De Redder

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Halmar, 15 dec 2010.

1. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Even goed naar het achteraanzicht gekeken, en dat het het hoogteverschil is lijkt wel te kloppen. De radius van de rand staat ook aangegeven, als R300. Mooie foto trouwens Justin, was gister al even op zoek naar zoiets.
    Op die foto zijn de twee uitlaten ook goed te zien. Ben net begonnen met het maken van de gaten. Waar ze komen is geen probleem, maar de lijndikte op de tekening is wel verwarrend. Ik kom op een maat van 14 tot 16mm. De gaten zijn nu 13mm. Is er iemand die weet (of kan meten) hoe groot de echte zijn?

Groet Halmar

2. Justin

Justin

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Halmar,

Als je met deze vraag een twee weken eerder was gekomen had ik het nog kunnen meten, de Frans Verkade is een week geleden te water gegaan na een de ijsperiode;) Maar ik kijk vanmiddag wel even, ik meet dan die rubber "terugslagklep" wel even op (oranje op de foto) heb je daar ook meteen maten van.

Groeten Justin

3. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Top Justin, dat is nog eens handig! Alvast dank.

Groet Halmar

4. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Dat is inderdaad ook de definitie van dekrondte.

Groet,

Ad

5. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Mooi! Ben meteen maar begonnen met het voordekje. Het vak waar het anker bij het origineel in zit staat niet op de tekening, dus dat heb ik net uit de hand getekend. Lijkt het wat? Ook is de onderkant van het dek inmiddels in de epoxy gezet, en heb ik messing buisjes op de jets gelijmt zodat de assen makelijker te smeren zijn.

Groet Halmar

6. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Nog even verder gegaan met het (voor)dek. Het dek is nu bedekt met een laagje glasvezel. De ankerbak heb ik uitgezaagd, en vervolgens met 1.5mm triplex er een verzonken bak van gemaakt. Ook het luik uitgezaagd en een stuk aluminium buis uitgezocht voor de bolder op het voordek.

triplex buigen (eerst goed nat gemaakt uiteraard)

Het resultaat

Groet Halmar

7. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Een eerste stap is gemaakt met de opbouw. Eerst de contour gemaakt op het dek, als basis. Daar staan nu de twee zijkanten tegenaan. Alleen het achterste deel is nu nog verlijmt, als dat wat meer steun heeft als alleen het onderste randje buig ik de voorkanten naar elkaar toe en worden deze ook verlijmt. Ook heb ik het luikje en de gaten voor roosters in het achterdek gezaagd.
    Heb inmiddels wel bedacht dat het misschien handiger was geweest om gaten voor roosters in de opbouw eerst te zagen, en dan de zijkanten pas te verlijmen, maarja, daar is het nu te laat voor ;).

Groet Halmar

8. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Hoi Halmar,

Mooi werk wat je hier levert! Gelijk maar een abbo op de verslag genomen.

Gr,
    Bart

9. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Laatste tijd heb ik niet veel aan de boot gedaan, maar vandaag kwam ik bij de Action mooie bouwmaterialen tegen. Speelgoed uit het zwembad, precies 65mm diameter en dus uitermate geschikt om (een eerste) tube van te maken! En dat voor €1.29 per stuk :).

Wou het toch even laten weten.

Groet Halmar

10. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ah, de befaamde "poolnoodles". Worden ook vaak gebruikt als extra drijflichaam, om zinken van je boot te voorkomen bij lekkage.

11. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Weer eens een update van wat er gebeurt is!

Van de week heb ik de spanten voor het dak van het motorhuis gemaakt. Deze heb ik eerst in een CAD programma getekend, zodat alle rondingen goed kloppen. Daarna uitgeprint en overgenomen op het houd. De spanten uitgezaagd en zo zitten ze in de kap.

Nu de bovenkant van de zijplaten in bedwang word gehouden door de spanten heb ik ook de onderkant helemaal verlijmt. Eerst met behulp van tandenstokers de kier open gezet zodat de lijm er goed in kan.

Tandenstokers er uit en lijmklemmen er op!

Terwijl dit aan het drogen was heb ik het dak van het motorhuis getekend en uitgezaagd. Net toen de andere delen droog waren het dak op het eerste spant gezet en dat staat nu te drogen.

Het spantje wat het voorste deel van de zijplaten in model moet brengen was iets te klein geworden, dus dat moet nog opnieuw. Vandaar dat het er nu een beetje raar uit ziet.
    De kier die te zien is tussen de zijplaten en het dak word nog opgevuld, eerst met latjes in de grove vorm, daarna met plamuur van epoxy, micro balloons en aerosil helemaal in model brengen.

Groet Halmar

12. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    Ziet er goed uit!
    Je schiet weer lekker op. Heb je je motoren al binnen?

HJ

13. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Ik slaap nog altijd bij de voordeur ;), nog niets binnen gekregen. Nou zeggen ze ook dat het tot 45 dagen kan duuren, dus ze hebben nog even. Vandaag het spantje wat te klein was opnieuw gemaakt, de voorkant van de kap komt nu ook in model.

