De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Dat is een mooi aanbod. Ik geloof dat een vriend van mij hier, dat ook kan. Hij kan stickers maken voor op
    een vliegtuig zei hij laatst. Ik vraag het hem morgen even.

Is het niet zo, dat ik een lichtere kleur folie over deze aan kan brengen?
    En later er weer af kan halen?

2. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ik doe het je niet na :D.

3. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ja graag, dan doe ik nog even niks.
    Ik zal morgen even vragen of B. die ook heeft.

Toen ik vanmiddag zelf vloog had ik er minder last van, dan toen de anderen er mee vlogen.

4. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ik ga eens googlen op Reflecterende Stickers. Ik weet daar niks van.

5. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    De kleuren van de Wot Trainer waren prettig. Boven wit, met randen van geel-oranje-rood.
    Onder blokken rood. Donkere kleuren worden toch donker als silhouet.

6. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Nee, zeker weten dat B dat niet heeft.
    Het is geen alledaags stickermateriaal.

Als iemand anders vliegt is het altijd slechter te zien omdat je niet weet waar ze naartoe gaan.
    Het is echt gewoon weten wat je doet en weten hoe je model dan ligt.
    Ik heb al vaker gezegd, ik hoef mijn model niet te zien om te weten hoe hij ligt.
    Als ik het model zou moeten zien dan zou je nooit snel kunnen vliegen omdat je dan voor het vliegtuig uitkijkt.

GJ

7. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Dan wacht ik een bericht van jou af.

8. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Om die reden is 'contrast' belangrijker als de kleur zelf. dus b.v. donkerblauwe onderkant met 1 of twee dikke strepen in de vliegrichting.
    Zelfs al die fluor achtige kleuren doen het alleen leuk als de zon er op schijnt.

9. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Yup... Ik kies normaal gesproken kleuren die niet de neiging hebben om een silhouet te vormen, zoals licht rood, hel geel en dergelijke.
    En dan een duidelijk patroon verschil tussen onder en bovenkant, bijv blokken onder, strepen boven, of zo
    Donkerrood, de meeste kleuren blauw worden voor mij vaak heel snel een grijs silhouet waarin ik geen kleur meer zie. En dan hebben die verschillende patronen geen zin meer: grijs is grijs.

Uiteraard is dat nogal persoonlijk, ik heb een lichte kleur-afwijking aan de ogen (niet echt kleurenblind, maar ook weer niet helemaal 100%). De blauw/paarlmoer witte Calmato die ik vrij slecht zie,, mijn vliegmaat ziet hem perfect...

10. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Focus je nou niet op zichtbaarheid.
    Jij wil hard leren vliegen, dan heb je niks aan zichtbaarheid, dan moet je gewoon intuitief sturen.
    Denk je nou echt dat als ik met die F5B kist door de rakken vloog dat ik naar mijn model stond te kijken?
    Nee, ik keek naar waar ik naartoe moest en bij het rak trok ik hem dan vol om.
    Door de vertraging tussen ogen, hersenen en besturing zit je spot on.
    Mensen als Gerben kunnen dat extreem goed, als je dan op een rak zit dan zie je alleen de onderkant van de romp over het lijntje komen.
    In het begin vlogen we de rakken 5 a 10 meter voorbij, nu hooguit een meter.
    En dat is gewoon training, gevoel, intuitie.
    Mensen die F5D, pylon, vliegen hebben hetzelfde, die kijken ook voor het model uit.
    De ouwe mannen klassen, F3A (sorry Wvr), F5J en alle zwevers, behalve F3F.. dat vliegt allemaal op zicht.
    F3A, kunstvlucht moet dat ook wel want dat gaat om figuren, ligging van het model, plek in de box.
    Ik kan dat niet.
    F5J en de andere zweefklassen, dat gaat allemaal zo langzaam dat je soms niet eens hoeft te kijken, 1 keer in de 10 seconden kijk je een keer naar je model waar het is en corrigeer je het eventueel.

GJ

MicropropSport vindt dit leuk.
  11. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Tja .......ik weet het even niet meer. Ik begrijp wel wat je bedoelt, alleen het idee is een beetje eng.
    Geen andere kleuren of stickers er op en aan gort vliegen dan? Al hoewel, voorlopig vlieg ik hem aan de kabel.
    Dit is wel weer even een perikeltje.

12. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    De vleugels van de Speeder van GJ heb ik zelf gefolied. De bovenkant is fel groen met zwarte strepen.
    De onderkant is zwart met groene strepen.

De Massimo is fel geel van boven met zwarte strepen. De onderkant is zwart met gele strepen.

Het volgende toestel wordt op dezelfde manier met fel oranje en zwart.

Deze kleuren op ik op het veld, op afstand, uitgezocht.

13. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik denk dat GJ bedoelt, dat er niks mis is met zichtbaarheid (en ook echt wel een beetje belangrijk), maar dat het, zeker met wat jij voor ogen hebt, er niet mee staat of valt, omdat er andere, belangrijkere dingen zijn.

Ik kan die (voor mij slecht zichtbare) Calmato gerust wel vliegen, heb er tientallen uren mee zonder stuurfouten of erger. Ik vind het gewoon niet prettig.
    Dat "onprettige" (wat jij "een beetje eng" noemt), daar moet je doorheen bijten totdat je het niet meer eng vindt, en sturen op geheugen een tweede natuur wordt.

