De Redder

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Halmar, 15 dec 2010.

  1. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja, zal zo even een foto'tje maken. Ik heb nu de eerste spantjes gemaakt voor het achterdek, maar bedacht me net voor het verlijmen dat het dek er nog af moet om de jets er mooi in te kunnen lijmen. Dus voornamelijk delen pas maken.

    [​IMG]

    Groet Halmar
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2011
  2. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    En nu ook het achterdek pas gemaakt en op de spantjes gelijmd. De spantjes zijn met schroefjes gefixeerd aan de hoofdspanten, zodat als de lijm droog is het achterdek weer losgenomen kan worden om de jets in te kunnen bouwen.

    [​IMG]

    Groet Halmar
     
  3. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Valentijn

    Halmar,

    Ik vraag me af, ga je met deze romp varen of ga je 'm als plug gebruiken om er een mal van te trekken?

    Groet,

    Hendrik Jan
     
  4. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Hey Hendrik Jan,

    Ik heb eerst wel gedacht hem als plug te gebruiken, maar dat is nog weer extra werk, en ook van houd/glasvezel wordt het een prima stevig geheel. Dus ik heb besloten om met de romp zo te gaan varen. Nu de glasvezel er goed omheen zit zullen er rustig aan ook wel delen van spanten gaan verdwijnen, zodat er meer ruimte aan de binnenkant komt.
    Als het weer morgen geen zweefvliegen toelaat leg ik de boot wel in de auto, en kom ik nog even in Zutphen kijken.

    Groet Halmar
     
  5. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Valentijn

    Hoi Halmar,

    Als je komt; Ik denk dat ik morgen wat later ben, m'n dochter wil graag naar 't chocolade festival;). Ben erg benieuwd naar je project!

    Groeten,

    Hendrik Jan
     
  6. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Valentijn

    Nou Halmar, dat ziet er goed uit!
    Ik denk dat je met de juiste brushless setup ook een erg snel model hebt.
    ben benieuwd naar het vervolg..

    Groet HJ
     
  7. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Zo, weer eens een update. De spanten heb ik er allemaal uitgehaald; ik was met het voordek bezig en ze stonden me meer in de weg als dat ik er wat aan had. Ik heb dat dan ook meteen aangepakt om ook aan de binnenkent een glasmat in te leggen.

    [​IMG]

    Vooral de mat die buiten de romp steekt is goed te zien ;).

    Verder vandaag de jets binnen gekregen, helemaal blij :D.

    [​IMG]

    Groet Halmar
     
  8. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Halmar,

    Te gek dat je weer verder gaat, ik was wel benieuwd..;)
    Was de romp mooi vormvast, toen je de spanten verwijderde?
    Mooie jets, trouwens. Van KMB, toch? Ik dacht dat ze een eindlager hadden, maar dat zie ik niet op de foto. Mooie nozzles ook!

    Groeten HJ
     
  9. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja, de romp was prima toen ik de spanten er uit had. Natuurlijk wel minder stijf als met spanten, maar als de dekken er in komen komt dat wel weer terug.
    De jets zijn idd van KMB. Ik dacht ook dat ze een eindlager zouden hebben, als je de stator zo ziet, heb ik het gevoel dat dat ook wel eens de bedoeling is geweest;

    [​IMG]

    Waarvoor zou dat gat anders zijn?
    Wat mij verder opviel was dat de ruimte tussen de prop en het huis best groot overkomt, de buis is 28mm, en de prop 27mm. Het ziet er wel vrij ruim uit.

    [​IMG]

    Aangezien de rest van de wereld hier ook mee vaart zal het wel goed zijn, maar ik dacht dat die ruimte zo klein mogelijk moest zijn.

    Groet Halmar
     
  10. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    eindlager

    Halmar,

    Zou je dat nog aanpassen? ze functioneren nu al prima waarschijnlijk bij hoge toeren, maar wellicht kunnen ze dan meer vermogen aan...

    Die tussenruimte is wel standaard, de jets van Graupner hebben dat ook. Zorgt volgens mij wel voor wat verlies, maar gezien de spoed van de impellor is de jet een van het type 'hoge snelheid-lage druk', er zal dan relatief weinig drukverlies optreden.

    Dit wil zeggen dat wanneer de spoed groot is, de snelheid van het water in de tunnel/schroef hoog is, en de versnelling(lees de mate van drukopbouw in de drukkamer) van dat water relatief laag is; de verhouding van het opp. van de (natte) dwarsdoorsnede van de tunnel t.p.v. de impellor t.o.v. het opp. van de dwarsdoorsnede van de outlet van de drukkamer is relatief klein.

    Bekijk het als het volgende; De Castoldi-jet is van het type 'high velocity/low pressure, en de Hamilton-jet is van het type 'low velocity/ high pressure. Deze jet maakt gebruik van een impellor met relatief kleine spoed, en de verhouding tussende verschillende doorsnedes is juist relatief groot. Bij dit type jet zie je dat de bladen van de impellor de doorsnede van de tunnel (bijna) geheel afdekken om drukverlies naar voren toe (slip) zo veel mogelijk te voorkomen. De jets van Graupner gebruiken een afgedraaide 'surface piercing propellor', een opp.schroef met grote spoed; de bladen van dit type schroef dekken maar ongeveer 50 % van de doorsnede van de tunnel af. Dit geldt ook voor de Castoldi-jets.

    Ik denk wel dat de verhoudingen van de KMB jets anders liggen dan die van de Graupner jets; ze zijn degelijker gebouwd, om het grotere drukverschil aan te kunnen, maar de impellors hebben wel nog een grote spoed.

