De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.529
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Wat was het merk van die bril?

    Wil had afgelopen zondag n rondje warme koffie bij, dus de maiden is wel degelijk gevierd
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.995
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dit is het geworden.
    En de onderkant is zwart.
    IMG_20210111_141325.jpg
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.014
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wij hebben jaren Serengetti zonnebrillen gehad. Totdat ik een bril op sterkte moest hebben. Bij dat merk betaal je dan 1000 euro.
    Ik heb nu een zonnebril van een ander zeer goed merk.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.014
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je GJ. Maar ook op deze foto komt het groen mat en saai over. Is dus niet representatief.

    Op de andere pc komt het weer anders over. Vreemd. GJ vals beschuldigd?
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2021
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.500
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    -oeps... wrong planet-
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2021
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.995
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, in het echt moet je bijna een zonnebril op, het ding geeft licht.
    En groen doet het enorm goed in de lucht, beter dan welke andere kleur.
    Wolf Fickenscher, de oud meervoudig wereldkampioen F5B had altijd vreselijk lelijke groene modellen.
    Op een gegeven moment zat ik met hem te kletsen en vroeg waarom zijn modellen groen waren.
    Dat had ie helemaal uitgezocht en dat was omdat groen het beste zichtbaar was op grote hoogte.

    Wat betreft de kleur glazen, die van mijn en Gerben zijn bril zijn oranje achtig.
    Groen wordt echt enorm groen en oranje enorm oranje.
    En dat tegen een grijzige/blauwe lucht.
    Er ging een wereld voor me open toen ik met die bril ging vliegen.

    Maar snelle modellen kan je gewoon niet op zicht vliegen.
    200 km/u is al bijna 60 meter per seconde, dat is de snelheid die de Curare wel kan halen.
    Die speedkist hoop ik dat ie boven de 85 meter per seconde zit, dat is ruim 300.
    Als je dat op zicht gaat vliegen ben je altijd te laat.
    Met die F5B kist haalde ik 375, dat is over de 100 m/s.
    Ik keek zeker 50 meter voor de kist.
    Dat is 0,5 seconde, dat is de reactiesnelheid.


    WolfFickenscher.jpg
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2021
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.014
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.014
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.014
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.014
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.014
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.320
    Locatie:
    Thuis
    Dat felle groen zie je inderdaad erg goed, ik heb pas een klein redelijk snel kissie (90cm span en zal 160 km/h gaan) ook groen gemaakt
    idee haalde ik van de Ultrastick 30cc die ik eerder zag vliegen en erg opviel
    zal er eens een foto van opzoeken
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.320
    Locatie:
    Thuis
    Achteraf had ik de rode baan aan de onderzijde blauw moeten maken dan was het nog duidelijker :p


    IMG_0228.JPG IMG_0234.JPG
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.014
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.995
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een SIG Wonder.
    Grappig dingetje om te vliegen.
    Was 1 van Gerben zijn lievelingskistjes vroeger.

    GJ
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.014
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    [​IMG]

    As the plane flies away, you see a lot of white.

    [​IMG]

    There’s no mistaking that! When this plane is in the air it’s immediately obvious whether it’s coming or going. But what if the plane is flying left to right, and it’s in a slight bank? If the whole plane is the same color it’s hard to tell which way it’s rolling. It’s always best to be able to distinguish the top from the bottom to avoid this kind of confusion. A light top and dark bottom will tell you immediately which way your plane is turning.

    When it’s turning toward the pilot, the light colored top comes into view.

    [​IMG]

    When it banks away the dark bottom shows itself.

    [​IMG]

    Honestly, this isn’t the best looking airplane I’ve ever covered, even though I can always tell which way it’s going. You can make the same color scheme look a lot better by adding some simple curves or angles. Sometimes I like to put a dart or other shape in the cabin area where the color changes from dark to light. Other than the classic Ugly Stick red with iron crosses, just about everything I’ve built since 1995 has had some variation of my standard color layout.

    Here’s my ill fated Lazy Ace with a nice wavy line between purple and white.

    [​IMG] [​IMG]

    Here’s my Seamaster. I kind of like the purple accent.

    [​IMG]

    Here’s a Q-Tee with a three tone color scheme.

    [​IMG] [​IMG]

    And finally a purple and yellow Small Wonder.

