De plannen voor een (zelfbouw Speeder) liggen stil.

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door WillydeWoofer, 23 okt 2023.

1. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Door onlogisch na te denken heeft ene Mister X de flaperon functie op de linker rol gekregen.
    Om hem op een schakelaar te krijgen, moet er onlogischerder gedacht te worden.

Zoals het er nu uitziet, gooi ik met een diepe zucht de Speeder in de lucht.

2. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Wie was er begonnen om die functie op een schakelaar te zetten? Op een rollertje is een voorgekauwde configuratie, dan kun je ook van de voorgekauwde flaperon mixer gebruik maken.

3. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Het wordt nog gekker: Flaperon zit nu op een stick. Weliswaar op een andere dan aanvankelijk de bedoeling, maar het werkt.
    En mijn middelvinger ligt tijdens het vliegen toch al op deze stick.

Wat geheel ontbreekt is de uitleg dat er 3 mixers, op een of andere manier, geactiveerd moeten worden.
    Aldus de geheimzinnige Mister X.

Na overleg met GJ hebben we besloten, geen Elevator mee te mixen, omdat je toch moet sturen en zo houd je de controle.
    Ik ben erg blij dat het nu werkt. Dat betekent dat ik Speeder 2 binnenkort zelf ga vliegen.

Multicomplex, de naam zegt het al een beetje, heeft een flut handleiding geleverd bij deze zender. En dan druk ik mij nog netjes uit.
    De manuals bij hun pro-zenders beslaan een paar honderd pagina's. Ik heb slechts 12 klein-formaat kantjes. Ze hadden hem ook:
    "zoek-het-lekker-even-zelf-uit" kunnen noemen.

Ik zou hem in ieder geval nooit meer kopen.

4. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Dat is niet gek, dat is prutsen in de parameters bij het toewijzen van de primaire stuur functies.
    Daar heb ik iets over in dit draadje geschreven, dat je dat op één van de 3 stuur organen kunt zetten, maar dan niet in detail uitgelegd/omschreven wat alle bijbehorende varianten zijn.

Als ik op dat niveau iets ga documenteren, begint het verdacht veel op werken te lijken, dat doe ik alleen nog maar als ik er zelf beter van wordt in poen of in goederen.

Dat heb je alleen nodig als je flaperon met hoogte compensatie wilt bedienen met een schakelaar, waarbij de mixer flaperon niet wordt gebruikt.

Als je verwacht dat een fabrikant een handleiding in elkaar steekt waarin elke aan tik bare optie met zijn varianten en mogelijkheden omschreven staat, vergeet dat.
    Ook in de uitgebreide pro- zender handleidingen is dat niet het geval.

Helemaal aan het begin van je modelvlieg carrière in de basis is wat fout gegaan waar je al weer een paar jaar, de zure vruchten van plukt.

Wat zou je nu overwegen, mocht je toe zijn aan een andere / nieuw zender?

Laatst bewerkt: 13 mei 2024
  5. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Hoe het ook zei, er zijn nu drie kisten met flaperon aangemaakt. Op de rol, op een stick en nog een reserve.
    Ik ben erg blij dat het gelukt is. Nog deze week hoop ik de kist te gaan vliegen.
    Verder verwacht ik niet in de toekomst nog nieuwe instellingen nodig te hebben. De zender mag dus blijven.

6. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Zie je nu wel dat het easy-peasy is, een hoop heisa om niets.

