij dat lage vermogen vrij hoog liggen, ik denk iets van 80%.
    overshoot.jpg
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2021
    serge pot en Peral vinden dit leuk.
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is dan niet zo heel raar... Ik heb ongeveer 400 W in de start, en de mijne weegt 5,5 kilo... Dus dat ik iets minder snel stijg met iets meer vermogen, zal dan wel kloppen.
    Nu heb ik een paar maanden terug de vleugels opnieuw bekleed, maar ze zullen nooit zo goed zijn als die hyper-de-pieper moderne profielen van jou ;)
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ziet er verdacht veel uit alsof er iemand geGertjand heeft en een mal van een oude Robbe kit getrokken heeft... :p

    Jammer dat er geen prijs bij staat...

    Edit: oh, wacht... het zijn de mallen die te koop zijn... Hmmmm.... nee, dank je...
     
  17. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Amersfoort
    Heb Ogar's romp gekraakt :(
    Er was een vliegfeest op de club. Daar wilde ik Ogar natuurlijk showen. Eerste vlucht ging perfect (met een indrukwekkende steile landing approach van hoog boven de bomen en dan 2 meter boven de grond de flaps weer intrekken en uitzweven). Tijdje later een 2e start en toen ging het vrijwel direct mis. Op lage hoogte draaide ze naar links en reageerde niet op tegen sturen. Het was voorbij voor ik het wist. Ik weet dat ik tegen gestuurd heb en gas terug genomen (dat leek even te helpen). Volgens de logfile was het geen storing in de ontvangst en de roeren werkte na de crash nog. Dus waarschijnlijk overtrokken / vlakke spin ?
    upload_2021-6-21_15-29-1.png
    Omdat ik de lipo niet tussendoor geladen had, was er minder vermogen beschikbaar bij de start. Ook was het gras op dit veld hoger dan op het veld waar ik er normaal vloog. De start snelheid kan daarom lager gelegen hebben.

    De vleugel was licht beschadigd (triplex D-box op een verbindingsnaad gescheurd). Stelde niet zoveel voor en is inmiddels gerepareerd.
    Maar de romp. Hij is nog uit 1 stuk en de vorm zit er nog in, maar wel op meerdere plekken gescheurd, met name voorin. Moet nog even moed verzamelen om dat te gaan herstellen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 21 jun 2021
  18. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Toch jammer zulke dingen maar helaas overkomt het ons allemaal wel eens. Succes met het weer repareren.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och, wat jammer... Hopelijk heb je hem snel weer in de lucht. Alles vóór het zwaartepunt is gelukkig structureel van minder belang, zolang het stuk tussen schouders en kielvlak maar onbeschadigd is.
    Ik weet dat er nog een nieuwe, ongebouwde romp op Terschelling ligt, maar tot nog toe zijn alle pogingen om dat ding over te nemen volkomen op niets uitgelopen.

    Want op deze manier wordt het natuurlijk wel lastig de momenteel 3 "actieve" Ogars tegelijk vliegend op één plek te krijgen, he?

    A Propos, Peter, hoe ver ben jij al?
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2021
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Schoonhoven
    Altijd balen zo iets. Ik heb ook wel eens zo'n moment (gehad) dat je eigenlijk postzegelverzamelaar zou willen zijn ipv model(zweef)vlieger...

    Maar gewoon aan het repareren gaan hoor!
     

Deel Deze Pagina