    Wellicht is het mogelijk om een impellor toe te passen met 3 bladen, om meer druk op te kunnen bouwen bij een hoger toerental (brushless:D:D:D).
    Ik denk dat het mogelijk is om zeer hoge snelheden te halen, het is natuurlijk de vraag of dat iets is wat jij wilt;).

    Groeten HJ
     
  11. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Haha, ja, ik had wel zoiets van; dat kan beter! Maar met uitzondering van de gietrandjes verwijderen gaan ze er zo in hoor. Heb ook (voor dat ze binnen waren) nog zitten denken hoe de waterkoeling gaat werken. Maar dat is ook opgelost, er zitten al aansluitingen op! Op de foto te zien. Alleen even doorboren. Wil er wel messing buisjes in lijmen, ik vertrouw het niet om op dat korte stukje plastic een slangetje te duwen. Dan staat de boot erg snel onder water denk ik. Ik neem morgenavond het zootje wel even mee naar de club.

    Groet Halmar
     
  12. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Jets

    Jongens,

    Ik heb die 29mm. KMB-jets van Halmar even van dichtbij mogen bekijken, En ik ben verkocht; de hele tunnel is uit een stuk om de schroefas-koker spuit-gegoten. Graupner 29mm. jets halen het bij lange na niet bij deze jongens; zeer robuust! Wanneer ik een passend rompje heb dan weet ik het wel...:D:D:D

    Groeten HJ
     
  13. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    28mm HJ ;)

    Ben ook weer verder gegaan met het dek. Eerst spantjes gemaakt voor het voordek en daar een dekje op geplakt. Vervolgens de gangboorden gemaakt en deze er tussen gezet. Dan begint het ergens op te lijken :).

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het aluminium profiel moet er voor zorgen dat de delen recht aan elkaar komen te zitten. Ik heb ook niet alle hoeken tegelijk gelijmd, zoveel aluminium heb ik niet liggen ;).
    Terwijl het dek aan het drogen was begonnen met de inbouw van de jets. Eerst met een meetlat, potlood, passer, timmermansoog enz. de cirkels op de spiegel getekend. Daarna met een 4mm boortje een hoop gaatjes geboord en dan worden kleine gaatjes groot;

    [​IMG]

    Met de Dremel de gaten vervolgens mooi rond gemaakt, en precies zo groot dat de jets er iets klemmend in passen.

    [​IMG]

    Ze zitten er nu nog met de aanzuig opening naar boven in, de bodem zit nog in de weg :rolleyes:. Deze eerst weer afgetekend, daarna met een bijtel de binnenste laag glasvezel er uit gehaald, en vervolgens het balsahout er voorzichtig uit gehaald. De buitenste laag glas blijft nog even zitten, daar liggen de jets op als ze vast gelijmd gaan worden. Pas als de lijm (epoxy) hard is word dat deel open gemaakt. Gratis tip van Kehrer ;).

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lijmen is nog even voor een volgende keer.

    Groet Halmar
     
  14. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Hallo Halmar,

    Ben benieuwd of je nog wat vorderingen hebt gemaakt...
    Je hebt een PB

    Mvg HJ
     
  15. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Veel vorderingen zijn er nog niet, een stukje (240x7mm) is niet echt het posten waart, maar het zit op het dek!
    Wel ben ik nu aan het verhuizen, en als dat in januari achter de rug is hoop ik met wat meer regelmaat verder te kunnen. Als ik dan stand-by ben voor mijn werk kan ik ook bouwen; bouwen in de baas zijn tijd! :D

    Groet Halmar
     
  16. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb vandaag weer wat gedaan! Had liever niet met een ontstoken knie thuis gezeten, maar van de nood een deugt gemaakt.
    Ik heb een tijdje zitten kijken hoe de buisjes voor de waterkoeling te buigen. Vandaag maar een redelijk interessante optie geprobeerd. Eerst het te buigen buisje uitgegloeid, geen idee of het echt nodig was, maar alle beetjes helpen. Daarna met een stukje tape een kant dicht geplakt, en met een dun slangetje van de andere kant gevuld met water. Door het slangetje blijft er zo goed als geen lucht achter. In een potje zetten zodat het er niet weer uit loopt, en in de vriezer gezet. Na een paar uurtjes is het water hard, ook wel ijs genoemd. Het ijs moet er voor zorgen dat het messing niet knakt, dus nu is het doorwerken, want het smelt snel! Met hulp van een stuk buis van de gewenste diameter (of eigenlijk iets kleiner, want hij veert iets terug) het buisje in vorm gebogen. Zie hier het resultaat. Alleen nog even vast lijmen!

    [​IMG]

    Groet Halmar
     
  17. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Ben rustig aan het kijken hoe ik de opbouw in elkaar ga zetten. Op de tekening wordt gesproken over “dekrondte”. Iemand enig idee hoe ik dit moet meten, is dat het hoogte verschil tussen het midden en de rand van het dek? Even een foto om het wat duidelijker te meken.

    [​IMG]

    Groet Halmar
     
  18. jes

    jes

    Lid geworden:
    13 mei 2010
    Berichten:
    241
    Locatie:
    papenderecht
    volgens mij is dit de bolling van het afdakje
    m.v.g jes
     
  19. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Halmar,

    Klopt dat is de radius van het dak, je kunt het waarschijnlijk goed zien op een achteraanzicht.
    Op de foto hieronder kun je het goed zien:

    [​IMG]


    Groeten Justin
     
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het lijkt mij dat het weliswaar over de bolling van het dak gaat, maar het niet de radius is. Eerder het verschil in hoogte tussen het hoogste deel van het dak, en de randen (100mm = 10cm, dat lijkt het op de foto wel ongeveer te zijn).
    Áls het een radius is, dan is het de radius van de afronding tussen dak en zijkant van de kap.
     

Deel Deze Pagina