    [​IMG]

    Once your eye gets used to the basic layout, you can customize your planes to give them a little bit of individual character, and you’ll still be able to tell which way they are pointed in the air.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.995
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Allemaal onzin, ja sorry.
    Maar op zicht vliegen is geen optie.
    Jij wil boven de 200 kunnen?
    Dan zit er niks anders op dan leren op gevoel te vliegen.
    Klinkt heel lullig maar als je op zicht gaat vliegen kost dat tientallen kisten.
    Op het moment dat jij denkt, hij is vrij ver weg, ik ga keren, dan ben je hem al kwijt.
    80 meter per seconde.
    Als je echt op zicht gaat vliegen ben je hem na 4-5 seconden kwijt.

    GJ
     
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.320
    Locatie:
    Thuis
    Dat op het gevoel vliegen moet je leren. Dat kan je niet van de een op de andere minuut..
    In mijn visie zal Willy met de extra of curare eerst redelijk vlot gaan vliegen om vervolgens de snelheid steeds verder op te voeren tot hij voluit gaat en het ding blind kan vliegen.
    Om Dat oefen trajec door te komen met een veilig gevoel is het dan toch echt wel verstandig om de zichtbaarheid wat te verbeteren, dan kan je wel gaan roepen dat het onzin is maar hou er wel rekening mee dat Willy hierdoor in de twijfel kan komen.
    Stel dat hij denkt ..... tja GJ adviseert dus ik doe wat hij aanraad, vervolgens gaat de x-tra of curare de grond in......
    Ben je dan tevreden met je advies ???? Heb je dan een vriend goed geholpen ?????
    Kinkt wellicht wat bot maar zo is is het wel !
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.014
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mijn idee is ook om het langzaam op te bouwen. Als het niet lukt heb ik pech, maar dan ga ik toch gewoon wat langzamer vliegen.
    Ik denk dat ervaring op doen erg belangrijk is. Volgens mij ben daar op een goede manier mee bezig.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.640
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk, persoonlijk, dat je je zelf een beetje een onhandig doel gesteld hebt.
    Ik snap dat je, komend uit de slotrace wereld, denkt in termen van "ik wil minstens ZO hard kunnen".
    Maar bij vliegtuigen is dat allemaal wat minder absoluut en wat minder in cijfertjes uit te drukken. Daar is het allemaal wat "relatiever".
    Geloof me vrij, dat een 1 meter span toestelletje op 50 meter hoogte bij 100 km/u exact dezelfde snelheidsbeleving geeft, als een 2 meter span kist op 100 meter hoogte en 200 km/u
    Sterker nog, ik denk zelfs dat je het eerste toestelletje als tien keer spannender zult ervaren.

    Ga toch gewoon lekker vliegen, en pin jezelf niet al te veel vast op getalletjes en snelheden.

    Ik had heel lang geleden een Hegi Speedy. 1 meter span, 3,5 cc, geen idee hoe hard het ging. Mischien 150 of zo. Echt, ik weet het niet.
    In dezelfde tijd had een clubgenoot een SpeedCobra (was die niet van Simprop?) Dikke 10 cc motor er op, grote resonantiepijp, hoop geweld, hoop kapbaal. Ding ging an sich loeihard, zal echt met zeer grote zekerheid veel harder gegaan zijn dan mijn kleine Speedy. Zal vast wel minstens 250 geweest zijn, maar nogmaals, ook dat weet ik niet. In die tijd had geen enkel toestel ook maar iets waarmee je dat enigszins nauwkeurig kon vaststellen, dus het isook niet zo belangrijk.

    Wat ik destijds belangrijker vond: als je er naar keek, zag die Cobra er door de afmetingen gewoon niet sneller uit, eerder langzamer.

    Ik ben altijd iemand geweest die voor "de ervaring" ging. Ik koop niks voor de gedachte "ja maar... die Cobra gaat harder", als het er niet zo uit ziet, en niet zo aanvoelt.

    Ga gewoon lekker vliegen, en het uiterste uit een Robbe Rasant persen, ik garandeer je, is minstens zo opwindend als het uiterste persen uit de speeder die GJ nu voor je bouwt. De getalletjes zijn anders, nou en?

    Als je een kick krijgt van de getalletjes die je uit je telemetrie krijgt, kun je ook die sensors hercalibreren...
     
    Huibert vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina