De plannen voor een (zelfbouw Speeder) liggen stil.

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door WillydeWoofer, 23 okt 2023.

1. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Weet iemand hoe ik flapperons instel om mijn Multiplex SX 7 zender?
    Vermoedelijk onze eigen Hobbyist, maar misschien zijn er nog andere deskundigen.

2. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Dan laat ik het even aan de andere deskundigen over en anders meld je je maar.:D

Als dus die anderen niet reageren dan wil ik wel ff de volgende voorinformatie ontvangen, wil je het werkend hebben op zo'n rol wieltje aan de onderzijde van de zender of via een schakelaar?

Met als hint tip suggestie dat het rolwieltje, de makkelijke configuratie variant is.
    Een schakelaar vergt iets meer tikken op het scherm.

Om een voorbeeld te geven, met 3 tikjes ben je vanaf het startscherm op het scherm waar je kunt zien welke stuurfunctie aan een stickje/rollertje is toegewezen.

En met 3 tikjes vanaf het startscherm kun je in de configuratie van het mix aandeel flap(eron) komen.

Om een schakelaar als flap gever te kunnen gebruiken, zijn 2 mixers nodig, die je zelf moet samenstellen.
    Om 1 mixer te maken, heb je vanaf het startscherm zo'n 10 scherm tikjes nodig.
    Voor de andere mixer kan het in 2 tikjes minder.

Laatst bewerkt: 10 mei 2024
  3. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    De zender vind ik vrij makkelijk te programmeren dus zou ik als tip geven:

Maak een kopie van je model en zet daar ook duidelijk bij KOPIE.
    Ga daar mee klooien, zoek eerst in de icoontjes waar de mixers zitten.
    Zoals ik gisteren al je clubgenoot uitlegde, zet ze op een schakelaar, maak 1 rolroer de master en de ander de slave.
    De slave volgt de master.
    En als je 2 mixers aan zou moeten maken omdat MPX het principe master slave niet kent dan maak je 2 mixers.
    Vraagje aan Hobbyist, moet je de te gebruiken schakelaar aanmaken als kanaal, dus een kanaal met als signaalgever de schakelaar?

GJ

4. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Dank voor je reactie. Ik word er wel een beetje getikt van :D. Hoewel .... worden ..............

Maar eerlijk is braaf: Het schrijven dat je mij eens stuurde en de een-op-een sessie op het veld, hebben destijds erg goed geholpen.
    Nadien heb ik een uitreksel gemaakt van slecht twee kantjes, waarmee ik alle benodigde instellingen kan maken.
    Misschien leest meneer Multiplex aus Doijtsland wel mee!? ;) :D

Gelukkig weet ik heel veel van mixen. Het belangrijkste is, dat je een maatbekertje gebruikt.
    Er zijn mensen die goedbedoeld een enorme hoeveelheid baccardi bij de cola flikkeren, dat het geen zuipen meer is. Excuseer het taalgebruik.
    Als ze dat met Stroh rum 80% doen, begint het criminele vormen zoals drogeren aan te nemen.

Misschien moet ik toch maar eens een nieuwe serie beginnen? Het bevalt best goed moet ik zeggen.
    Wat hadden we ook alweer, even denken. O ja, de Perikelen van WdeW, de Avonturen hebben we gehad en de Successen, meen ik.
    Vanwege mijn inmiddels hoge leeftijd, zou De Laatste Jaren van WdeW wel passend zijn. Ik denk er nog even over na.

Tot slot het antwoord op de vraag van meneer L.
    Heel graag de flappertjes op een stickie.
    Alvast mijn heel grote dank voor de te nemen moeite.

5. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Master en slave, daar ving ik gisteren iets over op.
    Daarom heb ik vanochtend "master en slave" ingetikt op internet. Krijg ik me daar toch dingen te zien, waarvan ik het bestaan niet eens wist :D.
    Trouwens, lekker heh die zelfgemaakte tomatensoep bij mijn stam-terras!

6. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ja, die was goed maar wel een hele maaltijd, mijn stoma liep gisteren op de terugweg flink vol.
    Trouwens ook een leuk serveerstertje wat af en toe naar me stond te lachen.
    Misschien valt ze op opaatjes..
    Denk dat ik een liedje ga schrijven.. Opapapa opapapa..
    Raar kapsel nemen en je bent meteen populair.

Dan terug naar de zender.
    Ik snap dat een handleiding schrijven lastig is omdat er heel veel mogelijkheden zijn maar er zijn ook heel lastig filmpjes over de zender programmeren te vinden op het net.
    Nou gaan internet en duitsers niet goed samen weet ik uit ervaring maar het merk word toch ook in andere landen verkocht?

GJ

WillydeWoofer vindt dit leuk.
  7. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ja en nee.
    Een schakelaar die je als kanaal gever aan maakt, hoeft niet direct aan een hardware uitsturend kanaal te zitten.

Ik wil wel van meneer @WillydeWoofer weten welke schakelaar hij daarvoor wil gebruiken, dan kan de uitleg simpel blijven.

En mocht meneer het inkomen van de flaps bij de ailerons daar traploos in willen krijgen.
    Dan wordt het allemaal iets complexer door de overstap naar vliegfases.

8. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik denk dat traploos niet nodig is, gisteren hadden we hem ook gewoon op een switch, zonder vertraging.
    Bij electrozwevers en zo is dat wel handiger maar dit is puur om op het laatste stuk aanvliegen voor de landing de snelheid en lift eruit te krijgen.
    Bij mijn grote zwevers kwam alles wel wat vertraagd in en bij de F5B kisten trok ik butterfly met de gasknuppel, gas zat op een schakelaar.
    Maar dit moet allemaal zo snel mogelijk uitklappen.
    Als er dan hoogte bijgemixt moet worden, moet je dan een 3e mixer erbij maken?

GJ

9. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Of je daar nu zo verstandig aan hebt gedaan? weet je nu meteen dat de vrouw des huizen van de Woofer de master is.

10. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Mevrouw de Woofer liep gisteren azijn te pissen.
    Ik parkeerde de auto en ik rook meteen azijn.. was Willemien, die liep te sproeien.

GJ

11. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ja in dit geval wel.

Het zit zo, in de basis is deze zender intern een heel eind voorgekauwd.
    De gevers, gas, hoogte, richting, rolroer, flap en spoiler, staan standaard toegewezen aan de sticks of aan de rolwieltjes onder op de zender.
    Hiertussen kan wel wat geschoven worden.
    Waardoor het mogelijk is om flaps op de gasstick te zetten, waardoor de gas doorschuift naar een rolwieltje.
    Als je dan gas op een schakelaar wilt hebben, dat gaat dus niet.
    Wat dan wel gaat is ipv gas daar een universele in/uitgang voor gebruik.
    Schakelaars zijn te gebruiken om functies in / uit te schakelen, maar ook als gever met instelbare curve, zij het dan dat deze 2 of 3 posities kent.

Doordat flaps niet in alle vrijheid naar een schakelaar is om te zetten, kan geen gebruik gemaakt worden van de intern voorgekauwde mixer om de hoogte bij te stellen.
    Anders was het in zo'n 3 scherm tikjes en wat % instellen klaar geweest.

12. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Mevrouw de Woofer leest hier natuurlijk niet mee, ik heb anders zo'n flauw vermoeden dat de volgende keer bij een bezoek aan de Woofertjes de deegroller in de aanslag voor je klaar staat.:D

13. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ff weer op de vraag terug komende, met welke stickie / schakel knopje wil je dan het motortje mee aan / uit zetten?
    Of geef een omschrijving of plaats een plaatje met welk knopje/stickje je waarvoor wilt gebruiken.

14. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ik krijg net het advies om met de linker hand te flapperen. Dit omdat ik hoogte en ailerons op rechts heb.
    De linker rol is moeilijk in te stellen.
    Blijft een schakelaar over.
    Welke stick? Dubbele reet is bezet. Maar op links zit nog. Straks thuis even kijken.

15. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Linker schakelaar, CS/A-ROT
    Linker schakelaar, Teacher vario
    Linker schakelaar, Dual Rate (is in gebruik)
    Linker rol, Flap-Aux 1

Rechter schakelaar, snap
    Rechter schakelaar, Phase 1,2,3 /Aux 2
    Rechter drukknop, T-cut
    Rechter rol, Spoiler / T-limit

Als het instellen van een rol veel ingewikkelder instellen is, dan gaan we voor een schakelaar.
    De linker schakelaar heeft dan de voorkeur vanwege Ailerons en Elevator op rechts. Maar, mijn wijsvinger zit wel heel dicht bij de schakelaars.
    Wat is wijsheid Leon?

16. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    De rol configuratie is de meest eenvoudige, maar qua bediening, het gevoel is die best wel beroerd, tenminste dat is mijn ervaring.
    Voorheen had ik altijd de schuifknopjes aan de bovenzijde van de zender.
    Dat heb ik nog wel maar dan is het geen SX zender.

De wijsheid is, maak het qua bediening tijdens het vliegen, niet complexer dan het al is.
    Voor mijzelf heb ik altijd de spelregel, haal ik een schakelaar naar me toe of omhoog, dan wijst het heveltje naar mij en dan heb ik iets (bijzonders) geconfigureerd wat invloed heeft op het vlieggedrag wat ten gunste of ten nadele is.
    Wijzen de knopjes van mij af, dan kan een kistje daar prima op vliegen, maar is het b.v. niet echt optimaal voor b.v. speedvlucht of een landing.

Om te landen moet bij zo'n speeder, de motor uit, dus de gas stick heb je naar je toegetrokken, (enkelingen hebben dat net andersom werken).
    Dan is het voor de beleving, het gevoel, handig om de flap schakelaar ook naar je toe te trekken, in dit geval omhoog.
    Het is waar jij je het beste bij voelt en wat je kunt bedienen zonder na te denken.

Om het verhaaltje compleet te maken, een PDF met plaatjes hoe je flaps op een schakelaar aan de gang kunt krijgen.

Bijgevoegde bestanden:

Rhelie vindt dit leuk.
  17. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Heel veel dank Leon.
    Ik ga dit weekend er mee aan de slag.

18. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Beste Leon,

Ik ben er mee aan de slag.
    Eerst maar het goede nieuws, de stand van de ailerons veranderd als ik je instructies volg.

Dan het onvermijdekijke minder goede nieuws. AUX 3 staat niet bij de keuze mogelijkheden. Wel Aux 2 en 5,
    En de ailerons willen niet meer omlaag.

Zou het zo kunnen zijn, dat ik eerst 26 andere versies moet downloaden, of een aantal andere manuals?
    Smartphones, laptops, pc´s, ze begrijpen mij nooit. Zo jammer ........

Maar gelukkig heb ik jou ;). Het licht in het duister :D.

Groeten, Wil

19. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Fijn voor je dat je er al mee aan de slag bent gegaan.
    ipv aux 3 kun / mag je ook aux 5 gebruiken.

Qua andere/oudere firmware zou zomaar mogelijk kunnen zijn.
    Als je op het iconen scherm, het icoontje van de zender aan tipt, dat is het icoon midden boven in.
    Vervolgens op de regel systeem settings, dat is de onderste regel.
    Daar kun je zien welke firmware er in de zender zit.
    De meest actuele op dit moment voor de kast met knopjes is 1.40
    En voor M-link 1.72

Heb je daar iets anders staan, laat het even weten.

last but not least, jou zender is van het type SX7, daar is minder in te selecteren dan bij de varianten met de hogere nummertjes.

20. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Dank je.
    Daar ga ik mee verder.

Deel Deze Pagina