De een gaat dat veel makkelijker af dan de ander, en sommigen verleren het: Ik kon het vroeger feilloos, totdat ik me een tijd lang volledig op heli's toegelegd heb (wat puur sturen op zicht is voor de stijl van vliegen die ik hanteer), en nu ik na 20 jaar weer terug in de vaste vleugels ben, ben ik het een ardig stuk kwijt en komt het minder makkelijk terug dan ik verwacht had.

Ik ben er ook niet bewust op aan het trainen overigens. Er is nog genoeg "residuaal" dat ik me redt voor de lage eisen die ik aan mezelf stel :D :D :D

WillydeWoofer vindt dit leuk.
  14. Arnold 85

Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    14 jul 2015
    En dan het effect van de zonnebril nog. Scheelt soms ook een boel.

Als ik weer wat doms zeg moeten jlie het maar zeggen, zomaar een idee:
    Als je op de sim nou eens probeer je ogen soms een paar seconden dicht te doen?
    Eerst recht uit, dan op gevoel een rol, loop en......
    Ik weet dat sim niet jouw ding is, maar misschien helpt het wat.

15. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    1 ding wat ik altijd doe is luisteren naar wat anderen doen, maar ondanks dat doe ik uitsluitend wat mij het beste lijkt en wat mij goed vertrouwen geeft..
    ik kan me heel goed inleven dat iemand zonder te kijken een toestel met ruim 300 km/h op de meter nauwkeurig kan vliegen... chapeau maar dat heeft 0.0 invloed op hoe ik de kleuren van mijn model maak.
    Ik merk dat het Wil meer vertrouwen geeft om wat contrast in zn toestel te brengen ....... DOEN !!! staat leuk en geeft je meer vertrouwen en dat is precies wat je moet hebben
    je hoeft dat toch niet te laten omdat een ander dat voor hem niet nodig vind :hammer:

ik wil niemand tegen de benen schoppen door te zeggen dat hij verkeerd advies geeft maar ik vind dat als iemand aangeeft dat het hem meer vertrouwen geeft ik me geroepen voel om diegene daar mee te helpen in plaats van dit af te raden
    Donker rood en zwart kan idd 1 donkere vlek worden, een simpele witte striping of een ruime X-TRA 60 sticker in wit op de vleugel lost dit meteen op, heb je het toestel in de vingers en ben je net zo goed als die supergoeie piloten dan is de striping of sticker er met een föhn zo weer vanaf

dit is enkel een goed bedoeld advies

MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    -oeps... wrong planet-

Laatst bewerkt: 11 jan 2021
  17. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Zo.. dat heeft zeker een enorm effect.
    Ik wilde een Serengeti kopen, dus ik naar de winkel waar je als KNVvL lid korting krijgt.
    Serengeti uitgezocht, even buiten gekeken, heerlijk zonnige dag.
    Zegt de man tegen me, waar ga je hem voor gebruiken.
    Modelvliegen.
    Ohh, dan kan je beter wat anders nemen.
    Hij geeft me een (goedkopere) bril.
    Ik loop naar buiten, echt een enorm contrast.
    Ik zag wolkjes in een blauwe lucht die ik met de Serengeti niet zag.
    Ding gekocht en ik merkte dat ik in de thermiektaak veel hoger durfde, daar vlieg je namelijk wel op zicht en als je dan op 800+ meter hoogte zit is alles meegenomen.
    Ik heb het Gerben aangeraden en die heeft er ook 1 gekocht, daarna is ie wereldkampioen geworden..
    Haha, niet door die bril denk ik.

Maar het idee van Arnold is niet eens zo verkeerd.
    Of doe het met de leraar aan de kabel.
    Probeer vanuit een rechte vlucht op hoogte eens een mooie 180 gradenbocht te sturen zonder naar het model te kijken.
    En kijk dan wat de uitkomst is.
    Dat geeft je een gevoel.
    De Xtra is best een goedmoedig en stabiel vliegend model, die kan best 5 a 10 seconden zonder Wil vliegen.
    Je moet een gevoel ontwikkelen, het model moet aan je knuppels hangen.
    Soms had ik wel eens een model dat ik niet lekker vond vliegen en vaak was dat omdat ik het niet voelde, klinkt heel stom maar mijn input op de knuppels zag ik niet terug in het model.
    Zie het als dat jij op een trompet speelt maar als je dan op een ventiel drukt waar normaal een bepaalde toon uit zou moeten komen dan komt ie niet, of een halve seconde later.
    Zoiets.
    Je moet je model zo af zien te stellen dat ie echt aan de knuppels hangt, dan kan je blind vliegen.

GJ

18. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ik denk dat het een goed advies is. Verder zal door het vele vliegen mijn ervaring toenemen.
    Mijn kleuren plan is ontstaan na eerdere vragen en onderzoeken op internet. En door zelf te kijken, want ik moet beslissen.
    Ik zal vragen of GJ de foto er van even hier wil plaatsen.

Morgen ben ik bij iemand die sticker vellen kan snijden. Ik denk dat ik dat eerst probeer.
    Verder kan ik mij financieel niet permitteren om het ene na het andere slecht zichtbare toestel aan gort te vliegen.

19. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
  20. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Dank je GJ. Dit is mijn testvel.
    Een belangrijk punt: op mijn telefoon zijn de kleuren vele malen helderder. Hier boven is het effect helemaal weg. In het echt knallen de kleuren je tegemoet.
    De bovenste drie zijn de bovenkanten. De onderste drie de onderkanten van elk toestel.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina