De plannen voor een (zelfbouw) speeder hervat.

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door WillydeWoofer, 13 jun 2024.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.958
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Leuk om te lezen, dat je belangstelling hebt.
    Je vraag kan ik niet volledig beantwoorden. Wel iets over de tot stand koming en wat er nog onbekend is. Daar gaat ie dan;
    Het stabilo en kielvlak hebt ik nagetekend op een stuk balsa. Het komt van een andere speeder. Dat gebruik ik als mal.
    De romp heb ik zelf bedacht. De driehoeks-latjes moeten handiger worden aangebracht.
    De vleugelkernen snijdt G.J. Ik moet zelf nog leren, hoe je ze afbouwt.
    Wat onbekend is, is of bij mijn romp de vleugels op de goede plaats komen. Versie 2 vliegt goed. Versie 3 nog even afwachten.
    Je vraagt komt eigenlijk te vroeg. Het kan zijn dat G.J. een ander inzicht heeft!?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.968
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik teken eigenlijk nooit een model op papier.
    Ik trek wat basislijnen op het hout en teken daar dan het model op.
    Dus ik heb geen tekeningen.
    Eventuele vleugelkernen kan ik je wel leveren, Wil heeft denk ik wel op papier staan hoe je die moet bekleden met balsa en glasweefsel.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2024
  3. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Tilburg
    Oke, duidelijk en logisch.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.958
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ga de romp die ik bouw alweer verbeteren.
    Het wordt me steeds duidelijker waar het om gaat.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.958
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    20240625_210426.jpg 20240623_211159.jpg Tijd voor een update, want we zitten niet stil.

    De Avionik;
    De servo's en de aandrijving zitten er eind van de week in, met dank aan een vliegvriend.
    GJ is nog langs geweest om op een paar verbeteringen te wijzen. Die voeren we uiteraard door.
    Hij zit nu in een tropisch zwemparadijs, omringd door een paar schone Brabantse deernen :D.

    De speeder;
    De romp die ik bouw even opnieuw begonnen(versie 2b). Ook weer met een paar verbeteringen.
    Het is nog een beetje passen en meten en uitvinden, maar dit gaat zeker goedkomen.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2024
    lecraM vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.968
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zit in Belgie in een tropisch zwemparadijs want het is hier heet.
    En net in het restaurant heb ik een vreselijk mooie belgische gezien met een vreselijk lelijke vriend, er is dus nog hoop.
    En wat kan je toch heerlijk eten in Belgie, vroeger reed ik speciaal naar Antwerpen om daar uit eten te gaan, Beste keuken in Europa, en nog steeds veel goedkoper dan Nederland.

    Wil had me wat fotos gestuurd en ik zag al wat foutjes en aangezien ik langs zijn huis reed ben ik maar even wat dingen uit gaan leggen.
    Advies voor hem en anderen, als je een nieuwe regelaar hebt, lees de gebruiksaanwijzig of kijk hem in ieder geval even in.
    Dan was 1 zeer ernstige fout al vermeden.
    De nieuwe romp ziet er goed uit, verhoudingen lijken nu meer te kloppen.
    Alleen klopt de manier van bouwen nog niet helemaal.
    Ik ga uit van de invalshoek van de vleugel en de thrustlijn van de motor.
    Dus ik lijm ook meteen het motorspant en en dan de rest van spanten.
    Ik zorg ook dat het stabilo meteen de juiste instelhoek heeft, zo te zien moet Wil dat later nog wegzagen want ik zag geen zadeltje waar het stabilo op komt te liggen.
    Kans dat je dat dan allemaal goed in lijn krijgt lijkt me klein.
    Maar we zullen zien.
    Hopelijk zet Wil de fotos neer want ik zie niks.

    GJ
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.958
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    "Alleen klopt de manier van bouwen nog niet helemaal.
    Ik ga uit van de invalshoek van de vleugel en de thrustlijn van de motor.
    Dus ik lijm ook meteen het motorspant en en dan de rest van spanten.
    Ik zorg ook dat het stabilo meteen de juiste instelhoek heeft, zo te zien moet Wil dat later nog wegzagen want ik zag geen zadeltje waar het stabilo op komt te liggen.
    Kans dat je dat dan allemaal goed in lijn krijgt lijkt me klein.
    Maar we zullen zien"

    Heb je de trustlijnen op de zijkanten van de romp niet gezien? Die staan er niet voor de flauwekul.
    Ik was al zo trots op mezelf, dat ik dat zelf bedacht had.

    p.s. op de foto ligt het stabilo er nog los op (voor de foto).
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.968
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb de lijnen op de romp niet gezien, ik zag alleen geen zadeltje voor het stabilo en dat het motorspant niet verlijmd was.
    Ik lijm als eerste het motorspant en en ga dan naar achter.
    Dan weet ik zeker dat het spant haaks op de thrustline staat.

    GJ
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.958
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nu komt ook alles haaks te staan. Let maar eens op! Wel je leesbril meebrengen heh ;).
    Ga nu maar weer achter de madammekes aan :D
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.249
    Locatie:
    Thuis
    die spanten zijn wel stevig zeg :eek: maareh wat ik me afvraag... waarom de onderste beplanking eigenlijk overdwars en niet de houtvezel in de lengte van de romp, dat lijkt me qua belasting idealer dan hoe je het nu hebt

    upload_2024-6-26_12-1-21.png
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.958
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Spant 1 (motor) is sterk maar niet te dik, vanwege de geringe lengte van de motoras. Spant 2 en 3 zijn van dikker vliegtuigtriplex. Daar tussenin komt de brede vleugel. Er komt ook ander hout op te liggen.

    De zijkanten van de romp hebben de houtnerf in de lengte. Daarom komen de onder- en bovenkant er haaks op te liggen. Dit maakt het geheel sterker, denk maar aan de laagjes multiplex.
    Tussen spant 1 en 3 komt ook nog glasweefsel, om de boel nog beter bij elkaar te houden. Er komt veel kracht op de voorkant. De kist is behoorlijk snel.
    De achterkant heeft zo goed als geen spanten meer, zo licht mogelijk gebouwd. Die kan ook licht zegt GJ.
    Op 6 cellen gaat hij voor mij te snel. Op 4 cellen is de uitdaging aanzienlijk minder. Drie keer raden op hoeveel cellen ik hem ga vliegen? :D

    Ik heb heel wat geleerd de afgelopen maanden en het proces gaat voorlopig nog wel even door.
    GJ begint eindelijk na een hoop ellende op te knappen. Hij kan af en toe al weer eens langskomen en meer bellen/appen.
    En iemand in de buurt helpt me. Met beiden ben ik erg blij.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.968
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hij heeft nog niet geantwoord waarom de nerf in de breedte loopt.
    Ramses heeft hem dat geleerd, ikzelf doe dat zelden, is niet nodig.
    De echte kracht komt op de vleugelbevestiging als je hem door de bocht trekt, dus de spanten onder de vleugel moeten dat kunnen hebben.
    Motorspant is dik zat, in F5B waar 6 tot 7 Kilowatt instaat met een prop die 19 inch is en keihard opstart en remt was dat ook genoeg.
    Achterin (na de vleugel) zijn spanten overbodig.
    Dus dat heeft ie allemaal goed gedaan.
    Ik krabbel inderdaad weer wat op, ik heb een jaar met die problemen in het Erasmus gelopen.
    De MDL arts wilde niet veel meer doen omdat we hem aan wilden klagen voor alle fouten die hij gemaakt had.
    Ik was er klaar mee en ben naar mijn oude arts in het OLVG gegaan, die heeft meerdere keren mijn leven gered en hij voelt meer als een vriend dan als een arts.
    Het is ook tegen hem, hey Jeroen en hij zegt Gert Jan tegen mij.
    Afgelopen week heeft hij een CT scan gedaan en een gastroscopie voor maagonderzoek.
    En hij heeft het gevonden.
    Gal loopt normaal gesproken van de maag naar de dunne darm.
    Bij mij loopt de gal van de dunne darm terug naar de maag, ik neem dus vrij weinig voedingstoffen op maar erger, door dat zuur zitten er allemaal ontstekingen in de maag en stukje darm.
    Hij vertelde me dat het dagen achter elkaar overgeven, duizelig en zwak zijn en eeuwig pijn in de buik hebben allemaal klachten zijn die daardoor komen.
    Hij heeft me meteen medicatie gegeven en ik voelde me al meteen na inname beter en nu voel ik me eigenlijk best wel goed.
    Net met mijn zus bij Cora van Mora in Mol geweest, wat zigeunersticks voor mijn zus gehaald.
    En naar een enorme horecawinkel in Beringen geweest, ik ben regelmatig in de Makro geweest in Nederland maar dit is echt de overtreffende trap.
    Zo enorm groot, dat kennen we niet in Nederland, echt een belevenis.
    Morgen naar het mijnmuseum, nu uitrusten in de tuin..