Laatst bewerkt: 13 mei 2024
    HeliKoper vindt dit leuk.
  7. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    @GJVO : ik las ergens iets dat je CD's niet meer hetzelfde klinken; ik weet niet in hoeverre je dingen hebt veranderd, maar, bij sommige audio bronnen, laptops bijv. vinden 1 of meerdere conversies plaats.
    ik had een keer dat audio ook niet "goed" meer klonk op een nieuwe computer, ik heb de kwaliteit op 16 bit 44 KHz (CD kwaliteit) gezet, voila geluid "goedheid "weer terug. sterker nog, ik heb eerder een computer gehad waarbij ik dacht "niet meer hetzelfde", en heb helemaal versleten zonder dit geprobeerd te hebben. op default settings (volgens mij 96 KHz 24 bit) klinkt op deze hardware, audio brakker. ik kan dit met de huidige (redelijke dat wel) computerboxjes goed horen. direct.
    dingen zoals (absolute) fase e.d. ken je vast wel daar zal het niet aan liggen. denk ik attendeer je iig even.
    echt een goede DAC wil ik nog eens proberen/bouwen. (daar kan ik nog nieteens echt van spreken bedoel ik)

8. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ik speel cd's via een apart loopwerk en een dac en heb niets te klagen.

9. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Als ik muziek afspeel, gaat dat heel vaak via de PC waarbij de muziek data van een lokale file server komt en qua kwaliteit tot voorbij de DAC doet dat niet onder voor de allerduurste consumenten installatie.
    Het enige waar ik nog in zou kunnen investeren is een tikkeltje betere speakertjes.

10. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    als je er niks aan hoort is er ook niks aan de hand wsl. (audio is ook erg subjectief). eigenlijk zou het geen effect moeten hebben maar er zijn veel manieren die hardware fabrikanten gebruiken, niet alleen die goed zijn maar ook patenten omzeilen mss.
    het geluid "klopte niet" tot ik die frequentie zo zette. ik had niet een redenatie in dit geval, ik probeerde wat settings en dit bleek een oplossing. ik weet niet of het bekend is of een bug oid. Realtek audio codec iig heeft dit ding.
    ik ga er van uit dat zoiets met "hardware" geluid in-uitvoer apparatuur, goed is.

ik heb ook eens iets anders gehad, was er ook iets vreemds aan het geluid (context: experimenteren met synthesizers en computer), bleek dat er een geluidseffect op de geluidskaart aan stond.
    ik kwam erachter doordat op een gegeven moment er een heel simpel droog synth geluid zou moeten zijn en er was een effect. dat was vreemd, wij alles nazoeken. bleek dat.
    overigens kan het ook zoiets zijn, dat een "3D enhancement" of "loudness boost" aan staat.
    hier klopt het nu weer zover.
    bij mij is het ook zo, dat als ik het liedje ken, het ook mooi is door bijv AM radio. alsof er een error detectie actief is.
    (weer on topic)

11. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Op audio'-fora in binnen- en buitenland is veel informatie te vinden, over het weergeven van geluid.
    Ik ben nu circa 50 jaar met hifi bezig.
    Vanuit mijn opleiding (Conservatorium) en werkervaring kan ik zeggen, dat de meeste audiofielen maar een eind weg zitten te zwetsen.
    Daarom heb ik op 5 fora een ban-for-live gekregen. Op zich best knap ;):D.

12. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Een audiofiel vertelde mij dat hij verschil kon horen tussen wel of geen goud pluggen.
    Zelfs het speakersnoer moest aan bepaalde eisen voldoen.

13. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Audio en helemaal dat High End gedoe is net als auto's.
    Te kleine penis en dat compenseren met een hele dure installatie met de duurste kabels en allerlei onzin er omheen.
    Audio is altijd een persoonlijke ervaring en iedereen vind iets anders mooi.
    Niet elk oortje is gelijk en ook niet elke smaak is gelijk.
    Ik was rond mijn 16e enorm met audio bezig, zat uren bij RAF hifi bij mij om de hoek en heb de duurste sets daar kunnen beluisteren.
    Duur was niet altijd mooi en men maakt elkaar ook van alles wijs, speciale stopcontacten, dempertjes en wat voor dure onzin ook maar meer.
    Als je gaat meten meet je niks en als je blind gaat luisteren hoor je ook geen verschil.
    Er zit wel verschil in bepaalde audio apparatuur.
    Ik heb van alles gehad, Marantz, Denon, Yamaha, Onkyo, Nakamichi.
    Het ene vond IK mooi klinken en het andere bracht ik binnen een paar dagen weer terug naar RAF.
    Ik heb jaren geleden zelf een buizenversterker gebouwd.
    Die heb ik naast een Marantz versterker gezet en een paar mensen blind laten luisteren.
    Iedereen vond de buizen mooier klinken.
    Zelfde met CD speler gedaan.
    Ik had destijds een Marantz en een Multitech (ik werkte bij Multitech als monteur).
    De Multitech was uitgerust met een goed Philips mechaniek en een hele simpele DA omzetter.
    Mensen vonden de Multitech dan ook mooier en voller klinken maar die kostte een fractie van de Marantz, en daar zat ook een Philips mechaniek in maar een ingewikkeldere DA omzetter.
    Ik heb Wil wat wijzer gemaakt wat betreft electronica en zo, nu gelooft hij gelukkig niet meer wat idioten schrijven op fora.
    En ik ben nu ook al een tijdje wat versterkermodules liggen die zeker weten beter klinken dan de gemiddelde versterker die >3000 Euro kosten.
    Het is gewoon een kweste van korte lijnen, afscherming en een goede voeding.
    Mijn interlinks zijn gemaakt van een bepaald type coax, dus afgeschermd en weinig weerstand.
    Ja, je kan ook vd Hul kopen van 500 euro per kabel, als je dat ervoor uitgegeven hebt wil je wel dat het goed klinkt.
    Het zit meestal tussen de oren.
    Gelukkig heb ik altijd mijn eigen mening die ik niet laat beinvloeden door mensen zonder kennis.
    Als ik niet kan meten of niet kan horen dan is het er niet en laat ik ze lekker lullen.
    Electronica is nog altijd een natuurkundig proces en die wetten en regels liggen vast.
    Geld veranderd daar niks aan.
    Meningen ook niet.

GJ

14. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Voor wat ik begrijp is goud niet perse heel erg geleidend.
    Het blijft gewoon schoon en gaat niet rotten etc. Goud roest immers niet.

Vrij onmogelijk om dit te horen.

15. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Goud is inderdaad niet de beste geleider. Dat is gewoon een stukje natuurkunde.
    Echter alleen koper gaat oxideren, daarom het laagje goud ter bescherming.

Bepaalde verschillen hoor ik wel en andere juist weer niet. Daarbij moet je je afvragen bij een verschil, wat klinkt beter?
    En wat is beter? Daar de meeste mensen geen ervaring met live akoestische instrumenten hebben, praat men vaak over smaak. Ik noem dat
    onwetendheid. Om dit soort uitspraken wordt je verbannen van fora. Daar zitten ook lui tussen met financiele belangen. Verkopers willen jou graag je zuur verdiende muntjes afpakken.

Realiseer je, dat luidsprekers + je akoestiek het meest geluidsbepalend zijn. Daarna komt de rest pas aan de beurt.
    Aan kabeltjes worden enorme bedragen verdient, dus wordt daar belangrijk over gedaan. Men moet haast wel, er moet brood op de plank komen.

16. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Het is wel degelijk een kwestie van smaak.
    Vroeger, toen ik DJ was en 12 inches draaide wilde ik veel bas en veel hoog.
    De drumcomputers en synths die in de muziek gebruikt werden kon je niet live horen, electronische muziek is gegenereerd door golfvormen en vervormingen.
    Als ik dan thuis voor mijn moeder en zus klassieke muziek afspeelde klonk het wel zoals ik het bij live opera's en operettes gehoord had.
    En ja, ik, of eigenlijk de halve familie speelde wel een toetsinstrument, dus ik had, ook door bezoeken aan de live opera's en operettes wel degelijk ervaring met hoe iets in het echt klinkt.
    Maar voor mezelf, op de radio en bij drive-inns had ik de bassen en het hoog opgeschroefd omdat IK dat lekkerder vodn klinken.
    Niets is fijner dan de bassen in je buik voelen.
    Ik heb ook de Dire Straits live gezien en gehoord, ook Bruce Springsteen en de Stones.
    Ik kon thuis het geluid exact hetzelfde krijgen als op het concert maar toch.. ietsje meer bas en ietsje meer hoog erin, kwestie van smaak.
    En nu.. wel ietsje de bassen opgeschroefd omdat de Magnepannen die minder weergeven maar de rest staat gewoon neutraal want het klinkt echt, levensecht.
    Laatst zat ik op de bank te luisteren naar een CD, hoor ik ineens een geluid van buiten komen, net of er iemand op het raam stond te tikken, wat niet kan.
    Was dus gewoon uit de speaker.
    En nee, ik heb geen peperdure zooi.
    Gewoon zelfgemaakte interlinks, weerstandsarme koperkabel naar de speakers en een oude Philps CD speler en een Sansui voor en eindversterker uit de 90er jaren.
    Het ding heeft een enorme trafo en condensatoren dus kan het vermogen prima leveren, ook al is het maar 60 Watt.
    Alleen is het (gemeten aan een weerstand van 8 Ohm) ook echt 60 Watt bij 1 kHz zonder klipping.
    Piek zal hoger liggen.

GJ

17. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Weer even on-topic.
    Wil is zelf, met her en der tips van mij, een nieuwe romp aan het bouwen.
    Langer dan de oude want net zoals bij boten, lengte loopt.
    Ik had destijds mijn prototype van de Surprise 17 verlengd en die liep beter en harder, Rudi Freudenthaler heeft toen op mijn aanwijzingen de romp van de S17 een stuk verlengd.
    Ik heb vandaag mijn cnc schuimsnijder even onder handen genomen en die staat ook weer klaar.
    Ik heb een nog sneller vleugelprofiel en als ik me goed voel ga ik morgen, of overmorgen, een nieuwe vleugel snijden.
    Span weer rond de 140cm en koorde aan de wortel rond de 30cm.
    Puur om er wat sterkte in te krijgen en deels ook voor de zichtbaarheid.
    Speeder V3 is dus in aantocht.

GJ

18. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Eigen (betaalbare) speeders op maat gemaakt, wie wil dat nou niet? ;)
    Ik ben pas tevreden, als ik er een helemaal zelf gebouwd heb. Even een geheimpje verklappen: ik begin het nog leuk te vinden ook.
    Voor weinig geld veel snelheid.

En dan staan er nog twee Avionik's klaar, om afgebouwd te gaan worden. Dat gaat ook iemand mij leren.
    Alleen ben je daarmee een heel stuk duurder uit.

19. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Mooi goed bezig.

Wow heel goed bezig.

Even off topic.:D
    Je hoeft geen audiofiel te zijn om te kunnen zwetsen, ik heb nog nooit iets met hifi gedaan, pruts wel eens met geluidjes, zodoende weet ik waar je het over hebt.

Over smaak valt niet te twisten, terecht dat ze je dan van een forum ketsten, ja toch?
    Ik mag af en toe geluidjes, het gebrabbel van anderen opnemen.
    Dat is beter dan mijn geleuter aanhoren.:D
    Daar verdient de handel ook geen stuiver aan, tenminste niet om er heel rijk van te worden.

Hoezo niet duur, je hebt het over Magnepan, dat zijn niet echt de goedkoopste speakertjes.
    En dan nog een hoop technisch geleuter over interlinks, trafo, condensatoren.

20. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    GJ hoorde mijn Magnepan 1.6 en was er meteen weg van. Voor hem hebben we toen een 1.5 op de kop getikt.
    Het enige nadeel is dat de versterker veel stroom moet kunnen leveren aan 4 ohm. Ik red mij aardig met 2x300 Watt.
    Nagenoeg alles is tweedehands gekocht. Nieuw kost het een Dacia.

Deel Deze Pagina