Groet Halmar

14. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    motoren

Goh Halmar, heb je die motoren nou al eens gekregen? Nope, iets is er niet goed gegaan met verzenden/bezorgen, en ze zijn nu dus weer terug in Hongkong... :( Nieuwe zijn besteld, en ik hoop dat het nu wel goed gaat.

Omdat ik het wachten een beetje beu was heb ik een jet ingebouwd en ergens een heel oude en verroeste SPEED700 vandaan gehaald. Een regelaar gevonden die een minuutje proefdraaien aan zou moeten kunnen en ben naar het water getogen. Er komt een interessante hoeveelheid water aan de achterkant van de jet uit, dus dat is goed :). Helaas komt er geen druppel uit het slangetje van de waterkoeling, ik denk zelfs dat daar lucht de jet in gezogen word. Thuisgekomen heb ik die buizen dus van de jets af gehaald en de gaten netjes met epoxy dicht geplakt. Gratis tip dus; Neem geen voorbeeld aan hoe ik deze waterkoeling had gemaakt.
    De motoren die nu besteld zijn hebben met een max vermogen van 1300W (dat ga ik er niet doorheen blazen hoor, geen zorgen) ruim voldoende power, dus heb ik de waterkoeling ook niet nodig. Mocht de praktijk anders zijn heb ik nog wel wat ideeën.
    Nog een jet in te bouwen, en dat ga ik hopelijk eind van de week met wat foto's laten zien :).

Groet Halmar

15. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010

Misschien kan je dat buisje als zuig voor de koeling gebruiken, het lijkt erop dat het VOOR de schroef zit.

16. Robert-10

Robert-10

Lid geworden:
    9 jan 2008
    Misschien nog niet doorgeboord?? maar straks als het buiten de romp deel va de jet er op zit staat hier stevig druk op!!!!! gaat het gewoon doen

17. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    @ Baggeraar, Buisje zit idd niet helemaal aan de achterkant van de schroef, doordat de schroef redelijk wat spoed heeft komt het buisje ongeveer halverwege. Ik had ze al dicht geplakt, maar als blijkt dat ik toch waterkoeling nodig heb ga ik wel ergens een aanzuig opening maken. Dat zou natuurlijk ook in de romp kunnen.

@ Robbert, Ik had de gaatjes wel doorgeboord. Als de jet uit stond en onder water was liep er wel water de slang in, maar dit liep weer terug als de motor aan ging. Dat als de nozzle er aan de buitenkant op zit de druk behoorlijk toe neemt is helemaal waar, en ik had ook echt verwacht dat het daarom zou werken. Echter, ik heb het met nozzle getest, met de Speed700 op 12V. Het werkt toch niet.

De tweede jet is er nu ook ingebouwd. Eerst natuurlijk even kijken of alles goed past.

Dan opruwen en ontvetten. Epoxy aanmaken en met aerosil verdikken. Alle lijmvlakken insmeren. De bodem zit er nog in, zodat de epoxy niet naar onder toe weg loopt.

Dan kan de jet er in, goed opletten dat aan de onderkant ook genoeg epoxy zit om alles goed vast te zetten, daar kun je moeilijk bij om nog wat toe te voegen.

Met wat extra epoxy alle randen nog eens goed nasmeren en dan kan het drogen. Aan de buitenkant moet nog wel de ring waar de nozzle op vast geschroefd wordt aan de romp gelijmd worden. Deze heb ik met dunne epoxy op zijn plek gelijmd.

Omdat ik toch de epoxy toch aangemaakt had heb ik ook de ring voor de afdichting van het stuurdeel op de nozzle gelijmd.

Alles staat te drogen, dus tot zover voor nu.

Groet Halmar

18. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Weet iets verder, met hulp van de Dremel heb ik de inlaat van de jet open gemaakt. Randen moeten nog wel even helemaal strak gemaakt worden.

Ook nog wat moet verzameld en een tijdje zitten schuren aan de onderkant. Begint er behoorlijk op te lijken, nog een paar gebiedjes waar wat bij of af moet.

Als die gebiedjes onder controle zijn moeten de srayrails er op. Ik had bedacht ze te maken van ABS hoekprofielen, maar de lokale hobby winkel heeft ze niet. Dus of nog een geniale ingeving hoe ik die anders ga maken, of nog even verder zoeken ;).
    Als laatste laag moeten alle kleine putjes en krasjes natuurlijk gevuld worden. Nou ken ik de spuitplamuur van de bouwmarkt, werk wel aardig maar zo'n bus is redelijk aan de prijs en als ik het me goed herinner erg snel leeg. Ik heb beschikking over een compressor/spuitpistool, of eventueel rollen zou ook best moeten kunnen. Iemand een idee waar ik een geschikte spuitplamuur/lakplamuur/filler kan vinden?

Groet Halmar

19. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Hier hoef ik niet veel aan toe te voegen denk ik. :)

Groet Halmar

20. Arjen unimog

Arjen unimog Guest

hallo Halmar

ik weet niet of je een roostertje voor de inlaat van je jet wilt zetten, maar het is wel origineel. Misschien een idee?

groeten Arjen

Deel Deze Pagina