    GJ
     
    MicropropSport, lecraM en tone vinden dit leuk.
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.958
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Echt wel. Ik heb nog wel een leesbrilletje voor je over.

    "De zijkanten van de romp hebben de houtnerf in de lengte. Daarom komen de onder- en bovenkant er haaks op te liggen. Dit maakt het geheel sterker, denk maar aan de laagjes multiplex"
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.927
    Locatie:
    Nootdorp
    Het zal het geheel niet sterker maken maar wel torsiestijver.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.390
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat is toch een tikkeltje beetje foute gedachte gang, qua sterkte t.o.v. het ander plankje voegt het niets toe, het wordt gedaan om een hogere torsiestijfheid te verkrijgen.
    Dat is ook wel een vorm van sterkte, maar dan met een ander doel.

    p.v.d @Rhelie was net een seconde sneller met posten.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.249
    Locatie:
    Thuis
    de krachten komen er naar mijn idee toch meer in de lengte dan overdwars... en door de doos constructie krijg je torsiestijfheid
    maar goed... het zal vast en zeker doordacht zijn :thumbsup:

    maareh... ik kraak je bouwwerk niet af he... begrijp me niet verkeerd, t ziet er top uit.... ik probeer het alleen ff te snappen
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.958
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat klinkt logisch, maar wat is nu het belangrijkst?
    Alles in de lengte-richting bouwen werkt aanzienlijk sneller.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.958
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nou, ik weet het niet!?

    Ik proef bij GJ dat het niet nodig is.
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.958
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik weet wel dat mijn laatste romp, waar ik nu aan werk, een stuk lichter wordt dan voorafgaande exemplaren.

    Wel moet ik nog even nadenken over de neus. Ik moet van 45mm rond(motorspant) naar 60mm vierkant (tweede spant).
    Ook de aansluiting naar de vleugel wordt nu anders. Ik weet niet hoe hoog/laag de vleugeldoorsnede in de zijkanten van de romp moet komen.
    Het zou fijn zijn als iemand dit aan zou kunnen geven, dan hoef ik niet weer een keer helemaal opnieuw te beginnen ;).
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.968
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry, ik ben op vakantie en wordt nogal afgeleid door belgische dames in bikini's.
    Het maakt het niet sterker en ook niet torsiestijver.
    De enige reden waarom ik het soms doe is vanwege de buiging in de vorm van de romp.
    Speeder 1 heb ik volledig in lengterichting gebouwd.
    Die romp was ook niet te verdraaien door de driehoekslatjes over vrijwel de hele lengte in alle hoeken en voorin het glasweefsel.
    Als je zoals sommigen "conservatief" of zoals ik het noem, ouderwets bouwt, dus zonder lamineren, dan kan dat bij sommige modellen wat meer drukvastheid opleveren tussen de rompzijkanten.
    De enige bouw waarbij je niet ontkomt aan een heel stuk kops bouwen, dus de nerf rechtop, is bij een vol gfk vleugel ligger.
    Daar wordt 1 of meerdere lagen balsa ingelamineerd tussen glasweefsel of carbon.
    Dat is omdat de vleugel onder en bovenschaal op een bepaalde afstand van elkaar moeten blijven om sterkte te houden.
    Ik heb vleugels gebouwd waar tussen 2 stoelen 70 kilo in het midden kon staan.
    En dat was een vleugel van 160cm span en iets van 12mm dik.
    Daarmee deden we Dynamic Soaring, dat is heel hard loopings trekken achter het duin.
    Dus volgende keer gewoon in lengte bouwen.
    Niet alles wat je geleerd hebt klopt, denk aan je lessen.. jarenlang circuitjes vliegen en verder niks kunnen.
    Toen ik voor het eerst met je ging vliegen vloog je daarna meteen beter.
    Een tijdje later vloog je al met mijn Quickie 500 aan de kabel.
    En nu vlieg je beter dan je "oude instructeur" die alles crasht wat ie in zijn handen krijgt.
    En ik moet zeggen, je bouwt mooier en netter dan ik, maar ik zie het als een stuk gereedschap, een hamer hoeft ook niet mooi te zijn.
    Als je er maar spijker mee de muur in krijgt.

    GJ
     

Deel Deze Pagina